Toisen lapsen laskettu aika ensimmäisen lapsen 3v syntymäpäivänä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pee

Vieras
Saanko siis saman vanhempainrahan toisesta kuin ekasta lapsesta, vai pitääkö laskettu olla viimeistään edeltävä päivä?

Toinen kysymys, äitiysloma alkais mulla 29.12.10 joten tulot katsotaan 2008 vuodelta, josta oli 10 kuukautta äitiyslomalla. Pieneneeköhän vanhempainraha paljonkin tuosta edeltävästä jos se niiden mukaan katsotaan, vai katsotaanko se edes samalla tavalla kuin palkkatuloista? Jos joku ymmärsi...

Tiedän että puoli vuotta ennen ä-lomaa tulot katsotaan myös, mutta niidenkään varaan en voi laskea, mulla on niin vaihtelevat tulot...

Siis jos edellinen lapsi on alle 3 vuotias kun seuraava syntyy niin saat automaattisesti saman äippärahan, ellei sun puolen vuoden tulot oo yli 20% suuremmat, niin sit kannattaa kattoo niistä. Lue asiasta Kelan sivuilta äläkä täältä kysele

Juu siis vauvan syntymäpäivällähän ei ole merkitystä, vaan sillä lasketulla ajalla. En ole koskaan törmännyt vastaavaan, mutta voisin kuvitella, että la pitäisi olla viimeistään 3-vuotissyntymäpäivää edeltävänä päivänä. Mä varmaan pyytäisin neuvolaa siirtämään la:n päivää aiemmaksi...

Hmmm...en ole ihan varma, mutta voisin kuvitella, että kelassa ovat aika tarkkoja, kun niin monessa muussakin asiassa ovat, eli voipi olla, että saat eri suuruisen päivärahan, kuin esikoisesta.
Mutta jos tosiaan tulot on tosi vaihtelevat, niin käsittääkseni katsovat puolenvuoden keskimääräisen tulon ja sen mukaan voivat laskea, eli jos olet tienannut viimeisen 6kk aikana tuon yli 20% enemmän, kuin sitä ennen tai esikoista ennen, niin kannattaa ehdottomasti hakea sen mukaan.

Kaikkein paras olisi kuitenkin ihan oikean infon kannalta soittaa kelaan. Siellä osaavat antaa suomenkielellä (siis ilman koukeroita ) ne oikeat tiedot ja minulle ovat monesti jopa laskeneet, että mitenkäs kannattaa tehdä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu siis vauvan syntymäpäivällähän ei ole merkitystä, vaan sillä lasketulla ajalla. En ole koskaan törmännyt vastaavaan, mutta voisin kuvitella, että la pitäisi olla viimeistään 3-vuotissyntymäpäivää edeltävänä päivänä. Mä varmaan pyytäisin neuvolaa siirtämään la:n päivää aiemmaksi...

Voiko ne tehdä niin ? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Pee:

Voiko ne tehdä niin ? :o

En tiedä, mutta ainakin mä kokeilisin :)

Ja tohon haluisin vielä selvennystä, eli eikö kellekään ole käynyt niin että toissavuotiset tulot on lähes pelkkää äitiysrahaa, muttei kuitenkaan osu seuraavan lapsen laskettuaika siihen kolmen vuoden sisään? Miten se silloin lasketaan? Siis lasketaanko sitä vielä siitä edelliskerran äitiysrahasta? Tähän en löytänyt kelan sivuilta vastausta, kysymyksen kyllä jo lähetin, pitää vielä käydä lähiaikoina siellä...

mun l.a ainakin muutettiin tuosta vaan kun pyysin. Siis sillä tavalla, että se laitettiin mun menkkakierronn mukaiseksi, kun mulla se on 26 ja alunperin l.a laskettiin sillä tavallisella 28 päivällä. Joten l.a aikaistettiin pyynnöstäni.

Alkuperäinen kirjoittaja tuskin ongelma:
mun l.a ainakin muutettiin tuosta vaan kun pyysin. Siis sillä tavalla, että se laitettiin mun menkkakierronn mukaiseksi, kun mulla se on 26 ja alunperin l.a laskettiin sillä tavallisella 28 päivällä. Joten l.a aikaistettiin pyynnöstäni.

