Toukokuiset (6)

  • Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti
Uusi ketju
Syntyneet:
Titti70, 6.1.08 enkelivauva.

Odottajat:
Thelma, toinen, la ?
Piritta, toinen, la 1.5. Helsinki
Mari -71, toinen, la 2.5.
Ulpu74, toinen, la 2.5., P-Savo (KYS)
äiti-06, toinen, la 4.5 K-Uusimaa (HYS)
ohva, viides la 5.5 Iisalmi (kys)
Chansey, toinen, la 5.5.
Mirkku32, neljäs, la 5.5., OYS
manna-83, toinen, la 7.5
Indima, toinen, la 9.5., Helsinki
Kimball, toinen, la 10.5., P-KKS
Lilja-77, eka, la 12.5., OYS
nenna77, neljäs, la 14.5. SEKS pohjanmaa
emmi eka, la 14.5 kuopio
Veluna, eka, la 14.5. , OYS
Kaino Vieno, toinen, la 16.5, EKKS
Milla Maqia, neljäs, la 18.5. NKL
Ninni74, toinen, la 19.5., KYS
Tytteli25, eka, la 20.5.
rosa80, eka, la 21.5.? Tampere
Hemuli-81, eka, la 21.5. NKL, Vantaa
Leeniliini, toka, la 22.5. PKKS Pohjois-Karjala
Ansuliini -78, toinen, la 22.5. LAS (Loimaan aluesair.)
halina, ?, la 23.5.
Apila85, toka, la25.5.(?) MKS Mikkeli
minni74, ensimmäinen. 25.5. ?
Minki76, toka, la 27.5. K-PKS
Viivu83, ensimmäinen, la 28.5.
 
Indima
..Olikohan vielä jotain uuteen listaan siirrettävää "tärkeää" :)

Meillä on hääpäivä huhtikuun lopussa ja toivon että vauva syntyisi sitä ennen. Olisi niin kiva ajatella että "kylläpäs _pantiin_ töpinäksi" kun ennen kolmatta hääpäivää olisi jo kaksi tenavaa, heh! Toisaalta mitä pidemmin on kyydissä niin sitä lähempänä on kesä ja miehen kesäloma..

Maha kasvaa jo komistuu - tällä hetkellä on painoa tullut jo 13 kiloa! Vielä varmaan ainakin pari tulee. Raskausarpia ei onneksi ole vielä - uusia sellaisia siis. Viime raskaudessakin selvisin ilman, mutta kylkiä komistaa teini-iässä lihotessa tulleet viirut. Onneksi ovat ihan valkoisia ja näkyvät vain jossain valossa. Suonikohjuja sen sijaan on paukahdellut.. On se vaan kumma että miten jotkut kärsivät niistä, toiset arvista, toiset pahoinvoinnista. Kaikki ne vaan on tylsiä.

Piti taas kommentoida vaikka mitä, mutta pää on ihan tyhjä, eli palaan asiaan. Mukavia pyhiä!

 
Lilja-77
Täälläkin maha jo todella iso! Ihmiset kauhistelevat kun kuulevat, että laskettuun aikaan on vielä lähes kaksi kuukautta. Tuntuu, että vatsa oli "kauniimpi" vielä kuukausi sitten, nyt jo lähinnä koominen ;)
Painoakin tuntuu kerääntyvän taas tiuhempaan tahtiin, täytynee alkaa tarkkailemaan syömisiä hieman tarkemmin. Kiloja tullut nyt noin 10.
Raskaus arpia ei ole vielä ilmaantunut, mutta ne ilmeisesti tulevatkin vasta viimeisillä viikoilla?
 
ohva
Mulla on noi raskausarvet lisääntyneet jo nyt. Suonikohjuja ei ole tullut kenenkään aikaan aika oainakaan vielä tämänkään aikaan.
Jooh tää oli tälläinen pika kirjoitus ennen navettaan menoa. Se on moro nyt taas =)
 
Mirkku33
Täällä on raskausarpia, tulivat kakkosen aikana, mutta lisää niitä ei ole tullut. Suonikohjuja tai muita sellaisia ei ole koskaan ollut, arvetkin ovat tässä alamahan alueella ja pari pientä viirua jenkkakahvojen kohdalla. Arvet ovat jo ihan vaaleita, eivätkä juurikaan näy normaalisti, mutta tietty nyt kun nahka on taas kireellä, ja sitten kesällä kun ne ei rusketu millään ja muualta on päivettynyt.

