Hae Anna.fi-sivustolta

Tottuminen tömistelyyn?

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä Kiarah, 28.11.2006.

1. Kiarah Vierailija

Yläkerran naapurini on tyypillinen kanta-astuja. Kävelee joskus parikin tuntia edestakaisin asunnossaan (en käsitä miksi ramppaa yhtenään) ja paukuttaa kävellessään kantapäitä lattiaan minkä ehtii.

Tämä tietysti ärsyttää! Varsinkin silloin, kun yritän illalla itse nukkua. Ja kun ärsyynnyn, niin hermostuneena en ainakaan saa unta.

Olen laittanut naapureille lapun tästä tömistelystä, mutta se ei ole auttanut mitään.

Kysynkin nyt että miten tähän voi tottua? Miten pystyn olemaan hermostumatta ja ärsyyntymättä? Tuli mieleen, että onko parempi keino ostaa kuulosuojaimet tai opetella harrastamaan meditaatiota/joogaa, jolla kuulemma voi "sulkea äänet ulkopuolelleen".

Kiitos etukäteen avustanne!

2. Oili Vierailija

Ei tuollainen häiritse ainakaan minua muuten kuin juuri nukkumaan mennessä ja silloin auttavat korvatulpat. Kerrostalossa vaan kuuluu aina naapurien ääniä ja siihen pitää sopeutua, muuten pitää vaihtaa asumismuotoa.

Fakta on, että jokainen saa kävellä omassa asunnossaan ja siihen ei voi puuttua, jossei se ole jostakin syystä poikkeavan äänekästä tai lattian äänieristeet ovat riittämättömät.

3. Tuaxc Vierailija

Työkaverini osti yläkerran kanta-astujalle pehmeät tohvelit, mutta ei tainnut auttaa asiaa. Minä en tottunut naapureiden metelöintiin. Nyt olen ikionnellinen, kun saan asua omakotitalossa.

4. hassua Vierailija

että kengät jalassa kävelee sisällä. Taitaa ollla sairas mieleltään.

5. saman kokenut Vierailija

Ymmärrän tuon ongelman. Olen törmännyt samaan kahdesti. Ensimmäinen oli pahin kun työsuhdeasunnon naapuriin muutti 130 kiloinen kaveri, jonka kävely seinän takaa kuunneltuna muistutti hevosen liikkumista. Asunnossa oli puulevylattiat ja voi kuvitella, miten tämän pässin jytistely kuului läpi talon. Makuuhuoneet meillä oli saman
    seinän molemmilla puolilla ja seuraavana minulla oli olohuone ja kirjahyllyssä kilisi
    lasit kun tämä kiva naapuri jytki kantapäillään. Lisäksi naapuri kävi venäjällä tankkaamassa "halpaa bensaa", jonne lähti n. kolmen aikaan yöllä ja jyskeen lisäksi kolusi aina jotain vaatehuoneestaan. Lisäksi kuvioita hankaloitti vielä vuorotyö, joten
    uni olisi ollut tarpeen aina päivälläkin. Kerran sitten kun meinasi jo hulluus iskeä, lähetin naaparille tekstarin, että josko voisi askeltaa hieman kevyemmin, niin siitäkös suuttui verisesti. Ei huomenta enää sanonut ja ilmaisin asian kiukusta huolimatta ihan asiallisesti. Tyyli ei siitä muuttunut. Totesin, että pässi mikä pässi. Välillä jytkin vastapainoksi korkojen kanssa tahallani takaisin. Ikävä kyllä täytyy todeta, että jos ei ole oppinut oikein kävelemään lapsena, samoin kuin muutakaan asiaa, niin ei sitä aikuisena tunnu oppivan tai sitten on tyhmä. Tuollaiset asiat ovat tosi raivostuttavia.
    Itse muutin työn perässä kotiseudulle ja nykyään asun omakotitalossa, joten ongelmalle
    tuli onnellinen loppu. Tottua tuollaiseen ei kyllä voi ikinä ja jatkuvana häiriönä siihen
    ärsyyntyy yhä herkemmin. Ymmärrän raivosi, mutta neuvoa on vaikea antaa. Nuo tömistelijän puolustelut ei ratkaise mitään, ilmeisesti kävelevät itse samoin tai sitten pitää olla lehmän hermot. Tottahan toki on, että koti on koti jokaiselle, mutta silti on olemassa järjestyssäännöt ja naapurin häirintä on kyllä kiellettyä. Ei kävelyä voi kieltää, mutta ei kyllä kotonaan tarvitse kuulosuojaimet päässäkään olla. Asiasta voisi
    keskustella tietysti isännöitsijän kanssa, rakentavassa hengessä.

