tuleva sektio ahistaa ja pelottaa=( kokemuksia kaipaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaa

Vieras
mulla on eteisistukka ja ei ole vaihtanut paikkaa mihkään ja vkonloppuna istukka alkoi vuotamaan rajusti (reuna) sain lanssi kiidätyksen sairaalaan.. nyt kaikki hyvin onneksi=)
kaipaaan muiden kokemuksia sektiosta ja toipumisesta!
esim. kauanko olit toimita kyvytön ja kipeä?
milloin sait nousta sängystä?
milloin pystyit hoitamaan vauvaa itse?
nyt on rv 29+3 ja lääkärin mukaan sektio ainut tapa synnyttää...
ja ilmeisesti tehdään nukutuksessa....
aimmat synnytkset ovat olleet alatie synnytksiä

ekan päivän makaat sängyssä ja vauva autetaan tissille ja hoidetaan.Toisena päivänä pystyt jo itse tekemään kaikkea. Kivut on helvetilliset,samoin ilmavaivat!Lääkettä vaan reilusti pyydät! Sektio on kamala,mutta selviät siitä kyllä =)

Alkuperäinen kirjoittaja pelottaa:
mulla on eteisistukka ja ei ole vaihtanut paikkaa mihkään ja vkonloppuna istukka alkoi vuotamaan rajusti (reuna) sain lanssi kiidätyksen sairaalaan.. nyt kaikki hyvin onneksi=)

Sektiolla klo. 4.15 syntynyt vauva, saman päivän iltana nousin sängystä hoitamaan vauvaa ja vessaan. Se haava on todellakin kipeä, mutta Luojan kiitos on särkylääkkeet olemassa...

Alkuperäinen kirjoittaja pelottaa:

Mulle tehtiin kaks viikkoa sitten sectio.
Leikkaus meni tosi hyvin ainut huono puoli oli,et tuli tosi huono-olo siinä leikkauksen aikana ja yritin oksentaa,mut ei onnistunu ku olin niin puutunu..
Lauantaina leikattiin klo:14.15 ja seuraavana päivänä samaan aíkaan poistettiin katetri ja pääsin suihkuun. Sen jälkeen en halunnutkaan enää sänkyyn vaan olin pystyssä siihen asti kunnes menin nukkumaan.Sängystä nousu on vähän vaikeeta sen 3päivää ainakin mulla ja nukkuma asennon löytäminen :/
Seuraavana päivänä pysytin hoitamaan ihan normaalisti vauvaa ja nyt tosiaan ei oo enää mitään muistoa sectiosta! :)

Mulla oli oikein unelmasektio. Synnytin ensin puoli vuorokautta ja sitten sen kamalan kidutuksen päätteeksi PÄÄSIN sektioon. Iltapäivällä leikattiin viiden maissa. Ilta ihmeteltiin vauvaa ja imeteltiin, yöllä vauva oli vauvalassa ja tuotiin mulle syötettäväksi pari kertaa. Aamupäivällä hoitajat auttoi suihkuun, ja siitä se sitten lähti. Eka nousu sängystä ei kieltämättä ollut kiva, mutta kertarysäyksellä ylös, menin itse yksin suihkuun ja sen jälkeen en miettinyt koko sektiota enää, oli muuta mietittävää. Särkylääkkeitä söin sen 5 päivää sairaalassa, kotona ei enää tarvinnut. Kotona ei ollut muita hankaluuksia kuin se, että sängyssä oli hankala liikkua sivusuunnassa, eli sitä piti vähän varoa. Kaiken kaikkiaan olin ällistynyt siitä, miten tuskaton noinkin iso leikkaus voi olla jälkeenpäin ja miten nopeasti paranee! Tsemppiä! Itse valitsisin sektion koska vaan alatiesynnytyksen sijaan!

Ai niin, mä oksensin kanssa sitten kun vauva oli jo syntynyt. Olin siellä lämpöpeiton alla. tärisin ja oksensin, mutta vaan kerran. Aika kultaa muistot... Kaikkea ei enää edes muista!

Mun poika leikatiin 0.44, 10 aikaan rupesin nousemaan istualleen ja siitä vessaan+suihkuun. Sen perään hoidin pojan itse. Imetykseen sain apua kun pystyin syöttämään vain makuulla. Kivut pysyivät kurissa lääkkein eikä ilmavaivaa juuri ollut. Toipuminen edistyi hyvin haavainfektiosta huolimatta ja parissa kk oli haava oireilematon. Kotiin päästiin 5.pv Ei se ollut niin kamalaa kun ajattelin ja muiden leikkausten perusteella luulin.

minulla kaksi sektioo takana.
Ekassa leikkaus meni hyvin, mutta sen jälkeen olo oli ihan hirveä. Oksensin monen monta kertaa ja silmät ei pysyny ollenkaan auki. Ekana päivänä en vauvan olemassa olosta tajunnut pahemmin mitään :( seuraavana päivänä ottivat katetrin pois ja pääsin liikkumaan, mutta hankalaa oli. Vauvaa pystyin hoitaa vasta parin päivän jälkeen.

Toinen leikkaus meni myös hyvin, mutta olo oli taas hirveä, eli oksensin tosi monta kertaa. Samana iltana pääsin jo suihkuun. Liikkuminen oli helpompaa kuin ekalla kerralla. vauvaa en saanut hoitaa, koska joutui teholle kahdeksi viikoksi :(

Leikkaus haava tokalla kerralla oli kipeä kuukauden verran. Ekalla kerralla oli vain n. 5 päivää

Mulla 4v sitten sektio ja toivuin siitä paljon nopeemmin, kuin alatiesynnytyksestä!
Aamulla sektio, illalla nousin ylös. Ekat tunnit oli pitkiä, kun ei saa nousta yhtään. Vauvan sain kainaloon, kun mies tuli takasin sairaalaan. Hiukan enempi sai hoitajilta apuja vauvanhoidossa alkuun, mutta aikas pian sitä itse hoiti vauvan. Tosiaan, tuskaa tuotti ainoostaan sängystä nousu ja meno maate. Mulla ei itse haava kipuillut, särkylääkettä sai heti kun pyysi.

Hyvin se sujuu!! Onnea loppuraskauteen!

Mulla kolme sektiota takana. Jokaisessa on verenpaine heitellyt, josta tullut sitten huono olo. Kolmannessa puudutus alkoi häipyä kesken kaiken. Ekan jälkeen olin todella kipeänä todella pitkään. Tokan jälkeen olisin halunnut ylös suunnilleen heti, kun jalat alkoi liikkua. Mutta hoitaja ei suositellut, joten odottelin sitten seuraavaan päivään, kuten muissakin. Se liikkeelle lähteminen on hirveää, samoin jos yskittää, sattuu hirveästi. Kolmannen sektion jälkeen olo oli siedettävä, mutta jälkisupistukset olivat hirveät. Kaksoset toki venyttivät kohtua reippaasti, joten siksikin jälkisupistukset kamalammat. Kaksosten jälkeen tikkejä kun menin poistattaan, th huomasi että haava oli auki toisesta päästä. Oli aika pelottavaa kun poisti tikit ja toisen hoitajan kanssa laittoivat teippiä tueksi. Arpi myös hautui ja alkoi haista. :x

Sektio ei ole mikään miellyttävä kokemus, ei ainakaan minulle. Kolmannessa vielä kesti melkein 1,5h, kun joku kalvo/lihas oli säpäleinä ja sitä kuulemma kokosivat kuin palapeliä. Ja kiinnikkeitäkin oli hirveästi. Ja sitten se pahoinvointi, paniikki jne. Ja se inhottava tunne, kun puudutus alkaa nousta. Mulla vielä jokaisessa noussut liian ylös puudutus, josta tullut hengenahdistusta ja todella tukala olo. Toki joillakin on mennyt todella hyvin ja vaivattomasti, mutta on syytä varautua siihen, että ongelmia voi tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Niin juu, kannattaa liikkua mahdollisimman paljon, toipuu nopeammin. :) Ite olin sairaalassa jokaisen sektion jälkeen 3 yötä.

