Tuleeko tästä koskaan mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Purr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Purr

Vieras
Hei kaikille

Täällä taas yksi kovin väsynyt äiti.
Sama avunhuuto on varmasti kuultu täällä usein mutta en keksi muutakaan paikkaa.
Sain esikoiseni 3 kk sitten. Raskaus oli vaikea ja synnytys todella vaikea ja pitkä.
Synnytyksen jälkeen olin todella sairas ja väsynyt mutta sain jotenkin syötettyä vauvaa sairaalassa ja kaikki lähti ok käyntiin.
Vauva on alusta asti syönyt todella tiheästi, tunnin välein ympäri vuorokauden. Noin kuukausi sitten väli "piteni" kahteen tuntiin ja sillä mennään vieläkin.
Ongelma on se, että allekirjoittanut alkaa olla niin väsynyt, ettei mistään tule enää mitään. Kroppa hajoilee, pää on sekaisin ja itku todella herkässä.
Koko lapsi tuntuu virheeltä välillä ja en näe mitään valoa tunnelissa.
Mies hoitaa lasta iltaisin mutta en saa enää unta vaikka voisin kaatua väsymyksestä. En saa enää unta myöskään yöllä syöttöväleillä.
Vastiketta olemme yrittäneet antaa iltaisin; ei mitään eroa.
Velliä olemme ajatelleet mutta siitä on niin eriäviä mielipiteitä, etten tiedä mitä tehdä.
Miten ihmiset selviää tästä ajasta, auttakaa olkaa kilttejä??

Tähän en todella kaipaa mitään negatiivista vastaukseksi vaan tukea.
Voimat loppuu.

Kokeilkaa vaikka öisin syöttää korviketta -siis mies, niin saisit nukuttua. Tai lähde vaikka päiväks hotelliin tai mihin vaan nukkumaan!

Olethan ottanut asian puheeksi neuvolassa? sieltä saa varmasti parhaat ohjeet juuri teidän tilanteeseen.

Onko ketään jolta saisit lastenhoitoapua? edes välillä muutama tunti?

Voi,sun tilanne kuulostaa niin tutulta! :hug:
Mulla oli ihan samanlaiset tuntemukset vauvan syntymän jälkeen.Näin jälkeenpäin ajateltuna mulla taisi olla synnytyksen jälkeistä masennusta.Voisiko sinullakin olla siitä kyse?
Mun tyttö viihtyi tissillä ihan koko ajan.10-12 tuntia oli aika tavallista .Välissä ehdin juuri ja juuri käydä vessassa ja syödä jotain.Vihasin imettämistä ja vauvakin oli kaikkea muuta kuin ihana!
Me annettiin tytölle vastasynteenä korviketta illalla pullosta,sen avulla nukkui vähän pidempiä pätkiä yöllä.Mutta päivällä siitä ei ollut mitään apua.Vain tissi kelpasi.
Voisitko mennä yhdeksi päiväksi jonnekin esim.kaverille/vanhempiesi luokse ihan vain nukkumaan ja lepäämään.Jos vauva syö pullosta,niin isä pärjä kyllä vauvan kanssa.
Kasvaako vauva rintamaidolla hyvin?Mietin,että jos ei saa tarpeeksi maitoa..Mutta toisaalta 3kk iässä monilla on tiheän imun kausi...
Tiedä,että ei nyt paljon lohduta mutta kun vauva kasvaa niin alkaa helpottamaan.Jospa tuo olisi vain tiheän imun kautta ja menisi pian ohi..
Tuosta ajasta selviää vain päivä kerrallaan ja sinnikkyydellä.Juttele neuvolassa ongelmistasi,ehkä sieltäkin osataan auttaa.
Varsinaisia vinkkejä mulla ei ole antaa,mutta tiedän niin tarkalleen tuon epätoivon tunteen!! :hug:

Minulla oli esikoisen kanssa ihan samanlaista 4kk asti.Tuntuu että osa ajasta meni ihan sumussa ja varsinkin ekat viikot kun toivuin rankasta synnytyksestä.Lisäksi se uusi tilanne väsytti ja kauhistutti ja vaikka mitä..Joka asiaan meni paljon energiaa kun opetteli hoitamaan pikkuista ja aina sai miettiä että mikäs nyt on.se verottaa.
Tyttöni söi ihan yhtä usein kun sinunkin ja pidin sitä ihan tavallisena eli mua ei imetys "jurppinut" kunnolla kun vasta 3kk jälkeen ja sit 4kk iässä aloitin kiinteet neuvolan ohjeen mukaan.
Minulla tyttö kumminkin nukkui yöllä vähän pidemmän pätkän yleisesti ottaen että sain sentään välillä nukuttua.

