Toukokuiset (6)

  • Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti
Indima ei kirj.
Meillä Mister tehoimu syö yhä kahden tunnin välein. Kerran on nukkunut 4h putkeen yöllä huoooh.. Uudessa vauvalehdessä sanottiin että kahden-kolmen kuukauden ikäisenä (muka!) voi nukkua yöt läpi kunhan saa tarpeeksi maitoa & seuraa päivällä. Saas nähdä. Seuraa kyllä piisaa kun esikoinen on koko ajan kukkumassa ihan naamassa kiinni, mutta minä (tai mies) ei kyllä ehditä "leikittää" juuri lainkaan. Kaveri kävi tänään kaksikuisen vauvansa kanssa kylässä ja tämä vauva nukkuu yöt läpi yhdellä syötöllä. Onkin kyllä korvikkeella (=hitaammin sulavaa) ja juo päivässä sitä kuulemma yli litran. Vähän tuo korvike ajatuksena kyllä viehättää - aina näin väsyneenä- sitten taas mietityttää. Maidon riittämistä en epäile, imettäessä toinen aina falskaa liivinsuojan märäksi. Rinnat ei onneksi pakkaudu, ainakaan vielä.
Pärjäilemisiä itse kullekkin!
 
Mari-71
Heippa pitkästä aikaa!! Ja onnea kaikille vauvan saaneille! Mulla on viime aikoina mennyt niin hirveästi aikaa tämän pikkuherran parissa, etten ole millään ennättänyt täällä käydä. Meidän poitsu on osoittautunut sikäli vaativaksi, ettei viihdy paljon muualla kuin sylissä ja mieluiten vielä liikkuvassa sellaisessa. Toinen juttu on se, että hän on harvinaisen paljon päivällä hereillä. Ei puhettakaan siitä, että pienet vauvat nukkuvat suurimman osan päivästä, ei ainakaan meillä!!! Ja meillä syödään päivälläkin välillä tiheään, joskus väli on vain 1,5 tuntia. Ja sitten tulee tavaraa molemmista päistä...

Mutta muuten on ihana, että vauva ottaa jo kontaktia ja "juttelee". Hän on myös mielellään vatsallaan ja kannattelee jo niskaansa. Neuvolatätikin oli toissapäivänä siitä ihmeissään. On niin jäntevä, että jaksaa vatsalta pyörähtää kyljelleen ja siitä selälleenkin. Ei voi häntä kyllä hetkeksikään jättää vahtimatta kun on niin liikkuvainen.

Mutta vatsaväänteitä meilläkin on runsaasti. Mulla kun suihkuaa maito rinnoista, niin ahmiessaan rintamaitoa ilmaa menee mukana ja sitten huudetaan pää punaisena ja vedetään selkää kaarelle.

Ensi viikolla mulla on jälkitarkastus ja samalla vauvan lääkärintarkastus.

Mutta eipä muuta. Jaksamista ja mukavaa vauva-arkea itse kullekin!

