Tuleekohan/saakohan näillä lukemilla jo lääkityksen?Mitä veikkaatte?Meneekö vain seurantaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maine Coon/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maine Coon/

Aktiivinen jäsen
04.11.2004
15 788
3
38
verenpaineet aamuisin 163/97
152/88
155/89
144/91
146/88 illalla 155/85
159/90 illalla 151/85
145/90
146/88 illalla 152/84
163/101 illalla 139/86
153/92

kuten huomaatte, niin usein iltamittaus unohtunut.Huomenna pitäisi mennä lääkäriin.Sisarella jä äidillä on verenpainetauti.Aamuisin tuppaa olen joskus hyvinkin korkealla, iltaa kohden laskee.Aamulukemat saattaa pyöriä jopa 170/100 hujakoilla :/

No en mä tiiä. Mulla lukemat pyöriny yläpaineissa välillä 145-179 ja alapaineissa 87-97. Ikää 32, en polta ja ei tehdä asialle mitään. Sanottiin vaan, että seuraile aina joskus kotona esim. viikon ajan paineita.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
No en mä tiiä. Mulla lukemat pyöriny yläpaineissa välillä 145-179 ja alapaineissa 87-97. Ikää 32, en polta ja ei tehdä asialle mitään. Sanottiin vaan, että seuraile aina joskus kotona esim. viikon ajan paineita.

Mulla ikää 39, en myöskään polta.

olethan mitannut useampaan kertaan ja ottanut matalimman arvon mukaan seurantaan? mua ainakin jännittää jopa kotimittaus siten, että vasta 3. mittaus antaa alimman ja yleensä normaalin lukeman. jäi traumat raskausmyrkytyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
olethan mitannut useampaan kertaan ja ottanut matalimman arvon mukaan seurantaan? mua ainakin jännittää jopa kotimittaus siten, että vasta 3. mittaus antaa alimman ja yleensä normaalin lukeman. jäi traumat raskausmyrkytyksestä.

kyllä nämä lukemat, ikävä kyllä, on ne todelliset, ei siis jännityslukemia

Suurin osa noista lukemistahan on vielä ihan ok. Alapainettahan siinä ensisijaisesti katsotaan ja 90 alapaine on vielä tyydyttävä. Periaatteessa puoli vuotta-vuosi olisi tarkotus niitä paineita seurata ja kiinnittää huomiota elämäntapoihin. Mutta kaikki lääkärit ei tätä kaavaa noudata. Mä en henk.koht noilla vielä lääkitystä ajattelisi, jos ei ole muita sairauksia. Sitten tietysti eri asia, jos on jotain muutakin vaikkapa diabetes. Mutta mä en ole lääkäri joten enpä mä noita päätäkään. Olethan istunut 20min ennen mittausta ja mitatannut kaksi kertaa niin, että mittausten välissä on väh. 5min?

Lisään vielä...Verenpainetaudille tyypillistä on se, että aamuarvot on korkeammat. Ettet sä varmasti ihan väärässä ole. Mulla on ollut myös ongelmaa paineitten kanssa. Vuoden verran oli alapaineet 90 ja ylikin. En kuitenkaan niistä lääkäriin halunnut, sillä tiesin että jotkut ne lääkkeet määrää (liiankin) helposti. Muille en kuitenkaan sellasta suosittele, onhan ne kohonneet paineet ihan todellinen terveysriski! Ajattelin ensi sijaisesti pyrkiä parantamaan elintapojani. Muutaman kilon painoin pudotus auttoikin sitten jo asiaan. Aika varmasti mulla joku päivä verenpainetauti on, jos en aina tarkkana ole elintapojeni suhteen.

No siis onhan noi lukemat korkeita. Ja vaikka sitä alipainetta ensisijaisesti katsotaankin, niin kyllä niillä yläpainelukemillakin on väliä. Normaalipainehan on alle 130/85 ja kyllä noi kaikki sen yli menee.

Sitä en sitten tiedä, onko lääkityksen paikka. Joku lääkäri saattaa aloittaa, joku toinen voi määrätä ensin elämäntaparemonttiin, jos siihen on aihetta. (painonpudotus, ruokavalio, stressinhallinta..). Mut jos niissäkään ei remontoitavaa ole, niin en kyllä ihan äkkiä keksi, millä muulla voisi paineita tapauksessasi tiputtaa kuin lääkkeillä.

Kyllä mulla elämäntaparemonttiin on syytä.Painoa sais putoo kymmenisen kiloa, stressiä on lähes aina=luonnevika; ikuinen murehtija...jos ei omia niin toisten murheita ja vielä tarkempaan voi katsoa sitäkin mitä suuhuni laitan, vaikka olenkin siinä jo parantanut, mutta vieläkin vois

Pienikin painon pudotus voisi jo auttaa...Ihan täydellistä elämää ei voi kenenkään vaatia viettämäänkään, että on verenpaineiden normaali elämää kestettävä. Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että ensi alkuun olisi hyvä niitä elämäntapoja koittaa ja muutaman kuukauden verenpainetta mitata.. Vaikka mä olenkin sairaanhoitaja niin mä olen kovasti vastaan hätiköityjä lääkityksen alottamisia. Niitä lääkkeitä kun useammat syö sitten loppuikänsä...Mutta katsoo millä linjalla sun lääkärisi on. Ja tosiaan jos sulla on jotain muuta sairautta niin se myös vaikuttaa.

Yhteistyössä