Tuleeko pettäminen aina ilmi ennemmin tai myöhemmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä mieltä?

Vieras
Kokemuksia siis sellaisilta jotka ovat pettämisen salanneet tai joilta se on salattu.

Itseäni ainakin on petetty, ja mikäli mies ei olisi itse siitä kertonut, olisin kuullut sen kuitenkin muualta (ja kuulinkin parilta taholta).

Nyt yksi ystävistäni on pettänyt miestää, eikä ole kertonut totuutta miehelleen. Mietinkin, että näinköhän salaisuus voi pysyä lopun ikää salassa?

Ei tule. Tai siis ei jos tarkoitat puolisolle? Sitä en tiedä voiko olla niin ettei pettäminen tule ilmi kenellekään. Tiedän siis pettäneitä, joiden puolisot eivät tiedä.

En usko että tulee. Joku puoliso voi tietoisesti estää tiedon tulemisen hänelle. Eiväthän kaikki usko vaikka omin silmin näkisivät. uskon, että moni uskollisena pidetty pettää salaa.

Kyllä sen saa salattu.

Mikäli mä en olisi itse puhunut siitä asiasta koskaan jälkikäteen, en olisi jäänyt kiinni. Paitsi että en varmaan ois loppuelämääni pystynyt sen taakan kanssa elämään, koska se on niitä harvoja asioita elämässä joita aidosti kadun.

Ei tule. Tai siis ei jos tarkoitat puolisolle? Sitä en tiedä voiko olla niin ettei pettäminen tule ilmi kenellekään. Tiedän siis pettäneitä, joiden puolisot eivät tiedä.

Näin. Likkakaveriani on petetty vuosia sitten. Tiedän, koska pettäjä uskoutui miehelleni.
En ole kertonut ystävälleni...Joskus puren kieltäni kun hän leuhkii täydellisellä avioliitollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Kyllä sen saa salattu.

Mikäli mä en olisi itse puhunut siitä asiasta koskaan jälkikäteen, en olisi jäänyt kiinni. Paitsi että en varmaan ois loppuelämääni pystynyt sen taakan kanssa elämään, koska se on niitä harvoja asioita elämässä joita aidosti kadun.

Tätä just mietin. Voiko sen taakan kanssa oikeesti elää?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Toisaalta hyvä ettei tule ilmi. Jos siis ei saa heti tietää petoksesta, se on tuplaten kauheampaa saada kuulla siitä muutamaa vuotta myöhemmin.

Ei välttämättä mene näin.

Jos mä pohdin vaikka että saisin nyt tirää että mies on käynyt vieraissa ihan tässä lähiaikoina niin en näe muuta vaihtoehtoa kuin ero. Me on vasta pari vuotta sitten menty naimisiin ja viimeiset 2 vuotta olen ollut koko ajan raskaana. Jos mies kaiken tämän keskellä on mennyt ja pettänyt, niin kiitos mutta ei kiitos.

Jos taas kuulisin että mies on pettänyt vaikka 3 v sitten, ennen avioliittoa jne, niin näkisin että on hyvät mahdollisuudet suhteemme jatkumiselle, kunhan se asia käsiteltäisiin läpi jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanansaattajaa aina ammutaan:

Näin. Likkakaveriani on petetty vuosia sitten. Tiedän, koska pettäjä uskoutui miehelleni.
En ole kertonut ystävälleni...Joskus puren kieltäni kun hän leuhkii täydellisellä avioliitollaan.
Minäkin tiedän näitä tapauksia, enkä ole vaimoja informoinut. Tieto lisää tuskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Kyllä sen saa salattu.

Tätä just mietin. Voiko sen taakan kanssa oikeesti elää?

Joku voi, joku ei voi.

Mä en usko että mä olisin miehelle kertonut ikinä, jos en ois kiinni jäänyt. Mutta se ois sitä kautta saattanut kalvaa mua niin pahasti että se ois sitten tuhonnut suhdetta "sisältäpäin" mun osalta siinä määrin että suhteemme olisi kariutunut ns. muista syistä.

Mä ajattelin sen niin, että olin sen taakan ansainnut kannettavakseni. Niin makaa, kun petaa, ajattelin. Mun mielestä se oli väärin että petin, mutta vielä väärempää olisi antaa se tuska ja tieto myös miehen kannettavaksi. Lisäksi olin itsekäs. Pelkäsin että mies jättää minut jos saa tietää.

Ja olisi jättänytkin. Onneksi sai tietää siis vasta myöhemmin.

Kuinka lapsellinen kysymys tämä on?

Tietenkään ei aina tule ilmi. Tiedän tällaisia tapauksia vaikka kuinka paljon.

Toisilla ei tule syyllisyyttä, josta tulisi vaikeaa taakkaa kannettavaksi. Monet esim. perustelevat asian itselleen "kerran vain eletään" -tyylisillä asenteilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka lapsellinen kysymys tämä on?

Tietenkään ei aina tule ilmi. Tiedän tällaisia tapauksia vaikka kuinka paljon.

Toisilla ei tule syyllisyyttä, josta tulisi vaikeaa taakkaa kannettavaksi. Monet esim. perustelevat asian itselleen "kerran vain eletään" -tyylisillä asenteilla.

Tässä meidän pitäjässä on ainakin niin pienet piirit, että toiset tietää välillä paremmin omat asiat. Kun tosta pettämisestä tietää kuitenkin aina kaksi henkilöä, pystyykö ne olee kertomatta kenellekkään.. nopeesti sana lähtee siitä kulkemaan.

Vaikka sen taakan kantaisikin itsellään niin aina se painaa harteilla ja jäytää suhdetta ja mun mielestä suhteessa on asiat jo pahasti vialla siinä vaiheessa kun pettäminen on tapahtunut. En myös itse voisi koskaan antaa pettäjälle täysin anteeksi, luottamuksessa olisi aina särö, kun se on mennyt niin se on mennyttä, usein koko suhde on mennyttä jos on pettänyt (siis kun pettämisellä tarkoitetaan ihan esim. seksiä toisen kanssa eikä mitään kädestä kiinni pitämistä tai pussaamista).

Mun mielestä ystäväsi pitäisi miettiä haluaako hän todella olla yhdessä kumppaninsa kanssa, kun on kerta pystynyt pettämään ja miksi on pettänyt. Jos kertoo niin ottaa tietoisen riskin suhteen päättymisestä, vaikka mun mielestä se suhde on jo rikki nyt.

Ei se kaikille ole taakka, ainakaan suhteeton. Sama kuin palstalla julistetaan, ettei abortin teettänyt saa ikinä rauhaa itseltään. Kyllä olisi maailma täynnä häiriintyneitä, jos yhtä nopeasti paineen ja (kuvitellun) taakan alla murtuisivat.

Ei välttämättä tule ilmi. Enkä minäkään varsinaisesti puhuisi taakasta pettäjälle, mutta ainakin itselleni seksuaalisuus on niin kokonaisvaltainen asia että aivan varmasti pettäminen jollakin tavalla vaikuttaisi parisuhteessa, vaikka puoliso ei sitä tietenkään välttämättä huomaa tai halua huomata.

Yhteistyössä