Töistä poissaolo lapsen sairauden vuoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dannik
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dannik

Vieras
Olin viime viikon poissa töistä lapsen sairauden takia. Ensin kolme päivää sairaslomalla ja sitten loput viikkoa pidin talvilomaa, jotta sain olla lapsen kanssa kotona. terkkarilta on kyllä saikkelappu koko viikoksi, mutta jotta palkattomia päiviä ei kertyisi pidin lomaa. Eilen samainen lapsi sairastui toiseen tautiin ja on tosi kipeänä. Sain lääkäriltä sairaslomalapun kolmeksi päiväksi (ja jos ei parane, niin tarkistetaan tilanne ja tarvittaessa joutuu sairaalaan). Kysymys kuuluukin saanko olla pois töistä nuo kolme päivää palkallisena vai meneekö palkatta? Olen yh ja tukiverkot on mitä on, joten kovin helposti en lapsenvahtia saa ja toisaaltaan lapsi on niin kipeä, että lähinnä nukkuu ja itkee sylissä (on siis hiukan vajaa 2v). Lapsi on minulle kyllä kaikki kaikessa, mutta rahat ovat äärettömä tiukilla ja pienikin miinus tilissä on huono juttu.

Saat olla palkallisena (siis jos tessin mukaan ylipäätään maksetaan kolmen päivän palkka). Se on aina lapsi- ja sairauskohtainen jakso. Eli jos sairastava lapsi vaihtuu tai sairaus vaihtuu, alkaa päivälaskuri alusta.

Jos alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö). Kela ei maksa tukia tilapäisen hoitovapaan perusteella.

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta tai poissaolosta pakottavista perhesyistä.

Työehtosopimus, työsopimus tai työpaikan yleinen käytäntö saattaa toki näihin luoda myös poikkeuksen.

http://www.tral.fi/157

Saikku on palkallista. Tuo 3 päivää on sairauskohtaista, ja toisekseen, sinä olit loppuviikon talvilomalla, et saikulla. Ei voida siis katsoa että olisit yhtäjaksoisesti ollut saikulla koko tuota aikaa.

Yhteistyössä