Toisenlaiset frendit Timo ja Sonja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minä vain"

Vieras
Eikö ketään muuta ihmetytä se, että miksi Toisenlaiset frendit-sarjan Timo seurustelee sen Sonjan kanssa tai että miksi heidän annetaan seurustella keskenään?

Timo kun on tietääkseni jotain 20 vuotta sitä Sonjaa vanhempi ja minusta Timon paljon älykkäämpikin kuin Sonja. Timo ainakin vaikuttaa lähestulkoon
"normaalilta" ihmiseltä, joka on vain lievästi kehitysvammainen, mutta Sonja tuntuu olevan henkisesti pikkutytön tasolla, koska hän elääkin jonkinlaisessa prinsessafantasiassa kuten joku 3-4 vuotias pikkutyttö. Onko oikein, että Timon kaltainen selvästi vanhempi ja älykkäämmän tuntuinen mies seurustelee sellaisen naisen kanssa? Minusta Timo on vain lievästi kehitysvammainen kun Sonja taas on keskivaikeasti kehitysvammainen. Mitä se Timo edes siellä asuntolassa asuu, kun varmasti hän niin hyvätasoinen että voisi asua itsenäisestikin?

[QUOTE="Ccc";28208294]Jo on ihmisillä ongelmat. Kai nyt tervekkin voi seurustella kehitysvammaisen kanssa. Jos molemmat on täysi-ikäisiä mitä se muille kuuluu.[/QUOTE]

Kyllä se nyt vähän kuuluu jos toinen on henkisesti lapsen tasolla.

Sinua selvästi vaivaa, kun teet näitä aloituksia. Eikö ole kiva että Sonjalla on ystävä ja Timollakin. Minusta heidän keskutelunsa on ihan vuorovaikutteista, Sonjan mielipidettä kuunnellaan. Hänellä on ehkä vähän huono ulosanti mutta ajatukset muuten tilanteen tasalla. Timo saa plussaa siitä, että lukee valmistä käsikirjoitusta selostajana, tuskin hän niitä repliikkejä on itse keksinyt. Joten se siitä huikeasta äo:sta.

[QUOTE="Ccc";28208294]Jo on ihmisillä ongelmat. Kai nyt tervekkin voi seurustella kehitysvammaisen kanssa. Jos molemmat on täysi-ikäisiä mitä se muille kuuluu.[/QUOTE]

No kyllähän se nyt vähän kuuluu, jos esim kehitysvammaisella on aikuisenakin huoltaja ja edunvalvoja, ei siihen täysi-ikäisyys pelkästään vaikuta ja riitä. Hyväksikäyttäjien varalta hyvä niin.

Ja ap:lle, tuskin Timo saisi siellä asuntolassa asua jos terve olisi ja itsenäisesti pärjäisi. Tuskin noita paikkoja kaikille tarvitseville ja haluaville riittää muutenkaan.

Ja minä jaksan ihmetellä, että vielä tälläkin vuosituhannella on tuollaisia asennevammaisia olemassa... Miksi 20v ikäero ei tuota polemiikkia terveiden keskuudessa? Onko se heillä jotenkin hyväsyttävämpää, kuin vammaisilla? Miksi vammaiset ovat tässäkin suhteessa eriarvoisessa asemassa?

Turhaan sinä heistä huolta kannat. Eiköhän asian eri puolet ole tiedostettu tuolla heidän asuinpaikassaan. Ja tiedoksi vaan, että niitä on terveissäkin lukemattomia pareja jotka ovat toisistaan kypsyydeltään ja henkisesti kuin eri planeetoilta. :D Kuka heistä on huolissaan? Sinäkö?

[QUOTE="vieras";28208329]Ja minä jaksan ihmetellä, että vielä tälläkin vuosituhannella on tuollaisia asennevammaisia olemassa... Miksi 20v ikäero ei tuota polemiikkia terveiden keskuudessa? Onko se heillä jotenkin hyväsyttävämpää, kuin vammaisilla? Miksi vammaiset ovat tässäkin suhteessa eriarvoisessa asemassa?[/QUOTE]

Olisiko sinusta ok, että normaaliälyinen mies seurustelisi kehitysvammaisen, itseään 20 vuotta nuoremman naisen kanssa? Minussa se herättäisi huolen mahdollisesta hyväksikäytöstä.

