Tuliko jälkivuoto teille yllätyksenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "melissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eka kerralla tuli yllätyksenä ja luulin että jotain oli mennyt synnytyksessä pieleen kun vuoto vaan jatkui ja jatkui... Toisella kerralla en muistanut koko juttua :laugh: en ihmetellyt asiaa mut kirosin kyllä kun en siteisiin varautunut kotona...

Ei tullut yllätyksenä sillä siskon oli jälkivuodolla peloitellu :D Mutta ei se sitten ollutkaan niin runsasta. Pari päivää kuin runsasta menkkavuotoa ja sen jälkeen pari viikkoa pärjäsin pikkuhousunsuojalla.

No ensinnäkin luin tästä jälkivuodosta, tiesin vaan että se voisi kestää noin 4-6 viikkoa. Kukaan ei kuitenkaan missään vaiheessa maininnut, että mitä kaikkea se pitäisi sisällään. Jotenkin kuvittelin, että pärjäisin normaaleilla siteillä, joita pakkasin sairaalalaukkuun. Sairaalasta lähtiessä sain niitä kunnon siteitä mukaan ja kun ne loppuivat, soitin takaisin, että mitä merkkiä ne ovat jotta voisin niitä apteekista ostaa. Sairaalasta sanottiin, ettei niitä myydä ollenkaan apteekissa ja osta kuule sellanen yöside. Minä vaan nauroin päälle, että minulle ei sellaset hepposet siteet riitä. Nuoren hoitajan mielestä kaikki muutkin käyttävät niitä ja hyvin ovat pärjänneet. No kysyin sitten apteekista jotain siteitä ja pakkauksen kuvasta oli vaikea kuvitella, että kuinka pieniä/isoja ne sitten ovat. Luulin, että liian pieniä. Kotona sitten huomasin helpotukseksi, että ne oli just sopivia. Ne siteet on siis sellasia paksuja ja pitkiä, kuten vaipat. Mitään tästä ei kukaan viitsinyt kertoa etukäteen, että vois varautua. Siinä sitten univelkaisena zombina laahauduin särkylääkkeiden, vessapesujen, siteiden ja vauvan hoidon välissä. Olis ollut hienoa tietää, niin ois helpottanut oloa. Tuskin kuitenkaan olen ihan ainoa, jolla tämä jälkivuoto on ollut näin runsasta.

Söin rautalääkkeitä raskausaikana ja jonkin aikaa synnytyksen jälkeen, koska menetin niin paljon verta synnytyksessä. Kun sitten hemoglobiini näytti hyvältä, niin jätin tabletit. Nyt vaan kuukautiset kestäneet yli viikon, että mietin jos pitäisi taas alkaa syömään?

Se mikä tuli yllätyksenä oli vessassakäynnin kivuliaisuus kaikkien repeämien ja episiotomian takia. Itkien kävin vessassa ensimmäisen kuukauden ja käytin kaikki mahdolliset laksatiivit. Oli tosi kivaa kun joka kerta tuntui että paikat repeää uudestaan. Mulla oli siis iso repeämä ja iso episiotomia ekalla kerralla, tikkejä melkein sata. Siitä ois voinu joku varottaa etukäteen!
Minulla oli myös vähän samaa. Ulostaminen sinäänsä onnistui, ei ollut ummetusta, mistä kyllä oli varoitettu. Mutta minäkään en tiennyt, että se voisi olla todella kivuliasta tikkien takia. Joskus tuli vertakin ja arvelin, että vähän kuin repeytyisi uudelleen? Ja tätä ei lukenut oppaissa, eikä kerrottu sairaalassa. Tämäkin vaiva tuli vasta vähän myöhemmin. Mutta nyt jo onneksi parantunut.

Yllärinä tuli jälkisupistukset joiden kipu oli järkyttävä.
Iski kahdesti yöimetyksen aikaan ihan yllättäen ja se kipu oli ihan lamaannuttavan voimakas, ja kesti pitkään, itkin olohuoneen lattialla n. 1,5h ennenkuin helpotti,
mies oli jo kuskaamassa päivystykseen..
Minullakin oli jälkisupistuksia, mutta ne olivat kivuttomia. Huomasin vaan vatsan liikahtelevan. Tiesin jälkisupistuksista, mutten tiennyt, että ne voisi olla noin kivuliaita kuin sinulla :(