toksoplasmoosi

  • Viestiketjun aloittaja mau
  • Ensimmäinen viesti
mau
Pikkuista paniikkia iskee tuo toksoplasma-asian kanssa. Verikokeet minulta on toki otettu, eikä niissä toksoplasmaan viittaavaa ole, mutta entäs jos se iskee nyt kun verikokeet on otettu?
Meillä hevostila ja siellä monta kissaa. Kaikki kissat ovat ulkokissoja jotka kulkevat omia polkuja, metsästävät ja syövät saaliinsa. Madotettuja ne toki on, mutta riittääkö se? Tarpeitaan kissat tekevät minne lystäävät. Kukkapenkit, purukasat, kuivat heinät ja oljet. Toisin sanoen kaikki ne paikat joissa minä teen töitä. Hanskat kädessä en voi olla koko ajan ja tuntuu että koko ajan täytyy olla pesemässä käsiä... Olen toivonut että jos meidän kissoilla toksoplasma olisi, niin se olisi aiheuttanut minulle ajat sitten tartunnan ja olisin nyt immuuni sille... Minusta tuntuu että minulla on lihaskipuja ja kurkkukipua? Millaisia lihas/kurkkukipuja toksoplasma aiheuttaa? Entäs muita oireita?
Jos kissat minun lapselle jotain kehityshäiriöitä aiheuttavat, niin on varma asia että ne lähtevät ""amerikkaan"". Pitää sitten elää sovussa hiirten kanssa.
Mutta kuitenkin, onko kenelläkään omakohtaisia/tuttujen kokemuksia toksoplasmasta ja hoidoista tai oireista? Olisi mukava kuulla jotain juttua asiasta...
 
Minä
Mulla ei ole kokemusta toksoplasmoosista, mutta pelkään sitä myös. Minulta ei ole otettu vasta-aineita raskauden aikana, kun neuvolassa sanottiin, että sen sairastaminen raskausaikana on niin harvinaista. Meillä on ollut kissoja vuosia ja on yksi tälläkin hetkellä. Minulla on ollut raskausaikana kaksi flunssaa, joihin on liittynyt kurkkukipu ja pelottaa, että olenko mahdollisesti sairastanut silloin toksoplasmoosin. Luin kylläkin, että yleisempää se on saada raa'asta lihasta tai multaisista kasviksista kuin kissasta.
 
marianne
Minulla on kissa (joka on tosin sisäkissa) ja neuvolassa sanottiin, että siitä ei ole vaaraa. Mutta koska naapurustossa on ulkokissoja, neuvoivat minua välttämään kukkapenkkien kaivelua yms.

Muistakaa kuitenkin että toksoplasmoosi on erittäin harvinainen ja se on vain n. 1% kissoista. Ja voihan sen saada esim. likaisista vihanneksista tms.

Minulle tehtiin toksoplasmakoe ennen ulkomaan matkaa ja toisen kerran tehdään nyt matkan jälkeen. Olen matkan jälkeen ollut flunssassa. :-( Mutta lääkäri sanoi että se tuskin on toksoplasmaa, koska sen itämisaika on n. 3 viikkoa ja flunssa oli heti matkan jälkeen. Ja lisäksi tartutin sen veljentytölleni, joten kai se oli ihan tavallinen kesäflunssa sitten.

Muuten, neuvolassa sanottiiin myös että jos on kissa/kissoja ollut usean vuoden ajan, niin voi olla että on sairastanut toksoplasmoosin jo aikoja sitten (jos se omalla kissalla olisi ollut).
 
mitä aiheuttaa
Olen miettynyt, mitä tuo toksoplasmoosi aiheuttaa? Siis näkyykö se heti esim. keskenmenona vai aiheuttaako kehityshäiriöitä sikiölle ja näkyy siis vasta kun vauva syntyy? Kissoja meillä ei ole, mutta en kyllä tule pesseeksi esim. marjoja, se tuntuu jotenkin niin hölmöltä. Tänäänkin söin lenkillä vattuja suoraan puskasta :)
 
Sinda
Toksoplasmoosin kantajana voi olla mikä eläin tahansa, vaikkakin sitä tavataan yleisimmin kissoilla (tosin harvoin niilläkin). Todennäköisimmin saat tokson kaupan multavihanneksista tai juureksista tai puutarhamullasta kuin kissasta.