Kyllä siitä Timostakin huomaa, että on enemmän kuin lievästi kehitysvammainen. Siis ei pahalla. Itse en näe mitään outoa heidän suhteessaan, enemmänkin olen ajatellut, että Sonja on tulisieluinen ja helposti kiukustuva ja Timo taas itse rauhallisuus, vastakohdat täydentävät toisiaan.

[QUOTE="niin";28208581]Olisiko sinusta ok, että normaaliälyinen mies seurustelisi kehitysvammaisen, itseään 20 vuotta nuoremman naisen kanssa? Minussa se herättäisi huolen mahdollisesta hyväksikäytöstä.[/QUOTE]

Normaaliälyinen mies ei asu kehitysvaammaisten asuntolassa... ;) Mutta kuten joku sinulta jo kysyikin, niin oletko yhtä huolissasi "terveistä", eri kehitystasoilla olevista seurutelijoista? Nuo nyt kuitenkin asuvat laitosmuotoisesti ja heillä varmaan joku "valvonta" siellä on, että dont' worry, tuskin he siellä pääsee sekstailemaan saati perustamaan perhettä tuosta vaan. Vaikka ei se kehitysvamma estä niitäkään tarpeita, mutta luulempa, että tuossa on nyt kyllä todella viattomasta yhdessäolosta kysymys. Vai onko jossain tullut ilmi, että suhde on seksuaalisella tasolla? Olen vain pari jaksoa ehtinyt katsoa, eikä niissä ainakaan tällainen asia käynyt ilmi.

Normaaliälyinen mies ei asu kehitysvaammaisten asuntolassa... ;) Mutta kuten joku sinulta jo kysyikin, niin oletko yhtä huolissasi "terveistä", eri kehitystasoilla olevista seurutelijoista? Nuo nyt kuitenkin asuvat laitosmuotoisesti ja heillä varmaan joku "valvonta" siellä on, että dont' worry, tuskin he siellä pääsee sekstailemaan saati perustamaan perhettä tuosta vaan. Vaikka ei se kehitysvamma estä niitäkään tarpeita, mutta luulempa, että tuossa on nyt kyllä todella viattomasta yhdessäolosta kysymys. Vai onko jossain tullut ilmi, että suhde on seksuaalisella tasolla? Olen vain pari jaksoa ehtinyt katsoa, eikä niissä ainakaan tällainen asia käynyt ilmi.

Olisin ihan yhtä huolissani, jos olisi syytä epäillä jonkinlaista hyväksikäyttöä (esim. seksuaalista tai taloudellista tms.). Minun pointtini oli vain, että jos ap tosiaan luuli että tämän tarinan mies ei olekaan kehitysvammainen (mitä hän mitä ilmeisimmin kuitenkin on), niin olisi ihan aiheellista olla huolissaan. Tuollainen on eräänlaista rasismia, jos ei saa olla huolissaan kehitysvammaisesta, mutta normi-ihmisestä saa olla, jos tämä on samanlaisessa tilanteessa.

Minun puolestani kaikki ihmiset saavat kaveerata keskenään, jos ovat sen verran samalla tasolla, että suhde ei vahingoita heitä:)

[QUOTE="niin";28208703]Tuollainen on eräänlaista rasismia, jos ei saa olla huolissaan kehitysvammaisesta, mutta normi-ihmisestä saa olla, jos tämä on samanlaisessa tilanteessa.[/QUOTE]

Tottakai saa, jos tilanne olis ollut oikeasti se , että normi "terve", omillaan asuva mies seukkaisi itseään huomattavasti nuoremman kehitysvammaisen naisen kanssa. Tottahan minullekin tulis ensimmäisen joku hyväksikäyttö mieleen. Mutta, kun tässä sarjassa nyt vaan ei niin ole, vaan he ovat kaikki "laitoksessa valvonnan alla", jossa tällaista tilannetta tuskin pääsee syntymään. Ottakaa siis sarjan olosuhteet huomioon, ennen kuin ihan kamalasti siellä huolestutte.

