Tuleeko ihan hirveä ikävä lapsia kun ovat aikuisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TeijaMaijaJohannes
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TeijaMaijaJohannes

Vieras
Minä saan joka päivä halata ja pussata rakkaitani, ja tiedän aina missä he kulkevat ja kenen kanssa. Ja aika se vaan lentää, pian huitelevat kavereiden kanssa ja muuttavat omilleen.

Päästän irti koska en aio olla umpihullu mutta tuleeko se tuntumaan luonnolliselta vai ihan kamalalta? Kaipaanko aina pikkuisiani? Haluan olla äiti eniten kaikesta, pian koittaa aika kun se on vain sivurooli. Pelottaa.

Kannattaa varmaan pikkuhiljaa alkaa löysätä sitä napanuoraa, niin ei sitten kerralla napsahda poikki. Helpompi nitkuttaa poikki vähitellen kun kertaheitolla.

Tuleehan sitä ikävä, esikoista, alkuun paljonkin! Toki annoin itsenäisesti elää heti kun kotoa muutti, en neuvonut turhia, silloin kun kysyi niin tietenkin, vaan osasihan tuo, iso poika, itsekin!

Vieläkin (kohta 8 vuotta kulunut) tulee toisinaan ihan hirveä ikävä, mutta selviäähän siitä, nähdään vain aika harvoin, kun asuu aika kaukana! :(

Napanuora on siis katkokttu jo ajat sitten, kauan ennen pojan kotoa muuttoa, luonnolliselta tuntui, vaan siltikin ikävältä. Onnellinen olen lapseni puolesta, ripustautumatta!

Ikävä tulee ja huolet kasvaa, mutta toisaalta se, että saan lapseni maailmalle ja heidän "siipensä kantavat" tuo suuren ilon ja onnen. Esikoiseni on asunut muutaman vuoden omillaan, ja tiedän, että hän pärjää. Ehkä oma ikäväni on tehnyt sen, että en "liikoja"soittele/kysele/kyttäile, vaan luotan, että pärjää.Käy kotona jokusen kerran kuussa syömässä, ja joulun on yleensä viettänyt meillä kotona, ihanaa! Luulen, että on eri asia, onko lapsi tyttö vaiko poika; uskon, että tyttären lähdessä maailmalle, olen huomattavasti huolestuneempi...

Joo, sille on nimikin, tyhjän pesän syndrooma...

Se on aika omituista aikaa. Ensin odottaa niin helkutisti että muuttaisi jo pois, ja sitten kun se siitä on lähtenyt, kaipaa ja ikävöi.

Molempien lasteni kotoa muuton aikoihin näin paljon unia, joissa lapset olivat nimenomaan sellaisia pieniä. Muistin miltä he tuntuivat pieninä, hiusten tuntu, ihon tuoksu, tapa oppia kävelemään tai juoksemaan. Tunsin kipua ajatellessani että en muista millään kaikkea muistamisen arvoista, että olen joskus ollut kiireinen enkä ole kaikkea edes huomannut enkä tajunnut.

Nyt tytöt ovat asuneet jo kauan poissa "kotoa", omissa kodeissaan. Vanhempi seitsemän vuotta, nuorempi kaksi vuotta. Rakastan heitä, he ovat upeita nuoria naisia. Emme ole yhteydessä päivittäin, mutta viikottain kyllä. Ja minusta ei voi tulla varmaan koskaan "Espanjan-mummoa"; yritin asua yhden talven Aurinkorannikolla, mutta tuli niin ikävä, että oli pakko tulla takaisin jo kahden kuukauden kuluttua...

[QUOTE="Apua";28023643]Ylläoleva viesti pisti silmistä hanat auki. Tuli kiire nuuskuttelemaan omaa pientä vauvaa <3[/QUOTE]

Semmoista se on, nuuskuttele ihmeessä.

(Mä nuuskuttelen niitä tervehtiessä vieläkin, ne ei aina pidä siitä vaan kommentoivat "ääk mun tukka on ihan rasvanen..")

Sitä kasvaa äitinäkin koko ajan kun lapsikin kasvaa, pitää vaan antaa itsensä kasvaa.

Oletteko muuten, nuoret äidit, tajunneet, että olette itse just niitä pikkuisia äideillenne... Että onko ihme jos teidän äidit joskus tuntuu omituisilta. Vaikea sitä on joskus tietää miten suhtautua, kun oma pieni vauva onkin yhtäkkiä aikuinen, ja fiksumpi kuin itse...

[QUOTE="Apua";28023643]Ylläoleva viesti pisti silmistä hanat auki. Tuli kiire nuuskuttelemaan omaa pientä vauvaa <3[/QUOTE]

Pisti täälläkin!!!

Onneksi osaan mielestäni arvostaa lapsia nyt, täysillä...vaan kun se aika kuluu niin perkuleen verkkaisesti. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Tuleehan niitä;28023698:
Sitä kasvaa äitinäkin koko ajan kun lapsikin kasvaa, pitää vaan antaa itsensä kasvaa.

Oletteko muuten, nuoret äidit, tajunneet, että olette itse just niitä pikkuisia äideillenne... Että onko ihme jos teidän äidit joskus tuntuu omituisilta. Vaikea sitä on joskus tietää miten suhtautua, kun oma pieni vauva onkin yhtäkkiä aikuinen, ja fiksumpi kuin itse...
En taida olla nuori äiti enää, mutta tämä ketju saa ajatuksia heräämään.

Haluan uskoa, että lapseni käyvät luonani ja pitävät muulla tavoin yhteyttä minuun, kun ovat aikuisia. Ikävä on siis varmaankin siedettävää? Enkä aio ikävöidä "menneitä" vauvojani, kun lapset ovat aikuisia.

Oma äitini ei ole ymmärtänyt, että me olemme kasvaneet aikuisiksi; nyt vasta alan tuntea, että hän ei kyttää IHAN joka liikettäni, kun äiti alkaa olla jonkin verran vahdittava itse. Ja todellakin: äiti on aina tuntunut omituiselta. Hän sitten ei ole antanut itsensä kasvaa...

Eikö teistä tunnu mukavalta kun äiti "kyttää"? Siis edes vähän. Kun kertoohan se kuitenkin välittämisestä. Itseä ainakin harmittaa liian vähäinen mielenkiinto äidin osalta ja kadehdin niitä joilla äidit on aktiivisesti elämässä mukana vielä aikuisenakin ja lapsenlapsille.. En tiedä ymmärtääkö oma äitini ollenkaan että koen näin, eipä olla keskusteltu.

Eikö teistä tunnu mukavalta kun äiti "kyttää"? Siis edes vähän. Kun kertoohan se kuitenkin välittämisestä. Itseä ainakin harmittaa liian vähäinen mielenkiinto äidin osalta ja kadehdin niitä joilla äidit on aktiivisesti elämässä mukana vielä aikuisenakin ja lapsenlapsille.. En tiedä ymmärtääkö oma äitini ollenkaan että koen näin, eipä olla keskusteltu.

Mä ainakin tykkään. ;) ja varmasti tuun itsekin ylihuolehtimaan.

Niin. Jatkoa tuohon huolehtimiseen. Haluaisin olla äiti, joka on kiinnostunut lapsistaan ja lapsenlapsistaan. En sellainen kuin vaikka anoppi, tai oma mummo, joka ei kertaakaan voi itse soittaa lapsenlapselle, vaan odottaa sitä soittoa lapselta, jos tämä ei soita ei osoita mitään kiinnostusta, vaan on pettynyt tai kiukkuinen kun hänelle ei soiteta tai hänestä ei olla kiinnostuneita.

Mutta sitten toisaalta mietityttää, että miten sen tietää jos lapsi ei haluaisi että soitan, vaan onkin siitä kiukustunut tai ärtynyt, kuten rigel?

"Kyttää". Se saattaa tarkoittaa ihan eri asioita eri ihmisille. Joskus tuntuu, että vain yksi ihminen maailmassa tajuaa, mitä tarkoitan, ja se veljeni.

Jos menen käymään "kotikaupungissani" ilman aikomusta käydä äitini luona, teen sen kertomatta äidilleni lainkaan. Muuten joudun tilivelvolliseksi myös siitä, missä olen siellä käymässä, kenen kanssa, ja mitä varten - lopuksi myös, tietääkö mieheni että teen näin. Tuntuuko tämä mukavalta kyttäämiseltä?

Jos käyn paikkakunnalla "salaa" ja joku yhteinen tuttu näkee minut/autoni ja kertoo siitä äidille, alkaa helvetillinen tappelu ja marttyriperformanssi. Kun en edes voinut käydä hänen luonaan... Ja sitten kaikki tuo sama, mikä edellä kerrottiin.

Ja kun nyt joku kysyy, enkö pelkää, että omat lapseni ajattelevat aikuisina minusta näin, totean yks'kantaan, että ei, en pelkää. En ole suhtautunut lapsiini heidän lapsuudessaankaan kuten oma äitini meihin, joten tuskin aikuisuuskaan on samankaltaista.

Ja tämä juttu olisi varmaan kuulunut paremmin tuohon ketjuun, jossa kyseltiin, mikä lapsuudessasi on traumatisoinut sinua pahimmin... Varmaan ne mansikat, joita oli pakko syödä kulhosta lusikalla, halkaistuina, sokerin kanssa.:(

Mutta sitten toisaalta mietityttää, että miten sen tietää jos lapsi ei haluaisi että soitan, vaan onkin siitä kiukustunut tai ärtynyt, kuten rigel?
Heiheihei!

Sinä soitat lapsellesi, jos sinusta tuntuu siltä!

Minulla on poikkeuksellinen suhde äitiini. Älä siihen peilaa omia ihmissuhteitasi.

• Tykkää
Reactions: BettyBoop
Varmasti tulee. Mutta tiesin jo lapset saadessani että he ovat minulle laulun sanojen tapaa vain lainaa. He kulkevat mieheni ja minun rinnalla kunnen heidän omat siivet kantaa. Me jatkamme miehen kanssa omaa elämäämme johon toki lapset aina kuuluu. Mutta heillä on tuolloin oma elämä. Ja toivottavasti rinnalla ihminen joka rakastaa.

Lapset on ihama osa elämää ja varmasti se tärkein. Mutta tässä elämässä on niin paljon muutakin kuin pelkkä vanhemmuus.

Yhteistyössä