Et kerro yhtään miten lapsi nukkuu päiväunia tai öitä?etkö saa yhtään nukuttua päivällä?Kotityöt saa odottaa!

Mä en osaa muuta neuvoa antaa kun että jaksamista ja kyllä se helpottaa joskus.
Itse valvon tällä hetkellä kuopuksen kanssa, kohta 2 vkoa valvottu yöllä hyvin paljon kun on levotonta,korvatulehdusta ym.mutta nyt sen kestää paremmin kun tietää että varsinkin tämä eka vuosi on hyvin levotonta aikaa ja univelkaa tulee.Hampaat,sairastelut...
Siinä joutuu ottamaan ihan uuden asenteen.

Ulkoile,syö hyvin ja lepää joka sekuntti minkä voit.Ja anna miehesi hoitaa välillä jos lapsi syö pulloa.Kyllä se siitä. :hug:

sama tilanne oli mulla että söi erittän tiheään, korviketta ei pullosta ottanut eikä edes omaa maitoa, Vellejä en edes kokeillut koska niitä ei suositella kovin pienelle.
Neuvolasta sanottiin et se vain venyttää mahalaukkua näin pienellä eikä täytä yhtään sen paremmin kuin maito.

Mutta jokainenhan tekee niinkuin parhaaks näkee!

Meil helpotti hieman yöt kiinteiden aloituksen jälkeen 4kk.

Jaksuja :hug:

Hei!
Monasti sitä vellin aloittamista suositellaan, jos syödyt maitomäärät ovat kovin isoja, niinkuin teillä taitaa olla. Maissivelli lienee kaikista miedoin vaihtoehto, peruna-porkkanavelli on myös miedoimmasta päästä (ja meillä siitä on tykätty älyttömän paljon). Tunnen muutaman tapauksen jotka ovat aloittaneet vellien käytön vauvan ollessa 3kk ja heillä homma on toiminut hyvin.
Äidin jaksamisella on iso rooli tässä pestissä, joten älä kuluta itseäsi loppuun. Et ole huono ihminen tunteinesi, kuka tahansa väsyy jos unet ovat noin tiukilla :hug:
Aloittele vaikka maissivellillä, äläkä ihmettele jos vaikutusta ei ensimmäisenä päivänä vielä huomaa. Jos maissivelli ei maistu, pistän pääni pantiksi etä peruna-porkkanavelli (muksun valmistama) menee kuumille kiville ;) Jaksamisia! Olet jaksanut hienosti ekat 3 kuukautta! :hug:

Mitään muuta neuvoa en osaa antaa mutta kokemuksesta tiedän että tuosta se alkaa hiljalleen helpottamaan! jo 5kk ikäsen vauvan kanssa on ihan erilaista kuin 3kk ikäsen, iso syy siihen on että nuo syötöt alkaa vähetä ja niiden kestokin yleensä lyhenee melko paljon.
Oon huomannu että päiväunia ei juurikaan kannata itse puolenpäivän jälkeen nukkua, muuten saattaa mennä koko yö valvoessa, mutta nämähän on yksilöllisiä juttuja.

Yritä saada jotain kautta itellesi tarpeeksi unitunteja vuorokauteen, sitä kautta saat lisää energiaa ja positiivista mieltä koko äitiyteen!
Ja kyllä sinä jo voiton puolella oot kun vauva on jo 3kk ikänen!! :hug:

kiinteet ei aina takaa pitkiä yöunia.meillä tämän kuopuksen kanssa herättiin kerran syömään(paitsi tiheän imun kausina) ja kun kiinteet alkoi niin nyt herätään useammin.mutta päiväimetyksiin siitä on suuri apu kun imetysvälit pitenee ja imetyksistä tulee nopeampia

Alkuperäinen kirjoittaja liinuli84:
sama tilanne oli mulla että söi erittän tiheään, korviketta ei pullosta ottanut eikä edes omaa maitoa, Vellejä en edes kokeillut koska niitä ei suositella kovin pienelle.
Neuvolasta sanottiin et se vain venyttää mahalaukkua näin pienellä eikä täytä yhtään sen paremmin kuin maito.

