Toisen ketjun innoittamana,olin viimeisessä suhteessa todella mustasukkainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lilja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lilja"

Vieras
Jotenkin ärsyttää kun mustasukkainen puoliso leimataan heti kamalaksi,miksi?

eikö ihmiset pysähdy ajattelemaan mitä siellä tunteen taustalla on?

Pyrin rajoittamaan joitain miehen menoja(koska tiedän miten helppoa on pettää ja tiedän myös että se on todennäköisempää jos luo itselleen sellaiset olosuhteet jotka helpottaa pettämistä).

-Toimin sillä tavalla vaikka tiesin että sillä tavalla tulen luultavasti jätetyksi, se oli ainoa tapa millä pystyin hallitsemaan omaa ahdistusta joka johtui menettämisen pelosta(pelosta tulla petetyksi).Mies ruokki tuota tunnetta tietyillä omilla valinnoillaan mm. valehtelemalla

saa kysyä :)

vieras miksi se kuulostaa kamalalta? eikö voi ajatella että syynä on menettämisen pelko, onko se kamalaa että toinen on niin tärkeä että ei halua menettää tätä?

täät mä just tarkoitin tässä tunteessa takerrutaan aina siihen mitä siitä seuraa mutta ei koskaan syyhyn!

minua on petetty kahdessa edellisessa vakavassa suhteessa,toisessa petettiin 2kertaa..
minulla on myös isä sellainen että on pettänyt useamman kerran äitiä.
olen myös itse päätynyt pettämään nuorempana kun tilausuus teki ns.varkaan.

noissa suhteissa missä mua petettiin oli sama kuvio:ensin mies jäi kiinni pikku valheista,sitten alkoi seksi kiinnostaa aiempaa vähemmän.

no sitten tässä hiljattain päätyneessä suhteessa,jossa olin mustasukkainen, mies jäi kiinni pikku valheista, sitten häntä alkoi kiinnostaa seksi vähemmän->tässä vaiheessa mun mustasukkaisuus puski pintaan. mä en kertakaikkiaan voinut elää sen ahdistuksen kanssa että seuraavaksi mua petetään taas, ja tälllä kertaa sellainen ihminen joka on mulle kaikkein tärkein.

mies osaltaan auttoi ahditusta lisää sillä että esimerkiksi ei osannut sanoa syytä halkuttomuudelleen,asiasta ei voitu keskustella. yms

[QUOTE="Lilja";28428687]eihän se helpota,päinvastoin.[/QUOTE]

On se silti aika kamalaa käytöstä, vaikka taustalla olisikin jotain tiettyjä tunteita. En sanoisi sinua kamalaksi, mutta käytöstäsi sanoisin.

Kyllä se mustasukkaisuus on kamalaa, on kamalaa olla mustasukkaisen kumppani. Vaikka sillä mustasukkaisella olisi kuinka hyvät, omasta mielestään loogiset ja ymmärrettävät, syyt olla mustasukkainen se ei muuta sitä seikkaa, että mustasukkaisen kumppani ahdistuu ja kärsii.
Olen läheltä seurannut paria tälläistä suhdetta, jossa mustasukkainen kumppani rääkkää mustasukkaisuudellaan toista. Kumpikin onneksi pääsi eroon mustasukkaisesta puolisosta.

Mustasukkaisen ei kannata ryhtyä parisuhteeseen ennenkuin on selvittänyt omat traumansa eli on sinut itsensä kanssa. Vain siten voi saada onnellisen parisuhteen.

Luottamuspula suhteessa on kamalaa, siinä suhteessa näen mustasukkaisuuden yhtä kamalana käyttäytymisenä kuin pettämisen. Ymmärrän toki että se voi olla seurausta pettymyksistä esim. edellisissä suhteissa. Silti minusta omia pettymyksiä (tai kipuilua) ei pitäisi siirtää ihmissuhteeseen johon se ei kuulu vaan hoitaa mieluummin muulla tavoin vaikka ennen uuden suhteen solmimista.

