Tuleeko tehtyä palkatonta ylityötä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työläinen-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työläinen-

Vieras
Ottaa taas päähän tän päivänen. Mulla oli pieni kahvitauko töissä vielä pitämättä jonka olisin pitänyt töiden lopuksi (n.10 min). Ja sitten, olisi varmaan tarvinnut vielä jäädä hoitamaan yksi työtehtävä toiseksi 10 minuutiksi kun työkavereilla oli niin paljon muita hommia. Ja kun meidän firmassa ei annettaisi mieluiten ylitöitä tehdä. Ja ihmiset aloittavat työnsä vähintään 5 minuuttia ennen varsinaista työtä.

Ja siis tällästä sattuu usein. Usein päivä venyy sen viimeisen kahvitauon ohitse eli melkein aina tulee tehtyä 5-10 min ylityötä. Ja sitten tosiaan tänään olisi nyt tarvinnut varmaan tehdä tuota vapaaehtoistyötä periaatteessa 20 min. niin rupee niin paljon ärsyttämään. Siellä ne nyt ajattelevat ja puhuvat pahaa, vaikka pidän oikeuksistani kiinni.

Huom! Olen kerran ollut myöhässä vain pari minuuttia ja siitä tuli heti sanomista. Joten en kyllä itsekkään rupea joustamaan jos esimieskään ei jousta.

Kysynkin, onko muilla työpaikoilla samanlaista? Mitä mieltä olette tästä?

Meilläkin työntekijän odotetaan joustavan mutta työnantaja ei välttämättä ymmärrä kun ottaa takaisin tehdyt ylityöt vapaana. Tosin mä välillä laiskottelen tääl kaksplussassa tai hoidan muita omia asioita ja siitä huonoa omatuntoa potien teen yleensä joka päivä noin vartin ylimääräistä.

Olen sitä mieltä, että jos työ on palkkaan nähden helppoa, työntekijän puolelta voisi olla joustoa. Jos näin ei ole, sinuna ehkä ilmoittaisin seuraavana päivänä, että lähden tänään x min aiemmin kun eilen meni sen verran ylitöiksi. Näin työnantaja ei joudu maksamaan ylitöistä etkä sinä tekemään palkatonta työtä.

Työni ei ole kyllä palkkaan nähden tosiaan helppoa, aina keksitään uutta työtä kun vanha työ loppuu ja on seisomatyö. Ja vessasa tulisi käydä tauolla mieluiten, tai niin kaikki tekevät eikä siis kesken töiden. Ja kokoajan sanotaan että täytyy tehdä töitä reippaammin ja reippaammin Ehdottamasi konsti olisikin ihan kelpo, mutta kun kukaan muu ei niin tee niin silloin minua vain katsottaisiin kieroon ja sitä kautta joutuisin työyhteisön ulkopuolelle.

Tuo on kyllä kurjaa. Monissa työpaikoissa on sama ongelma. Ei siihen ole helppoa ratkaisua. Jos uskallat, voisit ottaa asian puheeksi muiden työntekijöiden kanssa. Jos suurin osa ei suostu enää tuohon, työnantajan on pakko taipua.

Riippuu niin työstä. Itse teen asiantuntijatöitä, enkä osaa ajatella alle tunnin ylityötä edes ylityönä.

Silloin kun deadlineja ei ole, saatan ottaa puoli päivää vapaata kenenkään korvaa lotkauttamatta. Mutta tyypillisempää on se, että joudun tekemään 2-3 tuntia ylimääräistä, koska kesken jäänyttä projektia ei voi kukaan muukaan loppuun tehdä.

Tykkään tällaisesta elämäntyylistä.

Alkuperäinen kirjoittaja työläinen-;27898705:
Huom! Olen kerran ollut myöhässä vain pari minuuttia ja siitä tuli heti sanomista. Joten en kyllä itsekkään rupea joustamaan jos esimieskään ei jousta.

En joustaisi tuon takia, muuten olen valmis joustamaan mutta odotan silloin vastavuoroista joustamista.

Mä en muista että oliko se lakisääteisenä, että joka kuutta (6) tuntia kohden yksi tauko on lain mukaan annettava pitää, että yleensähän työpaikoilla on runsaasti taukoja lain vaatimaan minimiin nähden (jos 8 tunnin työpäivä). Tästä kannattaa olla tietoinen, ennenkuin alkaa nutisemaan kymmenistä minuuteista, koska voipi olla että ne taukojen määrät vähenee entisestään...

Meillä kyllä kysytään fiksusti, että voitko tehdä tämän vielä jne. Sitten on työnantaan helpompi joustaa toiseenkin suuntaan, jos tarvitsee lähteä joskus vaikka 15 min aiemmin kotiin(tai johonkin menoon).
Asenteella on koavsti merkitystä näissä asioissa...

Alkuperäinen kirjoittaja työnantaja;27898762:
Olen sitä mieltä, että jos työ on palkkaan nähden helppoa, työntekijän puolelta voisi olla joustoa. Jos näin ei ole, sinuna ehkä ilmoittaisin seuraavana päivänä, että lähden tänään x min

Miksi joustaa? Itsehän pomo sulle palkan maksaa sen suuruisena kuin on sovittu juuri siitä ajasta kuin on sovittu. Turha mitään huonoa omatuntoa potea siitä, että pidät oikeuksista kiinni etkä suostu ilmaiseksi tekemään duunia.

No, harva se päivä en ehdi pitämään lainkaan ruoka- tai kahvitaukoa vaan teen töitä. Rakko on jo oppinut, että vessaan pääsee sit työpäivän jälkeen kotona.

Yhteistyössä