toksoplasmasta, pelottaa että saanut tartunnan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja berttis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

berttis

Vieras
Huomenta!

Eipä saanut enää nukuttua kun mulla ollut nyt pari vuorokautta kaulalla suurentunut kipeä imusolmuke. Illalla luin netistä että toksoplasma aiheuttaa suurentuneitä imusolmukkeita....

Nyt pelottaa! Odotan reilu puolivälissä raskautta vauvaa ja meillä kissa, joka sinnikkäästi vaan aina kiipeää ruokapöydälle vaikka kuin sitä sieltä ajan pois ja yrittäny vesipullolla yms. pitää pois sen sieltä.

Ei tullut uni enää kun heräsin ja aloin asiaa miettimään. oottelen nyt kahdeksaa että pääsen soittaa neuvolaan. Itku meinaa tulla ku mietin, että jos se on oikeesti sitä.

aika epätodennäköstä että kissasta oisit tartuntaa saanu jos pidät huolta käsihygieniasta laatikon putsauksen jälkeen tai jätät putsauksen muille. toksoplasman voi todennäkösemmin saada huonosti pestyistä kasviksista, huonosti kypsennetystä lihasta tai mullasta kun kissan ulosteista. toki vaara on olemassa mut kunhan muistaa sen käsihygienian niin turvallisin mielin saa olla. voit pyytää neuvolasta et ottaa ne vasta-aineet mut ne voi olla korkeet senki takia et on sen joskus sairastanu ja vasta-aineet on niin kovat. näin mulla.

Multa on otettu vasta-aineet kertaalleen, alkuraskaudessa ja niitä ei ollut. Eli en ole sairastanut sitä aiemmin. Otettiin kaksi eri arvoa, toinen kertoo aiemmin sairastetusta ja siitä saaduista vasta-aineista, toinen olisi kertonut jos olisi ollut tuore tartunta.

Olen ollut kyllä tosi huolellinen käsihygienian kanssa kun olen puhdistanut kissan hiekkalaatikkoa. Mutta sillä on ollut nyt pari viikkoa ripuli jostain syystä. Ja inhottaa ihan hirveästi se ajatuskin kun se on kiivennyt keittiön pöydälle istumaan. Ja nyt pelkään että olen saanut sen toksoplasman. Ja olen kyllä tehnyt pihalla puutarhatöitäkin....

Mikä muu voi aiheuttaa tällaista? Ei muita oireita kuin leukaluun alla iso suurentunut kipeä imusolmuke ja niskat vähän jäykkänä, joka voi olla kyllä muutenkin. Ja vähäisiä flunssan oireita.

Jos sulla on ollut kissa jo ennen raskautta,niin olet hyvin todennäköisesti sairastanut tuon oireettomana jo aijemmin....näin meillä neuvolantäti sanoi ,kun eka raskaudessa panikoin asiaa.Eri asia on jos kissan ottaa ekaa kertaa raskaana ollessaan,silloin on syytä kartella hiekkojen putsausta...Itse en ole suonut koko asialle ajatustakaan enää toisessa raskaudessa,hiekkoja olen vaihtanut ihan normaalisti.

Älä oikeesti panikoi siellä,imusolmukkeet voi olla turvoksissa viikkoja ennen ja jälkeen jonkun sairauden(kuten kerroit et flunssaa meinaa olla).

Tuo imusolmukkeiden laajentuminen on varmasti flunssan aiheuttamaa! Alä huolestu. Jos kissasi on sisäkissa ja sinut on alkuraskaudessa jo testattu, olen 100-varma ettei kissasi kanna toksoplasmoosia. Älä panikoi, se ei tee kellekään hyvää, eikä paranna tilannetta.

nimim. samanlainen panikoitsija.

en usko että sinulla on mitään hätää mutta onhan se oman mielenrauhan kannalta hyvä soittaa neuvolaan.ja siitä kissasta vie se lääkäriin nyt on kissoilla pahaa vatsa tulehdusta liikkeellä (omani juuri lääkärissä käytin ja antibiootti kuurille joutu)

Alkuperäinen kirjoittaja lyyti:
Jos sulla on ollut kissa jo ennen raskautta,niin olet hyvin todennäköisesti sairastanut tuon oireettomana jo aijemmin....näin meillä neuvolantäti sanoi ,kun eka raskaudessa panikoin asiaa.Eri asia on jos kissan ottaa ekaa kertaa raskaana ollessaan,silloin on syytä kartella hiekkojen putsausta...Itse en ole suonut koko asialle ajatustakaan enää toisessa raskaudessa,hiekkoja olen vaihtanut ihan normaalisti.

Älä oikeesti panikoi siellä,imusolmukkeet voi olla turvoksissa viikkoja ennen ja jälkeen jonkun sairauden(kuten kerroit et flunssaa meinaa olla).

Meille otettu kissa pari kuukautta ennen raskauden alkua. Ja niinku tuossa äsken jo kirjoitin, minä en ole sairastanut sitä toksoplasmaa vielä. Otettiin verikokeet alkuraskauden aikana.

Niin, soitin neuvolaan. Eihän siellä kovin vakavasti otettu mua. Mutta käski soittaa tk puolelle josko lääkärille sais aikaa. Mutta kun ei sinne pääse läpi.... eli aamun oon yrittäny päästä puhelimella ajanvaraukseen. Mua tympii itteäki tämä, enkä jaksais sinne mennä, inhoan aina kaikkea ylimääräisiä tk:ssa käymisisä. Mietin jo, pitäiskö antaa olla, mutta tuntuu että oon kuitenki niin vastuussa tästä pienestä että en saa mielenrauhaa jos en varmistuta asiaa.

Yhteistyössä