Tukostaipumuksista

  • Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti
Minna
Onko kellään kokemusta tukostaipumuksesta? Miten teidän raskaus on siitä sujunu? Ja mitä hoitoja siihen on.

Mulla on toistuvia keskenmenoja ollut ja nyt oon menossa ensi viikolla tukostaipumustutkimuksee jos vaikka km:t johtuis siitä.

Olisin kiitollinen vastauksista.
 
kukka
Mulla raskaus päättyi keskenmenoon viikoilla 18+6 ja syyksi selvisi istukassa ollut laaja veritulppa. Multa tutkittiin tukostaipumus ja läytyi apc-resistenssi, eli tulee tukoksia herkemmin esim. raskaana ja leikkauksien jälkeen, enkä myös saa käyttää hormonallista ehkäisyä, kun sekin lisää tukos riskiä.
Kun tulin uudelleen raskaaksi niin aloitettiin hepariini hoito viikolla 8 jota pistin vatsaan kerran päivässä koko raskausajan ja vielä 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Raskaus sujui hyvin ja kävin säännöllisesti verikokeissa ja myös ultrassa.
Nyt olen taas raskaana ja aloitin taas hepariini hoidon viikoilla 8 ja pistelen taas läpi raskauden ja vielä 6 viikkoa synnytyksen jälkeen.
Lääkitystä en tartte normaallisti ollenkaan.
Toivottavasti syy löytyy ja saat vietyä raskauden onnellisesti loppuun.
 
Minna
Kiitos teille. Tämä valaisi paljon. Kun gyne sano mulle että seuraavan kerran ku tulen raskaaksi niin tod. näk. aloitetaa pistokset. Mutta en kysyny niistä sen tarkemmin.

Kukka: Onko se vaikeeta? Sattuuko se? Onko tietoa onko niistä kaikille apua?
 
Kesäheinä
Mulla on tuo sama tukostaipumusgeeni kuin sullakin. Siksipä jätinki muutamia vuosia sitten e-pillereiden syönnin ja siirryin käyttämään pelkkää kumia. Nyt yritellään mieheni kanssa saada lasta. Onko siis odotettavissa, että joudun raskausaikana pistelemään itseeni jotain lääkeainetta tms. joka ennaltaehkäsis niitä mahdollisia tukoksia??
 
riinu
Kysymys Kukalle: miten paljon ennen synnytystä lopetit hepariinin vai lopetitko? Voiko synnytyksessä tulla ylimääräistä verenvuotoa? Mulla takana kaksi normaalia synnytystä ja raskautta, joissa kyseistä hoitoa ei ollut.
 
kukka
Pistäminen ei oo vaikeaa, mutta kyllä välillä sattuu. tietääkseni aika moni joilla on ollut tukostaipumus ja keskenmenoja ni on myös saanut vietyä raskauden loppuun.

Kesäheinä: Todennäköisesti joudut pistelemään, mutta mun tapauksessa ylilääkäri sanoi jorvin sairaalassa keskenmenon jälkeen, että joudun aloittamaan pistohoidon viikoilla 30, joka oli mun mielestä tosi kumma, että aloitetaan vasta niin myöhään kun km oli viikoilla 18+6. Tulin raskaaksi niin menin neuvolaan jossa menin lääkärin juttusille ja sille kummastelin hoidon myöhäistä aloitusta ja se myös ihmetteli sitä. Lääkäri laitto sitten lähetteen naistenklinikalle, josta mulle soitetiin samantien kun oli saanut paperit ja pyysi heti seuraavana päivänä sinne käymään. Aloitin pistohoidon samantien ja sisätautilääkäri sanoi, että ehdottomasti täytyy aloittaa viikolla 8 ja et viikoilla 30 on jo liian myöhäistä. Naistenklinikalla oli silloin tutkimus jossa tutkittiin tukostaipumuksen syytä alkuraskauden keskenmenoihin ja lääkärit oli todella päteviä ja tiesi paljon kyseisestä asiasta, toisin kuin jorvissa.

Riinu: En lopettanut pistämistä ennen synnytystä. Epiduraalia ei voida laittaa jos pistämisestä on kulunut alle 12 tuntia, mulle sanottiin et jos tuntuu et synnytys on käynnistymässä ni voi olla pistämättä sinä päivänä. Mä olisin saanut epiduraalin jos synnytys ei olisi ollut niin nopea, kun pistämisestä oli kulunut yli 12 tuntia. Mäkin ajattelin et synnytyksessä vuodan ihan kauheesti, mutta vuoto oli ihan normaalia. Mulla oli ennen keskenmenoa yksi normaali raskaus ja synnytys, eikä tukostaipumuksesta ollut silloin mitään tietoa, mutta onneksi kaikki meni silloin hyvin.
 
Minna
Kukka: Onko ne pistokset kalliita? Apteekistako ne saadaa? Mulla on ollu kolme km alle vuodessa. Ei lapsia vielä. Jospa siitä olisi apua mullekkin. Toivotaan niin. Tosiaa yli huomenna on se tutkimus että se selviää sit varmaanki ens viikolla.
 
kukka
Sillon kun multa otettiin verikokeet niin tuloksien saamisessa kesti n.3-4 viikkoa muistaakseni.

Píikkejä saa apteekista reseptillä, mut meidän apteekissa ei yleensä ole niitä, joten niitä tilataan sinne kun meen reseptin kanssa ja yleensä on noudettavissa seuraavana päivänä. Piikit on tosi kalliita, just hain 100 piikkiä ja hinnaksi tuli 625.-.
Toivotaan, että apu löytyisi sullekkin.
 
Minna
Kukka: Kiitos sulle vastauksista. On ne vaan kalliita, ihan hirveen kalliita. Ja niitähän menee paljon! Mutta kun niistä avun saa niin mitäpä siitä hinnasta.

Just eilen huomasin että uudessa 9 kuukautta- lehdessä on juttua keskenmenoista ja tästä tukostaipumuksesta. Että lukekaa se siitä kiinnostuneet.
 
kyselijä
Hei vaan!

Mä olen tällä hetkellä tuolta lapsettomien puolelta, mutta on kanssa ollut useita keskenmenoja. Nyt minulle on mainittu tuosta verenohennus-pistoshoidoista, jota käytetään koko raskauden ajan. Ei sen tarkemmin selostettu.

Niin ... selviääkö se vain verikokeen ottamalla, vai kaipaako lisä tutkimuksia? Entä täytyykö jo olla taas raskaana ennenkuin voi tutkia? Ja, eikö KELA korvaa mitään, kun noin kallis hinta?

Paljon kysymyksiä, mutta jos joku voisi vastata, kun ei tuolla ""omallakaan puolella"" kukaan tiennyt tästä pistoshoidosta.
 
kukka
kyselijä: Mulla tukostaipumus todettiin verikokeella, joka otettiin kun sain keskenmenon ja patologin tutkimuksissa istukassa oli laaja veritulppa. Ei tarvinnut muita tutkimuksia kuin paasto verinäyte. Ei tartte olla raskaana jotta pystyisi tutkimaan, lääkäriltä tosin täytyy saada lähete verikokeisiin.

Kela korvaa kyllä, mutta piikit on kalliita. Kun on vuodenaikana ostanut reseptilääkkeitä muistaakseni yli 600.-, niin sen jälkeen on ilmaisia.

Monelle on löytynyt apu verenohennuslääkkeestä, jotka on kokenut monta selittämätöntä keskenmenoa.

Minna: Lääkkeet on kalliita, mut kannaattaa tosiaan maksaa jos sillä keinolla saa vietyy raskauden loppuunasti. Piikejä mulla menee 1 päivässä, mutta jotku joutuu pistämään 2 kertaa päivässä.
 
Karina
heips

Mulla oli suurikokoinen laskimotukos vasemmassa jalassa ja myös tuo apc-resistenssi. Mulla aloitettiin Fragmin pistokset jo siinä vaiheessa, kun alettiin harkitsemaan lapsen ""tekoa"". Siinä sitten kaksi vuotta turhaan pisteltyäni vihdoin onnistuttiin. Tällä hetkellä rv 9.

Mulla piikit maksoi kyllä noin 200 e / 100 kpl. Kela korvaa lääkekulukaton täyttymisen jälkeen eli tänä vuonna 605e jälkeen kaikki reseptilääkkeet.

Piikit on ihhottavia, tuntuvat välillä melkein tylsiltä ja kirvelevät niin mahdottomasti. Vaihtoehdosta en niin kovin pidä...
 
kukka
Karina: jouduitko pistelemään tukoksen takia, kun eikö yleensä jos tulee laskimo tukos niin joutuu muutenki pistelee ainakin 6kk? Mun ystävä jolla on paha tukostaipumus, joutuu syömään koko loppuelämän marevan verenohennus lääkettä ja kun se suunitteli raskautta niin sille sanottiin et syö marevania siihen saakka kunnes plussaa ja lopettaa sitten marevanin syömisen ja aloittaa pistelemään.
Mä käytän klexanea.
Pistäessä huomasin, että kirvelyyn autaa kun pyhkii neulan kärjen ennen kun pistää, sillä jos siinä on pienikin pisara lääkettä niin pistäessä kirvelee tajuttomasti. Kirvelee tietenki pikkasen ihon alla, mut pahempi kirvely tuli juuri kun neulan kärjessä oli lääkettä kun pisti.
 
Karina
Heisp

Kun mulle tuli tuo tulppa, niin sairaalassa olo ajan pisteltiin (+marevan) ja sitten siirryttiin pelkkään Marevaniin. Marevania popsin noin 7 vuotta, koska en suuren taipumukseni vuoksi voi sitä lopettaa, usein syödään Marevani parista kk puoleen vuoteen. Mulla lääkitys on loppuikäinen.

Fragmin-pistokset aloitettiin tosiaan sitten kun päätettiin alkaa yrittämään lasta. Marevan aiheuttaa sikiövaurioita, joten sitä ei pidä käyttää raskauden aikana. Käytännöt tuntuvat vaihtelevan suuresti.

Juu, jos neulan kärjessä on ainetta, se kirvelee enemmän (en kyllä ala pyyhkimään mitään, mutta yritän ravistaa pisarat pois, piikki vuotaa aina vähän), mutta myös paikan valinta vaikuttaa, toiset paikat ei ole niin tuntoherkkiä. Nyt olen piikittänyt reiden sisäosaan, joka on jotenkin ""pehmeämpi"" ja piikki uppoaa paremmin. Mulla alkoi mahaan tulla jo sellaisia patteja, jotka oli kovia ja melko kipeitä, ne oli sellaisia pingispallon kokoisia, yök.
 
kukka
Mä pyyhkäsen neulan kärjen aina kämmeneen.

Kun kysyin viime raskaudessa, että miten pystyn pistämään vatsaa aivan loppu raskaudessa, niin mulle sanottiin et voi myös pistää reiteen, mutta imeytyy hitammiin kun vatsaan pistäessä. Joten pistelin koko raskauden vatsaan ja hyvin aina löytyi myös paikka mihin pistää. Ne patit voi olla kyllä tosi kipeitä, mulle ei onneksi ole tullut kun ihan muutaman kerran.
 
Karina
Mun on pakko vaihdella paikkaa osittain niiden pattien takia. Mahamakkara oli jossain vaiheessa jo todelle kipeä. Ja musta. Ajattelin, että annan mahan nyt vähän parantua ennen, kun taas alan tikuttaa siihen. Mietin jo miten saisin piikitettyä jenkkakahvoihin. En taida olla niin notkea.

Tässä jännäilen, minkälaisen annoksen saan, kun käyn lääkäriä tervehtimässä. Pakkohan niiden on annosta lisätä, nyt kun olen tälläinen hormoonihiiri. Mulla vaan on noita piikkejä jäljellä vielä parin kuukauden verran. No turha sitä on murehtia etukäteen. Mitähän eroa sillä sun lääkkeelläs on tähän mun verrattuna?
 
kukka
Mulla viime raskaudessa vatsa oli melkein aina tosi siisti ja pistämisestä ei jäänyt jälkiä, lääkärikin ihmetteli kun ei ollut mustelmia ja sanoi, että joillain on vatsa niitä täynnä. Kylkiin kun oon pistellyt niin se tekee kyllä mulla tosi kipeetä, samoin ylä vatsa.

Ei oo mitään tietoa mitä eroa noilla lääkkeillä mahtaa olla.
 
kukka
Piti vielä kysyä, että onko sun lähisuku tutkittu? Mun suku ei ole mennyt tutkimuksiin vieläkään. Nuorimmalta lapselta otettiin testit parin viikon ikäisenä ja hän valitettavasti peri geenin minulta.
 
Karina
Ylävatsan olen suosiolla jättänyt väliin, se sattuu! Vaikuttaa siltä, että mitä paksumpi rasva kerros, sitä kivuttomampi pistää. Mulle tulee sellaisia 4 cm halkasijaltaan mustelmia (niin ja ne patit). Reisissä ovat hieman kiusallisia, kun käy uimassa..

Mä olen perinyt APC:n isän puolelta. Äidillä eikä veljellä ei sitä ole. Kurjaa, että tämä on dominoivasti periytyvä mutaatio.

On kiva tietää, ettei ole hyytymistaipumuksiensa kanssa yksin liikkeellä. Totta puhuakseni olen ollut hieman kauhuissani tämän raskauteni kanssa.

Miten sulla on vaikuttanut esim. vakuutuksen saantiin? Siis myönnetäänkö sulle matkavakuutusta? Saitko lapselle vakuutuksen? Mulle nimittäin kieltäydyttiin myöntämästä matkavakuutusta.. Olisin halunnut edes matkatavarat vakuuttaa. Sitten jouduin lähteä reissuun täysin ilman vakuutusta.
 
Minna
Hei, miten kauan teillä on mennyt kun ootta saanu tukostaipumus tutkimuksesta tulokset? Mulle sanottii sillon ku kävin niissä eli tiistaina että saan tuloksen tänään, tänään sit soitin niin ei ei...siellä toisessa paikassa johon soitin niin sanottii että niissä menee n. 2 viikkoa.

HUh huh..ei malttais oottaa..ku niin pelottaa että joudunko alkaa pistää sit...ja ku mää niin pelkää kaikkee piikkejä..en uskalla ees pistää itseä sormen päähän ottaakseen hb:n. Niin mitehän sitte vatsaa.. Kääk...mutta teen sen eteen että saan lapsen ihan mitä vaa. Kyllä siihen sit varmaan tottuu kun vaan uskaltaa.. Hyvää viikon loppua kaikille!!
 

Yhteistyössä