6. marmaris Vierailija

itse olen selvästi tuollainen kanta-astuja.. ja kun muutin kerrostaloon niin kyllä yritin aina muistaa kävellä pehmeämmin mutta aina se välillä unohtui.. koko pienen aikuis ikäni asuin omakotitalossa niin kyllä siinä olikin sitten totuttelemista kaikkien sääntäjen ja rajoitusten kanssa.. suihkussa käynti yms. eli ei voinut enää välttämättä töistä tullessa (22-jälkeen) mennä suihkuun vaan oli odotettava aamuun koska jos vaikka kello oli 5 yli 22 ja oisin pikasuihkun alle 5min suihkuttanut suurimmat hiet pois niin kamala koputus alkoi alakerrasta..

niin että opettelemista oli.. onneksi asun nykyään omakotitalossa ja saan mennä saunaan vaikka keskellä yötä tai tanssia humppaa aamuviideltä.. mutta siis ymmärrän hyvin että mekkalointi häiritsee mutta itse yritin aina olla huomaavainen naapureita kohtaan.. moni vaan ei tajua että kuluu jonkun aikaa kun talon tavoille oppii..

7. saman kokenut Vierailija

Niin, sellaista se on. Kerrostaloasuminen on kolhoosiasumista, missä joka asia on otettava huomioon, rasittavaa. Ei ole ihmisen asumismuoto, mutta pakko niissäkin on
    asua. Onneksi ei ole enää niitä murheita. Varmasti kävisin minäkin kyllä suihkussa,
    asuinpa missä hyvänsä kun tulen puoliltaöin iltavuorosta. Ei kukaan mene likaisena
    nukkumaan. Omassa työsuhdeasunnossa oli vielä sellainen ongelma, että kun naapuri laittoi ruokaa, niin kaikki käryt tuli minun vaatehuoneeseen. Hieno vetää puku päälle
    kun haisee rasvaiselle valkosipulille. Elämä on.

8. hallituksen pj. Vierailija

Ei ole totta eli häiritseviä ääniä ei saa kuulua asunnosta toiseen. 3 huomautusta vaan ja sitten lentää asukas pihalle. Jos on huonesiton omistaja, taloyhtiö ottaa huoneist
    on haltuunsa. Ja tottakait on kyse poikkeuksellisesta häirinnästä, ajtkuvasta ja aikaan jolloin pitää olla hiljaisuus.

9. mnb Vierailija

Kyllä tuossa tapauksessa pitäisi pystyä osoittamaan, että tömistely on tahallista ja sitä tehdään häiritsemistarkoituksessa. Todistaminen voi olla hiukan vaikeaa, ja jos ei kunnon todisteita ole, niin hallituksella puheenjohtajineen on hyvät mahdollisuudet hävitä mahdollinen oikeusjuttu, enkä usko että siinä tapauksessa taloyhtiö kannattaisi oikeuskulujen maksamista taloyhtiön tililtä.

10. Aikaisemmat tömistely-viestit olivat kuin meidän elämästä - nimittäin meillä alakerran 80-vuotias mummeli on niin kovasti häiriintynyt asunnostamme kuuluvaan tömistelyyn. Asunnossamme asuu tällä hetkellä yksin työssäkäyvä opiskelijatyttönen, joka tuskin on kotona kuin vasta iltaisin 7-8 aikaan. Silti asunnostamme kuulema kuuluu töminää hänen huoneistoonsa pitkin päivää...kaiken lisäksi mummeli "tietää", että meidän asunnon parketti on väärin asennettu ja tämän takia kaikki pienimmätkin äänet kuuluvat hänen asuntoonsa "korvia vihlovasti"!

