Tuli mieleen,miten suhtautua kun ystävä ei pidä lapsista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teresa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teresa

Vieras
niin, mulla on ystävä joka on käynyt kylässä muutamia kertoja, siis ollaan tunnettu 18 vuotta, joten aina ollaan oltu kavereita. tiedän ettei hän halua koskaan lapsia ja ymmärrän häntä. en puhu todellakaan vaan vauvoista.

mutta miten reagoida kun tuo kaveri vaan koko ajan puhuu kaikkea "negatiivista", että ei halua lapsia, ei kestäisi sitä sitovuutta, huolta ja syyllisyyttä jne.. sitten jos yritän sanoa että "onhan tässä toki ihania puoliakin, mutta ymmärrän kyllä tuonkin", niin tulee sellainen hassu olo.. siis en mä halua voivotella ystävän kanssa kuinka ei kannata hankkia lapsia jne., kun oma tytär on paras asia elämässäni :) .

No jos sä et kerran puhu sille ettet ymmärrä miksei sillä oo lapsia niin ei senkään tarvis sulle tuollasta puhua. Mä en varmaan jaksais kuunnella. Tuntuu että tahallaan pyrkii riitaan tai jotain.. Loukkaantuisin kyllä jos kaveri tosissaan puhuis mulle kuinka mun lapset on kamalia.

Haluisikohan jotenkin hyväksynnän omalle valinnalleen? Nykyäänkin kuitenkin kohtaa varmaan kauhistelua, jos on nainen, eikä halua lapsia. Jos sanoisit ihan selkeästi, että eihän kaikkien tarvitse haluta lapsia, ihmiset haluaa eri asioita. Jotain sellaista ootkin ilmeisesti sanonut, mutta jos sanoisit, että turha sitä on miettiä ja ei sitä tarvitse mitenkään perustella, jos ei halua, niin ei halua.

Ei sun tarvitse tuollaista kuunnella, siitäkään huolimatta että jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä. Jos ei osaa olla hiljaa ja ns. joustaa kuten sinäkin teet, niin oo kutsumatta kylään. :)

tiedän tunteet. toi on kamalaa.. mun ystäväni sai juurikin kuulla että olen raskaana. ja ei haluisin mitenkää että pitäisin lapsen. paheksuu asiaa ja kertoo kaikkea huonoja puolia vain. ei mitään hyvää. itse kuitenkin olen jo 22 vuotias. ja kunnon parisuhde. ajattelin pitää lapsen mutta tuntuu että menetänkö ystäväni siinä. vaikka silloin se ei olisi sen arvoinen.

Olenpa törmännyt muutamaan vastaavanlaiseen, tosin en ihan lähimmässä piirissäni. Mutta siis, on tosiaan raskasta varmaan moista kuunnella. Ehkä välttelisin ihmistä tai kyseistä puheenaihetta kuin ruttoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ylipäätään ihminen, joka puhuu jatkuvasti jotain negatiivista, on ystävänä aika raskas.

Peesailen tätä. Enkä kyllä ymmärrä tosiaan ihmisiä, joiden on lapsia omaavien ystävien seurassa jatkuvasti toitotettava sitä, kuinka itse ei halua lapsia ja sitä, ettei pidä lapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja matilda:
mun ystäväni sai juurikin kuulla että olen raskaana. ja ei haluisin mitenkää että pitäisin lapsen. paheksuu asiaa ja kertoo kaikkea huonoja puolia vain. ei mitään hyvää. itse kuitenkin olen jo 22 vuotias. ja kunnon parisuhde. ajattelin pitää lapsen mutta tuntuu että menetänkö ystäväni siinä. vaikka silloin se ei olisi sen arvoinen.

:o :o Huh huh... Itse miettisin kyllä haluaisinko itse pitää enää yhteyttä tuollaiseen ystävään...

