Tokaluokkalainen oli katsonut tänään netistä kauhua ja nyt ei saa nukutuksi :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Joo, meidän jäbä oli tänään kaverinsa luona kylässä ja tää kaveri saa pelata K-18 pelejä, katsoa kauhuleffoja jne. Me päästettiin kuitenkin meidän poitsu sinne nyt ekaa kertaa kylään kun esikoinen lupasi ettei katsele semmoisia, vaan että keksivät jotain muuta tekemistä.

Houkutus oli vissiin kuitenkin liian suuri ja olivat ainakin netistä katsoneet jotain kauhupätkää. Poika väittää että muuta eivät ole katsoneet/pelanneet, mutta tuossa oli sitten ihan tarpeeksi ja nyt poika itkeä tuhruttaa eikä saa nukutuksi :(.

Miehen kanssa keskustelevat asiasta ja mies jo topakasti ilmoitti että poika ei saa enää mennä tuon kaverinsa luokse kylään. Tuo kaveri on kuitenkin meidän pojan "bestis" ja olis sääli estää kyläilyä. Mitenköhän tyhmää olis jotenkin pyytää tän kaverin äitiä varmistamaan että pojat eivät katselis tollasia? Hyvää se estäminen tekis kyllä tuolle kaverillekin, sillä hänellä on adhd. Ei varmaan tee tuollaiset kauhujutut hyvää terveellekään lapselle, saati sitten sairaalle.

Miten te toimisitte vastaavassa tilanteessa?

Miettisin mistä lapselle löytyis toinen bestis... jos kotona suhtaudutaan noin välinpitämättömästi ikärajoihin, voi vain arvailla miten jatkossa alaikäisen alkoholin ja tupakan käyttöön suhtaudutaan...

Mä olisin tiukkana, enkä päästäis poikaa enää tuolle kaverille. Tulkoon se kaveri teille.
Minusta on edesvastuutonta, että vanhemmat eivät valvo mitä paskaa lapset netistä tai dvdltä katsovat tai ostiskelevat kakaroilleen k-18 pelejä.
MITÄ NE PELAA 15 VUOTIAANA, JOS 7-8 VUOTIAANA SAAVAT LUVALLA PELATA RÄISKINTÄPELEJÄ??? :o

Minä olen pojan mielestä lälläri ja ilnpilaaja ja KAAAAAIKKI muut saa pelata noita pelejä paitsi hän. Meillä on poikaa kiusattu koulussakin, että XXXXX saa pelataa vaan vauvojen lällypelejä.

Mua vituttaa niin että tukka lähtee päästä! Kuvitteleeko vanhemmat, että elokuviin tai peleihin vittuuttaan läiskitään k 18 kieltoja?!!?? :o :headwall:

Kyllä mä pyytäsin kaverin äitiä katsomaan perään. Ei ne ikärajat huvikseen leffoissa ja peleissä oo ;)

En edes ite kato mitään tollasta kun nään painajaisia, vaikka ikärajat ylittyy keposasti :DD
Toivottavasti pikkukaveri saa pian unta! :/

Kyllä mä olisin aika pitkälti miehesi kanssa samoilla linjoilla. Kaveri olisi toki tervetullut omaan kotiimme, mutta en kyllä omaani välttämättä tuolle kaverille päästäisi. Eri asia sitten on, mikäli pojan äidin kanssa voisi puhua asiasta ja saada sovituksi sen, että sinun poikasi ei heillä ollessaan tuollaisia saa katsoa tai pelata. Jos äiti suhtautuu hällä väliä -tyylisesti, niin en sitten vaan enää päästäisi lasta sinne ennen kuin on täyttänyt 18v. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olisin tiukkana, enkä päästäis poikaa enää tuolle kaverille. Tulkoon se kaveri teille.
Minusta on edesvastuutonta, että vanhemmat eivät valvo mitä paskaa lapset netistä tai dvdltä katsovat tai ostiskelevat kakaroilleen k-18 pelejä.
MITÄ NE PELAA 15 VUOTIAANA, JOS 7-8 VUOTIAANA SAAVAT LUVALLA PELATA RÄISKINTÄPELEJÄ??? :o

Minä olen pojan mielestä lälläri ja ilnpilaaja ja KAAAAAIKKI muut saa pelata noita pelejä paitsi hän. Meillä on poikaa kiusattu koulussakin, että XXXXX saa pelataa vaan vauvojen lällypelejä.

