¤TOUKOKUU2006¤

  • Viestiketjun aloittaja osa ??
  • Ensimmäinen viesti
osa ??
1.5. Eeva, esikoinen, Helsinki
4.5. *E*, 29v, esikoinen, Uusimaa
4.5. Mymmeli, 23, toinen, Keski-Uusimaa
7.5. Lilli, 20v,esikoinen
7.5. Antsukka, 20v, esikoinen
7.5. Nanna -77, esikoinen, pks
10.5. Kakli, 29v, esikoinen Itä-Uusimaa
11.5. Tinnu, 25, esikoinen, Oulu
13.5. Miia, 26, esikoinen, Espoo
15.5. Ritu, 29, esikoinen
16.5. Miira, 29, Porvoo
16.5. sinttu, 31v, esikoinen, satks
17.5. kevätkukkanen (ex-f), 24v, esikoinen, länsi-uusimaa
17.5. macadamia, 27v, eka lapsi
20.5. Kata, 28v, ensimmäinen, pks
20.5. Anzzu, 29v, toinen, Lahti
21.5. Siruli, 30v., eka, HKI
22.5. Julietta, 38 v, eka, HKI/ulkomaa
26.5. VP, 26v, esikoinen, Oulu
27.5. Satu, 30v, esikoinen, KPKS

Moneskohan ketju tää nyt mahtaa ollakkaan.

Ei erikoista kuulu rv35+0 tänään, eli 5 viikkoa armonaikaa jäljellä.

Mymmeli
 
macadamia
-TUULETTAA-

SE ON MULLA TÄNÄÄN VIIMEINEN TYÖPÄIVÄ PIIITKÄÄN AIKAAN! (-;

Mukavaa v-loppua kaikille!

ps:mua ei ehkä täällä hetkeen näy kun kotona ei vielä netti pelitä mutta hengessä mukana kuitenkin. (-:
 
iltatähti
Huomenta ketjulaiset.
Aatelkaas, kun huominen koittaa niin voidaan sanoa että ensi kuussa on vauvat kainalossa---niin jos ei loppukuulaisilla mene pahasti yli.

Macadamialle erittäin hyvää viimeistä työpäivää. Fiilistele ja elvistele oikein kunnolla, olet sen varmaan ansainnut.
 
VP 32+0
Huomenia!

Macadamialle mukavia äippäloman alottajaisia! Kai sinä jotenkin juhlistat tätä päivää? Itse ajattelin ainakin tarjota kakkukahvit viimeisenä työpäivänä. Mulla kun on sellainen tilanne, etten välttämättä pääse enää loman jälkeen jatkamaan samassa paikassa, ellen saa opintoja päätökseen vauvanhoidon lomassa. Tiukkaa tulee tekemään.

Mulla on vapaapäivä ja odottelen äitiä kotosalla. Me mennään yhdessä kasvohoitoon ja syömään :) Yritän unohtaa opiskelustressin ja koirien mahavaivat. Taas sai kontata lauteiden alla siivoamassa, kun koirat oli paskoneet saunan täyteen. Niillä on tapana syödä maalla mahat täyteen hevosenpaskaa, joten tässä on tiedossa vielä toinenkin vuorokausi kakkarallia. Kyllähän sen tietää aina etukäteen, kun päästää koirat pihalle juoksemaan, mutta ne on niin onnessaan aina muutaman tunnin vapaudesta, etten vain henno pitää hihnassa tai sisällä koko ajan. Nyt sitten kärsitään seurauksia...

Jännä, miten nuo terkkarit muuten osaa asiansa, kun eilen meidän terkkari arvioi kohdan, mihin mulla pitäis tulla potkuja ja meni kyllä ihan nappiin. Oon vähän miettinyt, että miten ne voi olla niin varmoja, että vauva on pää alhaalla, mutta pitänee vain uskoa. Meidän lääkäri kyllä sanoi, ettei sillä vielä onnistu, vaan se luottaa kätilöiden asiantuntemukseen, kun ovat niin paljon kokeneempia. Lääkäri on ollut vasta pari vuotta töissä, meidän terkkari on kätilö ja on ollut vuosia synnärilläkin.

Nyt tuli lähtö. Nauttikaa perjantaista!
 
Kakli 34+2
Huomenna alkaisi minullakin virallinen äippäloma. Ihan kiva ylittää tuo rajapyykki vaikken lomalle jääkään. Enköhän yrittäjänä maanantaina raahaudu tänne töihin ihan niinkuin tähänkin asti. Ja tulen töissä olemaan niin kauan kunnes kroppa tekee stopin tai vauva syntyy. Meillä kun töissä tahti kiihtyy kevättä kohden niin tuskin tulee hyvää saumaa lomailla... Tietenkin loppua kohden täytyy varmaan keventää/lyhentää päivää jos kovin rupeaa ahdistamaan. Mutta saahan sitä silti tämän päivän jälkeen tuota minimiäitiyspäivärahaa ja on tavallaan ""lupa"" ottaa töissä vähän löysemmin kun on periaatteessa äippälomalla :) Neuvolassa eivät kovin innostuneet suunnitelmistani mutta mitäpäs se oikeastaan heille kuuluu. Vieläkin on olo ihan hyvä. Kaikkea pikkukremppaa muttei mitään menoa hidastavaa...

Huomenna olisi illalla yhden asiakasyrityksen 125v juhlat ja sinne pitäisi tälläytyä. Vaatteeni eivät kyllä ole mitenkään kovin hääppöiset mutta ehkä sen saa anteeksi tässä tilassa. Olisi vaan kivempi mennä kun olisi mieleiset vaatteet. Löysin sellaiset mustat äitiyshousut joissa on hopeista glitteriä ja mustan paidan mutta eivät olleet kyllä ihan omaan makuuni. Mutta kun en paljon viitsinyt rahaa uhrata yhteen tilaisuuteen kun ei vaatteilla myöhemmin oikein käyttöä ole... Eikä valikoimaa juuri ollut kun pikapikaa kävin itiksessä!
 
*E* 35+1
Täytyy taas vähän ilmoitella itsestään. Tän viikon oon ollut äitiyslomalla ja tuntuu kyllä aika kummalta, ettei tartte mennä töihin. Kaikenlaista puuhaa mulla on kyllä ollut eli ihan toimettomana ei oo tarttenut olla.

Kaikki edelleen kunnossa eli eipä täältä ihmeempiä ole kerrottavana.
 
Nanna -77
Täälläkin ollaan jo äippälomalla!

Ei voi muuta sanoa, kuin että jotenkin outo olo, kun ei tarvii kiirehtii minnekään... Aamulla tosin heräilen ennen seittemää, kuten aikasemminkin. Harmi, kun sais nukkuu niin pitkään kuin huvittaa, mutta ei vaan nukuta :)

Olo on suorastaan loistava, ei mitään remppaa. Vauveli jytää aina säännöllisin väliajoin ja venyttää vatsanahkaa, reppana haluis jo varmaan väljemmille vesille...

Ens viikolla on synnytysvalmennus ja myös tutustuminen synnytyslaitokselle. Jännittää, minkähänlainen paikka se synnytyssali on. Ja varmaan itku tulee, kun näen vauvoja siellä osastoilla... Enpä olis vuosi sitten vielä uskonut, että joku päivä tulee se päivä, että pääsen tutustumaan em. paikkoihin! Niin toivottomalta tämän ""vauvaprojektin"" alulle pano vaikutti...

Kaikkee pientä tekemistä olis, mutta ei oikein tiedä, mistä aloittais. Pitäis varmaan saada neulomukset loppuun, jotka alkuraskauden aikana aloitin. Ja vois viikonlopuks siivota kodin kuntoon...

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
sinttu rv 33+3
heissan pitkästä aikaa

tuli pari päivää nettitaukoa, kun ei sairaalassa ole koneita…

menin keskiviikkoaamuna pahaa aavistamatta neuvolaan ja neuvolalääkärille. terkka otti ekaksi vain painon, +150g/vko eli kokonaisnousu on vielä alle 9kg.
lääkäri totesikin sitten sisätutkimusta tehdessään, että kohdunkaula on hävinnyt ja 1-2cm auki ja passitti suoraan äitiyspolille. siellä ultrattiin ja suunnilleen samaan tulokseen päätyivät - neuvolakortissa näyttää lukevan 1cm auki. vauvan painoksi saatiin 2,3kg , eli keskikäyrällä kasvaa. sf-mitta oli 30.
no, siitä polilta siirryin sitten synnärille tarkkailuun. piti päästä vuorokauden jälkeen pois, mutta pitivätkin sit varmuuden vuoksi kaksi vrk. kaksi kortisonipiikkiä laitettiin pakaraan vauvan keuhkoja kypsyttämään ja aamuin illoin otettiin vauvan sydänkäyrää ja supistuskäyrää. tässä parin päivän aikana supistukset loppuivatkin aika hyvin ja loppujen lopuksi en joutunut edes pakkolepoon kotonakaan, vaan saan olla kuulemma ihan normaalisti. neljä päivää olisi vielä hyvä saada pidettyä vauva masussa, silloin olisi rv 34 täynnä. se on se raja, jonka jälkeen synnytystä ei enää koeteta viivyttää vaan vauvan annetaan tulla jos on tullakseen.
että huhtivauvaa täällä taidetaan odottaa, kun lääkärikin sanoi ettei hänen mielestään mene lähimainkaan viikolle 40 tämä raskaus, vaan jos vielä viikon saisin pidettyä ”jalat ristissä” niin hyvä olisi – tosi hyvin olisi jos vielä kaksi viikkoa ;o)

juu ja jäin siis tietty myös saikulle keskiviikkona. ensi viikkohan olisi vielä ollut töitä, mutta työpaikalle ei nyt enää tarvi mennä. paitsi ensi viikolla täytyy hakea jotain omia kamoja pois ja veikkaanpa että ”saan” tehdä siinä muutaman laskunkin samalla reissulla………..

täytynee ensi viikolla hakea se turvakaukalo jostain, jos sille vaikka tulee käyttöä jo piakkoin ;o)

sairaalakassista – mä pärjäsin nämä kaksi päivää vallan mainiosti ilman mitään suurempia omaisuuksia. mies toi mulle keskiviikkoiltana hammasharjan, kamman ja kasvoharjan, suklaata, limua ja lehtiä. ja eilen toi vielä puhelimen laturin. niillä pärjäsin vallan mainiosti. mitään omia vaatteita yms.. en aio sit tosi paikan tullen mukaan ottaa, kun sairaalan kamppeilla pärjää hyvin. ei ne yöpaidat ja muut mitään hirmu hehkeitä ole, mutta eipä kukaan synnytyksen jälkeen varmaan jaksa ulkonäöstä niin kauheasti välittä䅅…..
kaikin puolin valaiseva kokemus oli tää paripäiväinen synnärivisiitti. nyt onkin tuttu paikka minne mennä tositoimiin ;o)
 
Miia
Ohhoh Sinttu :) Taidat sitten olla näillä näkymin meistä ensimmäinen :) Kylläpäs tuli taas askel kohti todellisuutta kun ekoille meistä jo tuollaisia viestejä satelee! Koitahan pysyä yhtenä kappaleena vielä se neljä päivää =D
 
Mymmeli
No hyvänen aika, taitaa Sintun nyytti nähdä päivänvalon ekana. Pysyis nyt sinne rv34 asti. Oliko sulla mitään oireita, siis suppareita, juilintaa tms. kerran paikat auki jo??

Tosin mun äiskällä, kun siskoa odotti aukes jo kk ennen kun sisko sitten synty. Että voipi mennä enskuun loppuun, jos hyvin käy.

Rv35+1 ja ei mitään erikoista. Vauva liikkuu, sen minkä pystyy. Seuraavaan neuvolaan viel reilu viikko, että nähdään onko paikat mulla vielä kiinni ja kiinteät. Supistuksia ei ole, taikka en ainakaan huomaa että ois. Siis normaalia olemista, ison mahan kans. Poika aina muistaa vauvalle antaa pusuja ja kuolaa mun paidat märäksi tuosta vatsan kohdalta. Nyt on vaan ollut tooosiii kärttyinen päivisin, kun poskihampaat vihdoin puhkee. 4 hammasta meinaa kerralla pukata, että eipä ihme kun ei saa hampaita pestä. Annoin nyt Panadolia kun huusi vaan, yöt kyllä nukkuu vaikka ei kipulääkettä saa.
 
macadamia
uijuijui, nyt vähän jarrua vielä Sintun beibille! Etteköhän kuitenkin tuon rv34:n paremmalle puolelle pääse. Täältä tulee 'jarrusäteitä'!

Vielä pitäisi jaksaa puurtaa töissä pari tuntia... Mutta sitten ah menen kotiin ja avaan sen äippäpakkauksen ja katon _antaumuksella_ mitäs siellä olikaan. Lupasin nimittäin itselleni että kun vapaus koittaa niin sitten alkaa 'pesänrakennus' eli pikkuvaatteiden pesu ja kaappiin järjestely! Mites muutoin tätä juhlistaiskaan..suklaata tekis mieli mut ku ei oikein sais sitä syödä... Hankinnoista uupuu vielä amme, rintakumit, maidonkerääjät ja kertisliivinsuojat. Apteekista vois varmaan jotain bebanthenia ostaa.

 
sinttu
nyt voin sanoa jälkikäteen, että kyllä niitä supistuksia on ollut - suurin osa vaan on mulla mennyt luuloon että vauva muljaa - kun se muljaa meinaten tosi paljon... mutta aika hyvin ne oppi tuntemaan siitä ultratessa kun lääkäri aina sanoi että nyt supistaa, sekä siinä ekassa käyrässä jossa vielä tuli pari isohkoakin supistusta.
levossa on huomannut, että vatsa on paljon ""rauhallisempi ja rennompi"".
mitään kipuja ei ole ollut, eikä vihlo/juili minnekään suuntaan. saa sitten nähdä kuinka ne varsinaiset supistukset sitten tuntuvat - vai mistä mä tiedän lähteä ajoissa synnärille............. onneksi matkaa on ehkä 3km, niin menee parissa minuutissa.
 
VP 32+0
Huh, mitä täällä on kaupunkireissun aikana ehtinyt tapahtua! Ei nyt ihan vielä aleta synnyttämään, toukokuuhun on aikaa... Itse kyselin terkkarilta, kun mulle tuli parin rankan työpäivän jälkeen sellaisia kuukautiskipujen tyylisiä jomotuksia ja välillä supistelikin enemmän, että onko vaaraksi. Sain kuulla, että juuri ne ""kuukautiskivut"" saattaa pehmittää paikkoja, ei siis pelkästään kivuliaat supparit. Rauhallisesti pitää kuulemma ottaa, että pysyvät kurissa, eikä saada lasta ennen aikojaan.

Sen verran vetää väsyneeksi nuo kaupunkikierrokset, että taidan mennä lepäilemään siihen asti, että mies tulee töistä.

 
Tinnu 34+1
Hui, Sinttu nyt kyllä pidät jalat ristissä vielä pari viikkoo!!!! Mitä pidemmälle pääset sen parempi!:)

Me käytiin tänään ostaan kaukalo, ja kävi sit niin et kyseisen kaupan valikoimista kävi vaan Britaxin rock-a-tot ja sekin vain etupenkille. Onneksi ei ole ilmatyynyä, kun on sen verran vanha auto. Katoin sit et huuto.netistä ois saanu aika halvalla kyseistä kaukaloo, mut no...ostettu mikä ostettu. Käytiin sit samalla ostaan vauvalle amme ja kuumemittari ja nyt voi sanoo et kaikki on kasassa.

Mulla alkais huomenna virallisesti äitiysloma, vaan eipä tuo oikein missään tunnu kun ollu jo vajaa 10 viikkoa sairaslomalla...Tavallaan toivoo et kumpa vauva tulis ajoissa, kun on näin kauan päätoimisesti vain ""odottanu"" vauvaa mut sit tottakai tahtoo että pysyis kasassa siihen asti et vauva on täysaikainen...kunhan ei tulis 2 viikkoa myöhässä, miten tietysti käy just meikäläisen tuurilla!!!=)

Lääkärintarkastus olis puolentoista viikon päästä tiistaina, sitpä sen näkee onko nää supistukset tehny mitään. Aiemminhan ei mitään muutoksia ole ollut, paitsi et vauva laskeutunu jo 6 viikkoa sit, mut se voi olla ihan vaan lantion mallistakin kiinni. Ei ollu ainakaan kiinnittyny nyt viime neuvolakäynnillä. Itselläki ollu muutaman kerran noita menkkakipuja niin selän puolella kuin alavatsallakin, mut ei oo kuitenkaan liittyny supisteluihin.

Hyvää viikonloppua kaikille!!!=)
 
*E* 35+1
Oho, sinttuhan on elänyt jänniä hetkiä. Koita nyt tosiaan pitää jalat ristissä vielä vähän aikaa. Vähän kyllä siltä kuulostaa, että sieltä se eka toukovauva ponkaisee. :)
 
Miia
Huomenta toukokuulaiset :) Onpas täällä hiljaista...

Sitä tulin oikeastaan tiedustelemaan, että ollaankos sitä vielä menossa syömään viikon päästä?! Ja montakos tulijaa nyt sitten loppujen lopuksi on? Itse olisin ainakin tulossa!

Tänään muuten meillä täällä täynnä 34+0! =D
 
Ansku
Sinttu, tulin vähän utelemaan tarkemmin sun tuntoja, kun itselläni vähän sama tilanne. Mulla on vasta viikkoja 30+3 ja oon nyt vuodelevossa kun vauva meinaa hätäillä maailmaan. Mulla on siis ""vasta"" kohdunkaula lyhentyny (1,5cm) ja vauva on laskeutunu tosi alas. Vielä ei kuulemma ole kriittinen tilanne, mutta tuonne 34 viikolle täälläkin tähdätään. Niin sitä ajattelin, että osaatko yhtään kuvailla supistuksia tai kuinka ne tunnet? Minä en niitä myöskään erota, eikä oo mitään kipujakaan ollu. Vauva on täälläkin melkonen möyrijä. Lääkäri vaan sano, että kun alkaa säännöllisesti (olikohan 5min välein) supistaan niin pitäs lähtä. No mistäs minä tiiän millon,kun en oo niitä paikantanu..Nyt on pientä vihlontaa tänään ollut (kohdunkaulalla?), mutta en tiiä..En osaa mitään muuta siihen yhdistää..Hermoja raastavaa. Tsemppiä! Sulla jo tosi lähellä!

Ansku kesäkuulaisista
 
sinttu
Moi Ansku

mä en tosiaan osannut ennen tuota sairaalakeikkaa erotella supistuksia ja vauvan liikkeitä kunnolla toisistaan, mutta kyllä ne nyt jo suunnilleen tunnistaa. supistukset keskittyy tuohon navan tienoille, eli vatsa ihan selvästi kiristyy siitä ympäriltä... en mä taida osata kunnolla selittää - itse vaan opin ne tunnistamaan kun näin ne käyrältä...
vauvan liikkeet (potkut lähinnä) keskittyy enimmäkseen masun oikealle puolelle, kun taas supistukset on tosiaan enempi ""keskellä""... ja mulla todellakin supistukset tulee oikeastaan ainostaan liikkeessä, eli levossa niitä ei juurikaan tule.
vielä vosin kuvailla, että vauvan liikkeet tuntuu melkein poikkeuksetta myös ulospäin (maha heiluu ja paukkuu...), mutta supistukset tuntuu tietty vain sisäänpäin sellaisena ""imuna""- jos yhtään ymmärrät mitä tarkoitan!?
mulla supistukset ei ole kipeitä, ne ainoastaan kiristää vatsan. sitä mäkin mietin, että miten sitä tietää lähteä synnyttämään kun ei ole mitään varsinaisia tuntoja? mutta täytyy kai uskoa, että sitten tosi paikan tullen niitä kipujakin tulee...

Onnea sulle Ansku - koeta säkin pitää jalat ristissä vielä reilut 3 viikkoa, niin että saisit sen 34 viikkoa täyteen!!

(mä en vieläkään osaa jännittää tulevaa synnytystä lainkaan, vaikka se jo yllättävän lähellä ""vaaniikiin""... outo juttu, koska muuten olen ihan hirmuinen jännittäjä...)
 
VP 32+1
Terve!

Oon viettänyt taas vapaapäivää. Eilinen kaupunkireissu jätti jälkensä ja nyt on supistellut koko päivän aina kun on vähänkin liikkeessä. Yritin vähän siivota, muttei oikein onnistunut.

Jos ihan oikein oon ymmärtänyt, niin synnytystä ennakoivat supistukset on kipeitä, jopa niin että silmissä mustuu. Eivät kuulemma jää huomaamatta. Joten niitä odotellessa mukavaa lauantaita!

 
iltatähti
Voisin oman kommenttini noista supistuksista mainita. Neljä lasta olen tehnyt ja nyt sitä viidettä odotan ensikuussa syntyväksi. Tuli mieleen kun odotin ekaa ja terkkarille sitten huolissani että mistä tiedän mikä on supistus joka sitten jo tähtää synnytykseen ja että miltä se tuntuu. Terkkari kysyi ""onko ollut kuukautiskipuja ja sellaista nk.kipupantaa lantiolla"" no, mulla oli ollut juuri noita. Terkkari sanoi että "" synnytyssupistus on juuri sellaista, mutta monin monin kerroin kovempana kipuna""
Mulla tämä ohje on toiminut, koska olen jokaisen lapsen lähtenyt tekemään supistusten perusteella. Joskus olen miettinyt että miten helppoa se olisi, jos vesi menisi niin se olisi se takuu varma merkki, että nyt mennään.
Mullakin on synnärille matkaa reilu 50km, niin ihan viime tippaan ei uskalla jättää.
Se on tietysti hyvon yksilöllistä tuo kiputuntemus, mutta kyllä sen aivan varmasti huomaa, mikä on sitten jo todella supistusta, kyllä se niin jäytää tonne selkään, että mielellään pistää hengitystä läähättämään.

Kuulostellaan porukalla!
 
MIMMU
vko 31+5
Maha on tipahtanut aika alas. Supistelee aika paljon liikkeessä varsinkin. Saa nähä onko paikat auenneet enempi.Oli jo 29 vko.lla ulkosuu auki.Ja kanava 2 cm jäljellä. Monisynnyttäjällä aika tavallistakin Gynen mielestä. Vauva liikkuu ja potkii. Istuminen välillä aika tukalaakin, nivuksissa ja kyljessä tuntuu.
Kävelylenkit on jo unohdettu kaun aikaa sitten...

Tiistaina nlaan. Oma terkka lomalla. Menen siis sijaiselle.

Mukavaa vkonloppua kaikille!
 
Mymmeli
Huomenta!!

Aikaisin olen näin sunnuntaina ponkaissut sängystä. Poika heräs 6.30 ja nostin viereen niin sinne tuo nukahti, kun olisin itsekkin saanut viel unta. Meillä siis miehet nukkuu, liekö vatsassakin miespuolinen kun hiljasta on =)

Eilen käytiin kaverilla ja lainasin sitteriä, ostin tutteja, liivinsuojia, vanulappuja ja vanupuikkoja. Pullotutteja ostin ja eilen huomasin et ovat VELLITUTTEJA, siis vaihtamaan vesi/maitotutteihin. Siitä näyttää olevan aikaa kun olen ostanut, en tajunnu yhtään kattoo.

Tuosta synnyttämään lähtemisestä. Mä en tiennyt mitä on supistukset, koska mulla ei ollut niitä tuntunu ja kun lähdettiin alkoivat oikeastaan vasta autossa. Mutta mulla oli ihmeellinen paineentunne tuossa ihan alhaalla ja mikään esento ei tuntunut hyvältä. Automatka, vaikka ei kovin pitkä ole, oli tuskaa istua kun supparit vaan koveni. Sairaalaan kun päästiin niin vähän laantuivat. Ja kunnon supistukset tuntui sit kun pyhkaisivat kalvot, kun vedet ei muuten mennyt. Tosiaan ois helpompaa käsittää lähtö kun vedet menis, mutta mä ehdin vallan mainiosti vaikka ei menny. Toivottavasti nyt ei mee tai tulis muutenkaan kauhee kiire tai alkais päivällä syntyy. POjan kans kahestaan kotona ja äiskä pitää hälyyttää hoitaa tuota viikaria ja mies mukaan.

meillä on edelleen ne rattaat hankkimatta. Mutta miehen kans puhuttiin, että ihan viimestään silloin pääsiäislauantaina haetaan eli 16.4. Saadaan poika tuolloin hoitoon ja ihan rauhassa päästään ostaa kun muutenkin mennään vaateostoksille. Koko päivä shoppailua =) Kuinkahan sitä jaksaa kävellä.

Mymmeli rv35+3
 

Yhteistyössä