Mari-71 ja poika 6 viikkoa
 
Viivu83
Tytteli: Mä aloin jo sairaalassa antaa lisämaitoo, kun poitsu vaan hamus huulillaan vaikka just olin syöttäny molemmista rinnoista.. Nyt kotona oon antanu NAN:nia n. 80-100 ml/pv (20ml/kerrallaan), ja sanoivat neuvolasta että ihan hyvä juttu jos vauva tuntuu vähänkään sitä kaipaavan.. Meillä varsinkin kun tolla vauvelilla oli ne bilirubiiniarvot korkeella niin tarvii syöttää suht paljon, koska ulosteen mukanahan toi bilirubiini postuu..
Vastasyntyneellä normaali painonlisäys päivässä on 25-30g. meidän paaperolle tullu jonain päivinä 50-70g nyt tosin tänään kun käytiin neuvolassa, oli tullu kahden päivän aikana vaan 30g..=( Eli pulloruokintaa täytyy vaan jatkaa vaik mielummin tietysti pitäisin ihan pelkällä rintaruoalla..
Mites teillä muilla vauvat nukkuu yöt? Musta tuntuu et meidän pallero tankkaa illalla napaansa ihan älyttömät määrät ensin molemmista rinnoista ja sit viä pullosta. Yöllä sit kun koittaa herätellä sitä syömään niin siitä ei tuu mitään!! Kaveri puristaa silmiään kii eikä huoli niin millään tissiä suuhun..=( Ehkä sekin sit vaikuttaa kun joku puhu et toi pulloruoka pitää kylläsenä pidempään..
Ja sit toinen kysymys: Millä saatte vauvanne nukkuun omassa sängyssä? Meillä vauveli ei malttais millään nukkua omassa pinnasängyssään, vaan aina kun nostan sen sinne alkaa kauhee kitinä ja jupina kuuluun sieltä sen pinniksestä..=( Sit kun otan viekkuun niin naama on kun naantalin aurinko... Onhan se ihanaa kun se tuhisee siinä vieressä, mut pidemmän päälle vois olla kivempi et oppis nukkuun omassakin sängyssään..;D
Muuten täälä kaikki sujuu ihan hyvin. Poju ei pahemmin turhia kitise je keltasuuskin näyttäis pikkuhiljaa olla katoamaan päin.. =)

Viivu + pojanpallero 1 vko
 
Minki76
Hei haloo, missä kaikki ovat? Ette kai te oo mun tietämättä siirtyny vauvan hoitopuolelle:)

Meillä yöt on menny kivasti, mitä ny väliin meitä ahtautuu samaan sänkyyn neljä ihmistä, mutta jotenki on nukuttu kummiski. Poika syö 2-3 kertaa yössä. Jos en ala vaippaan katteleen, ni nukahtaa saman tien tissille. Onnex se eka yö oli vaan poikkeus, ainaki toistasex:) Päivät meinaa sitte välillä olla aika mielenkiintosia. Eilen poika oli hereillä 7h putkeen. Kahen tunnin valvomisen jälkeen alko hakeen unta. Sitä sitte haettiin viis tuntia. Johtuneeko mahakivuista vai mistä, mutta aina ku meinaa päästä syvään uneen havahtuu itkemään. Onko jollain viisaammalla asiasta tietoa, mistä moinen johtuu? Väliin nukahtamisen kans, kuten yöllä, ei oo mitään ongelmaa. Jos johtuu masusta, ni asiaa tuskin ainaka parantaa, et tossa tilanteessa tulee pidettyä kaveria aika paljon tissillä, josko siihen nukahtais. Eikä tietty tuu sit röyhtäytettyäkä joka välissä. Yöt saattaa olla siitä syystä parempia nukahtamisen kannalta, ku annan illalla Rela-tippoja. Eiköhän niiden vaikutus sitte riitä koko vuorokaudex. Terkka kyl sano, ku kävi tos viikolla, et Cuplatonia voi antaa Rela-tippojen rinnalla. Pitäis varmaan ostaa niitäki.

Mut nyt silittään olohuoneen verhoja, jos sais ne juhannuksex ikkunaan:) Saa nähä tuleeko sitte ite ikkunoita pestyäkä, ku tää epparihaava ei ota vaan parantuakseen. Buranaka ei meinaa auttaa kipuihin:(
 
Muunica
Pikaisesti kerron kuulumisia. Eli suloinen pikkuprinsessa syntyi tiistaina 10.6.08 klo 18.37, 48cm, 3130g, viikoilla 41+5. Nyt ollaan reilu vuorokausi oltu kotona ja ihan kivasti on mennyt. Paitsi, että tyttö nukkuu kaiket päivät (3-4h unia) ja yöllä sitten heräilee tunnin - kahden välein syömään itkuisena. Saispa ton rytmin toisin päin. Onko ehdotuksia?
 