Jep, heti ylös kun vaan kykenee ja liikkeelle. Vaikka ne pari ekakertaa on hirveitä niin se helpottuu kerta kerralta.

Minulla toipuminen oli nopeaa, la syntyi vauva ja maanantaina kotia. Haava oli yhden yön tosi kipeä, ei muulloin. Käveleen pääsin seuraavana päivänä leikkauksesta ja hoitamaan vauvaa itse. Viisi tikkiä yhteensä ja viikon päästä sektiosta jo tikkien poisto. <itse koin pääseväni helpolla. Ja itse leikkaus meni tosi nopeesti.

Miksi muuten nukutuksessa tehdään? Mulla eka sektio oli kiireellinen ja kaksi muuta suunniteltuja sektioita ja tehtiin ilman nukutusta. Ekan aikana olo oli kyllä niin hirveä, että kysäisin, että eikö ne vois vaan nukuttaa. :D Mutta ei ne nukuttanu, "ihme kyllä". :D

Minulla kolme pakollista sektiota, kohdun supistelemattomuuden takia. Kaikki olivat hyviä kokemuksia, ohitse nopeasti, ei jälkikomplikaatioita -- olin helppo tapaus. Leikkurissa meni ehkä puolisen tuntia kaiken kaikkiaan, heräämössä sen jälkeen noin 1,5 h. Jotta olet hyvin valmistautunut, noudata etukäteen annettavia ohjeita tarkasti, esimerkiksi syömis- ja juomisrajat ovat tarkat pahoinvoinnin yms. minimoimiseksi.

Jokainen sektioni tapahtui aamupäivällä, ja joka kerralla minut avustettiin ensimmäisen kerran jalkeille saman päivän iltana. Kipulääkkeitä kannattaa ottaa parina ensimmäisenä päivänä reippaasti, vielä silloin kun on KIVUTON olo, jotta vaikutus on riittävä. Älä pelkää lääkkeitä, ne eivät todellakaan ole haitaksi vauvallesi. Kivuista kärsivä äiti olisi vauvallesi huonompi vaihtoehto... Muistuta ensimmäisenä päivänä, että henkilökunta antaa kipulääkkeet hyvissä ajoin ennen kuin sinut avustetaan ensimmäisen kerran jalkeille.

Vauvaa sain imettää heti heräämöstä osastolle palauduttuani. Koska ensimmäinen päivä menee paljolti petissä, kutsu vaan reippaasti henkilökuntaa paikalle, kun tarvitset vauvan nostajaa tai muuta apua. Kaikilla kolmella kerralla hoidin vauvaa toisen päivän aamusta alkaen jo lähes täysin itse, paitsi vauvan nostamiseksi hoitopöydälle vaipanvaihtoa varten jouduin pyytämään henkilökunnan apua. Olen nimittäin lyhyt, ja hoitopöytä oli minulle hiukan liian korkealla, joten vauvaa nostaessa olkapääni kohosivat liikaa ja nostaminen tuntui haavassa. Henkilökunta tuli aina napisematta avustamaan, joten älä arastele pyytää apua, vaikka se vähän mölliltä tuntuisikin. Tärkeää on saada haavan paraneminen hyvään alkuun.

Parina kolmena ensimmäisenä päivänä minulle tapasi kertyä ilmaa vatsaan, mikä oli minusta inhottavinta koko touhussa, kun vatsa pullistui ja meni ilmasta aivan kovaksi. Ilman purkamiseksi saa lääkettä, joka sekin on vaaratonta vauvalle.

Kun naurattaa, yskittää, aivastuttaa, paina tyyny alavatsan tueksi ja mene vähän koukkuun,
jotta haavassa ei tunnu nykimistä.

Varaa kotiin lähtemistä varten mukavia, löysiä vaatteita, joiden saumat yms. eivät osu lähellekään leikkaushaavan paikkaa. Jos puolisosi ei ota isyyslomaa, pyydä ihan reippaasti joku avustamaan parin kolmen päivän ajaksi, jotta saat levätä etkä joudu nostelemaan MITÄÄN vauvaasi painavampaa. Hoida haavaa ohjeiden mukaisesti. Minulla ainakin näillä ohjeilla toipuminen oli kaikilla kolmella kerralla nopeaa ja täydellistä.