Mua vituttaa niin että tukka lähtee päästä! Kuvitteleeko vanhemmat, että elokuviin tai peleihin vittuuttaan läiskitään k 18 kieltoja?!!?? :o :headwall:

Maailma on täynnä idioottivanhempia, joiden mielestä osoittaa lapsen kypsyyttä pelata k-18 väkivaltapelejä...

Meillä on pojalla muutamia pelejä, joissa on korkeampi ikäraja. Mutta ne on siksi että pelit on teknisesti vaativampia ja ikäraja on korkeampi sen takia. Niin ja poitsu saa katsoa vanhemman seurassa Poliisikoira Rexiä, vaikka siinäkin on korkeampi ikäraja. Eli varmaan monenkin mielestä mä olen itsekin liian lepsu noiden ikärajojen suhteen. Mutta tosiaan nyt tuo jäbä oli aivan järkyttynyt ja itkien selitti miten ei saa sitä filmipätkää mielestään :(.

Jos ihan ystävällisesti kysyis siltä äidiltä että olisko mahdollista ettei tollasia katseltas silloin kun meidän poika on siellä kylässä. Että jos vaikka leikkisivät ihan jotain muuta, tietokone vois olla vaikka kokonaan kiinni. Ja tietty tuo poika vois tulla meille koska vaan kylään kun pystyn itse seuraamaan heidän tekemisiään.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Meillä on pojalla muutamia pelejä, joissa on korkeampi ikäraja. Mutta ne on siksi että pelit on teknisesti vaativampia ja ikäraja on korkeampi sen takia. Niin ja poitsu saa katsoa vanhemman seurassa Poliisikoira Rexiä, vaikka siinäkin on korkeampi ikäraja. Eli varmaan monenkin mielestä mä olen itsekin liian lepsu noiden ikärajojen suhteen. Mutta tosiaan nyt tuo jäbä oli aivan järkyttynyt ja itkien selitti miten ei saa sitä filmipätkää mielestään :(.

Jos ihan ystävällisesti kysyis siltä äidiltä että olisko mahdollista ettei tollasia katseltas silloin kun meidän poika on siellä kylässä. Että jos vaikka leikkisivät ihan jotain muuta, tietokone vois olla vaikka kokonaan kiinni. Ja tietty tuo poika vois tulla meille koska vaan kylään kun pystyn itse seuraamaan heidän tekemisiään.

Tuolta näkee PEGI-sisältökoodien selitykset, eli syyt miksi ikäraja on määrätty.

http://195.197.150.131/pelihaku/ohjeet.aspx?lcid=1035

Meillä on melko herkkä poika ja oon tehnyt kavereiden vanhemmille selväksi että meillä ei pelata mitään mitkä eivät oo sallittuja tuon ikäisille ja netissä jos jotain katsellaan, tehdään se yhdessä vanhempien kanssa.
Ja voin kuvitella miten on suuri houkutus jos kaveri saa katsoa ja netti siinä tarjolla, niin taatusti kattoisi omakin.

Tuolta näkee PEGI-sisältökoodien selitykset, eli syyt miksi ikäraja on määrätty.

http://195.197.150.131/pelihaku/ohjeet.aspx?lcid=1035

Meillä OLI pojalla sellainen peli, joka oli ikärajaltaan sallittu, mutta missä oli ammuntaa. En todellakaan tykännyt tuosta pelistä, mutta kun se tosiaan oli sallittu, niin poika sen pystyi ostamaan. Onneks poika itse kyllästyi tuohon peliin ja myi sen pois.

