Toksoplasmoosi

  • Viestiketjun aloittaja Susanna
  • Ensimmäinen viesti
Susanna
olen rv 12 ja viikonloppuna olisi kyläily reissu sellaiseen taloon jossa asustelee myös kissa, mut tietääkseni se ei ole ulkokissa...kuinka herkästi toi kyseinen tauti tarttuu? saako olla lähelläkään kissoja? on tää kyllä panikointia!! joka asiasta varoitellaan...valaiskaa tietämätöntä!?
 
mama
Varoittelu ei ole turhaa. meillä kaksi kissaa ja neuvolasta suosittelivat etten ainakaan tyhjentäisi niiden hiekkalaatikkoa ja muutenkin olivat niistä nyreissään. Kyläreissulla on kuitenkin helppo vältellä niitä kissoja. Ulosteesta tarttuu.
 
jep
ulosteesta tosissaan tarttuu ja nuorista pentukissoista, jotka ovat juuri sairastuneet toksoplasmoosiin. ymmärtääkseni juuri tuolloin kissan alkuinfektion aikana kissa on tartuttavin.

eli: vältä pentuja, älä koske kissanhiekkaan, vanhempia kissoja voinee silitellä??
 
;)
Vältä kissojen, lattioiden ja etenkin kissanhiekkalaatikon nuoleskelua. Tai jos koskettelet em. asioita, pese kädet. Ei tartu samaa ilmaa hengittämällä eikä karvoista :)
 
Santra
Lähinnä kissan hiekan/ulosteen käsittely voi aiheuttaa sairastumisriskin. Kannattaa kuitenkin myös muistaa että vain n. 1% kissoista on taudin kantajia.

Todennäköisempi mahdollisuus saada tartunta on huonosti pestyt vihannekset/juurekset tai huonosti kypsennetty liha kuin tuttavan kissa=o)

Neuvolan suhtautuminen riippuu paljolti siitä miten tätit itse suhtautuvat kissoihin. Minulla ilmeisesti on ollut kissaihmisiä neuvolan täteinä kun koskaan ei ole puututtu lemmikkien elämään kotona.

Olen ollut kolmesti raskaana ja samainen kissa on ollut talossa. Hyvä käsihygienia riittää pitämään toksoplasmoosin poissa, se ei ""hyppää"" kissasta ihmiseen=)
 
Siis?
Pesettekö juurekset esim. multaiset perunat ja juurekset hanskat kädessä? Ja tarkoittaako tuo huonosti pestyt juurekset että jos SYÖ huonosti pestyjä juureksia niin voi tarttua???
 
Evie
Kyllä vaan se tarkoittaa syömistä. Tosin voihan se joutua käsien kautta suuhun tai muuhun ruokaan, mutta ei tarvitse käyttää hanskoja kun pesee vihanneksia. Kunnollinen käsien pesu riittää, Samoin kuin kissojen kanssakin. Tietysti kannattaa myös pyyhkiä pöytä multaisten vihannesten ja kasvisten jäljiltä...

Meillä on kaksi kissaa ja olen kyllä siivonnut hiekkalaatikkoakin. Ei se niin vaarallista ole, kunhan muistaa pestä kädet kunnolla!
 
Heissulivei
Saattaa tarttua jos syöt kissan kakkaa.. ota huomioon että kissa ei kanna tuota virusta automaattisesti vaan n.1% kissoista kantaa sitä ja kissakaan ei sairastu siihen kuin kerran!! Sisäkissoilla on erittäin erittäin harvinainen!! kissan astiaan koskiessa kannattaa noudattaa hyvää käsihygieniaa!!
 
xx
Lähinnä kissan hiekan/ulosteen käsittely voi aiheuttaa sairastumisriskin. Kannattaa kuitenkin myös muistaa että vain n. 1% kissoista on taudin kantajia.