Indima ei kirj.
Olen niin töttöröö etten jaksa edes kirjautua. Minä se kumminkin olen :)

Poika on nyt 6 vkoa ja käytiin neuvolassa lääkärintarkastuksessa; painoa oli jo hurjat 5300g ja pituutta 57cm. Eikä kai mikään ihme tällä syömistahdilla. Yöllä syödään jotakuinkin (jos yöksi lasketaan vaikka klo 22-07) klo 23, 02, 04, 05, 07.. Joo, vähän on väsy :) Luin juuri esikoisen vauvakirjaa ja hän söi saman ikäisenä kerran-pari yössä. Kyllä tuon eron omassa jaksamisessa huomaa. Tulee tiuskittua ihan liikaa, ja se taas harmittaa.

Kakkaaminen tuntuu myös olevan työlästä; sitä saadaan ulos max. kerran päivässä ja kyllä sen työntäminen kestää. Ähisemistä ja huonosti nukkumista voi olla pari-kolmekin tuntia sitä ennen. Päivisin poika nukkuu aamupäivällä 1-2h, iltapäivällä saman, ja illalla on vain nukahtelua&heto perään heräämistä. Aika vähän siis. Mutta kun ei raukka saa rauhassa nukuttua! Esikoinen herättää tai minä kun lähdetään kauppaan, puistoon, ulos, sisään jne. jne. Näin kahdeksalta aloittelen jo yönukutuksen, kun poika on jo ihan väsy,, mutta nukahdus-heräämis-itku-nukahdus-jne.-putki voi kestää parikin tuntia. Parina iltana on sammunut vartissa tutin syömiseen ja siihen pyritään. Tutti on muutenkin aika tavalla käytössä. Kummasti sen imeminen vaan rauhoittaa.

Mitäs muuta.. tuntuu että aika menee ihan liian nopeasti, ja toisaalta odotan kuumeisesti että pari kuukautta vielä menisi ja tulisi joku rytmi, syöminen vähän vähenisi, yöunet pitenisivät, ja minullakin alkaisi taas joku normaalielämä -esim. miehen kanssa ;)

Nyt iltapalaa, poika nukahti taas sitteriinsä, meillä se on ihan korvaamaton. Nukahtaa siihen joka ilta ja vasta ekasta syötöstä otan sänkyyn viereen. Pinniksessä ei ole ollut vielä kertaakaan. Miten muilla muuten, suostutaanko nukkumaan yksin? Meillä ei puhettakaan siitä, heti alkaa vastalauseet kun yritänkin. Thank god for sitteri!
 
Indima yhä..
Ai niin, meile ei reladropsit sopinut yhtään. Huudot vaan pahenivat, ja loppuivat kun lopetin sen. On öljypohjainen, ja se saattaa olla syynä. Jekovit sensijaan ei aiheuta mitään. Joskus siis näinkin!
 
Mirkku33
Indima; samaa tahtia täällä kasvetaan. Neiti on nyt 58cm pitkä (50cm) ja painaa 5.4kg (3766g), tissillä 2-3h välein.
Tuosta kakkaushommasta, kokeile auttaako ähistelyyn se että viet vauvan vessaan altaan päälle kakalle. Siis pidät sellaisessa situmista muistuttavassa asennossa siinä.
Meillä kun kakka on tulollaan, neiti aloittaa hirveän itkemisen tai ähistelyn, vaan kun vaipan ottaa pois, niin johan loppuu; tietää pääsevänsä altaalle kakalle ;o). Sinne sitten tekee tuosta noin vain tarpeensa, ilman ponnisteluja tai mitään. Kyse ei siis ainakaan meillä ole siitä, että kakka olisi kovalla tai hankala saada ulos, vaan siitä ettei hän halua sitä vaippaansa. Meidän kakkonen oli vauvana aivan samanlainen, ja hän olikin alle kahden kuukauden iässä täysin kakkavaipaton :eek:). Pissaa kyllä vaippaan sitten tulikin melkein kolmeen ikävuoteen saakka, mutta mielummin kävi altaalla ja myöhemmin potalla kakalla.

Ristiäiset saatiin pidettyä ja mukavaa oli. Nimeä en taida tänne paljastaa kun on sen verran johdatteleva ;o).
 