No vaikka sitä kuinka selittelisi miksi on mustasukkainen, niin se ei tee sitä asiaa yhtään oikeutetummaksi. Eikö ole kamalaa olla suhteessa jossa toinen ei halua olla sinun kanssa? Sitähän se pettäminen on.

Rakkaus ja suhteessa oleminen on vapaaehtoista. Mustasukkaisuus on pakottamista. Ei ihme jos puoliso siitä ahdistuu. Omat traumat pitää poistaa ennenkuin suhteeseen ryhtyy, eikä siirtää niitä viattoman siipan niskoille.

Luottamuspula suhteessa on kamalaa, siinä suhteessa näen mustasukkaisuuden yhtä kamalana käyttäytymisenä kuin pettämisen. Ymmärrän toki että se voi olla seurausta pettymyksistä esim. edellisissä suhteissa. Silti minusta omia pettymyksiä (tai kipuilua) ei pitäisi siirtää ihmissuhteeseen johon se ei kuulu vaan hoitaa mieluummin muulla tavoin vaikka ennen uuden suhteen solmimista.

mutta eikö fiksu kumppani voi ottaa huomioon sitä että toista on petetty? eikö fiksu kumppani pysy totuudessa,eikä valehtelemalla horjuta luottamusta jonka tietää järkkyvän valehtelusta!

ei sitä vaan voi sillä tavalla hoitaa, koska ne kokemukset ei katoa mihinkään.

Minusta olisi kamalaa elää kumppanin kanssa joka ei ole yhtään mustasukkainen,koska sellainen ihminen ei minusta välitä puolisostaan yhtään,hänelle on ihan sama menettääkö tuon toisen vai ei!

[QUOTE="Lilja";28428650]Jotenkin ärsyttää kun mustasukkainen puoliso leimataan heti kamalaksi,miksi?

eikö ihmiset pysähdy ajattelemaan mitä siellä tunteen taustalla on?

Pyrin rajoittamaan joitain miehen menoja(koska tiedän miten helppoa on pettää ja tiedän myös että se on todennäköisempää jos luo itselleen sellaiset olosuhteet jotka helpottaa pettämistä).

-Toimin sillä tavalla vaikka tiesin että sillä tavalla tulen luultavasti jätetyksi, se oli ainoa tapa millä pystyin hallitsemaan omaa ahdistusta joka johtui menettämisen pelosta(pelosta tulla petetyksi).Mies ruokki tuota tunnetta tietyillä omilla valinnoillaan mm. valehtelemalla

saa kysyä :)[/QUOTE]

Jos sua petetään, sua ei rakasteta.

[QUOTE="Kata";28428902]Jos sua petetään, sua ei rakasteta.[/QUOTE]

tiedän.. siksipä ne asiat jotka tuntuu siltä että mies ei välitä..tuntuvat pelottavilta.

eihän mua olekkaan rakastettu,miksi siis rakastettais nyt?

Onhan tuo kamalaa ja ahdistavaa kummallekin. Toinen joutuu ilman syytään jatkuvasti elämään syytösten alla ja hänen normaaleja menemisiään rajoitetaan, todella loukkaavaa. Ja toinen taas pelkää kokoajan puolisonsa pettävän.

Valehtelu tuossa johtaa helposti kierteeseen. Jos mustasukkainen kumppani haluaa estää toiselta kaikki pettämismahdollisuudet ja ottaa heti kilarit kun kuulee miehen olleen jostain syystä yhteyksissä johonkin naiseen niin tuskin sitä silloin haluaa tälle kertoa kaikista menemisistään tai ihmisistä kenen kanssa on käynyt syömässä tai kahveilla vaikka työasioissa. Ei mitään pettämistä mutta tieto tuosta aiheuttaa kohtauksen kotona. Sitten kun ei ole kertonut tai jopa on mennyt valehtelemaan ja jää kiinni on entistä isommat mustasukkaisuuskohtaukset edessä...

