Tuli mieleen noista liemikuutioista yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miirikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja mut meinattiin lynkata, kun mainitsin asiasta eräässä roskaruokaketjussa, jossa äidit kehuskelivat antavansa SÄÄNNÖLLISESTI roskaruokaa, esim. hamppareita vauvoille! Siis jopa alle 1-vuotiaille! Ei oikeesti voi muuta ku ihmetellä mitä ihmisten päässä liikkuu... :/

Kirjoittelin aiheesta joskus aiemmin kun joku pilkkasi,että laitanko lapsille kouluun eväät kun en hyväksy aromivahventeita arkiruoassa.
Espoossa tämä asia on kunnossa.
Espoon päiväkodeissa ja kouluissa aromivahventeet ovat kiellettyjä.
Jonkinlainen lainaus uutisoinnista:Espoon kaupunki on lopettanut lisäaine E621 eli natriumglutamaatin käytön kouluruokailussa. Se on yleisesti käytetty aromivahvenne, jota lisätään muun muassa liha- ja kalaruokiin ja makkaroihin. Sitä on myös muun muassa monissa marinointiliemissä, mausteseoksissa, lihaliemikuutioissa ja

Meillä pojan tarhassa tehdään ruuat itse. Alusta loppuun.
Esim. marjakeitot on itse kerätyistä marjoista, lohi on kalastajalta suoraan ostettua jne..

Aina kaikissa on jotain ikäviä puolia, mutta suht tyytyväinen tuohon tarhan ruokapuoleen =)

Alkuperäinen kirjoittaja millinka:
Esim. marjakeitot on itse kerätyistä marjoista, lohi on kalastajalta suoraan ostettua jne..

Aina kaikissa on jotain ikäviä puolia, mutta suht tyytyväinen tuohon tarhan ruokapuoleen =)

Eihän tuo itse tekeminen tarkoita sitä, etteikö keittäjä voisi heittää liemikuutioita ruokaan runsaastikin. Samoin suolan kanssa ollaan aika lailla kokin makumieltymysten armoilla, valitettavasti.

Erään raflan hyllyllä ainakin on jättipurkki aromisuolaa, jonka kyljessä oikein mainostetaan: "Vahvistaa ruoan aromia."

Että näin... Kyllä noita käytetään. Erityisesti kouluruokailussa.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja millinka:

Eihän tuo itse tekeminen tarkoita sitä, etteikö keittäjä voisi heittää liemikuutioita ruokaan runsaastikin. Samoin suolan kanssa ollaan aika lailla kokin makumieltymysten armoilla, valitettavasti.

Mutta siis ei käytetä niitä meidän tarhassa, sitä en tosiaan selkeästi sanonut. Ovat tosi tarkkoja noista. :)
Ja nuo olivat vaan esim. tarhan toiminnasta muuten :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se minusta aika ikävää, jos kokki ei osaa tehdä maukasta ruokaa ilman arominvahvennetta...

Minusta on aika ikävää, että demonisoidaan jokin ruoanlaitossa käytettävä aine ilman syytä.

Minusta taas on ikävää, että ei oteta selvää asioista vaan otetaan nöyrästi vastaan kaikki se paska, mitä ruokateollisuus suuhumme syytää.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Minusta taas on ikävää, että ei oteta selvää asioista vaan otetaan nöyrästi vastaan kaikki se paska, mitä ruokateollisuus suuhumme syytää.

Hmm, minä kyllä valitsen ihan itse suuhuni laittamani ruoan.

On se minusta aika ikävää, jos kokki ei osaa tehdä maukasta ruokaa ilman arominvahvennetta...

Minusta on aika ikävää, että demonisoidaan jokin ruoanlaitossa käytettävä aine ilman syytä.

Eihän tuo ilman syytä ole. Sen sijaan mielestäni kokki on ammattitaidoton, jos ei ilman arominvahvennetta pärjää...

Eihän tuo ilman syytä ole. Sen sijaan mielestäni kokki on ammattitaidoton, jos ei ilman arominvahvennetta pärjää...

Kerro sitten niitä syitä? Jos kokki saa herkullisempaa ruokaa arominvahvennetta käyttäen, miksi sitä ei saisi käyttää?

Aika monessa laitoskeittiössä olen vieraillut. Siellä suositaan paljon niitä pussikastikkeita ja tosiaan, siellä on isot törpöt aromivahventeisia mausteita. :/

Kerro sitten niitä syitä? Jos kokki saa herkullisempaa ruokaa arominvahvennetta käyttäen, miksi sitä ei saisi käyttää?

Koska se on haitallista.

Yhteistyössä