Timohan on itse herrasmiesmäisyys, sosiaalinen, toiset huomioonottava ja Sonjaa kuin kukkaa kämmenellä pitävä symppis mies. Olen joskus miettinyt, että kunpa tuollaisia miehiä olisi enemmän. Sonjan kasvot aina kirkastuvat Timon seurassa ja useinhan hän sanoo Timolle "kultihani".

Taitaa vain ap kadehtia heidän onneaan, kun katsoo omaa hieltä haisevaa, sohvalla rötköttävää, itsekästä junttimiestään.

[QUOTE="Minä vain";28208273]Eikö ketään muuta ihmetytä se, että miksi Toisenlaiset frendit-sarjan Timo seurustelee sen Sonjan kanssa tai että miksi heidän annetaan seurustella keskenään?

Timo kun on tietääkseni jotain 20 vuotta sitä Sonjaa vanhempi ja minusta Timon paljon älykkäämpikin kuin Sonja. Timo ainakin vaikuttaa lähestulkoon
"normaalilta" ihmiseltä, joka on vain lievästi kehitysvammainen, mutta Sonja tuntuu olevan henkisesti pikkutytön tasolla, koska hän elääkin jonkinlaisessa prinsessafantasiassa kuten joku 3-4 vuotias pikkutyttö. Onko oikein, että Timon kaltainen selvästi vanhempi ja älykkäämmän tuntuinen mies seurustelee sellaisen naisen kanssa? Minusta Timo on vain lievästi kehitysvammainen kun Sonja taas on keskivaikeasti kehitysvammainen. Mitä se Timo edes siellä asuntolassa asuu, kun varmasti hän niin hyvätasoinen että voisi asua itsenäisestikin?[/QUOTE]

Nythän on niin, että sä et tiedä tuosta asiasta sitten yhtään mitään, et Timosta, etkä Sonjasta. Et myöskään tiedä, etkä pysty tekemään diagnoosia Timolle pelkän ulkonäön tai puheen sujuvuuden mukaan, Sonjasta puhumattakaan! Ja voin taata, että jokaisella asukkaalla on oikeutensa ja omat tarpeensa juuri sellaiseen asumismuotoon jossa jo on. Myös Timolla. Herää pahvi!

Itse olen livästi kehitys vammainen nainen niin kuin Timo. Itse et taida hyväksyä vammaisia kun näet noin paljon vaivaa kaikki saa seurustella olit sit minkälainen tahansa kyllä kehiysvammaillakin on tunteet samalla tavalla kuin normaali ihmisellä ainostaa poikkeaa siinä että suuein osa kehitys vammasti sanoaa suoraan asiat ilman sen kummenpia ajatuksi mistä normaali ihmisen voisi suuttua tai loukaantua tiedän mistä puhun ja normaali ihmisen on vaikea ymmärtää kehitys vammaista jos ei oo kaverina sellaista joten pidä mölyt mahassa

Jos ei kovin ole kehitysvammaisten kanssa ollut tekemisissä niin ei sitä kovin helppo ole ymmärtääkään. Eikä sitä varmaan ymmärräkään kuin asianomaiset itse. Ei heidän seurusteluaan voi edes estää, eikä sitä tarvitse verrata kenenkään muun seurusteluun, he itse määrittelevät mitä se on. Asiasta keskustelu ja ohjaus taas on hyvä juttu, että he varmasti ymmärtävät esim että jokaisella on oikeus päättää minkälaista kontaktia haluaa ja kieltäytyä siitä. Toki on sellaisiakin tapauksia, joissa on hyväksi käytön merkkejä, mutta niihinkin on ikävä kyllä aika hankala puuttua.

Mä ajattelin Sonjan "prinsessatyylin" niin että se kuuluu sen persoonaan ja se tykkää kaikesta kauniista. Kyllähän ns. normaaleiltakin naisilta löytyy samaa piirrettä joka näkyy pukeutumisessa tai esim. esineiden keräilynä.

[QUOTE="vieras";28208310]Kyllä se nyt vähän kuuluu jos toinen on henkisesti lapsen tasolla.[/QUOTE]

No olethan sinäkin tässä asiassa, mutta kukaan ei kiellä sinua seurustelemasta.

Yhteistyössä