Tsemppistä matkaan, mene avoimin mielin ja rauhallisena! Kaikki on ohitse ennen kuin huomaatkaan, ja palkinto ei voisi olla upeampi!

kiitos taas kokemuksistanne=) nukutus sentakia koska mulle on kolmesti yritetty laittaa epiduraalipuudusta ja se on aina epäonnistunut ja nyt mulla on kammo ja kamala pelko koko puudutusta kohtaan

Jos spinaalipuudutus, pitää makuulla olla 24h tämän jälkeen (muuten voi tulla ongelmia mm. selän kanssa), sitten voikin jo nousta ylös ja hoitaa vauvaa oman voinnin mukaan. Kuukauteen ainakaan ei saisi nostella raskaita tavaroita eikä kurkotella, ettei esim. kiinniommellut vatsalihakset tai kohtu repeä. Itselläni takana kaksi sektiota, ja todella hyvät kokemukset molemmista! Minuakin pelotti etukäteen molemmat, mutta käynnistyneen synnytyksen ja kipujen takia jännitys unohtui ja odotin vaan että koska leikkaavat!!

Tsemppiä vaan, hyvin se menee! Kunhan maltat sen puudutuksen jälkeen olla aloillasi sen yhden vuorokauden!

Alkuperäinen kirjoittaja balou:
Jos spinaalipuudutus, pitää makuulla olla 24h tämän jälkeen (muuten voi tulla ongelmia mm. selän kanssa), sitten voikin jo nousta ylös ja hoitaa vauvaa oman voinnin mukaan. Kuukauteen ainakaan ei saisi nostella raskaita tavaroita eikä kurkotella, ettei esim. kiinniommellut vatsalihakset tai kohtu repeä. Itselläni takana kaksi sektiota, ja todella hyvät kokemukset molemmista! Minuakin pelotti etukäteen molemmat, mutta käynnistyneen synnytyksen ja kipujen takia jännitys unohtui ja odotin vaan että koska leikkaavat!!

Tsemppiä vaan, hyvin se menee! Kunhan maltat sen puudutuksen jälkeen olla aloillasi sen yhden vuorokauden!

Mulle tehtiin sektio spinaalissa eikä mun tarvinnu olla makuullaan 24h vaan iltapäivällä kun leikattiin niin illalla jo nousin.

Mulla tehtiin spinaalissa hätäsektio. Yllättävän iisi toimenpide, olin odottanut jotain paljonpaljon kamalampaa :)
Toipuminenkin oli nopeaa, mahdollisimman pian kannattaa tosiaan nousta pystyyn. Haava ei ollut mitenkään erityisen kipeä, enemmän tuskaa aiheutti maidon nousu.
Kyllä sä siitä selviät, tsemppiä :wave:

*muoks* ilman kertyminen mahaan tosiaan sattui, ja se mahan paineleminen sairaalassa :/ pyysin aina särkylääkettä sitä ennen.

Kohtu ei repeä, eikä lihaksia katkota suunnitellussa sektiossa.Kiinnikkeitä voi tulla jos rehkii liian aikaisin, siksi kk lepo.Pessi varmaan tarkoittaa kiireistä sektiota, hätäsektiossa nukutetaan. Nimim suunnitellun ja kiireisen läpi käynyt

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Kohtu ei repeä, eikä lihaksia katkota suunnitellussa sektiossa.Kiinnikkeitä voi tulla jos rehkii liian aikaisin, siksi kk lepo.Pessi varmaan tarkoittaa kiireistä sektiota, hätäsektiossa nukutetaan. Nimim suunnitellun ja kiireisen läpi käynyt

Öö... Kyllä sektiossa joudutaan aina leikkaamaan vatsalihasten läpi... Ei se riipu siitä onko suunniteltu vai kiirellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:

Hätäsektiokin tehdään nykyään useimmiten spinaalissa, se on jopa nopeampi laittaa.

Yhteistyössä