Tulehtuneen ja auenneen epparihaavan paraneminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja almaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

almaa

Jäsen
28.05.2008
417
0
16
Kaipaisin kokemuksianne tulehtuneen ja auenneen epparihaavan paranemisesta.

Itse olen synnyttänyt vasta kaksi viikkoa sitten eli episotomiahaavan paraneminen on vielä kesken. Ongelmallista kuitenkin on, ja haluaisinkin kysellä jo nyt kokemuksianne tulehtuneesta haavasta ja sen paranemisesta? Riittikö antibiootti ja kotihoito, vai tarvittiinko muutakin ja mitä muuta? Kauanko paraneminen kesti ja mistä tiesitte että paranemista tapahtui? Entä aiheuttiko leikkaus ongelmia peräsuolen sulkijalihaksen kanssa, millaisia ja mitä näille on tehty?

Kiitos vastauksistanne!

Mulla tulehtui haava pikkuhiljaa niin, että viikon päästä synnytyksestä sain antibiootit. Käytin ennen sitä ja sen jälkeen jäädytettyjä terveyssiteitä erityisesti öisin puuduttamaan kipua. Antibiootit alkoi purra heti, mutta paraneminen kesti vielä pari viikkoa. Lisäksi puudutteeksi määrättiin Xylocain geeli, josta en kokenut paljoakaan hyötyä. Paranemisen jälkeen haava meinasi pieneltä kohtaa tulehtua uudelleen, jolloin otin omat konstit käyttöön ja putsasin haavanpuhdistusaineella vaikka kirveli hirveesti ja laitoin perään Basibact voidetta.

Paranemisen huomasi siis siitä että kipu alkoi helpottaa. Tulehtunut haava on todella paha, ei sitä voi olla huomaamatta. Istua ei voi ja tykyttävä kipu on kova. Lisäksi mulla haava alkoi haista.

Kiitos Annipanni! Samalta kuulostaa kuin minunkin kohdallani. Olen niin kärsimätön, että haluaisin tietää joko jotain tapahtuu ja mennä uudelleen näytille lääkärille... Mutta kipu on kyllä helpottanut (puolessa välissä kuuria nyt) joten eiköhän siellä edistystä tapahdu.

Yhteistyössä