Toispuoleinen vauvamaha ja vauvan asento

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outo juttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outo juttu

Vieras
Siis mulla on vauva ollut molemmissa ultrissa pää toisella kyljellä ja jalat toisella, siis poikittain. Toki nyt kun liikkeet tuntuu, niin tuntee että heittää kuperkeikkaakin ja potkii välillä myös muihin paikkoihin, eli kyllä se siellä muutenkin liikkuu, viihtyy vain ilmeisesti noin sivuttain. Vatsa on tältä puolelta, missä pää yleensä on, selkeästi isompi, siinä on tavallaan sellainen möykky. Välillä häipyy, mutta tulee sitten taas takaisin. Välillä vatsa on siitä kohdin ihan kova. Kävellessä tämä pään puoli usein kipeytyy, jotenkin venyy tai painaa. Onko tämä normaalia, ja onko vaaraa että vauva olisi poikittain vielä synnytyksen hetkellä? Mahakin on kasvanut lytyssä sivusuunnassa. Istukka on takana. Eihän se vauva enää kauaa mahdu mahassa poikittain olemaan, eikä yksikään vauva ole vielä syntymän hetkellä poikittain ollut, vai kuinka?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Juu, sektio pokkitilan takia. Ei yritetty kääntää, lääkäri oli sitä mieltä että vauvalla oli tilaa kääntyillä niin paljon että kääntyisi heti takasin..

Voi apua. Mä en suin surminkaan halua sektiota! Onko sulla muita raskauksia? Onko niissä vauvan asento ollut sama? Kumpa tämä kaveri nyt tajuaisi hyvissä ajoin, että pää alaspäin on paras asento.

Ihan tarkalleen samanlaista kuin mulla oli molempien lasten kanssa, paitsi että mulla se oli peppu joka törrötti siellä toisella puolella. Esikoinen laskeutui lähtökuoppiin kuukausi ennen syntymäänsä ja asento vähän muuttui mutta osittain poikittain oli vielä tuolloinkin. Kuopus taas oli poikittain loppuun asti eli viikolla 38 tapahtuneeseen käynnistykseen ja kyllä se sieltä osasi pää edellä tulla ilman kummempia kommervenkkejä.

Mulla on tuosta kyllä seurannut vaivoja, kun lähdin liian nopeasti liikkeelle ekan synnytyksen jälkeen. Lantio kipeytyi järkyttävästi siltä isommalta puolelta, silloin epäiltiin että lihas olisi siellä tulehtunut. Edelleen se vaivaa ja nyt on alettu miettiä piriformis-oireyhtymää, jossa väärin pullistuva lihas painaa hermoa. Katso siis, että palaudut kunnolla ennenkuin alat rasittaa kroppaasi taas. Siellä voi olla jotain oikeasti lytyssä tai siirtynyt sen vauvan tieltä. Mulla oli isoja vauvoja kumpikin.

Yhteistyössä