Tuli mieleen tällainen lapsuudenmuisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meitä oli justiin varoiteltu namusedistä. Mun pikkuveli, silloin 5v, oli ja on edelleen ylisosiaalinen. Kerran sitten oltiin veljen kanssa pihalla leikkimässä kun joku tuntematon mies tuli juttelemaan ja pyysi mun veljeä kioskille mukaan ja lupasi karkkia. Kielsin veljeä lähtemästä, mutta veli meni kuitenkin. Menin paniikissa äidille kertomaan, äiti ryntäsi ulos ja minä perässä. Veli tuli miehen kanssa karkkipussi kourassa pihaan, äiti vilkaisi heitä ja nauraen totesi: "Ai se on Remu!". Remu Aaltosen setä asui meidän naapurissa ja Remu oli sedällään käymässä, mut enpä minä ollu koskaan ennen koko ihmistä nähnyt :D

Ja mun äiti ja veli oli siis nähneet monta kertaa Remun siellä setänsä luona, mut minä en koskaan kun olin hieman epäsosiaalisempi ja hyvin harvoin kävin siellä.

Niimpä, mistäs sitä lapsi kaikki julkimot tietäisi ;-)

Itse on pohdittu, miten neuvoa (sedistä tuli mieleen...) 6 vuotiaalle, että jos eksyy (vaikkei saisi yksin liikkua, kerran karkasi), pitäisi kysyä aikuiselta apua, mutta mieluiten naiselta/mieheltä jolla on lapset mukana....miten opettaa, ettei kysy "vääränlaiselta" aikuiselta. Tai jos muita aikusia ei näy kun se epämääräinen.....

Niimpä, mistäs sitä lapsi kaikki julkimot tietäisi ;-)

Itse on pohdittu, miten neuvoa (sedistä tuli mieleen...) 6 vuotiaalle, että jos eksyy (vaikkei saisi yksin liikkua, kerran karkasi), pitäisi kysyä aikuiselta apua, mutta mieluiten naiselta/mieheltä jolla on lapset mukana....miten opettaa, ettei kysy "vääränlaiselta" aikuiselta. Tai jos muita aikusia ei näy kun se epämääräinen.....

Itsekin mietin että missä vaiheessa ja miten kertoa lapsille noista. Me asuttiin Pihlajistossa ja siellä liikkui muutama "namusetä", niinpä niistä puhuttiin koulussa ja äitikin varoitteli. Koululta tuli ihan ilmoitus silloin että vanhempien pitää puhua lapsille näistä. Koulun pihalla liikkui silloin ainakin itsensäpaljastaja, me kaverin kanssa se kerran nähtiin, oltiin ekaluokalla.

Mun käytöksessä kyllä huomasi että oli mennyt puheet perille. :D

olin ala-asteella kun sähkömittarin lukija oli tulossa käymään. kukaan ei ollut huomannut kertoa asiaa minulle. minua oli vannotettu päästämästä ketään ulkopuolista sisälle jos olen yksin kotona. siinä oli mittarimiehellä kova maanittelu et vihdoin avasin oven. ja seurasin häntä kuin haukka askel askeleelta perässä kun kävi sähkökaapilla.

niin. olen avainkaulalapsi synkältä 80-luvulta kun iltapäiväkerhoja ei ollut ja lapset oli koulun jälkeen sekä kesällä ihan yksin kotona.

[QUOTE="viima";24067741]

niin. olen avainkaulalapsi synkältä 80-luvulta kun iltapäiväkerhoja ei ollut ja lapset oli koulun jälkeen sekä kesällä ihan yksin kotona.[/QUOTE]

Olen syntynyt vuonna 1971 ja olin myös avainkaulalapsi. Meillä tosin oli iltapäiväkerho etelä-suomalaisessa pikkukaupungissa.

Yhteistyössä