Lilja-77
Täällä myös yksi väsynyt äiti. Meillä pojalla on ilmeisesti koliikki. Itkut eivät loppuneet vaikka lopetimme D-vitamiinit. Poika itkee lähes kaiken valveilla olo aikansa. Pahimpia ovat illat, jolloin itkee lähes tauotta. Itkut alkavat illalla klo 18-19 ja jatkuvat sinne 23-24 saakka jolloin rauhoittuu (tai väsyy) nukkumaan. Todella turhauttavaa kun poika itkee, huutaa ja kiljuu mutta mikään ei auta. Tuntuu todella pahalta, kun näkee pojalla olevan kovia kipuja, mutta mitään et voi asialle tehdä. Ollaan aloitettu Relat ja Disflatylit, mutta niistäkään ei mainittavaa apua. Eikai tässä auta kuin jaksaa... Onneksi saatiin ristiäiset viikonloppuna pidettyä, yksi stressi vähemmän.

Lilja ja poika n. 1kk
 
Mirkku33
Me ollaan käytetty Devitolia ja nyt olis tarkoitus aloitella Dee-tipoilla. Mutta vasta sitten kun kaikki masuvaivat on voitettu, olkoon vaikka 2kk ikäinen silloin.

Lilja, meillä on ollut todella paljon apua siitä vyöhyketerapiasta ja vauvahieronnasta. Jos et vielä ole kokeillut noita, kokeile. Et menetä mitään, mutta voit saada apua.
Meillä on pääsääntöisesti itkut itketty, ainoastaan itkua aiheuttaa enää ne "tavalliset"; nälkä, pissavaippa tai kakkahätä :eek:), plus satunnaisesti masuun joutunut ilma.
Muutoin tilanne on rauhoittunut todella, kiitos kuulunee terapialle, liikkeitä on tehty joka toinen päivä kotonakin.
Meidän kakkosella oli koliikki, joten tiedän Lilja kuinka lohdutonta se on. Vauva-aika on niin hämärän peitossa, etten edes pysty muistamaan ekaa hymyä yms. muuta tärkeää, kun olin niin väsynyt kokoajan.
 
Milla Maqia
Muunica, vauva nostaa äidin maitoa (ts lisää maidon tuotantoa) syömällä tiheään yöllä. Näin meilläkin on aina mennyt. Viikon iässä viimeistään rytmi on kääntynyt ihan itekseen. Yö syötöillä en siis alussakaan tehnyt muuta kuin syötin ilman puheita, ei seurustelua ei edes vaipan vaihtoa. Muista nukkua runsaasti päivällä!! Jos vauvan rytmi ei itsekseen käänny niin sitten kannattaa päivällä alkaa urakalla seurustelemaan vauvan kanssa. Siis yrittää pitää hereillä. Mutta viikon ikäinen on vielä aika pieni ja taitaa nukkua vain... Jaksamisia!

Meillä käytetään Devitol-tippoja. Tai alan pian käyttämään.... Muita D-tippoja taitaa olla just toi Jekovit ja Dee-tipat (?) . Itse olen käyttänyt aina noita Devitol-tippoja kun ne harvemmin aiheuttavat mahavaivoja. Neuvolasta mulle sanottiin että ainakin ne Dee-tipat voivat aiheuttaa mahavaivoja. Jos vauva tuntuu saavan pahoja maha vaivoja D-tipoista niin kannattaa varmaan vaihtaa merkkiä. Ei se yksi purkki nyt niin paljon maksa...

Täällä kaikki vieläkin ihan ok. :D Oltiin viikonloppu mökillä ja keskiviikkona mennään takaisin. On vähän työasioita jotka pitää hoitaa tässä välissä.
Sain varattua vauvalle ristiäis ajankin tänään. Meinasi mennä tuonne elokuun alkuun kun kirkko on niin täynnä, mutta pidetään sitten kotiristiäiset. Esikollakin oli aikoinaan ristiäiset kotona, pojat kastettiin kirkossa ja kahvit tarjoiltiin kotona.
MEillä vauva on aika mukava ja helppo tapaus. Nukkuu ja syö, lähinnä. Päivällä on vaikeammin viihdytettävä, mutta yöt meneekin tosi kivasti.

