Hae Anna.fi-sivustolta

Toispuoleinen kurkkukipu

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Pelokas, 25.12.2007.

1. Pelokas Vierailija

Minulla on kurkku kipeä niellessä toiselta puolelta. Ulkopuolelta painellessa myös aristaa. Hirvittää, että se on jotain vakavaa...onko kenelläkään mitään vinkkiä mistä voisi olla kyse?

2. kipeä kurkku Vierailija

3. Pelokas Vierailija

..ja oikein hyvää joulunaikaa. Hienoa, että sinunlaisesi älykkäät ihmiset kantavat vastuunsa ja vastaavat suurella sydämellä näihin viesteihin.

4. Ihan tavalalinen Vierailija

kurkkutulehdus. Niitä on tuon tuostakin, eikä se todellakaan ole mitään vakavaa!!
    Jos sinua rauhoittaa, niin minulla on ollut varmaan satoja elämäni aikana ja olen terve kuin pukki.

5. Minkä ikäinen olet? Minulla oli "nuorena aikuisena" muutaman kerran angiina, joka alkoi toispuoleisella kurkkukivulla, mutta samalla nousi korkea kuume myös.

Nyt vanhemmalla iällä on toisinaan juuri tuollainen tuntemus kuin sinulla. Se voi kestää vähän aikaa eikä tule mitään sen kummempia vaan häviää itsekseen. Joskus siitä voi alkaa "lentsu", mutta silloin on kyllä muitakin oireita.

6. Pelokas Vierailija

Olen reippaasti yli nelikymppinen. Mitään muita oireita minulla ei ole ollut, niellessä vain on kipua kurkun oikealla puolella ja aristaa myös ulkopuolelta - imusolmuke? Olen kamalan syöpäpelkoinen, joten on tässä hirvittänyt...

7. Minulla nousee toiselle puolelle kurkkua aina kamala möykky (imusolmuke) kun vilustun, ja kurkku on yleensä vain kipeä siltä puolelta. Olen 33 vuotias.

8. Minulla on kerran olut tuollainen toispuoleinen kurkkukipu, joka johtui kurkkutulehduksesta, mutta äityi niin pahaksi, että kurkkuun tuli paise. Kipu kyllä oli siinä vaaiheessa jo sen verran kovaa, että syöminen ja puhuminen olivat lähes mahdottomia.
    Ennen tuota paiseeksi kehittymistä kurkku oli toispuoleisesti kipeä ainakin pari viikkoa ja kävin muutamaan otteesen lääkärissäkin, mutten saanut lääkekuuria, kun ei ollut angiinaa. Puhkaisemisen jälkeen määrättiin kyllä vahvat antibiootit ja pari viikkoa sairaslomaa.
    Paiseen puhkaiseminen on yksi epämielyttävimpiä kokemuksia elämässäni, mutta ei sekään silti niin "vakaavaa" ole. Tuskin pelkän kivun ja paikallisten imusolmukkeiden takia kannattaa syöpää pelätä.

9. kipeä kurkku Vierailija

Voi kiesus näitä ikäneitoja... Ei kaikki normaalista olostasi poikkeava ole vakavaa, joskus vaan ihmisillä on kurkku kipeä johtuen monista eri syistä. Jos epäilet vaivasi olevan vakavaa, mene lääkäriin, tältä palstalta et vastausta vaivaasi saa, muutakun että kyseessä voi olla normaali kurkkutulehdus tai angiina. Hyviä pyhiä vaan sullekin Pelokas, älä syö liikaa suklaata ettet saa suolisolmua ja sitten jouduta poistamaan sulta suolta ja laittamaan avanne...

10. Pelokas Vierailija

...että olen ikäneito? Kuvitteletko, että "ikäneidot" ovat jotenkin "luulosairaampia" kuin "rouvat"? Voi kiesus näitä' antiikkisia ennakkoluuloja! Minä olen ollut parikymmentä vuotta "naimisiin päässeenä", kuten sinä oletettavasti moista olotilaa kutsut eikä tämä syövän pelkoni ole hävinnyt mihinkään.

Mihin tarkoitukseen luulet tämän palstan olevan? Pohdipa sitä nyt pyhien aikana siinä suklaan syönnin ohessa ja samalla voit paneutua vaikka oikeinkirjoituksen harjoitteluun, jos sinulla ei ole mitään oikeaa asiaa tänne kirjoiteltavaksi.

-Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille; toivottavasti tekin saatte vuorostanne tsemppausta, mikäli joki oire joskus askarruttaa!

11. normaalia Vierailija

Siis toispuoleinen kurkkukipuhan on aivan normaalia. Itselläni esimerkiksi on isot nielurisat ja yleensä toinen puoli tulehtuu ensin tai tuntuu kipeämmältä.