Mutta jokainenhan tekee niinkuin parhaaks näkee!

Meil helpotti hieman yöt kiinteiden aloituksen jälkeen 4kk.

Jaksuja :hug:

Vellit ei todellakaan venytä mahalaukka sen enempää kun maitokaan. Sehän olis hullua :laugh: Joillakin vellit vaan pitää paremmin nälkää. Eihän niitä tosiaan suositella aloitettavaksi kovin pienillä, mutta toisaalta monet ovat saaneet niistä suurta apua.

Meilläkään ei kiinteät vaikuttaneet uniin mitenkään, tai jos vaikuttivat niin negatiivisesti. Mutta jo ilman kiinteitä tai korvikkeita tuo imemisen tarve väheni. Ensimmäiset kuukaudethan vauva syö tuohon imemisen tarpeeseen, ei välttämättä nälkään. Tuo pakonomanen tarve kuitenkin sitten rauhottuu kun alkaa pieni uskomaan että sitä ruokaa on saatavilla, ei se mihinkään katoa vaikkei sitä koko ajan vaatisikaan, tai näin ainakin ite uskon.

Jäin vielä miettimään tuota synnytystä. Mulla oli kans tuskanen ja pitkä synnytys (ei tosin noin pitkä kun sulla :o ) ja uskon että se on ollu iso syy siihen miks kaikki oli sillon alussa vauvan kanssa niin vaikeeta. Ensimmäiset viikot olin kipeä ja niin rättipoikki synnytyksen aikana valotuista vuorokausista ja verenhukasta että oli kyllä elämäni kamalimmat ajat sitten olla kotona yöhuutajan kanssa :'(
Oon päässy noista jo ihan hyvin ite läpi, lapsi nyt 10kk ja vaikka nukkuu edelleen huonosti niin äitiys tuntuu kuitenkin jo tosi hyvälle =) Imetyksenkin aion kohta lopettaa ja uskon että siitä saan vielä lisää "vapaudentunnetta".
Ootko saanu puhua jollekkin noista sun synnytyskokemuksista? Jos ei sitten kellekkään ammattilaiselle niin vaikka ihan ystäville yms. Mulla varmaan juuri tuo puhuminen on auttanu paljon ja selkiinnyttäny asioita. Voiskohan neuvolasta saada ajan missä käytäs ihan läpi tuota synnytystä tai voikohan pelkopolilla yms käydä keskustelemassa asiasta näin jälkikäteen, en tiedä.. Mutta voi olla että se että läpikävisit asiaa kunnolla jonkun kanssa vois helpottaa sun oloa.
Ite mietin vieläkin päivittäin omaa synnytyskokemustani ja vaikka siitä kammo jäikin niin taas on vauvakuumeen tuntua ilmassa, ja minä kun äitiyden ensi kuukausina vannoin että ei ikinä enää :ashamed:

Pystyisitkö järjestämään niin että saisit pötkötellä rauhassa sängyssä koko päivän vauvan kanssa? Jos vaikka miehesi hoitaisi kaiken pakollisen, ja sä saisit vaan olla ja antaa vauvan imeä kun imetyttää. Vaikka et nukkuisikaan niin voisit rentoutua. Jos vauva ei kasva kunnolla tai et jasa imettää, niin sitten lisämaitoa kehiin, ei se sinusta huonoa äitiä tee. Kiinteitä voi aloittaa jo 4 kk iässä maistelemaan, silloin monella helpottaa.

Ja kotityöt joutaa odottamaan!!! Ehdit ihan varmasti kuurata ja puunata tarpeeksi tulevaisuudessa, nyt ei kannata siihen panostaa. Tärkeintä on että saat itsesi kuntoon ja pystyt nauttimaan pienokaisestasi.

Älä pelkää pyytää apua, sitä on saatavilla. Neuvola auttaa varmasti. Myös vanhempasi, ystäväsi, miehesi vanhemmat tai joku läheinen varmasti auttaa jos vain pyydät. .

Yhteistyössä