Tuli päiväunikeskustelun myötä kysymys, miten saada huonosti nukahtava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiree"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiree"

Vieras
koululainen nukahtamaan aiemmin?

Hampaan pesu on hieman ennen yhdeksää. Tämän jälkeen on sänkyyn meno ja iltasadun lukeminen. Lapsen kanssa ollaan noin kymmeneen asti, vaan eipä lapsi ole tuohonkaan mennessä nukahtanut. Hän tykkää lukea iltasadun jälkeen omia kirjojaan. ( Usein ennen kirjojen lukemista lapsi "myllää" pehmojensa kanssa ja vaikuttaa, että kohta hän nukahtaa, vaan ei, kun hän ei unta saa. Hän alkaa lukemaan kirjojaan ja siinä menee taas tovi, että uni todella voittaa )

Eilenkin lapsi nukahti vasta 22:45 - 22:50 aikaan ja herätys hällä on aamulla noin 7:25. Eli hän nukkuu noin 8 tunnin yöunet.

Entä jos lapsen jättää heti iltasadun jälkeen omiin oloihin? Meillä auttoi kun vanhempi poistui huoneesta "häiritsemästä", lapsi nukahti huomattavasti aikaisemmin.

Juups, eipä auta. Lapsi vain ottaa siinäkin tapauksessa kirjan käteensä ja tankkaa sitä vaikka kuinka kauan eli jos huoneesta lähtee sadun jälkeen noin puoli kymmenen maissa pois, niin lapsi on hereillä vielä tunninkin päästä ja lukee kirjaa.

Meillä tokaluokkalainen, joka menee sänkyyn jo klo 20 jälkeen. Saa lukea jonkin kirjan ja sitten kuuntelee sadun kasetilta. Monesti nukahtaa tuohon sadun kuunteluun jo ennen yhdeksää. Kuulostaa, että laitat lapsesi liian myöhään sänkyyn.

Mä ehkä kokeilisin sitä, että laittaisin lapsen klo 20 sänkyyn. Kannattaahan sitä ainakin kokeilla, vaikka tuntuu varmaan tyhmältä laittaa virkeä lapsi sänkyyn. Antaa siinä sitten iltasadun jälkeen lukea itsekseen niitä kirjoja. Jää ainakin enemmän aikaa rauhoittumiseen. Varmaan jossakin vaiheessa tulee tylsää ja nukahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28075357:
Tietysti sekin voi lasta valvottaa, kun hänellä on lääkitys (metyylifenidaatti) päivällä päällä.

Todellakin voi valvottaa. Itse syön lääkettä adhd:een enkä päivinä joina otan lääkettä todellakaan nukahda helposti, vaan tarviin uniavun (esim. melatoniinia).

Onko sinulla lapselle melatoniinia jota voisit antaa, jos tuntuu että lapsi nukkuu liian vähän?

Sekään ei välttämättä auta että antaa vaan lukea. Itse olen ollu ja olen huono nukahtaja. Kotona oli sääntö että lukea sai tietyn ajan ja sitten valo pois. Pakko oli rauhottua eikä vaan lukea ja kukkua. Oma lapseni on samantyylinen että iltarutiini on oltava valon sammutusta myöten.

Sekään ei välttämättä auta että antaa vaan lukea. Itse olen ollu ja olen huono nukahtaja. Kotona oli sääntö että lukea sai tietyn ajan ja sitten valo pois. Pakko oli rauhottua eikä vaan lukea ja kukkua. Oma lapseni on samantyylinen että iltarutiini on oltava valon sammutusta myöten.

Meillä ihan sama lapsen kanssa. Jos antaa vaan lukea, niin saattaa lukea hamaan tappiin. Tarvitsee selkeän rajan milloin lukeminen lopetetaan, monesti itse sanoo, että "luen nämä kaksi sitten alan nukkumaan. Toki sen jälkeen tulee vielä sängyssä pyöriminen, mutta alkaapahan vähän aikaisemmin.

Ja miten lapsi syö? Syökö koulun jälkeen välipalan, lämpimän päivällisen ja vielä iltapalan? Iltapala tulee syödä riittävän myöhään ja oltava hiilaripitoinen niin uni tulee paremmin! Syömisestä vaikuttaa yllättävän paljon uneen!

Yhteistyössä