12. kanji Vierailija

Mullakin alkoi eilisiltana toispuoleinen kurkkukipu ilman muita oireita. Ei ole kyllä ennen ollut samanlaista; on sen verran alhaalla, että tuntuu nieltäessä kilpirauhasen kohdalla? Omituista on, mutta aattelin odotella muutaman päivän, josko ei menis itsestään pois. Mua taas mietityttää kilpirauhasongelmat, kun on väsyttänytkin kovasti. Vastakkaisen puolen kilpirauhanen on suurempi kuin kipeän puolen. hmm..Mutta hyvä on, että löytyy palstatilaa tällaisillekin mietinnöille, voi peilailla muiden kanssa onkelmia!!
    Ja saa rauhaa mielelle jos miettii kyseessä olevan jonkin vakavan sairauden. Minä itse aina mietin suunnilleen ensin syöpää, ja niin moni muukin meistä :)
    Hyvää ja tervettä kesää kaikille!

13. Vierailija Vierailija

Minulla on ilmennyt samanlaista toispuoleista kipua. Kurkkuuni on noussut myös valkeita peitepaiseita. Pahinta tässä on se että olen saanut useita hengenahdistuskohtauksia ja kurkkua on jo nyt painanut 2 vuotta. Olen käynyt lääkärissä lukuisia kertoja eivät he ole saaneet tehtyä asialle mitään. Noin puoli vuotta sitten menin yksityiselle ja siellä tutkittiin kasvain/syöpä mahdollisuus, eikä mitään löytynyt... Olen myös käynyt allergia kokeissa ja kitarisojen tähystyksessä jossa näkyi hieman suurentuneet kitarisat mutta asialle ei ole vieläkään selitystä. Pelkään todella tätä tautia, se haittaa jokapäiväistä elämääni. Olen vasta 16 vuotias. Onko kukaan saanut ratkaisua???...

14. Saarukka Vierailija

Jostain luin äskettäin, että kurkkusyöpä yleistyy suuseksin myötä. Olikohan se nyt niin, että herpes-virus voi muuntautua otolliseksi syövälle pyöriskellessään suussa ja sukuelimissä edestakaisin.. Moni nainen muuten myös tekee miehelleen ko. asiaa vain miellyttääkseen miestä, itse siitä lainkaan nauttimatta.

15. Svobodan Vierailija

Lyhyt vastaus ajatuksiisi: Ei olisi.

16. Minulla Vierailija

on tuntunut kurkku kipältä juuri toiselta puolen aina niellessä. Mutta kipu esiintyy harvoin, n. muuutaman kerran vuodessa. Minusta tuntuu joskus, että kurkun limakalvolla olisi jokin haavauma, mutta tätä on kestänyt jo ainakin 20v, eikä se ole siitä muuttunut, aina samanlainen. Olen joskus ajatellut mennä tutkituttamaan asian, mutta kun kipu häviää taas pitkiksi ajoiksi, niin asiakin häviää mielestä.

17. huolestunut vaimo Vierailija

miehelläni on ollut nyt 1 vuoden ajan vasemmalla puolella kovaa kipua niellessä kurkussa ja kipu säteilee alemmaksi ruokatorveen.eri röntgeniä ja tähystyksiä tehty,mitään ei lyödetty.kivut kovia ja vain jugurtti menee alas. olisko kenelläkään vinkkiä mikä vois olla,lääkärit ei löydä mitään eikä tiedä mistä johtuu. on tosi väsynyt myös,syöpä?

18. ---------- Vierailija

Ei herpes, vaan hpv-tartunta.

Suuseksi aiheuttaa syp - Ilta-Sanomat

19. Hänellehän pitäisi tehdä tarkat tutkimukset, jos on syöpää, se kyllä löydetään. Menkää yksityiselle, ellette ole jo käyneet. Nielemisvaikeuksia ja kovia kipuja, väsymystä jos on, niin silloin pitäisi hälytykellojen jo soida lääkäreilläkin.

20. oioi Vierailija

siis ilmeisesti täällä palstalla aliarvioidaan lääkäreitä kun eivät löydä ongelmaa, ja kysytään sitten netin surffaajilta että mitä tämä on? ei saatana

21. apuva Vierailija

Itsellä just pari päivää sitten alko toisella puolella kurkkua sattumaan nieleminen lääkärissä en ole ehtinyt käymään ,peilistä kun katsoo vikkarin kanssa näkyy valkonen pilkku joka on ympäriltä tumman punainen .oisko afta?? Mitä pitäs tehä?

22. hörömämmi Vierailija

No, pitää vaihtaa hammastahnaa ja tomaatit pois. Niissä on jotain lisäaineita. Mulla tulee niistä aftoja.

