Tulevaisuus ahdistaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija98
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija98

Vieras
Olen 16v nuori nainen/tyttö ja mulla on ongelmia elämäni kanssa. Ensinnäkin opiskelu (ainakaan näin rankka) ei onnistu. Olen siis tällä hetkellä lukiossa. Ensimmäinen vuosi meni todella heikosti, ja sain suoritettua vaan jonkun 10 kurssia (30-33 on "normaali") ja nekin arvosanat oli tosi heikkoja, joukossa oli nelosiakin, mutta enemmän 5-7. Tiedän jo nyt, että haaveammattini on ihan joku muu kuin joku insinööri tai asianajaja, haaveilen perusduunarin ammatista (varastonhoitaja, kodinhuoltaja tms...) ja tasapainoisesta elämästä.

Ongelmahan on se, että vanhempani sanovat, että lukio on käytävä loppuun, vaikka päättötodistukseni keskiarvo tulee olemaan todennäköisesti 5-6 ja tuskin koskaan tulen edes pääsemään siihen pisteeseen, että saan lukion suoritetuksi. Laiskuudesta tms ei ole kyse, löytyy kilpirauhasen vajaatoiminta joka aiheuttaa väsymystä ja kaksisuuntainen mielialahäiriö. Mun haave on, että voisin elää elämääni rauhassa vaikka yksiössä lemmikkini kanssa ja käydä tavallisessa työssä.

Stressinsietokyky mulla on todella alhainen ja yksinkertasesti lukiossa on vain liikaa hommaa mulle. Ja kun eihän siitä edes valmistu mihinkään ammattiin. Korkeakouluopiskelijaa musta ei _koskaan_ tule. Ei musta ole siihen, ja mun mielestä on myös rohkeutta myöntää se. Jokaisella on oma paikkansa tässä yhteiskunnassa, ja siivoojan ammattikin on aivan yhtä hieno kuin esimerkiksi lääkärin, jos ihminen itse vain viihtyy työssään. Olen myös kuullut, että peruskoulun papereilla on helpompaa päästä amikseen sisään, kuin todella heikoilla lukion papereilla. Peruskoulun keskiarvohan mulla kuitenkin on yli kasi.

Mun terveydentila on sellainen, että mulle suositellaan tasapainoista ja ns. rauhallista ja säännöllistä elämänrytmiä, juurikin sen takia, ettei stressi pääse liian suureksi ja pahenna depressio- ja maniakausia. Mitä väärää siinä on, että en halua olla mitään suurta vaan oman elämäni sankari? Yksinasuja pärjää varsin hyvin vähän pienemmälläkin palkalla, jos ei esimerkiksi asu ihan keskustassa ja osaa sijoittaa rahansa oikeisiin asioihin eikä turhiin hömpötyksiin.

Sitä vaan kysyisin, että mitä mieltä te olette? Teksti oli sekava, pahoittelut siitä. Kaipailisin vain tukea tämän asian kanssa, kun tuntuu, että romahdan kohta kun multa vaaditaan niin paljoa.

:) Ensinnäkin, hali sulle! Mä oon käyny aika samanlaisen tilanteen läpi. Kerää jostain sitä voimaa, että pystyt kertomaan omat fiilikset vanhemmilles.. Ei se ole oikein että teet asioita vaan miellyttääksesi muita, ei ollenkaan. Kerro miltä susta tuntuu, ja mitä oikeesti haluat. Vaikka se onkin vaikeeta. Uskon että sun vanhemmat ymmärtää jos ne näkee oikeasti kuinka huonosti voit. Ei tässä elämässä ole oikeasti kiire mihinkään. Aina voi kouluttautua jos tahtoo.

Ajattele omia haaveita ja terveyttä. Lukio on tarpeellinen vain (ja ei silloinkaan aina) jos menet korkeakouluun. Normaali ammatti ei ole sen huonompi kuin mikään muukaan ammatti, miltei kaikki ammatit ovat todella tarpeellisia, esim. siivoojatkin yms. Ajattele mikä tekee sinut onnelliseksi, kaikkien ei tarvitse tavoitella niinsanottuja suosittuja ammatteja ja haaveita, kaikki saavat olla erilaisia ihmisiä. Milloin tästä maailmasta tuli niin suorituskeskeinen? Kunhan tekee oman panoksensa yhteiskuntaan, kuten varsinkin hoitajat siivoojat yms. saahan itse valita mitä tekee ja mikä tekee onnellikseksi.

Oletko varma, että sinulla on molemmat lääkitykset tasapainossa? Jos esim. kilpparilääkitys on alakantissa, niin voit olla ns. horroksessa ja elämä alkaa selkenemään, kun asia saadaan kuntoon.

Kiitos vastauksista!
Puhun asioista aamulla vanhempieni kanssa. :) Ehkäpä tämä tästä alkaa järjestyä, jos ei, niin voin ottaa asian puheeksi myös terapiassa.

Pitäisi olla lääkitykset kunnossa, juuri kävin verikokeissakin ja oli ok.

-ap

Ajattele omia haaveita ja terveyttä. Lukio on tarpeellinen vain (ja ei silloinkaan aina) jos menet korkeakouluun. Normaali ammatti ei ole sen huonompi kuin mikään muukaan ammatti, miltei kaikki ammatit ovat todella tarpeellisia, esim. siivoojatkin yms. Ajattele mikä tekee sinut onnelliseksi, kaikkien ei tarvitse tavoitella niinsanottuja suosittuja ammatteja ja haaveita, kaikki saavat olla erilaisia ihmisiä. Milloin tästä maailmasta tuli niin suorituskeskeinen? Kunhan tekee oman panoksensa yhteiskuntaan, kuten varsinkin hoitajat siivoojat yms. saahan itse valita mitä tekee ja mikä tekee onnellikseksi.

Se että on esim. siivooja ei tarkoita ettei olisi muuta koulutusta. Meidän firmassa lähes kaikilla siivoojilla on muukin ammatti, itsellänikin korkeakoulutasoinen, enkä ole ainut. Yksikin kollegani on insinööri, Suomessa opiskellut. Alalla on väkeä hyvin erilaisista taustoista. Ei todellakaan ole niin että siivoojan koulutus olisi keskenjäänyt peruskoulu. Hieman huvitti kun yksi henkilo kysyi osaanko englantia....no, tuota, kyllähän opiskellessa tenttikirjatkin olivat englanniksi...

Tämä pitkänä sivuhuomautuksena. Ap, uskalla vastustaa vanhempiasi. Lukiota ei ole pakko käydä. Olethan ollut opinto-ohjaajan puheilla, entä ammatinvalintapsykologin? Tärkeintä olisi terveytesi.

Kuulostat fiksulta nuorelta naiselta. :) Kun vanhemmillesi asiasta puhut, niin voisit muistuttaa heitä siitä, että aina voi käydä iltalukion myöhemmin ja vaikka hakeutua korkeakouluunkin. Ja nykyään ammattikoulupohjaltakin pääsee hakemaan korkeakouluihin. Joten mitään mahdollisuuksia ei menetä pysyvästi sillä, että nyt teet kuten terveydentilaasi ja nykyisiin suunnitelmiisi parhaiten sopii. Vanhempasi kun ehkä pelkäävät, että menetät tilaisuuden kouluttautua korkeammalle, jos myöhemmin terveydentilasi mahdollisesti parannuttua sellaista toivotkin. Mutta niinhän asia ei ole.

Lukion käyminen ei todellakaan tarkoita, että ammattikorkean ja yliopiston ovet avautuu, molempiin sitä paitsi pääseen muutakin kautta. Insinöörin tai asianajajan ammattiakaan tarvi vielä mihkään haudata, jos tiedät että joku ammattikoulun linja kiinnostaa enempi, niin sinne vaan. Ammattikoulusta voi yhtälailla hakea ammattikorkeeseen ja sieltä mennä vaikka sinne yliopistoon jos siltä rupee tuntumaan.

Tulevaisuuden suunnittelu ahdistaisi ketä tahansa 16-vuotiasta, varsinkaan jos ei tiedä vielä mitä haluaa. Olet huolissasi terveydestäsi ja haluaisit vain vaatimatonta, stressitöntä elämää omillasi asuen.

Voisit aloittaa siitä että lopetat nyt tässä kohti tulevaisuuden murehtimisen. Sinulla on vielä useita vuosia aikaa pohtia mikä ammatti sopisi sinulle. Ymmärrän vanhempiesi näkökulman, lukiossa saisit varmistaa että voit jälkeenpäin hakeutua minne vaan haluat. Eivät he halua sillä pahaa, mutta he katsovat tilannetta kokonaisuutena, kun sinä elät sitä palasina.

Näen sinussa niin paljon itseäni tuon ikäisenä. En välittänyt lukiosta ja päädyin siivoojaksi. Oli hieman masennusta ja elämä muutenkin sekaisin. Myöhemmin huomasin että siivoaminen teki minut onnettomaksi ja hakeuduin korkeakouluun. Löysin oman uran vaativassa asiantuntijatehtävässä. Haluan tällä sanoa että mitä valitset nyt, se ei välttämättä ohjaa elämäsi lopullista suuntaa.

