Tukostaipumuksista

  • Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti
Meikä
Ihan ulkopuolisena terveydenhoitoalan ihmisenä tekee mieli mainita, että neulan pään saa kuivata ennen pistämistä, mutta ehdottomasti tekisin sen STERIILIIN taitokseen. Muutenhan pistätte itseenne likaa hepariinin ohella (voisivatko nuo kuvailemanne patit peräti olla paikallisia tulehduksia?)! Kämmeneen pyyhkiminen kuulostaa tosi huonolta idealta, kämmenen iholla on hurjana bakteereita, joita ei ole tarkoitus pistellä ihonalaiskudokseen. Muuten olen puolestanne todella iloinen, että olette saaneet apua.
 
Elsa
Moi kaikille!

Olipas mukavaa löytää täältä tällainen ketju!! Olen myös vierailemassa tuolta lapsettomuuspalstalta. Ensimmäistä kertaa uskalsin tälle puolelle. Takana kahdeksan vuotta lapsettomuutta, viisi alkuraskauden keskenmenoa, joista kolmannen jälkeen tehtiin tukostaipumustestit - ja sellaistahan löytyi. Minulla ei kuitenkaan ole geenivirhettä, vaan muuta häikkää. Noh, nyt olen sitten parin IVF-kierroksen ja muun hoidon jälkeen uskomatonta kyllä taas raskaana (ihan alussa ollaan, ja yleensä ei ole siis paljoa pidemmälle ehtinyt). Pää on ihan pyörällä, mutta Klexanea pistellään täälläkin ja toivotaan parasta! En oikein vielä osaa uskoa, että tämä tästä jatkuisi, mutta ensimmäinen kerta on kun saadaan lääkettä masuun sellaisessa tilanteessa, että plussa oli kunnollinen (hcg 204).

Jaksamista vaan kaikille pistämisiin ja ONNEA matkaan!!!

Elsa
 
kukka
Minna: Mulla kesti tulosten saamisessa n. 4 viikkoa. Onhan pari ensinmäistä kertaa kauheet pistää, mut sitten se alkaa menee jo ihan rutiinilla.

Meikä: Me oon kuivannut kämmeneen neulan kärjen ja patteja mulla ei ole ollut kuin ehkä yksi ja lääkäri sanoi että se on aivan normaalia, että tulee patteja ja liukenee itekseen sieltä pois. Tottakai olisi järkevintä pyyhkäistä steriiliin taitokseen.

Elsa: Onnea raskaudesta ja toivotaan, että menee loppuun asti tällä kertaa. Tiedän tunteen et on mahdoton ajatella, että kaikki menee hyvin, varsinkin kun sulla on niin monta keskenmenoa takana. Viime raskaudessa aloin uskoa raskauden jatkumiseen joskus viikoilla 25...mullahan oli se keskenmeno viikoilla 18+6, kun ei ollut tietoa silloin vielä tukostaipumuksesta ja istukkaan tuli se veritulppa.
 
Minna
Sain tänää tietää olevani raskaana. Neljännen kerran tänä vuonna. Kolme raskautta päättyny keskenmenoo. Oon käyny kaks viikkoo sitte niissä tukostaipumustutkimuksissa mutta en ole saanu vielä tuloksia. Voiko sitä pistos hommaa aloittaa ennen ku tulee tulokset? Kyllähä se neuvolassa sen sanoo mutta onko kellää kokemusta? Ku se lääkäri epäili että mulla olis sitä että joutuis alkaa pistää.
 
*
Mulle lääkäri antoi ohjeeksi sairaalan kesäsulkujen ajaksi, että jos plussaan, niin aloitan disperin 100mg per päivä. Odotin siis tuloksia, enkä vielä tiennyt onko taipumusta vai ei, siksi tällainen ""varasuunnitelma"".
Kysy vaikka sieltä neuvolasta, että pitäiskö ottaa tuota disperiniä. Mulle sanottiin ettei siitä olisi mitään haittaa, vaikka selviäisi ettei tukostaipumusta olekaan.
 
Minna
No mitä eroa siitä pistoksesta ja disperiinistä on? Auttaako useaan toistuvaan keskenmenoo. Anteeks jos kysyn typeriä. Täytyy joo kysyä neuvolasta lisää miten toimia.
 
kukka
Mä aloitin pistämisen vasta viikolla 8. Riippuu kuinka paha tukostaipumus on, mutta viimeksi kun kävin sisätautilääkärillä niin se sanoi et yleensä tukoksia ei tule ihan alkuraskaudessa. Ennen kun syöt disperiiniä tai asperiinia niin kantsii kyllä soittaa lääkäriin ja kysyä voitko syödä. Asperiini ainakin ohentaa verta ja mä en saa syödä sitä nytten kun pistelen, pistokset on pienimolekyylistä hepariinia, eli verenohennuslääkettä.
En tiedä auttaako usein toistuviin keskenmenoihin, mutta monet joilla on ollut usea keskenmeno niin on saanut avun verenohennuslääkkeestä.

Onnea Minna plussasta ja toivotaan, että raskaus sujuu nyt normaalisti ja saat pian tulokset ja mahdollisen lääkityksen.
 
Elsa
En missään tapauksessa halua leikkiä lääkäriä, mutta itselläni kävi tällä kertaa hassu tuuri - kun ei enää siis oikein uskottu raskauden mahdollisuuteen - niin nappailin sitten ovulaation jälkeen pikkuasperiineja. (Joita ei varsinaisesti suositella, koska voivat myös haitata kiinnittymistä - mutta sinähän olet jo plussan saanut, eli ainakin jollain lailla alkio on onnistunut tarraamaan.) Plussaahan tuli ja silloin siirryttiin heti hepariiniin. Mutta luulen siis, että aspiriinilla on ollut vaikutusta asiaan. En ole ainakaan koskaan saanut yhtä hyviä Hcg-lukemia... Disperiini tai Asperiini ei tietenkään ole yhtä tehokas lääke kuin hepariini. Ja myöhemmässä raskauden vaiheessa hepariinin etu on se, ettei se läpäise istukkaa.

Parasta olisi tietenkin kysyä asiasta lääkäriltä niin pian kuin mahdollista.

Onnea uuteen odotukseen!

Elsa (jolla on edelleen kai kaveri masussa)

P.s. Kiitokset lämpimistä onnentoivotuksista :)
 
Minna
Heippa Kukka ja muut kaverit!!

Sain tietää eilen että mulla ei ollut mitää tukostaipumusta. Se veri oli ihan normaalia. Kävin sit lääkärillä joka laittoi lähetteen sairaalaan että raskautta seurataa tarkemmin ja katsotaa aloitetaanko joku hoito. Että tämmöstä mulle kuuluu. Kerron sit ku tiiän asiasta enempi. Hyvää lauantai iltaa kaikille!!
 
Karina
Kävin eilen niskapoimu-ultrassa ja sain kuulla, ettei annosta tarvitse nostaa, ellen paina yli 80 kg. Mahtavaa! Olen jotenkin panikoinut sitä, etten pistä riittävää määrää. Juttelin neuvolalääkärin kanssa ja hän sanoi, ettei hänellä ole ikinä ollut potilasta, jolla olisi sama lääkitys kuin minulla, siis tuo Fragmin. Eli ei apua sieltä. Mutta nyt tietää taas jo paljon enemmän. Lapsella on kaikki kunnossa ja tänään lähti 12+0.

Juu ja niistä pateista. Täysin on mahdollista, että voi olla paikallisia tulehduksia, lääkäri kyllä sanoi tosiaa, että ovat täysin normaaleja ja katoavat ajan kanssa. Varoittavat paketissa jopa, että saattaa aiheuttaa paikallisen ihokuolion, joten olen avoin ajatuksille...
 
KAisa
Heippa!

Jännittää ja pelottaa iha hirveesti. Perjantaina on lääkärille meno. Ja selviää alotetaanko pistos tai joku muu hoito. Ja yleensäkki katsotaa masuun, mitä siellä näkyy. Kivasti ennen joulua. Toivottavasti ei tarvi pettyä. Ja viettää surullista joulua!
t. KAisa rv 6
 
Elsa
Onnentoivotus perjantain lääkäriin!!! Mulla huomenna ultra, jossa pitäisi näkyä syke... Jännittää myös ihan hirveesti. Aika fatalistisesti oon suhtautunut, mutta tietenkin toiveet on todella korkealla.

Mukavaa joulun odotusta kaikille,

Elsa 7+0
 
Elsa
Muistelisin, että jossain prosentin parin tienoilla mennään tukostaipumusten yleisyydessä. Suunnilleen. Niitähän on montaa laatua. Luin artikkelin, jonka mukaan keskenmenoista jopa parikymmentä prosenttia voisi johtua tukostaipumuksesta... Mutta vaikeaahan noita on tietää, kun ei koko väestöä ikinä testata eikä kaikkia keskenmenoja tutkita. Itsellänikin tehtiin testit vasta kolmannen jälkeen - tämä lienee tavallisin lähestymistapa. Tietenkin jos on muita syitä epäillä asiaa, kannattaa vaatia testiä!

Terkuin, Elsa
 
Kenguru
Osoitteessa www.kenguru.fi löytyy keskustelut veriongelmaisille. Kannttaa anoa jäsenyyttä ko ryhmään. Sieltä saa todella paljon lisätietoja ja käytännön vinkkejä aiheesta.
Tukostaipumuksen omaavia on todella paljon!
 
jekku
Hei kaikille!

Näitä tukostaipumukseen johtavia tekijöitä on näköjään monia ja esiintyminen yllättävän yleistä.
Löytyykö keltään muulta proteiini C-virhettä ? Varsinaisesti vereni ei hyydy sen helpommin kuin muullakaan väestöllä, mutta jos tulppaa alkaa muodostua, veren proteiini c ei sitä ala pilkkomaan, kuten sen pitäisi. (Estrogeenejä sisältävät ehkäisyt kiellettiin, minipillereitä olen voinut käyttää.) Täytyykö tämänkin tekijän vuoksi pistellä ?
Äidilläni on sekä proteiini c että faktori V (leden?), eli veri hyytyy helposti eikä c ala pilkkomaan sitä. Hänellä ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia aikoinaan raskauksien suhteen. Tyhjästähän nämä tekijät ei tule, meillä ainakin löytyy useammasta sukupolvesta ylöspäin. (Mielenkiintoista, miksei nämä tekijät ole aikaisemmin aiheuttanu ongelmia ?)
 
opti
APC-resistenssi on 4 % suomalaisista. Jotkut äidit saavat terveitä lapsia ilman mitään ongelmia, tietämättä että edes kantavat ko. geeniä. Minulla eka raskaus päättyi aivan toisesta syystä, asia vain tutkittiin rutiinisti ja löytyi tuo taipumus. Nyt tässä raskaudessa mietityttää, että miten menee, saanko lääkityksen jne. Yksityiselle pääsin vasta rv 9, joten sitä ennen ei mitään lääkitystä.
 

Yhteistyössä