Vuokralaisestamme voisin sanoa sen verran, että hän on hyvä ystäväni jo pidemmältä ajalta ja olen asunut hänen kanssaan lähes kaksi vuotta yhteisessä asunnossa. Tämän takia tiedän hänen elämäntyylinsä erittäin hyvin eikä se todellakaan ole mitenkään äänekästä enkä siten pysty edes hyvällä mielikuvituksella kuvittelemaan näitä naapurin mummelin "korvia vihlovia ääniä"! No, kun elämässä ei ole muuta sisältöä niin jotainhan pitää keksiä. Seuraavaksi varmaan mummeli ilmoittaa HKL:lle ettei pysty asumaan asunnossaan, koska ratikka kulkee 50 metrin päästä noin 10 minuutin välein ja vieressä olevan kirkon kellot soittavat joka sunnuntai useampia kertoja päivässä...:)

11. edelliselle Vierailija

No sinä nyt vaan hyväksyt tuon tyypin tavat... siitä on kyse.

12. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kaikki äänet eivät välttämättä tule suoraan yläkerrasta, ne voivat tulla vaikka vinosti alhaalta. Minäkään en usein tiedä, mitä huoneistoa remontoidaan, ja meillä remontoidaan paljon. Tuntuu kuin porattaisiin seinän kanssa, mutta porataankin kahta kerrosta alempana.

13. Askelpoliisi Vierailija

Samanlainen kanta-astuja asuu yläpuolellamme. Todella ärsyttävää. On ihan turhaa paskan jauhantaa että jokainen saa elää omaa elämää kerrostalossa, totta hemmetissä saa, kyse ei olekaan siitä vaan siitä että joitain se jumputus häiritsee enemmän kun toisia.Minulla on oikeus asua kerrostalossa mutta minulla on myös oikeus ärsyyntyä ihmisistä jotka möykkää , kolistelee eikä osaa ottaa muita huomioon.
    Laitan nykyään korvatulpat jos menen aiemmin nukkumaan kuin he ja pidän radiota tai tvtä päällä muuten, siloin se ei haittaa. Kesällä kun on ikkunat auki ääni häviää oikeastaan kokonaan kun ulkoa tulee tasaisesti tuulen , lintujen ym ääniä.
    Meidän talo valmistui -03 ja on rakentajan mukaan varusteltu viimeisimpien ännierstysmääräysten mukaan. Katin kontit...onneksi en asu vanhemmassa talossa jos niissä kuuluu vielä enemmän. Koita kestää ja laita itsellesi vaikka musiikkia tms peittämään ääni, ja nukkumaan mennessä sellaiset pehmeät korvatulpat tiukasti niin nukut, ah niin makeasti.

14. Pinkkiq Vierailija

Löysin tämän vanhan keskustelun, kun etsin vinkkejä korvatulpista. Osaisiko joku suositella jotain? Earit ei auta, tömistely kuuluu läpi.

15. Kyllä se niin on että asunnossaan on oikeus kävellä lattialla. Kyllä minunkin yläkerrastani kuuluu välillä kovaa tömistelyä, mutta menisinkö kieltämään vanhaa invalidisoitunutta miestä kävelemästä kepin avustuksella omassa kodissaan?

Imurointi kuuluu myös läpi, sen miehelle suorittaa kodinhoitaja silloin tällöin. Olen varmaan kumma tapaus, mutta minusta ukkoparalla on silti oikeus asua asunnossaan. Eräässä toisessa asunnossa alakerran naapuri valitti minulle siitä, että minun imurointini ääni kuuluu läpi. Imuroin siihen aikaan työvuorojeni vuoksi (olin opiskelija ja töissä grillillä kaikki perjantai- ja lauantaiyöt) aina lauantai- tai sunnuntaiaamuisin, jolloin alakerran naapuri oli yleensä aina krapulassa - tämänkin valituksen hän esitti sunnuntaiaamuna klo 10 vanhan viinan hajuisena. Sanoin että sopii valittaa isännöitsijälle, lian keskellä en rupea elämään. Isännöitsijältä ei tullut koskaan yhteydenottoa.

Tämä alkuperäinen valittaja on samaa luokkaa (liekö sama henkilökin?) kuin tuo yksi tuolla toisella palstalla, joka häiriintyi siitä kun ihmiset syövät eväitä julkisella paikalla. Usein häiriöäänet kuuluvat sitäpaitsi valittajan omasta päästä. Ystävättäreni alakerran naapuri oli soittanut kerran itkuraivareissa isännöitsijälle, että yläkerrassa on käynnissä lastenjuhlat, lapset tömistelevät ja huutavat eikä hän saa hetken rauhaa. Isännöitsijä soitti ystävättärelleni - perhe oli parhaillaan ulkomaanmatkalla ja koti tyhjä...

16. Ingegerd_02 Vierailija

Häiriö ei aina tule siitä konkreettisesta naapurista tai yläkerrasta, vaan se voi tulla valittajan omasta päästä eli "yläkerrasta".

Yhdellä tutullani on tästä karvaita kokemuksia naapurista, joka ei ole edes hänen seinänaapurinsa, vaan välissä on yksi asunto. Silti tämä valittaja "kuulee" tuttuni tv:n "huudatusta", vessassakäyntejä ja kovasäänisiä keskusteluja aamuöisin. Tuttuni on monta kertaa herännyt keskellä yötä valittaja soittoon, kun tämä käskee panemaan tv:n kiinni tms. Eikä valittaja millään usko, että tuttuni on ollut jo tunteja untenmailla.

Tuttuni on keskustellut asiasta valittajan ja hänen välissään asuvan naapurin kanssa. Tämä "välinaapuri" on paljon matkatöissä ja hänen asuntonsa on hyvin usein tyhjillään. Valittaja oli aluksi soitellut tällekin naapurille ja valittanut melusta, mutta oli uskonut lopulta, ettei naapuri ole edes kotonaan vaan jopa toisella puolella maapalloa. Sitten valittaja oli siirtynyt vainoamaan tuttuani.

Asiasta on kuulemma oltu yhteydessä isännöitsijäänkin, mutta kysymyksessä on vanha ja sairas pariskunta, joista mies ei ílmeisesti edes tajua vaimonsa jatkuvaa naapurien häirintää. Useimmiten tämä valittaja iskeekin tuttuni kimppuun sellaisina aikoina, kun hänen miehensä on sairaalassa tai jossain hoidossa.

17. Meillä on ollut joskus naapuri, joka mielessään rakensi meille kriisin joka juhlapyhäksi. Sitten ajelivat autolla ikkunamme ohitse monen monituista kertaa ja kyliltä kuultiin myöhemmin, miten oltiin kriisissä parisuhteemme kanssa. Jos sattuu iskemään varpaansa kipeästi juhannusaaton aamuna ja siitä pari ärräpäätä pääsee.. ei ehkä kuitenkaan tarvitse meille hätäapujoukkoja lähettää. Olemmekin visusti jatkossa poissa, ettei heidän juhla mene meidän tarkkailuksi.

18. Klonk,klonk... Vierailija

Meillä oli aiemmassa asuinpaikassa perhe,jonka isä nosteli painoja.Hirveä jysäys monta kertaa illassa.Lisäksi hän käytti puukenkiä ja klonksutti eestaas asunnossa ja pinkoi portaita ylös kolmanteen kerrokseen niin,että kolske vain kuului.

19. voipi Vierailija

myös olla harhoja jos lääkitys päällä. Kuka nyt yöllä kävellä kopsuttelis, eikös silloin nukuta?

20. opsan Vierailija

Kaikki eivät nuku öisin. Eräässä aiemmassa asunnossani asui yläkerrassa teinityttöjä, joista toinen oli töissä yökerhon lipunmyyjänä. Ja tuli sitten kotiin aamuyöllä, usein mukanaan porukkaa. Voi sitä kikatusta ja ramppaamista! Muutin pois.

