Tottumiskysymys? vaiko eikö nää piilarit sovi mulle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chrissy

Aktiivinen jäsen
07.09.2005
20 219
6
38
lahti
Eli hain perjantaina elämäni ensimmäiset piilarit. Tarkastettiin näkö ja sen pohjalta sitten katsottiin voimakkuus jne.

Kun ne on mulla silmis nään jotenki kummallisesti. Silmät väsyy tosi nopeesti enkä pysty pitämään paria tuntia kauempaa niitä kun on jo pakko saada ne pois. kun silmät väsyy tulee hedari.

ja jotenki tuntuu et en näkis niillä ihan niin hyvin kuin rilleillä vaikka näkö on huonontunut -1,25-> -1,5. Rillit on -1,25 voimakkuudet. Rilleillä nään paremmin kuin piilareilla. myöskin tuntuu et täytyy skarpata et näkis koko ajan kunnolla.

Onko tää nyt sitä et mun silmät ei ole niihin tottuneet vai eikö noi vaan sovi mulle? kokemusta kun ei näistä ole.

Onko sulla hajataittoa? Mulle ei kans piilarit oikein käy sen takia kun ne ei korjaa hajataittoa, esim. rappusten kulkeminen ym. on tosi vaikeaa piilareilla ja silmät väsyy nopeasti.

Mulla on kans taitto vika, mutta ei ole haitannut piilareiden käyttöä. Mun piti ensin kokeilla viikko piilareita, jonka jälkeen menin tarkistukseen ettei piilarit aiheuttaneet mitään vaurioita silmilleni. Piilarit väsyttää silmiäni ja normaalisti lasien kanssa karsastusta ei erota niin useamman tunnin piilareiden pidon jälkeen karsastus tulee esille. Piilareita en siis voi pitää jatkuvasti.

Mulla on nyt ekaa kertaa piilarit joilla voi korjata hajataitteisuutta. Edellisen kerran käytin niin kauan aikaa sitten ettei oikein tuollaisia piilareita ollut eli kyllä nykyään on mahdollista saada piilarit jotka korjaa hajataitteisuudenkin. Mutta ap:n kysymykseen... Eli mulla ainakin väsyy piilareiden kanssa silmät tosi herkästi ja kuivuvat. Kuivumista tapahtuu vaikka piilarit ovatkin tällä hetkellä yhdet markkinoiden hengittävimmät ja ohuimmat. Kuivuminen vaikuttaa myös näkemiseen. Ja tosiaan piilareihinkin tarvitsee tottua joten noi oireet voivat hyvin olla tottumattomuutta. Mulle sanoi juuri jälkitarkastuksessa optikko että kun on pitänyt piilareita useamman tunnin niin silmien oma kyynelneste ja piilarit alkavat "sopeutua" yhteen ja alkavat näin tuntua paremmilta silmissä kuin se että ne on vain muutaman tunnin päässä ja saman olen itsekin huomannut. Lisäksi mulla autossa ja hyvin ilmastoiduissa paikoissa piilarit tuntuvat tosi epämukavilta.

[QUOTE="vieras";22113645]Onko kuukausilinssit? Mulla väsyy kuukausilinssien kanssa silmät tosi nopeesti mutta kertiksiä oon pitänyt koko päivän ilman ongelmia.[/QUOTE]

on joo kuukausilinssit, koska tarkoitus oli käyttää niitä aktiivisesti niin optikko suositteli noita

on joo kuukausilinssit, koska tarkoitus oli käyttää niitä aktiivisesti niin optikko suositteli noita
Itse olen hygieniasyistä ja käytön helppouden vuoksi käyttänyt kertiksiä, mutta kuukausilinsseistä tosiaan löytyy hengittävämpiä malleja. Toivottavasti optikkosi on valinnut sinulle sellaiset. Itselle tullut verisuonikasvua kertiksien runsaasta käytöstä.

Jos hajataittoa on sen verran, että se voi vaikuttaa tavallisten linssien käytöön, niin kyllä optikko olisi sen todennäköisesti sanonut.

Itsellä ensimmäisten linssien halkaisija oli liian suuri ja ne eivät siksi sopineet. Sitä ei ilmeisesti huomaa täysin kuin kokeilemalla, koska optikko antoi ensin vääränlaiset linssit. Suuret linssit aiheuttavat roskantunnetta silmissä ja tavallaan täytyy pitää luomia enemmän auki, etteivät hankaisi.

Vähän kyllä kuulostaa siltä, että on ihan vähän liian vahvat linssit. Minulta optikko aina kysyy kahdesta vaihtoehdosta, että onko varma, että tämä vahvempi on varmasti hyvä ja minulle se on sopinut.

Yhteistyössä