Todennäköisempi mahdollisuus saada tartunta on huonosti pestyt vihannekset/juurekset tai huonosti kypsennetty liha kuin tuttavan kissa=o)

Neuvolan suhtautuminen riippuu paljolti siitä miten tätit itse suhtautuvat kissoihin. Minulla ilmeisesti on ollut kissaihmisiä neuvolan täteinä kun koskaan ei ole puututtu lemmikkien elämään kotona.

Olen ollut kolmesti raskaana ja samainen kissa on ollut talossa. Hyvä käsihygienia riittää pitämään toksoplasmoosin poissa, se ei ""hyppää"" kissasta ihmiseen=)

Kissa on kantaja ja levittäjä. Jos saat tartunnan mullasta, on sen saastuttanut kissa, eli syy kaatuu aina kissaeläimiin. Kissat levittävät tätä ikävää vaivaa ympäristöön. Kasvimaan multa on turvallista, kunnen toksoplasmoosia kantava kissa tulee ja pilaa maan. Näin se menee. En inhoa kissoja, mutta fakta on fakta. Olisi ihanteellista ettei kissoja päästettäisi lainkaan ulos. Tiedän, nostaa karvat pystyy monella tämä mielipide. Antaa nostaa.
 
Viimeksi muokattu:
xx
Lähinnä kissan hiekan/ulosteen käsittely voi aiheuttaa sairastumisriskin. Kannattaa kuitenkin myös muistaa että vain n. 1% kissoista on taudin kantajia.

Todennäköisempi mahdollisuus saada tartunta on huonosti pestyt vihannekset/juurekset tai huonosti kypsennetty liha kuin tuttavan kissa=o)

Neuvolan suhtautuminen riippuu paljolti siitä miten tätit itse suhtautuvat kissoihin. Minulla ilmeisesti on ollut kissaihmisiä neuvolan täteinä kun koskaan ei ole puututtu lemmikkien elämään kotona.

Olen ollut kolmesti raskaana ja samainen kissa on ollut talossa. Hyvä käsihygienia riittää pitämään toksoplasmoosin poissa, se ei ""hyppää"" kissasta ihmiseen=)

Kissa on kantaja ja levittäjä. Jos saat tartunnan mullasta, on sen saastuttanut kissa, eli syy kaatuu aina kissaeläimiin. Kissat levittävät tätä ikävää vaivaa ympäristöön. Kasvimaan multa on turvallista, kunnen toksoplasmoosia kantava kissa tulee ja pilaa maan. Näin se menee. En inhoa kissoja, mutta fakta on fakta. Olisi ihanteellista ettei kissoja päästettäisi lainkaan ulos. Tiedän, nostaa karvat pystyy monella tämä mielipide. Antaa nostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kissaemo12
Kissa on kantaja ja levittäjä. Jos saat tartunnan mullasta, on sen saastuttanut kissa, eli syy kaatuu aina kissaeläimiin. Kissat levittävät tätä ikävää vaivaa ympäristöön. Kasvimaan multa on turvallista, kunnen toksoplasmoosia kantava kissa tulee ja pilaa maan. Näin se menee. En inhoa kissoja, mutta fakta on fakta. Olisi ihanteellista ettei kissoja päästettäisi lainkaan ulos. Tiedän, nostaa karvat pystyy monella tämä mielipide. Antaa nostaa.
No jaa. Se on vähän, että mitä haluaa riesakseen. Meidän perällä hiiriä ja myyriä tulee ovista ja ikkunoista, jos ei alueen kissojen anneta pitää kantaa kurissa pihalla ja pelloilla. Ja niistä jyrsijöistä sitten saakin muita tauteja, kun joutuu sisätilat jakamaan sellaisten pikkusyöpäläisten kanssa, eikä hiirille voi opettaa, että pysyis pois ruokapöydästä.

Sitä komppaan, että ihan kaupunkiympäristössä, jossa kissojen ei tarvitse alkuperäistä tehtäväänsä olla hoitamassa, ulkoilutus on viisainta tehdä valjaissa ja valvotusti, jo kissankin turvallisuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä