Toista odottavat, hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Caza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Caza

Vieras
Moi vaan!

Niin, toista odottavat, miten ootte jaksellu?

Kun itse oon tosi uupunu ja maha painaa.... Nyt oon viikolla 32 joten matkaa on vielä. Oon esikoispojan kanssa kotona. Poika on reilu 2v. On onneks kiltti ja rauhallinen tapaus.
Mut ei sillon ekaa odotellessa ollu näin raskasta. Ei maha tuntunu juuri lopussakaan raskaalta eikä närästäny tai muuta. Nyt tää maha painaa ja ahistaa ja närästää vähä väliä. Ja tuntuu et kokoajan on ihan lääh.... Ja nyt on pari viikkoa menny pienoisessa vee itutuksessa ja oon ku perseeseen ammuttu karhu aamusta lähtien. Eli fiilikset on aika syvältä ja toivon vaan nyt etten vaivu kuitenkaan mihinkään masennukseen. Haluan kuitenkin tämänkin lapsen ja oon tosi onnellinen että se on tulossa!

Pohjalla on jo esikoisen aikana tuoma katkeruus "vapaa-ajan menetyksestä". Lapset ollaan tehty kyllä ihan omasta halusta ja tiesin kyllä että elämä muuttuu paljon ja muuta, mut oon silti myöntänyt itelleni olevani katkera siitä miten paljon lapsi on minusta "vienyt". Välillä vaan tuntuu että mihin minä itse olen kadonnut, missä minun toiveet, halut ja ajatukset on. Niinkun ei muuta olisi elämässä kun lapsi ja perhe ja siitä huolehtiminen.

No, tilanne ei ole niin paha miltä ehkä kuulostaa, mutta ne ovat tunteitani ja olen antanu niille oikeuden ja olen puhunu niistä kyllä mieheni kanssa. Ja neuvolassa. Voisin huonommin jos kieltäisin tunteeni ja jos en olisi avoin.
Joten nyt kun tuntuu raskaalta tän mahan kanssa niin välillä vaan tulee sellanen olo, yhdistettynä näihin muihin asioihin, että viekää loputkin minusta...lääh

T:Joulua odottava=)

Hyvä, että puhut asiasta avoimesti, se on tärkeää.

Minulla oli hieman samankaltaisia ajatuksia, kun odotin toista. Toinen raskaus oli hankalampi kuin ensimmäinen ja olo oli tukala, vaikka siis normaalisti kaikki sujuikin. Oli vain enemmän pikkuvaivoja ja väsymystä. Mulla oli alle 2-vuotias helmoissa. Mietin, että miten ihmeessä jaksan kahden kanssa ja miten mulla sitten on enää koskaan mitään elämää.

Mun ehdotukset ja kokemukset ongelmaan ovat seuraavat:
- jatka tunteittesi puimista
- pidä huolta, että miehesikin osallistuu lasten hoitoon
- etsi tarvittaessa apua sukulaisilta, naapurin tytöiltä jne.
- pidä huoli, että saat sitä omaa aikaa, vaikka vain kauppareissun verran päivässä. Se helpottaa kummasti.

Ei elämä lopu siihen, että on kaksi pientä lasta. Ajattele niin päin, että elämä on ihanaa kahden lapsen kanssa. Vaikka klisee onkin, niin lapset ovat pieniä vain hetken. Tajuan nyt, miten hölmöä minun oli valittaa odotusaikana, kun katselen meidän kahta ihanaa naperoa, jotka keskenään kisaavat ja ovat toisilleen tosi tärkeät. Pikkulapsiaika menee ohi nopeammin kuin osaat nyt ajatella. Sitten on taas enemmän aikaa itselle. Voi palata töihin, käydä kuntoilemassa ja ulkona, yms. Toki se vaatii selkeitä pelisääntöjä miehen kanssa. Kompromisseja on vaan tehtävä.

Kannattaa aktiivisesti etsiä hyviä puolia nykyisestä elämäntilanteesta sen sijaan että voihkisi huonoja puolia. Jos väsyttää ja ketuttaa, niin se kannattaa purkaa johonkin ettei se vaan jää sisälle möröksi. Lähde vaikka kävelylle syyssateeseen tai mene yksin saunaan :D.

Ja eihän tuonne jouluun enää niin pitkä aika ole!

Tänään just mietin, että miten vatsa painaa... En muista, että viimeksi olisi painanut. Minullakin eka raskaus oli helpompi. Nyt istukkaongelmia ym. Tällä hetkellä on menossa rv 31. Esikoinen on 3,5-vuotias. Päivisin hoidossa kun minä käyn töissä. Muutama viikko pitäisi vielä jaksaa. Väsyttää iltaisin hirveästi. Ei jaksa kotihommia tehdä. Viikonloput eivät riitä lepäämiseen ja voimien keräämiseen. Voi olla, että kohta joudun jäämään sairaslomalle väsymyksen takia. Töitä on kolme viikkoa tämän viikon jälkeen.

Sitten kai helpottaa kun jään kotiin. Olemme mieheni kanssa päättäneet pitää esikoisen hoidossa vielä pari viikkoa vauvan syntymisen jälkeen. Raskasta tulee olemaan sitten kun hänkin jää kotiin mutta ei auta. Eroa 2-vuotiaan ja 3,5-vuotiaan välillä on. Meillä vaaditaan paljon vanhempien huomiota esim. lukemiseen tai kirjojen katseluun, legojen rakenteluun ym. Saa nähdä, saanko apulaisen vai kiusantekijän kun vauva taloon ilmestyy...

Cazalle paljon voimia ja jaksamista! Kyllä se arki taas asettuu itse kullekin kun saa vauvan maailmaan...

Mulla meni melkein 7 vuotta toipua esikoisesta niin totaalisesti kaikkeni annoin hänelle ekoina 3:na vuotena.Halusin antaa myös toiselle lapsellemme tuon 3:n vuoden jakson kotona ja en ollut valmis aiemmin kotona oloon.
Parasta on käydä asioita läpi ja jakaa tuntojasi läheisten kanssa ja se oma aika on tärkeää!Koeta saada apua lasten hoitoon ja vietä aikaa myös miehesi kanssa.
Usein ollaan miehen kanssa mietitty että hei millonkas viimeksi ollaan menty esim.konserttiin ja puhuttu "mummoutumisestamme" kotiin ja lapsen kanssa...
Puheista tekoihin ja ollaan repästy aina välillä ja menty syömään ulos tai edes kävelylle kaksin.Ollaan myös yritetty viettää kahden keskisiä hemmottelu tuokioita tehden milloin mitäkin.Puhu ensin miehesi kanssa ja tehkää sitten jotain kaksin.Sitä osaa arvostaa omia juttuja vähän eri tavalla kun on tiukasti lapsiperheen arjessa kiinni.
Voimia ja jaksamisia mullakin tää toka raskaus ihan älyttöman hankala verrattuna ekaan jossa ei ollut oireita edes raskaudesta paitsi masu joka kasvoi...

Yhteistyössä