23. Srcsm83 Vierailija

[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    Hyvin sä luet.
    Ei palstan tarkoituksena ainakaan ole antaa paikkaa joillekin kiukkuisille keskenkasvuisille, jossa tuomita muiden kirjoitusta tai mielipiteitä - samaan aikaan tuomatta itse keskusteluun yhtään mitään.

Mutta niin, itselläkin nyt ensimmäistä kertaa elämässä tälläinen täysin toispuoleinen kurkkukipu (olen 32v) ja kiitos tämän ketjun, en nyt ole ihan niin kovaa vauhtia lähtemässä paikalliseen terveyskeskukseen. Sieltä kun ei saa lääkärille aikaa, ellei ole sairaalakunnossa tai asia kiireellinen (vaikka vaiva olisi kuinka pitkäaikainen ja kaikkialla lukisi, ettei sitä saisi pitkittää) - ja hoitajat toistelee melkein kaikesta, että "tälläiset jutut kuuluis kyllä lääkäreille". Usein myös saa suoraansanottuna tuomintaa siitä, että "haaskaa heidän aikaansa" ja tunteen, että jokaista työntekijää vaan ottaa päähän joka sekunti. Viimeksikin terveydenhoitaja sanoi päin naamaa, että olen luulotautinen... Kunnes sitten kurkkasi sinne onteloihin, löysi turvotusta ja uskoi konetta, ei minua. Ja näitä samoja asioita tapahtunut usein ja kuulee myös muilta. Nykyään on melkoinen lottovoitto jos saa itselleen hoitotahon, joka käyttäytyy kiinnostuneesti. Usein sitä varten pitää kylläkin mennä yksityiselle - raha usein sentään motivoi hoitotahoa edes yrittämään, vaikka loppudiagnoosi voi myös siinä tapauksessa olla lähes yhtä laadukas arvaus, kun tälläisillä palstoilla.

Tälläinen puoli Suomen terveydenhoidossa on se syy miksi sitä hoitoa aliarvioidaan ja miksi tälläisellä palstalla kannattaa vaihtaa ajatuksia, että onko kyse normaalista - vai suuremmasta ongelmasta ennenkuin päättää onko kyse jostain minkä takia kannattaa alkaa lääkärinaikaa metsästämään - tai mennä hoitajalle lääkärin aikaa saamatta, josta ei ole suoraansanottuna usein yhtään mitään hyötyä.
    Eiköhän täällä jokainen kuitenkin tiedä, ettei täällä sanottu ole välttämättä totta, mutta kokemuksista keskustelusta voi hyvinkin olla hyötyä.

(Itse ihmettelen miksi suomen terveydenhuoltoa kehutaan niin usein, kun siihen itsellä ainakin mennyt toivo... Jos joka kerta, kun olen jotain sairastanut, olisin päässyt suoraan lääkärille, olisi käyntikertoja ollut elämäni aikana varmasti 70% vähemmän, kun aina täytyy pommittaa ajanvarauksia useampaan kertaan oireiden jatkuessa kun ensimmäiset käynnit on kaikki jotain hoitajien vittuilutuokioita ja vähättelyä, jonka jälkeen ei muuta voi tehdä kun palata kotiin odottamaan että oireet käy vakavammaksi.
    Suomen terveydenhoidolla on yleisimmin se asenne, että "asiakas ei ole koskaan oikeassa".)

Toivotaan että kurkun imusolmukkeen alueen kipu ja samanaikainen saman puolen kainalon turvotus on jotain normaalia ärtyneisyyttä - Eilen kun ei edes ambulanssia saanut syövästä kärsivälle isälle joka mennyt niin heikoksi yhtäkkiä että ei pääse kävelemään, niin voisin kuvitella että tähän aikaan vuodesta hoitotahoilta löytyy entistä vähemmän kiinnostusta tehdä yhtään mitään.[/COLOR]

24. Jooh Vierailija

Olethan tarkistuttanut korvat?itsellä korvatulehduksen takia myös juurikin toispuoleinen kurkkukipu. Kannataa miettiä myös nielurisojen poistoa,jos kipeät aina ja isot

25. Ei Ikäneito Vierailija

Eiköhän tuo ollut aika asiaton vastaus ihmiselle joka kysyy neuvoa. Taidat itse olla ikäneito.Minusta ei ikäneidotkaan käyttäydy noin asiattomasti.Sinulle pelokas sañon että luulen sen olevan kurkkutulehdus itselläni oli hiljattain samanlaisia oireita. Lämmin juoma kurkkupastillit auttoi.Tietenkin jos on pitkään ollut kipua niin kannattaa mennä lääkäriin, niin voi saada antibiootti kuurin.Ps.En minäkään ole ikäneitopikaista paranemista ja hyvää vointia

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri