Trimopan kuurin aikana virtsatulehdus?

  • Viestiketjun aloittaja estokuuri
  • Ensimmäinen viesti
estokuuri
Hei, on tullut nyt vuoden ajan noin 5-6 virstatulehdusta, ja lopulta gyne määräsi Trimopan 100mg estokuurin. sen aloitin muutama viikko sitten, mutta noin viikko sitten alkoi taas oireilu (polttava tunne rakossa ja jatkuva virtsaamisen tarve). Kesti pari päivää ja tuntui parantuvan, mutta nyt oireet ovat palanneet ja koko ajan pahenee. Onko kenelläkään kokemusta tulehduksesta estokuurin aikana, ja meneekö semmoinen pois niin pienellä annoksella? vai pitääkö käydä hakemassa vahvemmat tai eri lääkkeet tulehdukselle? Olen yrittänyt sinnitellä juomalla paljon vettä ja karpalomehua, toivossa että trimopan poistaa tulehduksen. pitäisikö vain odottaa? Tulehdus tuntuu myös aina tulevan seksin jälkeen. Tämä on nyt eka kerta kun otan trimopania. Nopeat kommentit auttaisivat!!!
 
surpp''
Jos virtsisoireet tuntuu tulevan kuurin aikana, kannattaisi miettiä josko kyseessä emätintulehdus, tai hiiva jossa hyvin samanlaisia oireita, antibioottikuurin jälkeen voi myös iskeä hiiva. Estokuurin aikana ilmaantuva virtsis voi olla hyvinkin mahdollinen eli olet tullut lääkkeelle immuuniksi, riippuen kuinka paljon olet samaa lääkettä vuoden aikana syönyt. Selexid kuuri on tehokkaampi virtsikseen. Ja limakalvot kannattaa pitää hyvässä kunnossa maitohappobakteereilla+ Cvitamiinia poretabletteina.
 
elannaa
Mulla oli kanssa viisi virtsistä puolen vuoden aikana ja sitten aloitettiin estolääkityksena trimopan. Neljään kuukauteen ei ollut tulehduksia, mut sitten tuli taas ja bakteerit todettiin resistenteiksi trimetopriimille. Lääkeaineeksi vaihdettiin sitten nitrofurantoiini ja se toimi hyvin puolitoista vuotta, jonka jälkeen tulehduksia ei enää onneksi ole ollut. Trimetopriimille on käsittääkseni aika useakin bakteeri resistentti, mutta sitä suositellaan ensiksi yritettäväksi, jotta resistenssitilanne muilla antibiooteilla ei pahenisi.
Eli hopihopi lääkäriin testeihin ettei vain tulehdus nouse munuaisiin. Jos ei löydy mitään, niin pyydä, että ottavat näytteet myös emättimestä (jos on hiivaa tai epäspesifistä bakteeritulehdusta, oireet voivat olla hämäävän samanlaisia).
 
kostoan
Määrättiin eilen Trimopan 300mg/5tbl kuurina VTI-tulehdukseen, jonka sain 1.kertaa elämässäni nyt. Olen 53-vuotias ja ihmettelen edelleenkin miksi ko.vaiva vasta nyt ilmeni. Hormoonikorvaushoidon (Progynova) lopetin n.6kk sitten,
Kohtu,munasarjat+munatorvet poistettu v.2004.
Toivoisin,ettei tämä VTI kroonisoituisi, terv.huollon ammattilaisena tiedän että mahdollisuudet uusiutumiseen ovat odotettavissa sen ensimmäisenkin kerran jälkeen.
Tuleeko loppuelämän ikävä vaiva tästäkin?
Kiitän tiedoista,mikäli jollakin on vast.kokemuksia.
 
vierailija
Minulla on krooninen vti. Alkoi pari vuotta sitten ja sen jälkeen tulehduksia on ollut aina toinen toisen perään. Sain estokuuriksi trimopania. Lääkkeet eivät toimineet edes alussa, josta otin yhteyttä lääkäriin saman tien. Lääkäri vain sanoi että kyllä se auttaa.. Mitään muuta apua en ole saanut. Lääkkeitä ei halunnut vaihtaa, koska muka niille tulee liian helposti immuuniksi. Pienten vti oireiden kanssa olen joutunut elämään neljä kuukautta jo sen takia vaikka olen ollut monesti yhteydessä tk:hon. Näytteet otettu, mutta virtsassa ei kuulema ole tarpeeksi bakteereja vaikka paljon onkin. Sanokaa suoraan lääkärille että haluatte Nitrofur kuurin
 

Yhteistyössä