21. sänky Vierailija

Mua häiritsee se, että naapuri vetää sänkyään aina aamuisin sitä pedatessaan. Siitä tulee uskomattoman kova ääni naapuriin, eihän se itselle niin kovaa kuulu. Vähän sama kuin verhojen vetäminen tai patterin hakkaaminen, ne kaikki kantautuu naapuriin runkoäänenä, jota talon rakenteet vain vahvistavat. Itse herään klo 6.30 joka aamu siihen kun naapuri vetää sänkyään lattialla. Miksi sitä petiä ei voi pedata ilman että siirtää sänkyä, niin minäkin teen? Sängyn ja seinän väliin voi jättää pysyvästi 5 sentin raon, jolloin sänkyä ei tarvitse siirtää joka aamu.

22. ertyui Vierailija

1) Juttele naapurisi kanssa, mutta älä räyhää (sillä ei saa mitään aikaiseksi)
    2) Osta kunnon korvatulpat (esim. jostain liikkeestä saa juuri sinulle suunnitellut tulpat)
    3) Muuta pois mieluiten maalle omakotitalon rauhaan, jossa lähinaapurit ovat kilometrien päässä. (PARAS JA TOIMIVIN VAIHTOEHTO)
    4) Odota, että tömistelevä naapuri muuttaa pois (voi kestää useitakin vuosia), mutta sillä aikaa, pure hampaita ja kestä.
    5) Sinulla voi olla yliherkkäkuulo, johon ei tietääkseni ole hoitokeinoa. Koita kestää.
    6) Hanki unilääkkeitä,joita en suosittele, mutta pakkohan se on jotenkin nukkua.

23. kanta-astuja Vierailija

Mua naurattaa aina nää 'naapurini on kanta-astuja' -valitukset. Valittajat itsekin kun poikkeuksetta ovat kanta-astujia. Ihminenhän on kanta-astuja. Jos ihminen astuu päkiä edellä, sitä kutsutaan hiipimiseksi. Sanomattakin on selvää, ettei kenenkään tarvitse kotonaan sentään hiiviskelemään ruveta jonkun herkkähermoisen naapurin ammattivalittajan takia.

24. ei auta sano nauta Vierailija

Ellei muuta niin korpeen, ettei sieltä pysty kulkemaan järkevässä ajassa minnekään missä olisi työpaikkoja (mikä taas on aika mahdoton ratkaisu kellekään normaali-ihmiselle), todennäköisesti parin vuoden kuluttua lähitontit kuitenkin myydään ja sitten muutaman vuoden rakennustyömaamökän jälkeen saa kuunnella päivät aamuseitsemästä jotain moottorisahan pärinää (mistä noilla riittääkin tuota pilkottavaa ja monenkokymmenen vuoden polttopuuvarastot ne meinaa tehdä!) ja sitä, kun kummankin puolen naapurien koirat räkyttävät taukoamatta toisilleen oman pihan yli.

Toivon, että joskus vielä tulisi semmoinen käytäntö, että olisi tarjolla kerrostaloja sekä hiljaisille että "elämän äänistä" nauttiville. Ensimmäisessä periaate että mikä tahansa valitus täytyy ottaa vakavissaan ja naapureille on lähtökohtaisesti oikeus valittaa kaikesta häiritseväksi kokemastaan äänestä sekä bonuksena superhyvä äänieristys ja lisäsääntöjä jotka rajoittavat mm. lemmikkien ottamista ja musiikkiharrastusta talon tiloissa, jälkimmäisessä taas saa mekastaa sydämensä kyllyydestä mutta valitusoikeutta ei ole vaikka naapuri perustaisi kotiinsa yökerhon tai valmentaisi adhd-lasten jalkapallojoukkuetta olohuoneessaan. Olisi miellyttävä asumispaikka kummallekin ääripäälle, joilla ei välttämättä ole varaa tai mahdollisuuksia muuttaa pois kerrostalosta siitä huolimatta että heidän luonteensa on täysin sopimaton siellä asumiseen.

25. kanta-astuja Vierailija

Mitäs vaihtoehtoa suosittelisit meille normaaleille ihmisille, jotka eivät sentään yökerhoa kämpässään pidä, mutta katsovat kuitenkin oikeudekseen mm. kävellä kotonaan normaalisti, siivota viikonloppuisinkin päiväsaikaan ja vetää vessansa siellä käytyään?. Sehän tässä ongelma oli, että ap oli valittanut naapurilleen kotona kävelystä...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri