Tuleeko automaattinen lastensuojeluilmoitus, jos äiti on ollut masentunut ennen lasten hankkimista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aino"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aino"

Vieras
Tilanne on se, että minulle diagnosoitiin masennus väsymyksen takia aikoinaan (ei ollut mitään itsetuhoista taipumusta tms). Väsymyksestä kun ei saa sairaslomaa, ja en meinannut tuolloin jaksaa töissä. Nykyään ei ole mitään ongelmia ja olen tosi onnellinen. Päätimme aviomieheni kanssa alkaa yrittää lasta ja nyt olen raskaana.

Mutta mitäs sitten kun lapsi syntyy? Joudunko lastensuojelun kanssa tekemisiin sen takia, että minulla on joskus ollut masennus?

Mulla oli tosi tosi rankat paperit kun tulin raskaaksi. Vissiin kolme lääkettä päällekkäin ja rauhoittavat paniikkikohtauksiin sekä unilääke. Olin tosin jo ns. parantumassa - tai pahimman yli. Kuntoutustuella kuitenkin työkyvyttömänä. Kyllä siinä oli yllätysraskauden kanssa tekemistä kun tsekattiin oliko mikään niistä lääkkeistä sikiölle vaarallisia silloin.

Neuvolassa kauhistelivat vähäsen ensin, mutta muuten olivat IHANIA. En itse edes tiennyt mitään lastensuojelusta, sen takia kai olin niin avoin? Kiikutin b-todistukset sinne missä oli impulsiivisuudesta ja eristäytymisestä ja itsetuhoisuudesta juttua ym, kun olin niin tottunut aina uuden lääkäri/hoitosuhteen alkaessa tekemään.

Ei lastensuojeluilmoitusta tehty. Mielenterveysongelmatkin ovat käsittääkseni taaksejäänyttä elämää minun osaltani.

Vantaalla näin muutama vuosi sitten.

No ei ainakaan meillä. Minä kyllä töysin hölmänä kerroin neuvolaterkalle historiani ekalla käynnillä. Mä olin ollut useamman vuoden masentuneena ja lääkitys oli päällä just ennen raskautta. Lopetin vielä lääkityksen vähän ennen lääkärin suositusta kun hinku vauvaan oli niin kova. Kun tuli heti pian raskaaksi, olin onneni kukkuloilla ja masennus hävisi sen siliän tien ja toinenkin lapsi ilmoitteli tulostaan hetikohta perään. Tuosta on nyt kuusi vuotta aikaa ja vielä olen elämäni iskussa. :)

mulla on todettu aijemmin vakava masennus jota kyllä ei enään ollut kun tulin raskaaksi mutta käytin viellä masennus lääkkeitä eli mulla vähän eri pohja tähän tilanteeseen. sinuna ennen lasten hankkimistä , hankkisin sinuna "terveen" paperit psygiatrilta tai mistä hyvänsä ennen raskaaksi tuloa helpottaa kummasti.

Yhteistyössä