Tuohon ennustuslistaan voisin ehkä veikata että syntyy huhtikuun puolella mutta en kyllä osaa päivästä sanoa...

Jassoo, aamupalan tekoon. Heippa.
 
Viivu83
Eipä oo arpia tännekään suunnalle vielä ilmestynyt. Masukin on ihmeen pienen kokoinen vielä..Siis ei auta valittaa mutta ihmisten ilmeitä on hauska seurailla kun sanon että reilun parin kuukauden päästä on laskettu-aika..=) Mut mäkin oon silleen suht pitkä, että ehkä sillä vauvelilla on tilaa kasvaa "pituussuunnassa" niin ei tarvi eteenpäin niin kauheesti levitä..=) Painoo on kuitenkin tullu ihan kivasti lisää, joku 9 kiloo ehkä.. No jooh..mut taidan taas lähtee jatkaan kaappien siivoilua, kävin vaan taas välillä tsekkaileen muiden kommentteja..=)
Erittäin hyvää pääsiäisen jatkoa kaikille!

Viivu
 
Lilja-77
Me kävimme tänään ostamassa vauvalle sängyn. Ostimme sellaisen Brion perusmallin.
Nyt alkaa kaikki siis olla valmista vauvan tulla. Alkaa tämä kova "pesänrakennus" vimma viimein hieman rauhoittumaan. Vauvan nuttu on vielä hieman kesken, mutta sekin ehtii vielä hyvin valmistua ennen H-hetkeä. Siis jos vauva noudattaa aikataulua...

Keksin tänään tehdä odotus-päiväkirjaa näin jälkikäteen. Poimin tuolta arkistosta kaikki kirjoitukset, joita olen tänne toukokuisiin kirjoitellut. Kopioin ne Word-tiedostoon ja näin muistot ovat tallessa :)

Lilja ja potkuri 32+5
 
Ulpu74
Aika kiva idea, Lilja, tuo odotuspäiväkirjan teko jälkikäteen näistä kirjoituksista. Hmm, täytyypä katsastaa, jos itsekin vaikka tekisi.

Mulla on niiin kurja olo. Se tiistaina alkanut flunssa on suorastaan pahentunut, joskin kuumetta ei kyllä ole. Kävin eilen lekurissa ja sain lääkekuurin poskiontelotulehdukseen sekä silmätipat silmätulehdukseen. Lisäksi saan nyt ihan lääkärin luvan kanssa käyttää pahimpaan tukkoisuuteen nenäsuihketta. Ja voi pojat, että oonkin tukossa! Siis mitää muuta en niin kovasti ole viime päivinä toivonut, kuin että tuo kirottu nenä aukeaisi.
En ole saanut juurikaan nukuttua 3 yöhön. Sellaisia 15 min, ½ tunnin pätkiä vain. Ja niistäkään ei kerry per yö kuin jotaín 4 tuntia, muu aika on mennyt valvoessa.
Alkaa pelottaa, että tällainen väsymys + yskiminen + huono olo vaikuttaa kohta vauvankin hyvinvointiin.

Olen hiljakseen jaksanut laitella vauvan huonetta. Se on nyt tyhjennetty turhasta tavarasta ja pinnis + hoitopöytä ovat siellä. Vaihdoin verhot ja maton, ja ainakin suurin osa vauvanvaatteista on hoitotason lipastossa.
Jos vaikka tulis hätälähtö, niin onpahan nyt vauvalla suurinpiirtein nukkumapaikka valmiina.

Mulla ei ole tullut arpia, mutta painoa on varmaan tullut jo 13kg, ellei enemmänkin. Ja maha on valtava, kaikkien mielestä.

Hyviä vointeja teille, toivokaa te mulle nopeaa tervehtymistä, sillä tämä olo alkaa pikkuhiljaa kyrsiä rauhallisempaakin naista.