Mustasukkaisuudelle voi hyvin olla syynsä, mutta kannattaa muistaa ettei nykyinen kumppani ole vastuussa ex:n pettämisestä ja se vika löytyy omien korvien välistä.

[QUOTE="lilja";28428931]tiedän.. siksipä ne asiat jotka tuntuu siltä että mies ei välitä..tuntuvat pelottavilta.

eihän mua olekkaan rakastettu,miksi siis rakastettais nyt?[/QUOTE]

Jos on noin hakoteillä niin kannattaa olla yksin siihen saakka, kunnes rakkaus ja välittäminen itseä kohtaan on kunnossa. Muuten rasittaa suhdetta ja kumppania ihan suhteettoman paljon ja lopulta tulee kaataneeksi kaikki hyvätkin suhteet omien pelkojen vuoksi.

[QUOTE="aloittaja";28428898]mutta eikö fiksu kumppani voi ottaa huomioon sitä että toista on petetty? eikö fiksu kumppani pysy totuudessa,eikä valehtelemalla horjuta luottamusta jonka tietää järkkyvän valehtelusta!

Minusta olisi kamalaa elää kumppanin kanssa joka ei ole yhtään mustasukkainen,koska sellainen ihminen ei minusta välitä puolisostaan yhtään,hänelle on ihan sama menettääkö tuon toisen vai ei![/QUOTE]

Kumpaninhan jokainen valitsee itse, se miten fiksu hän on riippuu ihan valinnasta ei siitä että hänen odottaa tai olettaa olevan jotakin. Toista ei voi muuttaa siläkään perusteella että hänen pitäisi ymmärtää ottaa huomioon minun pettymykseni.

Sillä että puolison menettämisellä on jotakin merkitystä ja mustasukkaisuudella ei minusta ole mitään tekemistä keskenään.

Minulla on kaveri, jonka vaimo on todella mustasukkainen. Mies menee käymään kaverillaan, jossa yllättäen onkin joku nainen paikalla, eikä miehelle jää muuta mahdollisuutta kuin valehdella koska tuloksena olisi järjetön riita. Auta armias, jos jäisi valheistaan kiinni.

En oikeasti tajua, että miksi kukaan suostuu elämään mustasukkaisen puolison kanssa. Onhan niissä toki pahoja ja vähemmän pahoja mustasukkia, mutta näin sivusta menoa seuranneena en oikeasti ymmärrä.

[QUOTE="aloittaja";28428898]mutta eikö fiksu kumppani voi ottaa huomioon sitä että toista on petetty? eikö fiksu kumppani pysy totuudessa,eikä valehtelemalla horjuta luottamusta jonka tietää järkkyvän valehtelusta!

Minusta olisi kamalaa elää kumppanin kanssa joka ei ole yhtään mustasukkainen,koska sellainen ihminen ei minusta välitä puolisostaan yhtään,hänelle on ihan sama menettääkö tuon toisen vai ei![/QUOTE]

Nyt sekoitat mustasukkaisuuden välittämiseen aika pahasti. Minusta olisi kamalaa jos puolisoni olisi minusta mustasukkainen. Tiedän, että hän rakastaa minua, tiedän että hän tietää minun rakastavan häntä. Välillämme vallitsee hyvä rauha ja luottamus, joka ei ole tullut pakottamalla.

Minä en yleensä ole mustasukkainen, mutta jos sellainen olo meinaa edes hitusen vallata mieltä, saan sen pois kun mietin suhteen vapaaehtoisuutta. Rakkautta ei voi pakottaa. Jos mieheni haluaisi minua pettää niin se olisi hänen valintansa, enkä voisi estää sitä mitenkään.

Niin no eksä on vieläkin mustasukkainen vaikka ei olla yhdessä..