Itselleni tuli mieleen, että jospa sinun ystäväsi ei ole sinut omaan lapsettomuuden kanssa ja sen takia puhuu lapsista jatkuvasti negatiiviseen sävyyn? Hakee sitä kautta varmuutta omalle päätökselle?
Olen nimittäin omassa kaveripiirissä huomannut sen. Yki pariskunta on ajat sitten ilmoittanut, että he eivät lapsia halua. Heillä on siihen syynsä, mutta silti he jaksavat ihaillaa ja jakaa iloa meidän lapsista :) Toinen pariskunta on myös sanonut, että he eivät halua lapsia, mutta on just sitä negatiivisyyttä, mikä minusta on piilevää kadeutta muiten lapsista.

Niin ihmettelen sitä että en odotakaan että ystävän pitäisi mun lapselle leperrellä tai pitää sylissä tms., mutta miksi pitää tavallaan olla "yli-välinpitämätön" ja sitten päälle kertoa koko ajan kuinka itse ei haluaisi. Tavallaan tuntuu etten saisi kertoa mitään hyvää omasta äitiydestäni tms..

en myöskään oikein viitsi edes puhua asiasta ystäväni kanssa. en oikein uskalla. enkä tiedä miksi. vaikka olemme päättäneet jo pitää lapsen. ystäväni kysyy jatkuvasti että joko olet käynyt lääkärissä ja koska teet abortin. kai hänkin pelkää että menettää mut. en tie tiedä mitä se sitten on. haluisin vain että se kuuntelis mua koska tää on mun eka raskaus ja pitäis saada puhua jollekkin. tuntuu todella ahdistuneelta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ihmettelen sitä että en odotakaan että ystävän pitäisi mun lapselle leperrellä tai pitää sylissä tms., mutta miksi pitää tavallaan olla "yli-välinpitämätön" ja sitten päälle kertoa koko ajan kuinka itse ei haluaisi. Tavallaan tuntuu etten saisi kertoa mitään hyvää omasta äitiydestäni tms..

Mulla on kavereita joiden kanssa puhun kaikenmaailman asioista ja sitten on kavereita joiden kanssa puhun äitiydestä. On vielä kavereita joille voin puhua ihan kaikesta, mutta en todellakaan vaivaa sellaisia kavereita millään äitiysjutuilla joita ne ei kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ylipäätään ihminen, joka puhuu jatkuvasti jotain negatiivista, on ystävänä aika raskas.

Totta, minullakin oli tuollainen 'ystävä' ja en enää jaksanut kuunnella hänen ongelmiaan ja lopetin.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mulla on kavereita joiden kanssa puhun kaikenmaailman asioista ja sitten on kavereita joiden kanssa puhun äitiydestä. On vielä kavereita joille voin puhua ihan kaikesta, mutta en todellakaan vaivaa sellaisia kavereita millään äitiysjutuilla joita ne ei kiinnosta.

Siis tarkoitan että "varon" sanomasta edes mitään hyviä asioita, esim. olipa ihanaa käydä tytön kanssa uimassa tms.. En tietenkään hössötä mitään muita äitijuttuja tuolle ystävälle, mutta kun arkeni on 100% lapsen kanssa oloa, niin väkisinkin kuulumiseni sisältää myös lapseeni liittyviä asioita.

en myöskään oikein viitsi edes puhua asiasta ystäväni kanssa. en oikein uskalla. enkä tiedä miksi. vaikka olemme päättäneet jo pitää lapsen. ystäväni kysyy jatkuvasti että joko olet käynyt lääkärissä ja koska teet abortin. kai hänkin pelkää että menettää mut. en tie tiedä mitä se sitten on. haluisin vain että se kuuntelis mua koska tää on mun eka raskaus ja pitäis saada puhua jollekkin. tuntuu todella ahdistuneelta.

Nauti rauhassa vauvan odotuksesta ja jätä "ystäväsi" puheet omaan arvoonsa. Kyllä ystäväsi varmasti viimeistään lapsen synnyttyä rauhoittuu ja jos ei niin eihän sinun ole pakko olla tuollaisen kaverin kanssa tekemisissä. Onnea raskaudestasi!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Nauti rauhassa vauvan odotuksesta ja jätä "ystäväsi" puheet omaan arvoonsa. Kyllä ystäväsi varmasti viimeistään lapsen synnyttyä rauhoittuu ja jos ei niin eihän sinun ole pakko olla tuollaisen kaverin kanssa tekemisissä. Onnea raskaudestasi!

peesi

Yhteistyössä