Ulpu 34+2
 
Ninni74
Huomenia!
Täällä alkoi viimeinen työviikko. viime viikolla olin pari päivää saikulla, kun supistaa ja joku rustu liikkuu ikävästi tuolla alapäässä, kävely on aika tuskaa.
Mutta jos nyt vielä muutaman päivän jaksaisi töissä ja sit helpottaa, joo tai siis ei varmaan, kun jää kotiin herra 4-v:n kanssa :)
Pääsiäinen meni lähinnä lepäillessä ja syödessä. Täälläkin maha on valtava, sf-mitta oli 34cm viikko sitten neuvolassa, painoa tullut reilu 10kg.
Kotiin kun jään rupean laittelemaan vauvan juttuja valmiiksi, pääsee sitten keskitymään satasella loppuaikaan.
Hyviä vointeja ja parantukaa (laittaa peukut pystyyn ja koputtaa puuta, ettei ite sairastuisi)
Ninni 32+0
 
ohva
Huomenta vaan =) Mullakin noi työ päivät vähenee. Joko tän päivän jälkeenon 2 tai 5 työ päivää. Mut sitten alkaa meillä toi maidon osto kaupasta.
Mulla on huomenna nla päivä.
Painoa on tullut nyt n 14 kg yhteesä. Ei ole toisten aikaan ihan noin paljon tullut. Korkeimmillaan oli 10 kg toiseksi viimeisellä synnytykseen mentäessä noussut paino.
Mut nyt täytyy menn'ä suihkuun ja sitten kaupunkii =)
Hyvää päivän jatkoa kaikille
 
Kimball
Valtavavatsainen täälläkin. Esiinnyin silti pääsiäisenä uimareissulla bikineissä - eipä kerrankin haittaa vaikka maha pömpöttää ;D. Eilen juuri tuttavaperhe naureskeli, että kunhan näkevät nosturiauton tulevan toukokuulla meille päin, taitaa olla laitokselle lähdön aika. Kun siinä vaiheessa ei varmaan enää mahdu tuosta normiovesta ulos vaan pitää parvekkeen kautta vinssata...

Nyt etsimään edellistä ketjua.
 
Kimball
Ulpu, ei en ihmettele kenenkään hankintoja :). Tuollaisethan kyllä oliskin hyvät, jotka käy isolle ja pienelle.


Jaha, minä se sitten olen oikein kilokuningatar: tulleita 16 kg. Haaveena oli, että 80 ei mene rikki, mutta taitaa mennä sittenkin ja niin että helinä käy. Nyt pitänee kyllä ihan todella rajoittaa makean ja turhan rasvaisen syöntiä loppuajaksi. Selluliittia on pukannut, sitä mulla ei ole koskaan ollut. Sykkeet, paineet, pissa ja hb hyvät. Tämä räkätauti vain saisi hellittää viimein! Kurkkukipua jo 3 viikkoa...
 
Ulpu74
Sillä selittelin ostostani, kun kirjoitit itsekin katselleesi ratasilmoituksia, mutta aattelit ratasaikaan olevan vielä pitkä aika =) Siis kun minä meinaan ihan vauva-ajasta alkaen niitä tuplarattaita meidän pikkupesueen kuljettamiseen käyttää.
 
Mirkku33
Täällä ei paino nouse nollaan, ei sitte millään. Tuossa kotivaa'alla mittasin juuri, edelleen vajaa -2kg... huomenna on neuvola, niin saa varmemman tuloksen. Saishan tuo nollaraja mennä jo rikki. Masu on iso ja toissa viikolla painoarvio oli 2400g, mikä menee aikalailla tasoihin edelliskerrasta. Syntyessään oli alle 3200g, joten uskoisin samalla lailla menevän nytkin, kunhan nuo sokerit pysyy aisoissa.
Muuten sokereiden kanssa ei ole ollut ongelmia nyt, mutta kun vihdoin päässyt nukkumaan pitkiä öitä (parhaimmat joap 10h!) niin pitäisi yöllä nousta syömään jotain, ettei aamumittaus mene pilalle oman insuliinintuoton takia... se kun tuppaa korottamaan mittausarvoa, jos aikaa edellisestä ravinnosta on kulunut liikaa. Ihmisen oma insuliinin tuotto käynnistyy aamuyöllä joskus neljän maissa, niin edellisruokakerrasta ei saisi olla kulunut liikaa aikaa, ettei oma elimistö pyri sitä korjaamaan=pilaamaa mittauksia. Sekavaa, eikö totta. Muuten saan ja pitääkin syödä ihan mitä vain, kunhan hiilarit ei nouse yli 220g päivässä, eli käytännössä tarkoittaa että esim.kaloripitoista ruokaa saan mättää vaikka kattilatolkulla, mutta hiilarit pitää aisoissa. Äippäpolin lääkäri nauroikin, että yleensä äitejä pitää muistuttaa että syövät vain maltillisesti ettei paino liikaa nouse, mutta mua pitää "pakolla" syöttää, eikä se paino nouse sittenkään :eek:)). Juu-u ja sitä paitsi, mä syön ihan normaalia kotiruokaa ihan oikein ja joitain herkkujakin sokereita silmällä pitäen, mutta tää on jo niin tuttua kun neljättä kertaa samassa veneessä ollaan..
Lantioluut painavat edelleen enenevässä määrin istuessa, eli siis takapuolen takaosa painuu niin kipeästi kuin istuisin tuntikausia paikoillani, ja tuo kipu tulee jo viiden minuutin istumisesta. Auts!
Koskaan en ole tarvinnut sellaista istuinrengasta, en ennen enkä jälkeen synnytyksen, vaan nyt pitäisi istua sellaisella tuolilla, joka ikäänkuin loppuu kesken jättäen takamuksen osittain roikkumaan penkin yli... tai sitte satulatuoli ois kans hyvä... pitäiskö lähteä ostamaan sellainen...hmmm.

