Minulla kolme pakollista sektiota, kohdun supistelemattomuuden takia. Kaikki olivat hyviä kokemuksia, ohitse nopeasti, ei jälkikomplikaatioita -- olin helppo tapaus. Leikkurissa meni ehkä puolisen tuntia kaiken kaikkiaan, heräämössä sen jälkeen noin 1,5 h. Jotta olet hyvin valmistautunut, noudata etukäteen annettavia ohjeita tarkasti, esimerkiksi syömis- ja juomisrajat ovat tarkat pahoinvoinnin yms. minimoimiseksi.
Jokainen sektioni tapahtui aamupäivällä, ja joka kerralla minut avustettiin ensimmäisen kerran jalkeille saman päivän iltana. Kipulääkkeitä kannattaa ottaa parina ensimmäisenä päivänä reippaasti, vielä silloin kun on KIVUTON olo, jotta vaikutus on riittävä. Älä pelkää lääkkeitä, ne eivät todellakaan ole haitaksi vauvallesi. Kivuista kärsivä äiti olisi vauvallesi huonompi vaihtoehto... Muistuta ensimmäisenä päivänä, että henkilökunta antaa kipulääkkeet hyvissä ajoin ennen kuin sinut avustetaan ensimmäisen kerran jalkeille.
Vauvaa sain imettää heti heräämöstä osastolle palauduttuani. Koska ensimmäinen päivä menee paljolti petissä, kutsu vaan reippaasti henkilökuntaa paikalle, kun tarvitset vauvan nostajaa tai muuta apua. Kaikilla kolmella kerralla hoidin vauvaa toisen päivän aamusta alkaen jo lähes täysin itse, paitsi vauvan nostamiseksi hoitopöydälle vaipanvaihtoa varten jouduin pyytämään henkilökunnan apua. Olen nimittäin lyhyt, ja hoitopöytä oli minulle hiukan liian korkealla, joten vauvaa nostaessa olkapääni kohosivat liikaa ja nostaminen tuntui haavassa. Henkilökunta tuli aina napisematta avustamaan, joten älä arastele pyytää apua, vaikka se vähän mölliltä tuntuisikin. Tärkeää on saada haavan paraneminen hyvään alkuun.
Parina kolmena ensimmäisenä päivänä minulle tapasi kertyä ilmaa vatsaan, mikä oli minusta inhottavinta koko touhussa, kun vatsa pullistui ja meni ilmasta aivan kovaksi. Ilman purkamiseksi saa lääkettä, joka sekin on vaaratonta vauvalle.
Kun naurattaa, yskittää, aivastuttaa, paina tyyny alavatsan tueksi ja mene vähän koukkuun,
jotta haavassa ei tunnu nykimistä.
Varaa kotiin lähtemistä varten mukavia, löysiä vaatteita, joiden saumat yms. eivät osu lähellekään leikkaushaavan paikkaa. Jos puolisosi ei ota isyyslomaa, pyydä ihan reippaasti joku avustamaan parin kolmen päivän ajaksi, jotta saat levätä etkä joudu nostelemaan MITÄÄN vauvaasi painavampaa. Hoida haavaa ohjeiden mukaisesti. Minulla ainakin näillä ohjeilla toipuminen oli kaikilla kolmella kerralla nopeaa ja täydellistä.
Tsemppistä matkaan, mene avoimin mielin ja rauhallisena! Kaikki on ohitse ennen kuin huomaatkaan, ja palkinto ei voisi olla upeampi!