Minulla on ollut koko ikäni kissoja, mutta en ole toksoa saanut. Koko raskausajan olen puhdistanut kolmen kissani kakkalaatikot. Terveellä järjellä selviää. Jos käsiä ei ole pessyt vähään aikaan, niin ei kannata laittaa sormiaan suuhun.

 
Max
Toksoplasmoosi ei aina tartu sikiöön vaikka äiti siihen raskausaikana sairastuisikin, jos epäilee saaneensa tartunnan niin kannattaa mainita asiasta neuvolassa jolloin asia voidaan tutkia ja on mahdollista saada lääkitys joka pienentää tätä sikiön sairastamisen vaaraa. Neuvolassa voi myös halutessaan pyytää vasta-ainetestin, jolla voidaan selvittää onko tokso jo sairastettu, jolloin vaaraa ei enää ole.

Voi aiheuttaa keskenmenoja alkuraskaudessa, myöhemmin lapsen sokeutta ja keskushermostohäiriöitä, myös kai cp- ja kehitysvammaisuutta. Vuodessa syntyy n. 50 tartunnan saanutta lasta, joten ei ole kyse mistään ihan marginaali-ilmiöstä, vaikka tauti kai täälläpäin maailmaa harvinaisempi onkin kuin muualla.
 
vierailija
Hei,
Haluaisin kirjoittaa omasta kokemuksesta mikä on melko erikoinen. Ensinnäkin, olen mies. Sain taudin eläimen (linnun) ulosteesta kun purin vanhaa rakennusta ja kaikki ulosteet välikatolta tipahti naamalle. 2 pv tämän tapahtuman jälkeen näköni oli herätessä täysin sumea, menin lääkäriin ja asiaa ihmeteltiin monta viikkoa. Silmänpaineeni oli erittäin korkea myös, meinasin menettää siis näköni. Onneksi oikea painelääkitys löytyi 2 vk kuluessa (hoitovirhe, liian kauan kesti ja oikeudessa on oltu), jonka seurauksena näköni huononi ja nykyään käytän silmälaseja, mutta näköä en menettänyt. Itse toksoplasmoosin hoidot minulla kesti 2 VUOTTA ennenkuin se saatiin "nukkuvaan tilaan". Toksoplasmoosiinhan on olemassa tappava lääke, mikä maksaa esim amerikassa 17€, mutta suomessa sitä ei myydä joten suomessa kyseistä eliötä ei voida tuhota, se voidaan vaan loputtomalla antibiootilla ja kortisonilla saada "nukkuvaan tilaan", eli eliö vetäytyy takaisin koteloon, mutta voi aktivoitua milloin vain. Rahaa tähän tautiin minulla on mennyt tuhansia euroja, pelkästään yksi sairaala käynti on n. 50€ ja kuljin siellä viikottain melkein 2 vuotta. Meinasin menettää työpaikan jatkuvien sairaala käyntien takia. Sain sokean kohdan näkökenttääni (mikä luojan kiitos on niin yläkulmassa ettei näköä haittaa). Näköni huononi ja tarvitsen lasit ja niihin menee toki myös satoja euroja. Lääkkeet, satoja euroja (kortisooni, antibiootti, kortisooni tipat, mitähän kaikkea en edes muista?). Suomi on aina muka edellä lääketieteessä, mutta kyllä minä ihmettelen ettei tämmöistä eliötä saada suomessa tapettua. Tappava lääkitys myydään muistaakseni esim tsekissä, amerikassa, intiassa jne. Lääke on niin laimea että sen voi syödä raskaanakin, mutta suomessa sitä ei vaan myydä ja saat kärsiä taudista lopun ikäsi, jos et muuten, niin peläten että millon se uusiutuu ja sama paska alkaa alusta. Haluan olla vaan esimerkkinä että myös mies voi tämän taudin saada ja tauti voi todellakin sokaista sinut jos et hoitoon hakeudu. Toisekseen sanon että silmälääkärit eivät todellakaan osaa ajatellakkaan että sinulla toksoplasmoosi olisi, joten