Lääkärikin siis suostui vai?

Ja sen saman äitiyspäivärahan saa, jos seuraavan laskettu aika on ennen kuin edellinen täyttää 3v. Eli olettaisin, että sama päivä ei käy vaan pitäis olla vähintää se edeltävä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuskin ongelma:

Lääkärikin siis suostui vai?

Ja sen saman äitiyspäivärahan saa, jos seuraavan laskettu aika on ennen kuin edellinen täyttää 3v. Eli olettaisin, että sama päivä ei käy vaan pitäis olla vähintää se edeltävä.

Sen muutti kätilö sairaalakäynnillä, ei se mitään lääkäreiltä kyselly..

Mulla oli menkka- ja ultra-la välillä niin iso ero ettei toimi... Menkkojen mukaan la olis 28.1., ekan ultran mukaan 8.2. joka ei olis ollut ongelma, kun tulot olis katsottu 2009 mukaan...
Tänään sitten nt-ultrassa la muuttui vielä tuohon 4.2. joka on siis samalla ekan lapsen syntymäpäivä... Ja äitiysloma alkaiskin sitten jo himppasen verran tän vuoden puolella ja tulot sieltä 2008 eli juuri siitä vuodesta kun olin 10 ekaa kuukautta äitiyslomalla... Pienestä se on kiinni...

Täytyy rohkasta mielensä ja kysyä neuvolasta sitä siirtoa...

Mulla oli menkka- ja ultra-la välillä niin iso ero ettei toimi... Menkkojen mukaan la olis 28.1., ekan ultran mukaan 8.2. joka ei olis ollut ongelma, kun tulot olis katsottu 2009 mukaan...
Tänään sitten nt-ultrassa la muuttui vielä tuohon 4.2. joka on siis samalla ekan lapsen syntymäpäivä... Ja äitiysloma alkaiskin sitten jo himppasen verran tän vuoden puolella ja tulot sieltä 2008 eli juuri siitä vuodesta kun olin 10 ekaa kuukautta äitiyslomalla... Pienestä se on kiinni...

Täytyy rohkasta mielensä ja kysyä neuvolasta sitä siirtoa...

Mulla ainakin terveydenhoitaja äitiysneuvolassa "arpoi" mulle lasketun ajan, koska kierron ja ultran mukaan LA:m tuli eroa yli kuukausi. Äippäpolilla eivät ottaaneet mitään kantaa. Terkkari laittoi LA:n kylmästi siihen puoleen väliin juuri Kelaa ja mun alkavaa äitiyslomaa ajatellen. Kierron mukaan laskettu piti sitten paikkansa. Luulisi, että neuvolassa olisivat inhimillisiä ja siirtäisivät LA:ta päivällä. Kelassahan ei tunnetusti jousteta.

Ja kun tässä ei kuitenkaan ole kyse kuin yhdellä päivällä siirtämisestä niin ei voi olla siitä kiinni ettei terkka sitä siirtäis. Ei ne lasketut ajat kuitenkaan mitään ehdotonta totuutta ole muutenkaan...

Ja kun tässä ei kuitenkaan ole kyse kuin yhdellä päivällä siirtämisestä niin ei voi olla siitä kiinni ettei terkka sitä siirtäis. Ei ne lasketut ajat kuitenkaan mitään ehdotonta totuutta ole muutenkaan...

Juuri näin munkin terkka sanoi. Ja hänhän on se, joka kirjoittaa sen todistuksen Kelaa varten, kaikkihan eivät edes käy ultrissa. Mullakin ultran mukaan tuo LA heitteli vielä enemmän. Tuloksena oli pitkäjalkainen ja pienipäinen tyttö, aivan normaali ja terve lapsi kuitenkin :)

Mitenhän mahdetaan tulkita tapaus, jos on tiedossa että lapsen synnytys/käynnistys tapahtuu huomattavasti ennen laskettua aikaa, eli lapsi siis syntyy oikeasti ennen edellisen lapsen 3-vuotispäivää vaikka laskettu aika onkin sen jälkeen?