Mirkku33 34+1
 
Milla Maqia
Kyllä on ongelmat Mirkulla! ;D Moni odottaja varmaan vaihtaisi mieluusti sun kanssa noita paino-ongelmia!
Viime neuvolassa mulle oli tullut 9 kiloa painoa, siis koko raskausaikana. Ei siis viime kerrasta! =D Seuraava kerta onkin sitten lääkärinla ensi viikolla.
Vauva möyrii ja potkii edelleen kipeästi. Ja on kääntynyt pääalaspäin, aivan kuten itsekin ajattelin. On just silleen päin kuten ounastelin kätilö vahvisti. Mulla yöt menee mukavasti. Nukun heräämättä ja hyvin. Ei tartte juosta pissalle tms. Vauvakin nukkuu yöt, mikä on tovottavasti ihan pysyvä piirre! Joskus lonkka puutuu, mutta sille vaivalle ei voi tehdä mitään. Kaikkea on jo yritetty...
Täällä ei ole vielä hankittu mitään vauvalle! Muutama ihana vaate tarttui joskus alkuvuodesta mukaan kaupasta. Nyt pitää alkaa varmaan jo hankkimaan... Vaikka suurimman osan kyllä voi hankkia vaikka samalla kun sairaalasta ajaa kotiin... ;D

Hyviä vointeja kaikille mammoille!

Milla Maqia 32+2
 
Minki76
No jo on Mirkulla tosiaan paino-ongelmat heiman erilaiset ku meillä muilla. Kävin just puntarilla ja näyttäis, et mulle on tullu 17 kiloo:( Esikoisen imetyksen lopetin heinäkuulla, jonka jälkeen painoo on tullu... kääks 23 kg. Huh huh. Imetys vei mun edellisestä lähtöpainosta 10 kg. Neuvolas ei kummiska uskonu, et tota vois lähtöpainox panna. Laitto ekat kilot hormoonien piikkiin. Ei tullu pahemmin käytyä puntaris siinä välis, joten tiiä sit häntä. Mut painoo on:( Mulla kans huomenna neuvola. Mulla teki toi pääsiäinen taas tehtävänsä, painoo tullu melkosesti. Sunnuntaiset kaveribileet nyyttärimeiningillä ei ainaka parantanu tilannetta. Varsinki ku herkkuja jäi vielä jääkaappiin muillekki päiville.

Mulle tuli tänään taas uus "kolotuspaikka". Oikee pakara meinaa lyyä vähän jumiin tai jotain. Vaikee selittää. Mut ihmekkö tuo tän painonnousun mukaan.

Mä en oo kans hommannu vauvalle vieläkä mitään. Haaveilin lauantaina meneväni kaupunkiin, mut taitaa jäädä haaveex. Aika paljon mulla kyl on esikoiselta jääny, ne on vaan lähes kaikki vielä kummitytöllä lainassa, mut äkkiäpäs ne tänne kiikuttaa.
 
