Tukholman kävijät...

29.05.2007
59
0
6
Kertokaapas mielipiteitänne Junibackenista, kannattaisiko käydä? Kuinka aika Junibackenilla kuluu? (Mukana 5-vuotiaan lisäksi myös 11-vuotias poika).Entäs Vaasalaiva jne? Onkos kukaan matkustanut lautalla vanhasta kaupungista Djurgårdenille? Mitä lauttaliput maksaa? Muita vinkkejä? Skansen tuntuu huhtikuun alkupuolella ehkä vähän liian viileälle vaihtoehdolle, kun ei säätäkään voi etukäteen tietää. Toisaalta, puistot kiinnostavat minua kovin ja Djurgårdenilla olisi iso puistoalue =) (Onko kukaan käynyt?) Ravintoloita ja kahviloita saa suositella, samoin matkakohteita Tukholman keskustan ulkopuolella, kuitenkin mielellään metromatkan päässä...Kertokaa, kertokaa... :D *täpisee matkakuumessaan*

no mä oon vaan lähinnä shoppaillut..keskustassa ja vanhassa..googleta se tukholma ..löytyy tosi hyviä sivuja ja yhdellä sivulla virtuualikamerakuvana kaupunkia ja ravintola esittelyjä karttoja jne

Lauttamatka on jotain n.3e/per naama. Välttämättä en menisi lasten kanssa puistoon, mutta tuo Skansen on ihan hyvä vaihtoehto kun ei Gröna Lundikaan ole auki. Vanhassa kaupungissa on mukavia ravintoloita/kahviloita. Yksi huippu voisi olla Djurgårdenissa sijaitseva Aquaria http://www.aquaria.se/eng/start.html. Siellä olen käynyt useampaan otteeseen ja on hyvien kulkuyhteyksien päässä. Nyt en muista lähdettiinkö 44 vai 47 bussilla, mutta meni suoraan keskustaan. Slussenilta taidettin kävellä tuonne. Gallerianissa kannattaa käydä, siellä on juuri tuo ISO BR-leksaker ja taivaallisia muffinseja ekan kerroksen keskivaiheilla. Stockiksen keskustassa ei paljoa ruokakauppoja ole jos sellaista tarvitsee, mutta Åhlensin alakerrassa on suuri Hemköp, samaa tyyliä kuin meillä Stockan Herkku. Ei nyt tule muuta mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja sibelius79:
no mä oon vaan lähinnä shoppaillut..keskustassa ja vanhassa..googleta se tukholma ..löytyy tosi hyviä sivuja ja yhdellä sivulla virtuualikamerakuvana kaupunkia ja ravintola esittelyjä karttoja jne

Juup, olen googlettanut jo aimmein =) Käytännössä vaan olen huomannut, että tältä palstalta luetut vinkit toimivat parhaiten käytännössä ja ovat minun makuuni ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Lauttamatka on jotain n.3e/per naama. Välttämättä en menisi lasten kanssa puistoon, mutta tuo Skansen on ihan hyvä vaihtoehto kun ei Gröna Lundikaan ole auki. Vanhassa kaupungissa on mukavia ravintoloita/kahviloita. Yksi huippu voisi olla Djurgårdenissa sijaitseva Aquaria http://www.aquaria.se/eng/start.html. Siellä olen käynyt useampaan otteeseen ja on hyvien kulkuyhteyksien päässä. Nyt en muista lähdettiinkö 44 vai 47 bussilla, mutta meni suoraan keskustaan. Slussenilta taidettin kävellä tuonne. Gallerianissa kannattaa käydä, siellä on juuri tuo ISO BR-leksaker ja taivaallisia muffinseja ekan kerroksen keskivaiheilla. Stockiksen keskustassa ei paljoa ruokakauppoja ole jos sellaista tarvitsee, mutta Åhlensin alakerrassa on suuri Hemköp, samaa tyyliä kuin meillä Stockan Herkku. Ei nyt tule muuta mieleen.

Minun mielestä se on juuri tuo bussi nro 47 (muistivinkkinä toimii Peteliuksen roolihahmo Hra nro 47 ;) ) Aquaria kiinnostaa kyllä. Skansen on aina ihana paikka, mutta pitäisiköhän se sivuuttaa tällä kertaa. Gallerianin painan mieleen!

Junibacken on kyllä ihana paikka, mutta 11-v voi olla ehkä jo vähän liian iso... Toisaalta on siellä se satujuna tms. joka oli kyllä aikuisellekin hieno kokemus. 5-vuotias sen sijaan varmaan rakastaisi paikkaa, etenkin jos on yhtään ruotsalaisia satuja lukenut (Mikko Mallikasta, Peppiä, Veljeni Leijonamieltä ym.).

Vaasa-laiva uppoaisi kyllä täysillä varmasti 11-vuotiaaseen. Myös 5-vuotiasta voisi kiinnostaa, jos on yhtään historiasta tai laivoista tai merirosvoista tms. kiinnostunut. Wasa-laivan museo on kyllä yksi hienoimmista museoista, missä olen itsekään käynyt, suosittelen sitä varauksetta!

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Junibacken on kyllä ihana paikka, mutta 11-v voi olla ehkä jo vähän liian iso... Toisaalta on siellä se satujuna tms. joka oli kyllä aikuisellekin hieno kokemus. 5-vuotias sen sijaan varmaan rakastaisi paikkaa, etenkin jos on yhtään ruotsalaisia satuja lukenut (Mikko Mallikasta, Peppiä, Veljeni Leijonamieltä ym.).

Vaasa-laiva uppoaisi kyllä täysillä varmasti 11-vuotiaaseen. Myös 5-vuotiasta voisi kiinnostaa, jos on yhtään historiasta tai laivoista tai merirosvoista tms. kiinnostunut. Wasa-laivan museo on kyllä yksi hienoimmista museoista, missä olen itsekään käynyt, suosittelen sitä varauksetta!

Eilen raahasin kirjastosta muistin virkistykseksi kasan Lindgrenin kirjoja. Millainen tarina tuo Veljeni Leijonamieli on? En ole siihen oikein perehtynyt. Jostakin luin, että satujunan osioista juuri tuo voi olla vähän pelottava. Eli siis millainen ja millä lailla sivuaa tarinaa? Kiitos jos ehdit vielä vastata...

Veljeni Leijonamielihän kertoo symbolisesti lapsen itsemurhasta. Eli on tosi surullinen tarina, ala-asteikäiselle sopiva. Itse kun sitä lapsena luin, koin sen kuitenkin enemmän seikkailukertomuksena, hyvän taisteluna pahaa vastaan.

Satujunassa tuo osio oli tosiaan pelottavin kohta, siinä oli kuvaus tulipalosta (jossa Joonatan kuoli) ja oli lohikäärmekin. Se kohta oli kyllä nopeasti ohitettu, ei meidän lapsiakaan ehtinyt paljoa pelottaa, vaikka olivat pieniä silloin. Toisaalta me ei oltu tuota tarinaa lapsille luettu, eikä ennen kouluikää vielä luetakaan.

Yhteistyössä