Sitten sillä on parikin skeittipeliä (Tony Hawk), joissa on ikäraja muistaakseni peräti 16. Pelimyyjän kanssa keskustelin ostohetkellä tuosta ikärajasta ja hän just sanoi että ikäraja on siksi että peli on vaikea. Nuorempi pelaaja voi hyvin kyllästyä peliin kun ei osaa temppuja jne. Sanoi myös että monessa jääkiekkopelissä, joissa on sallittu ikäraja, voi hyvin olla jopa enemmän väkivaltaa kuin taas korkeamman ikärajan peleissä. Eli noissa se ei aina ole ihan yksiselitteinen tuo ikäraja.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

//195.197.150.131/pelihaku/ohjeet.aspx?lcid=1035

Meillä OLI pojalla sellainen peli, joka oli ikärajaltaan sallittu, mutta missä oli ammuntaa. En todellakaan tykännyt tuosta pelistä, mutta kun se tosiaan oli sallittu, niin poika sen pystyi ostamaan. Onneks poika itse kyllästyi tuohon peliin ja myi sen pois.

Sitten sillä on parikin skeittipeliä (Tony Hawk), joissa on ikäraja muistaakseni peräti 16. Pelimyyjän kanssa keskustelin ostohetkellä tuosta ikärajasta ja hän just sanoi että ikäraja on siksi että peli on vaikea. Nuorempi pelaaja voi hyvin kyllästyä peliin kun ei osaa temppuja jne. Sanoi myös että monessa jääkiekkopelissä, joissa on sallittu ikäraja, voi hyvin olla jopa enemmän väkivaltaa kuin taas korkeamman ikärajan peleissä. Eli noissa se ei aina ole ihan yksiselitteinen tuo ikäraja.

Jos hae täältä ko. pelin esille, niin ikärajan syynä on väkivalta ja kiroilu
http://195.197.150.131/pelihaku/default.aspx

Miettisin mistä lapselle löytyis toinen bestis... jos kotona suhtaudutaan noin välinpitämättömästi ikärajoihin, voi vain arvailla miten jatkossa alaikäisen alkoholin ja tupakan käyttöön suhtaudutaan...

Just joo. Blaablaablaa.

Alkuperäinen kirjoittaja eeh :

Just joo. Blaablaablaa.

Jotain tuon tyylistä voisi odottaa ko. vanhemman vastaukseksi *hei mitä välii*

Jos hae täältä ko. pelin esille, niin ikärajan syynä on väkivalta ja kiroilu
http://195.197.150.131/pelihaku/default.aspx

Joo, mä oon ihmetellytkin kun siinä pelin kannessa on tuo väkivalta- merkki :). Siinä pelissä kun kaatuu laudan kanssa, niin maahan jää verilätäkkö. Eli pelaaja loukkaantuu kuten oikeassakin elämässä. On siinä vissiin joku semmoinenkin kohta välillä ja harvoin, jossa jotkut kai tappelee. Vähän samalla tavalla kun jääkiekkopeleissä on niitä riitoja välillä pelaajien kesken.

Kiroilua saattaa olla, niin tarkkaan en ole peliä seurannut, mutta onneksi englanniksi. Fuck- sanan oppii valitettavasti muualtakin ja toivottavasti muut kirosanat ei jää enkuksi mieleen.

Just joo. Blaablaablaa.

Mä en halua lähteä tuomitsemaan pojan äitiä, sillä hän vaikuttaa ihan fiksulta ja on tosi mukava ja kunnollinen ja kaikkea. Sillä pojalla on tosiaan adhd ja tämä äiti mulle joskus sanoikin että poika on kerrankin rauhassa ja aloillaan kun pelaa pelejä ja katsoo leffoja jne. En mä todellakaan tekisi samoin oman lapseni kohdalla, mutta silleen osaan ymmärtää äidinkin vinkkelistä motiivia.

Just joo. Blaablaablaa.

Juu, tuotahan toki tarkoitinkin! Kyllä mammat on tänään skarppina.

Yhteistyössä