Viivu83
Minäpä kävin tänään neuvolassa..Kaikki muut oli ihan ok (vauvakin oli jo raivotilassa) MUTTA sokerit näytti olevan ensimmäistä kertaa koholla..=( Niinpä sain passituksen sokerirasitustestiin ja ens maanantaina olis sit tarkotus mennä labraan pariks tunniks ihmetteleen..=( Onks teillä muilla ollu virtsassa sokeria vai ootteko joutunu vaan perintötekijöiden tms takia sinne rasitustestiin..? Mua vaan nyt se askarruttaa et onko toi todennäkösyys mulla raskausajan diabetekseen suurempi kun tossa virtsassakin tota sokeria jo näky..=( Eli onks kukaan kellä on virtsassa ollu sokeria saanu kuitenki sokerirasitustestistä "puhtaat paperit"? ..menipä sekavaks..=)

Viivu
 
Mirkku33
Painosta vielä; no jos mun tilanne vaikuttaa "kivalta" nyt, niin palaillaan tuossa 4kk synnytyksestä asiaan :eek:D. On meinaa kiloja sitten vaikka muille jakaa, vaikka te muut siinä vaiheessa alatte muistuttaa ehkä enemmän entistä itseänne ;o).

Viivu83; mä jouduin kolmannen raskauden yhteydessä tuohon sokerirasitukseen ekan kerran iän sekä ruokailun jälkeisen väsymyksen takia. Pissa oli aina ollut puhdas. Rasitustestin keskimittaus näytti silloin kohonneita arvoja, joten siksi jouduin ruokavaliolle. Se pitikin arvot ihan aisoissa, vaikkakin sitä ne oli kotimittauksissakin olleet.
Tän nelosen myötä jouduin heti ns.tarkkailuun kun tuon kolmosen takiakin siinä olin. Pissa on aina ollut puhdas, ei edes ketoja ole ollut. Ruokavalio edelleen hoitona, katsotaan jos se riittäisi.
En osaa sanoa tuosta todennäköisyydestä valitettavasti mitään, käsittääkseni se vain joillakin näkyy herkemmin pissasta, mutta vaikuttaneeko se siihen millään lailla, kuinka suuri se riski lopulta on, en tiedä.
 
Tytteli25
Moicca pitkästä aikaa...
Täällä meni pääsiäinen flunssan kourissa, nyt sentään alkaa hiukan helpottamaan. Neuvolalääkäri laittoi minut nyt sitten saikulle äippäloman alkuun asti. Kolmisen viikkoa olisi olisi vielä ollut töitä, mutta hyvä näin sillä olen ollut melkoisen puhki ja kipeä työpäivien jälkeen. Käyn nyt jo kerran viikossa neuvolassa, sillä verenpaine on nyt näin loppumetreillä kohonnut. Painosta sen verran, että olen vielä -3kg siitä mistä alus lähdettiin. Hyvä näin...mutta kyllä mullekin tuo takaisin tulee...enemmin tai myöhemmin.
Toukka voi hyvin. Mönkii ja muljaa niin, että vatsani on ihan ipeä...mutta kyllä sen kestää kun sitten tietää, että joku on kotosalla. :) Hieman kyllä huolettaa toi verenpaine, sekä se että toukka on perätilassa...toivottavasti kääntyilisi pian "oikein" päin.
Nyt tulee "tyhmä" kysymys: Sain kelasta tuon äippäraha päätöksen niin vähennetäänkö tuosta summasta vielä mikä tuossa kirjeessä on ilmoitettu niin verot vain onko siitä vähennetty minun tapauksessani jo se 21%??? Oliko vaikeasti selitetty...??? :)

Jahast mut nyt vaatteita päälle ja aamupalalle...

Tytteli ja toukka 32+1
 
Ulpu74
Tytteli: muistelisin, että jos lukee sen Kelan kirjeen ihan tarkkaan, niin siinä lukee, että "ennakonpidätys toimitetaan..." Siis taitavat olla bruttolukuja siinä kirjeessä. Ainakin mulla oli.
 
veluna
Piiitkästä piiiitkästä aikaa tervehdys minultakin!
En vain ole saanut kirjoitettua tänne työkiireiltäni ei-mitään-erityistä-kerrottavaa-kuulumisiani, vaikka välillä olenkin käynyt teidän toisten ajatusten vaihtoa vilkuilemassa.

