Tuli mieleen tuosta munasolunluovutuksesta, alkionluovutus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onnsku

Aktiivinen jäsen
12.01.2007
7 767
0
36
Meillä on pakkasessa 7 alkiota, meidän omista soluista siis, ja jos niitä ei käytä itse, ne voi luovuttaa..

Pelkästään munasoluja voisin luovuttaa ajattelematta, että jonain päivänä mukamas mun geenit kävelisi vastaan, mutta noi alkiot :/

Meidän pojat on kaikki niiin samannäköisiä ja isä tunnistettavissa jo kaukaa, että alkioiden luovutus tuntuis hurjalle.

Tuntuu, että silloin ois kyseessä meidän lapsi. Vaikkakin vanhemmuus tulee niiltä, jotka rakastaa ja pitää huolta.

Kaikkea sitä taas miettiikin. Voisitteko te luovuttaa valmiit alkiot?

Niin ja Åbo, sun teot on upeita :flower:
Ja muidenkin luovuttajien tietysti!

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Alkioista en tiedä mut pari kertaa olen munasoluja luovuttanut ja aion jatkossakin luovuttaa, vielä ne kerrat kun mut sinne huolitaan.

Miten pystytte luovuttamaan munasolujanne? Kun mä en pysty kun tunnen että en ole täydellinen, sellainen jonka lapsilla nyt kannattaisi täyttää koko maapallo.

On mulla siltä 2 omaa lasta kun oon ollu niin vauvakuumeinen. Mutta enempää en itseäni tahdo monistaa.

Meillä on muutama alkio pakkasessa. Kyllä ollaan pyöritelty ajatusta, että luovuttaisimme ne pois. Kohta säilytysaika umpeutuu ja arveluttaa paljonko maksaa se pakastimen vuokra. Jos se vuokra maksaa hirveästi, niin kyllä me voitais meidän pikkuvauvelit luovuttaa tarvitseville. Ainakaan puolen vuoden sisään ei olla itse siinä tilanteessa, että perheenlisäystä alettais suunnitella. Ja siinä vaiheessa kun haluaisimme, niin onko miehen siittiöistä enää mihinkään...

Olen luovuttanut munasoluja, kohta luovutan taas ja alkioitakin voisin luovuttaa. Mä väitän että aika pitkälle toi yhdennäköisyys vanhempien/sisarusten kanssa on makuasia. Siskoani sanotaan usein meidän isän näköiseksi, vaikka heillä ei oelkaan mitään biologista yhteyttä. Yhteinen nimi ja perhehistoria vain. Mä olen myös tavannut naisen, joka on tismalleen näköiseni, mutta meilläkään ei mitään geneettistä tai biologista yhteyttä ole. Leena Uotinen on ihan samannäköinen kuin mun äitini, mutta ei heilläkään ole yhteisiä geenejä ollenkaan.

Enkä mä siksi luovuta munasolujani, että pitäisin geenejäni jotenkin erinomaisina. Ainakaan mun geeneissä ei ole mitään suurta vikaa. Se lapsihan saa kuitenkin puolet geeneistään jostain muualta, ja ympä'ristötekijöillä on ihmiseen valtava vaikutus. Munasolujen luovuttamisessahan ei ole kyse luovuttajan "monistamisesta" , jos puhutaan monistamisesta, niin siinä tarkoitetaan jo kloonaamista. Ja koko maapalloahan ei toki mun munasoluillani täytetä, muutamia lapsia parhaimmillaan siinä saadaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja puna:
Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Alkioista en tiedä mut pari kertaa olen munasoluja luovuttanut ja aion jatkossakin luovuttaa, vielä ne kerrat kun mut sinne huolitaan.

Miten pystytte luovuttamaan munasolujanne? Kun mä en pysty kun tunnen että en ole täydellinen, sellainen jonka lapsilla nyt kannattaisi täyttää koko maapallo.

On mulla siltä 2 omaa lasta kun oon ollu niin vauvakuumeinen. Mutta enempää en itseäni tahdo monistaa.

Mutta kun se ei ole itsensä monistamista, tai en minä ainakaan niin ajattele. Lapsettomuuden tuskan kokeneena haluan ihan vilpittömästi olla muille avuksi. Jos minun avullani joku lapseton saa onnen, niin mitä pahaa siinä on? Minun geenit on ihan ok. ei perinnöllisiä sairauksia mahdollisten tulevien vanhempien taakaksi. =)

Meillä jäi pakkaseen 3 alkiota ja kun määräaika umpeutui ja ei uusittu sulatussopimusta niin silloin ne automaattisesti hävitetään. Toisaalta olisin voinut antaa lääketieteen käyttöön/tutkimuksiin, mut mies ei halunnut. Haluan omalta osin tehä kaikkeni lapsettomuuden tutkimusten hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja saman kokenut:
Meillä jäi pakkaseen 3 alkiota ja kun määräaika umpeutui ja ei uusittu sulatussopimusta niin silloin ne automaattisesti hävitetään. Toisaalta olisin voinut antaa lääketieteen käyttöön/tutkimuksiin, mut mies ei halunnut. Haluan omalta osin tehä kaikkeni lapsettomuuden tutkimusten hyväksi.
Nyt hävettää tietämättömyyteni, mutta onkohan se niin, että ne tosiaan käytetäänkin tutkimuksiin eikä "käyttöön"? Olen saattanut luulla väärin, enkä ole koskaan kysynyt. Pakastussopimus on vielä monta vuotta voimassa.

Mä en näe sitä juuri munasoluja kummempana asiana. Ehkä kuitenki ois suotavaa, että johonki kauas annettais ne alkiot, ni ois pienempi todennäköisyys että oman lapsen näköinen ihminen joskus tulis vastaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Onnenkantamoinen:
Alkuperäinen kirjoittaja saman kokenut:
Nyt hävettää tietämättömyyteni, mutta onkohan se niin, että ne tosiaan käytetäänkin tutkimuksiin eikä "käyttöön"? Olen saattanut luulla väärin, enkä ole koskaan kysynyt. Pakastussopimus on vielä monta vuotta voimassa.

Ei niitä käytetä mihinkään ilman lupaa eli jos et uusi sopimusta tai ole heihin millään tavalla yhteydessä niin ne hävitetään. Kotiin tulee lappu, joka täytyy allekirjoittaa sopimuksen uusimiseksi ja kun sen teet niin saat taas lisää aikaa, mut ei kai ne loputtomiin säily/säilytä.