Milla ja piipero 2vk
 
Muunica
Kiitos MillaMagia! Ehkä vaadin liikaa liian nopeasti vauvalta, joka siis tosiaan huomenna vasta täyttää viikon. Eiköhän se rytmi käänny.

Mitä mieltä olette, kannattaako päiväunet nukuttaa eri paikassa kuin yöunet? Ja kannattaako pitää verhoja auki, eli nukuttaa päivällä päivänvalossa?

Entä mitä laitan vauvalle päälle, kun ruvetaan käymään ulkona? Tai siis mistä tiedän onko vauvalla tarpeeksi päällä, liikaa, liian vähän? Kertokaa te muut mitä olette pitäneet ekoilla ulkoilukerroilla? Noin pienillä pitää varmaan olla vähän enemmän päällä kuin isommalla vauvalla, vai mitä?
 
Indima ei kirj.
Muunicalle nopsaan, että minä nukutan ihan missä milloinkin, miten milloinkin. Eipä vauva öisinkään pinniksessään viihdy, niin sinne en edes ole yrittänyt päivisin. Parhaiten nukkuu vaunuissa kun ulkoillaan, aamu-ja iltapäivisin. Öisin (ts. ilalla) aloittaa unet sitterissä olkkarissa useimmiten, ja siitä sitten tulee imetyksen myötä sänkyyn. Mutta meillä ei siis ole mitään "vakipaikkaa".

Ja ulkona on nyt ollut sukkikset+body+collegetakki jossa huppu, ja huppu päässä. On siis pehmeässä kopassa joka on lämmin. Helsingissä ainakin tämä on toiminut.

Ja nyt heräsi taas, parveke vaunuihin yritin saada koisimaan, yleensä se tepsii..
 
Milla Maqia
Aika kevyesti olen pukenut vauvaa. Nyt tosin viime viikolla tuuli oli joinain päivinä melkoisen viileä jolloin sai miettiä mitä laittaa päälle vauvalle. Aikas samoilla linjoilla kuitenkin Indiman kanssa.
Meillä kanssa näyttää olevan samanlaiset nukuttamis rituaalit kuin Indimalla... vauva nukkuu siellä missä sattuu olemaan ja minne nukahtamaan... ;D Toisin oli esikon kanssa...... Jossain vaiheessa sitten (kun vauva alkaa olla seurallisempi ja isompi) vauvaa täytyy alkaa nukuttamaan sinne omaan sänkyyn kun ei enää ala nukkumaankaan huoneessa jossa muita kivoja virikkeitä.

Ihanaa sain vauvelin vihdoin nukahtamaan -sitteriin. Kunhan saan pyykit koneesta niin mennään nukkumaan! Ihanaa. Onkin jo melko väsy olo............

Milla ja piipero 2vk+5pv
 
Hemuli-81
Hei!

Viikko sitten kävimme neuvolassa ja neiti painoi 4700g (3840g) ja oli 56,5cm (51cm) pitkä. Huimasti on siis tullut painoa ja pituutta. Neuvolan täti kyllä epäili tuota syntymäpainoa, että siis saattoi olla pidempi. Täällä mennään pelkällä rintamaidolla. Seuraava neuvola viikon päästä, saa nähdä mitä vaaka sitten näyttää=)

Tyyppi syö päivisin ehkä 1,5 - 2 tunnin välein. Iltaisin about 20-23 tankkaa, eli on rinnalla, nukahtaa 15 minuutiksi ja sitten uudestaan rinnalle. Yöt meneekin mukavasti. Yleensä jos nukahtaa klo. 22-23, niin herää syömään klo. 3-5 ja sitten seuraavan kerran 6-7. Nukkuu yöt sängyn vieressä olevassa kehdossa. Tai siis nukkuu tuohon aamusyöttöön asti, jolloin otan tytön viereeni nukkumaan. Syö sitten aamulla useammin. En tiedä johtuuko siitä kun on viekussa.