luultavasti ensimmäiset 2-4vk he hoitavat aivan väärää tautia kunnes lopulta tajuavat että jotain on vialla. Minun tapauksessa esimerkiksi, lääkärit syötti ties mihin silmäsairauksiin lääkkeitä ja kaikki olivat vääriä ja lopulta he laittoivat minut verikokeisiin. Verikokeiden ottaja sanoi että hän on ollut töissä 30v ja ei ole imenyt yhdestäkään ihmisestä näin paljoa verta ja näin moniin testeihin. Kysyin häneltä että mitä kaikkia he testaavat, niin verikokeiden ottaja sanoi että tässä testataan kuule kaikki maailman taudit sinusta, ihan afrikan eläimien tartuttamista taudeista lähtien (ja ainoa paikka missä olen ikinä käynyt on turkki ja espanja ja siitäkin oli 15+v aikaa). Verikokeista sitten löytyi että tokso arvot oli koholla ja lopulta alettiin hoitamaan oikeaa sairautta, jonka hoito tosiaan kesti 2v. tälläkin hetkellä minulla on määräaikais tarkastus 2kk päästä. Silmä on myös tosi arka kaikelle, eli jos jotain pöpöä tulee niin aina on tämä sama silmä mihin tulee silmätulehdus jne. Ehkä vuosi sitten, tuntui kun minulla olisi roska silmässä ja hakeuduin sitten sairaalaan että selvittävät onko tokso taas valloillaan vai mikä on kun jälleen sama silmä vaivaa, niin huomattiin että silmästä oli verisuoni katkennut ja se oli tehnyt patin silmän sisäosaan joka tuntui roskalta silmässä. Tätä tautia hoidettiin kortisoni voiteella öisin + kortisoni tipalla kuurina. Eräänä päivänä sain olotilan töissä kun tuntui niinkun pääni räjähtäisi, ja tajusin että jälleen on kyse samasta silmästä ja outo olo on levinnyt koko päähän silmän puoleiselle alueelle. Menin töiden jälkeen silmäasemalle mittaamaan silmänpaineeni; ne olivat melkein 100!!! Hän hälytti minut heti sairaalaan, sanoi että menetän näköni minä hetkenä hyvänsä. No sairaalassa silti päivystyksessä jouduin istumaan monta tuntia ja voin sanoa etten ole ikinä tuntenut niin pahaa kipua koko päässäni, tuntui niinkuin pian joku vaan napsahtaisi poikki (silmäaseman silmälääkäri soitti sairaalaan ja sanoi että olen kiireellinen tapaus ja minut pitää ottaa hoitoon HETI... just.). Lopulta pääsin lääkärille, paine oli niin kova silmässä että silmälääkäri sanoi silmäni olevan kuin kivi; siihen ei voinut laittaa edes painetippaa koska se kimpoaisi vain pois, aivan kun kivelle tippaa tiputtaisit. Sain jotain pillereitä mitkä onneksi tehosi ja silmäni pehmeni. Sitten sain tippoja silmään, monen tunnin ajan. Lopulta todettiin että kaiken sen pillerin ja tipan jälkeen paine oli edelleen yli 70 !! (sokaiseva paine, silmä ei kestä tämmöistä painetta, yli +20 paine on vaarallinen näölle). Jäin sairaalaan yöksi ja olin tiputuksessa koko yön. Aamulla paineet oli OK ja lääkäri totesi että olen tullut jatkuvan kortisonin käytön takia allergiseksi kortisoni tipalle, eli sitä minulle ei enään ikinä saa antaa. Kiva. Eli mitähän jos tauti uusiutuu ja olen allerginen lääkkeelle... Ja samaan aikaan ulkomailla tämä tauti on niin yleinen että melkeen kaikki sen sairastaa.. Lääkäri antaa vaan reseptin, lääke maksaa 17€ ja se lääke tappaa koko paskan pois sun silmästä eikä vaivaa enään. Näin suomessa.
 

Yhteistyössä