Tuleeko meidän prinsessasta pilalle hemmoteltu, jos jätämme lapsiluvun yhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Björn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Björn

Aktiivinen jäsen
15.03.2009
17 686
5
36
:)

Huomaako sitä esimerkiksi päiväkodissa tai koulussa, jos lapsi on ainoa perheessä? Kasvaako niistä lapsista silloin itsekkäitä ja pikkuvanhoja?

Mielestäni meille riittäisi ihan hyvin yksikin lapsi, mies todennäköisesti toivoisi toistakin. Olen kyllä valmis harkitsemaan uudelleen jos edellä mainittuja piirteitä esiintyy enenevissä määrin ainoilla lapsilla.

eihän siihen voi yhtäläisyysviivaa vetää. Eli on se muistakin tekijöistä kiinni!
hemmottelu on eri asia kun rakkaus ja rakkauden saaminen ja osoittaminen.
itselläni usemapi sisarus ja itse neljättä odotan.
Teidän lapsesta voi tulla miten huomioonottava tahansa : )

Alkuperäinen kirjoittaja björn:
:)

Huomaako sitä esimerkiksi päiväkodissa tai koulussa, jos lapsi on ainoa perheessä? Kasvaako niistä lapsista silloin itsekkäitä ja pikkuvanhoja?

Mielestäni meille riittäisi ihan hyvin yksikin lapsi, mies todennäköisesti toivoisi toistakin. Olen kyllä valmis harkitsemaan uudelleen jos edellä mainittuja piirteitä esiintyy enenevissä määrin ainoilla lapsilla.

Jätä lapsiluku suosiolla yhteen. Nuo mainitsemasi syyt ovat todella heikot miettiä tai saada useampia lapsia perheeseenne. Ja kannattaisi ehkä jättää miehellesi päävastuu lapsesi kasvatuksesta, niin tulos voisi olla suhteellisen hyvä. Ehkä?

Eiköhän se riipu vanhemmista ja kasvatuksesta.
Varmaan sisarusten kanssa kasvaneet lapset osaa ehkä ottaa muut huomioon tms. helpommin, siinä missä yksin kasvaneiden täytyy se oppia sitten ryhmässä esim. päiväkodissa tai koulussa viimeistään.

Se on vain ja ainoastaan kiinni vanhemmista tuleeko lapsesta pilalle lellitty. Eli jos kasvatatte niin ettei esim saa kaikkea mitä keksii vain pyytää jne niin eiköhän siitä lapsesta tule ihan empatia-kykyinen yksilö.

meillä ainakin ensimmäistä lellittiin tosi paljon kun jo luultiin että jää ainoaksi,kun viis vuotta meni ennen ku veli saatiin...nyttemmin vaan kun ikäeroa on paljon niin vanhin on tosi yksinäinen...ja kaks nuorinta leikkii keskenään. Eli yksinäisyys on se pahin juttu mielestäni...kyllähän lapsia lelliä voi vaikka niitä olis kymmenen =) Mutta jokainen tekee niin ku itsestään parhaalta tuntuu...

Meillä tyttö on ainakin hemmoteltu kakara, ja lapsia on kaksi.. molemmat kyllä aika pieniä mutta silti... On vielä sellainen tädin prinsessa että jos jotain pyytää niin melkeinpä sen saa..

ah: no kiitos kohteliaisuudesta
:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Outo:
Jätä lapsiluku suosiolla yhteen. Nuo mainitsemasi syyt ovat todella heikot miettiä tai saada useampia lapsia perheeseenne. Ja kannattaisi ehkä jättää miehellesi päävastuu lapsesi kasvatuksesta, niin tulos voisi olla suhteellisen hyvä. Ehkä?

Ahaa... no entä mitkä olisivat sellaisia katu-uskottavia syitä?

No, sehän riippuu täysin teistä tuleeko lapsestanne pilalle hemmoteltu. Ihan voi tulla lapsista sellaisia, vaikka niitä olisi kymmenen; vanhemmista kiinni.

Ette välttämättä edes saa toista lasta, sitä kun ei koskaan tiedä.
Lisäksi, tarvitseeko sitä nyt päättää että tuleeko lisää lapsia vai ei, mieli voi muuttua vuosien aikana.

Mun lähipiirissä olevat ainoat lapset kyllä poikkeavat joukosta ja sen lisäksi ovat vanhemmilleen katkeria siitä, että ovat ainoita. Näin ei varmasti kaikilla, mutta ymmärrän hyvin. Minä en koskaan luopuisi sisarusten tuomasta tuesta ja turvasta, mutta olenkin puolueellinen, koska minulla niitä sisaruksia on.

Mä olen halunnut lapsillemme sisaruksia ihan siitä syystä, ettei heidän tarvitse olla ainoita sitten, kun me vanhemmat olemme kuolleet. Toki muukin suku on tärkeää, mutta lapset tekevät sitten yhdessä päätökset mm. meidän hoidostamme vanhoina ja voivat jakaa siitä aiheutuvan vastuun. Eihän se varmaa ole, että heillä aikuisena olisi hyvät välit, mutta siihen olen yrittänyt heitä kasvattaa.

Yksinäinen ja enemmän äidiltä vaativa, mut ei välttämättä hemmoteltu. Sehän riippuu teist vanhemmista. Ite ainoa lapsi ja halusin monta lasta, nyt niitä on 4.

Ei, lapsiluvusta ei tosiaan voi kasvatusta päätellä. Yhden lapsen kanssa pitää ehkä vähän enemmän miettiä, miten opettaa olemaan 'yksi muista'.

Joskus näke niinkin päin, että ainokainen on kasvatettu erinomaisesti kun kasvatukseen on ollut aikaa satsata ja vanhemmat fiksuja. Joskus näkee ylilyöntejäkin, ainokaiset ovat ylisuojeltuja ja ylikasvatettuja, eivät saa olla lapsia lainkaan. Kamalimpia tapauksia ovat hemmotellut, oikkuilevat prinsessat. Tämä ei kuitenkaan ole lapsiluvusta vaan vanhemmista kiinni.

Minkä ikäinen lapsi nyt on? Mieli saattaa matkan varrella vielä muuttua suuntaan tai toiseen, kannattaa antaa ajan kulua jos ei ole varmuutta. Ensimmäisen lapsen mahdollisesti parempi kasvatustulos kun on aika heikko lähtökohta toisen lapsen toivomiseen ;)

Yhteistyössä