Meillä annettu jo parin viikon ajan Jekovit -tippoja ja ei ole aiheuttaneet masuvaivoja. Jännä, että noinkin erilailla eri masut reagoi noihin d-vitamiinitippoihin.

Tuttia ei meillä ole käytetty vielä, mutta aikomus on sellainen hankkia. Katsotaan sitten huoliiko. En siis ajattele jatkuvaan käyttöön, mutta rauhoittajana. Usein tuntuu, että tyypillä ei ole oikeasti nälkä, mutta imemishalu on älytön. Mitä mieltä olette tutista?

Mukavaa päivää!

t. Hemuli ja typy 4vko
 
Viivu83
Hemuli: Meillä poitsulla kans ihan mieletön imemisen tarve! Vaikka just olis syöny molemmista rinnoista ja vähän korvikettakin jälkkäriks, niin silti suu napsaa samaan malliin ja itku on herkässä.. Oon antanu tuttia ja se on kyl ihan kivasti tehonnu/rauhottanu hepun.. Ja silti on rintaakin imeny hyvin (ei siis oo vaikuttanu imuotteeseen vaik niin joillekin vissiin käy..) Eli ite ainakin suosittelen..=)

Viivu + poika 1vko+6pv.
 
Minki76
Meillä esikoinen ei syönyt tuttia, mutta minä sainkin sitten pitkälti toimia huvituttina. Tällä pojalla on niin kova imemisentarve, että hänet on helppo opettaa tutin päälle. Hänelle tarjottiin sitä jo keskolassa, joten siitä oli helppo jatkaa opetusta. Oma opettaminen tulee tietty olemaan tulevaisuudessa poisopettamisessakin:(

Täällä Pohjanmaalla on ollut lähes joka päivä niin sateista sen jälkeen, kun kotiuduimme synnäriltä, että en ole käynyt vauvan kanssa ulkona kuin pari kertaa. Tuolloinkin olen pukenut hänelle bodyn ja housujen päälle välikausihaalarin.

Minki + poika 2 vko+1pv
 
Viivu83
Tänään oli meillä neuvola. Poika painoi 3600g, eli ihan kivasti tota painoo on lähteny tuleen.. Pituuttakin oli muistaakseni tullu 2 cm lisää. Korvikkeen saan kuulemma jättää nyt pois (ainakin toistaseks) katotaan kuin oma maito sit riittää..=)
Neuvolan täti oli hiukan huolissaan poitsun rytmistä kun kerroin hänen heräävän 2 tunnin välein läpi vuorokauden rinnalle. Pitäis yrittää alkaa rytmittään päiviä niin, että ruokailujen väli pitenis 4 tuntiin..Onks kellään mitään vinkkejä kuinka ihmessä moinen hoituu?

Viivu + poika 2 viikkoo
 
Mirkku33
Viivu; pitäis ja pitäis. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että jos vauvalla on nälkä 2h välein, niin silloin on ja ainakin itse olen syöttänyt vauvaa sen mukaan. Turhaan tuttina tissiä ei kannata pitää mutta selkeän ja oikean nälän kyllä tunnistaa. Meillä kahdella vauvalla on ollut syöntiväli tuon 2h, mutta kun ikää on tullut lisää, syöntiväli on itsestään pidentynyt. Joten sinuna en ainakaan stressiä tuosta ottaisi.

BTW; meillä on tissittelyyn tullut jo pidempiä taukoja. Ennen oli sen 2h, nyt mennään joskus jopa 5h välein!! Jee!! Kun saatais tuo pidempi väli vielä yölle niin olis tosi nastaa!!!
 
Minki76
Joo, älä Viivu tosiaan hermoile tissittelyvälejäsi. Keskustelin oman terveydenhoitajani kanssa samaisesta asiasta ja hän ainakin oli sitä mieltä, että tissiä voi tarjota aina, kun vauvaa tuntuu sitä kaipaavan. Neljän tunnin väli on vanhojen ihmisten juttuja. Jos vauvalla on mahavaivoja, on niitä tissittät useammin tai et.
 

Yhteistyössä