Suhteessa ollessa en saanut puhua muiden miesten kanssa tai istua niiden vieressä. Esim. siskon miehen kanssa sain puhua. Kaverin luona sain olla 1-2h. Eksä luki kaikki tekstarit ja uteli aina kuka soitti.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä minun sympatiani menee sille osapuolelle, joka joutuu syyttömänä epäilysten kohteeksi ja jonka menemisiä rajoitetaan toisen ahdistusten takia. Ja vaikka syytä olisi epäillä, en käsitä mitä se rajoittaminen auttaa, tai asiasta panikoiminen auttaa?

Kuten tuossa yllä vieras hyvin kirjoittaa, niin rakkautta ei voi pakottaa. Minä suhtaudun mieheeni kunnioittavasti mutta kuitenkin myös niin, ettei ole mitään mitä voisin tehdä sen eteen, ettei hän pettäisi. Se on hänen päätöksensä, ja vaikka olisin kaikinpuolin täydellinen, sirkustemppuja tekevä, kaikki toiveet täyttävä vaimo niin se ei auta mitään. Jos mieheni pettää, hän pettää.

Minäkin olen kokenut suhteissani sitä sun tätä, narsismia en sentään enkä väkivaltaa mutta koukeroita kuitenkin. Suhteeni, ja muut ihmissuhteeni ovat johtaneet siihen etten 100% luota kehenkään, en siis ole sinisilmäinen, mutta en mustasukkainenkaan. Olen tässä suhteessa oma itseni, yritän kyllä ja teen asioita suhteemme eteen. Mutta toivottavasti joku nyt tajusi pointin tästä sepostuksesta, kun itse sen hukkasin :D

Kumpaninhan jokainen valitsee itse, se miten fiksu hän on riippuu ihan valinnasta ei siitä että hänen odottaa tai olettaa olevan jotakin. Toista ei voi muuttaa siläkään perusteella että hänen pitäisi ymmärtää ottaa huomioon minun pettymykseni.

Sillä että puolison menettämisellä on jotakin merkitystä ja mustasukkaisuudella ei minusta ole mitään tekemistä keskenään.

onhan sillä mustasukkaisuus on pelkoa tosien menettämisestä,sitä se ainakin minulla on!

[QUOTE="aloittaja";28429120]onhan sillä mustasukkaisuus on pelkoa tosien menettämisestä,sitä se ainakin minulla on![/QUOTE]

Tuolle pelolle kannattaa oikeasti tehdä jotain. Mustasukkaisuudella et pysty toista pitämään, ennemminkin vain karkoitat hänet pois. Voisitko ymmärtää tämän? Mustasukkaisuus ei ole pakollinen elementti parisuhteessa.

[QUOTE="Lilja";28428650]Pyrin rajoittamaan joitain miehen menoja(koska tiedän miten helppoa on pettää ja tiedän myös että se on todennäköisempää jos luo itselleen sellaiset olosuhteet jotka helpottaa pettämistä).[/QUOTE]

Tälläinen menojen rajoittaminenhan on miehen itsensä tehtävä, jos tietää että taipumus pettää tietyssä tilanteessa. Ei sitä puoliso voi tehdä. Ei se auta.

[QUOTE="aloittaja";28428915]en tiedä pettikö toisen anisen kanssa,ei varmaan.Mutta petti ainakin luottamuksen valehtelemalla ja pettämällä lupauksia..
siis lupasi että ei valehtele enään koskaan ja sitten valehteli taas :kieh:[/QUOTE]

oliko sulle mahdollista kertoa totuus, vai tuliko kaikesta aina huutoa ja syyttelyä?
veikkaisin että mies yritti päästä vähemmällä valehtelemalla sulle, koska totuuden puhumisesta oli seurauksena ainoastaan epäilyjä ja syyttelyjä.
ellet käyttäytynyt näin, olet sitten ensimmäinen (sairaaloisen) mustasukkainen joka ei syyttänyt puolisoaan olemattomista asioista ja kehittänyt esim normaalista naapurin tervehtimisestä suhteen alkua, tapaamisen sopimista jne

Yhteistyössä