Loppusuora töissä onneksi häämöttää, vajaa kaksi viikkoa jäljellä, ja sitten pääsee vapaalle, jes. Ihan hyvin olemme siis vauvan kanssa voineet, vaikka pikku hiljaa alkaa tuota painoa jo olemaan sen verran, että istumiselta täytyy välillä päästä jalottelemaan. 11 kg on minulle tähän mennessä kertynyt. Vauva potkii/nyrkkeilee entistä useammin, välillä liikkeet tuntuu ikään kuin kutitukselta :). Epäilisin, että vauva on edelleen perätilassa, koska iskut tuntuvat edelleen samoilla paikkeilla kuin ennenkin. Brion basic -sänky hommattiin mekin, kunhan sais vain miehen innostumaan sen kasauksesta.

Tuosta olemuksen valtavuudesta tuli mieleen, että hyvin erilaisia kommentteja olen työkavereilta saanut koostani. Mulla on kaikki paino tullut tuohon mahaan, muutoin olen aika hoikkanen, ja vauva menee keskikäyrällä neuvolan mittausten mukaan. Yksi työtuttu ihmetteli, että olenko varma, että siellä on vain yksi, ja toinen uskaltautui vasta tänään onnittelemaan, kun sanoi vasta nyt olevansa varma, että olen raskaana, ja piti mahaani pienenä :) Erilaiset on immeisten käsitykset. Itestä tämä tuntuu jo aika isolta, mutta kun ensimmäistä odottaa, niin eipä sitä oikein osaa ajatella kuinka isoksi sitä vielä ehtii...

Minäkin odottelen kuumeisesti Kelan vanhempainrahapäätöstä, jotta pääsisin myös verokorttini päivittämään.

Vointeja, muistakaahan lepäillä välillä!
veluna 33+0
 
Halina
moikka pitkästä aikaa...

Täällä ollaan kokoajan käyty lukemassa teidän kuulumisia,mutta laiska kun olen, en ole jaksanut pahemmin kirjoitella...

Raskausviikkoja kasassa nyt 32+0 ja kiloja kertynyt kotivaan mukaan 14!! Hirvittää tuo kilojen määrä.. Varsinkin kun painoa on kahdessa viikossa tullut + 1.6 kiloa.. Nyt onkin kauhea "kilopaniikki päällä".. ELi herkut hetkeksi narikkaan... Ja täälläkin pääsiäinen on tehnyt tehtävänsä (seli.seli)

Vointi on ihan ok. Supistuksia tulee päivittäin, harkka sellaisia.. Olo on valtava ja todella turvonnut. Kengän koko on kasvanut yhdellä ja sormuksista voi enää haaveilla. Vauva on viihtynyt RT:ssä viikolta 22 lähtien. Liikkeet tuntuu voimakkaina ja säännöllisinä.

Kaikki isot hankinnat on tehty. Nyt pitäis vielä käydä ostamassa vauvalle vaatteita... Sitten alkaa kaikki olla valmiina!!

Lumista keskiviikkioa

Halina 32+0
 
kommentti vaan
Viivu, en kuulu ketjuunne, mutta vastailenpa kysymykseesi sokereista.

Mulla molemmissa raskauksissa jostain puolivälistä eteenpäin ollut kahden plussan edestä sokeria virtsassa, ja siksi joutunut sokerirasitukseen. Rasituksessa kuitenkin aina arvot olleet todella hyvät eikä diabeteksestä tietoakaan. Ei lääkärikään ole osannut selittää, miksi sitä sokeria kuitenkin virtsassa sitten aina on ollut.
 
ohva
Neuvola terkkuja =)

Painoa on tullut 630g viikko vauhdilla nyt. Hb oli 125 vaikka rautaa en ole nyt viikkoon syönnyt, kun se loppui niin en ollut kerennyt uutta ostamaan (tänään sitten ostin). RR oli 113/67. Kohdun korkeus 32 kylkiluiden alla on jo nyt.
Maanantaina viimestään pitäisi käydä verikokeissa otattamassa hepatoosi ja paasto ja pitkäaikaissokeri.
ä-poli aika on 7.4 ja uusi neuvolan aika on 9 päivä.
Nää jalatkuhan sais kuriin ettei ne olisi koko ajan liikenteessä =(

Jooh nyt nukkuun

ohva ja hippunen 34+2

 

Yhteistyössä