Annan sinulle vain sellaisen vinkin että huolehdi nyt terveydestäsi ja koita saada mielenterveysasiat kuntoon. Ilman terveyttä ei ole mitään. Kun olet tasapainoisempi sinun on helpompi ajatella muitakin asioita. Tähän voi mennä vuosia, mutta hyvä pohjatyö on parempi kuin ongelmien kanssa jatkuva kamppailu vielä myöhemmässäkin iässä.

Kunnon terapeutti ja hyvät kontaktit nuorisopsykiatriaan. Sieltäpäin minunkin asiat lähtivät aukeamaan ja sain paremman alun elämälle.

Kiitos vastauksista taas. :)

Olen itsekin yrittänyt miettiä tätä asiaa siltä kannalta, että se lukio on hyödyllinen tulevaisuutta ajatellen jne... Mutta kun se keskiarvo tosiaan huitelee siellä 5-6 tienoilla, niin avaako se muka tosissaan ovet johonkin korkeakouluun..? :D Luulenpa, ettei sen enempää kuin keskitasoisesti suoritettu ammattikoulukaan. Varsinkin kun jos/kun joskus kirjoitan, niin tulokset tuskin on mitään kovin kaksisia.

Jos nyt tuossa lukiossa päätän roikkua vielä nämä kolme vuotta (neljässä vuodessa se on pakko käydä, jos meinaa saada tarpeeksi suorituksia kasaan), niin mitäs sitten kun ne paperit on mitkä on ja pitäs hakeutua jatko-opintoihin? Eihän sellasilla papereilla mennä välttämättä edes yo-pohjaisiin amiksiin enää... Siksi mietinkin, että olisiko kuitenkin turvallisempaa nyt hakeutua sille alalle opiskelemaan mikä kiinnostaa ja missä toimeentulo olisi ainakin jokseenkin varmaa tulevaisuudessa, kuin jäädä tähän tilanteeseen, kun käytännössä lukio-opiskelu ei onnistu yhtään. Ja voihan sitä opiskelua todellakin jatkaa myöhemmin elämässään, jos elämäntilanne on silloin vakaampi ja mahdollisuudet suoriutua teoriapainotteisista opinnoista paremmat.

Tokihan ymmärrän tuon näkökulman, että lukiossa on aikaa miettiä asioita jne... Mutta mä oon tiennyt jo aika kauan mitä haluan tehdä, ja nämä haaveet on sentään realistisia suhteutettuna mun terveydentilaan ja jaksamiseen. Ei pidä vaatia itseltään liikoja, kun todellisuus on mitä on. Vanhempani eivät kylläkään myöskään ole korkeakouluja käyneet, toinen käynyt lukion melko heikolla menestyksellä ja toinen amiksen suorittanut. Silti aivan onnellisia ihmisiä ja palkka riittää varsin hyvin. Mietin vain, että miksi multa pitäisi odottaa sen enempää varsinkin kun mulla on tää luonnekin sellainen, että käytännön hommat on enemmän se mun juttu? Ei kai mun elämääni kannata alkaa sen pohjalta rakentamaan, mitä vanhemmat haluaa. Ja tokihan voisin amiksesta hakea ammattikorkeakouluun, jos haluan. Uskon kuitenkin, että mulla olis selkeästi paremmat mahdollisuudet saada ammattikoulu suoritettua suhteellisen hyvin arvosanoin kuin lukio edes niillä vitosilla.

En oo vielä puhunut vanhemmille tästä, kun heillä on tällä hetkellä muita hommia. Ajattelin kuitenkin rohkaistua ja avata suuni tässä ennen iltaa. Parempi kai se on ajatuksensa kertoa ja saada surkea vastaanotto kuin hautoa näinkin vakavia asioita vaan yksinään. :/ En vaan tiedä mitä teen, jos he tyrmäävät ajatukseni täysin. Mutta en halua elämääni pilatakaan. Täytyy vähitellen alkaa miettiä, kumpi painaa vaakakupissa enemmän, vanhempien sana vai omat kutsumukset. Mutta ei kai se väärin oo tehdä niin kuin itsestä tuntuu, varsinkin kun aika moni muu ulkopuolinen on ollut tästä asiasta samaa mieltä mun kanssa.

Mun nuorin haluaisi mennä lukioon muttei se tule pääsemään. ainoa mikä mua ahdistaa ja pelottaa on venäjä. Kaikesta muusta selviää kun elämä vaan on elämää.

Yhteistyössä