Tuliko kellään pahoinvointia punktion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liinuz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Liinuz

Uusi jäsen
27.08.2007
3
0
1
Ajattelin vain, että onko kukaan muu joutunut oksentelemaan munasolupunktion jälkeen? Minulla tuli kamala pahoinvointi heti punktiopäivän iltana. Pahoinvointi oli tosi rajua, eikä mikään pysynyt sisällä. Yön sain nukuttua hyvin, mutta pienen aamupalaleivän nakertelun jälkeen alkoi sama touhu... Iltapäivällä soitin hoitoyksikköön ja sain pahoinvointisuppoja, joilla oireet sitten talttuivat pikkuhiljaa.

Lääkäri meinasi, että se oli tavallaan raskauspahoinvointia, joka aiheutui Pregnylistä. Mulla oli esikoisen odotusaikana kova raskauspahoinvointi, eli taitaapi se niistä hormoneista johtua. En ole vaan kirjoituksistanne huomannut onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?? =)

Liinuzille, olot punktion jälkeen oli aikamoiset. Särkylääkkeiden voimalla pysyi jollakin tavoin aisoissa. Punktion jälkeen lääkäri määräsikin siirtopäivään asti saikkua, mutten uskonut, vaan menin töihin. Vatsa turposi niin, että vaatteissa oli vähän miettimistä.. ja liikkuminen oli myös aika hankalaa. Mutta lääkäri sanoi, etttä ihan normalia.

Hei! Mulla tulossa eka punktio ensi kuussa ja olen vielä ihan untuvikko siis näissä asioissa.. Voisiko joku kertoa kohta kohdalta kuinka punktio etenee, yksityiskohtaisesti. Helpottaisi vähän, kun tietäisi mitä on edessäpäin.... Kiitos!

Kamilla: jotkut asiat vaihtelee klinikoittain, mut kerron omasta punktioistani. Menin ennalta määrättynä aikana klinikalle ja mies myös antamaan oman näytteensä. Vaihdoin sairaalavaatteet päälle ja odottelin. Meitä oli 5 naista odottelemassa. Hoitaja tuli selventämään toimenpiteen kulkua ja kysyi haluanko esilääkitystä. En halunnut/kokenut tarpeelliseksi. Kun vuoroni tuli niin kävelin toimenpidehuoneeseen ja menin "pöydälle" makaamaan. Laitettiin kanyyli, ekg-tarrat ja RR-mittari kiinni. Toinen hoitaja tarkisti vielä mun ja miehen tiedot oikeiksi. Sitten hoitaja alkoi laittaa rauhottavaa/kipulääkettä kanyyliin. Sit lääkäri teki toimenpiteen. En mä sitä osaa selittää, sen kun ronklas alapäässä ja tuntui hieman epämukavalle, mut ei mitenkään kamalasti. Kertoi kumminkin koko ajan mitä tekee. Kesti n.15min. Niistä lääkkeistä ainakin mulle tuli sellanen horkka/kylmä, että ihan tärisin, mut kuuluu asiaan. Sit mut vietiin lepohuoneeseen sängyllä ja jonkin ajan päästä tuotiin hieman syötävää ja hoitaja kertoi saldon. Antoi tarvittaessa kipulääkettä+kotihoito-ohjeet. Pissalla piti käydä ennen lähtöä ja hoitaja kysyi mahdollisesta vuodosta. Kotiin pääsin muutamien tuntien päästä/voinnin mukaan saattajan kanssa. Mä olin toimenpiteessä yksin kun en nähnyt tarpeelliseksi ottaa miestä mukaan ja jälkeenpäin ajateltuna ei todella ollut tarvettakaan. Mies kävi vaan näytteen antamassa ja meni töihin. Mut kukin tavallaan. Tsemppiä kovasti, hyvin se menee!

Mulla taas ihan erilainen kipukokemus kun CarnevalGirl kirjoitti eli
Mies koppiin näytteen antoon minä verhon taakse, housut pois ja sairaala kietaisuhame päälle. Tipat ja muut hoidettiin ennen toimenpide saliin menoa. Sain esilääkityksen 1 ja puoli tuntia ennen punktiota ja suosittelen ottamaan ainakin jos on endoa. Sitä suoneen laitettavaa kipu lääkettä sain monta kertaa ja tosi kipeää kävi melkein koko 10 minsan ajan mitä punktio kestää. 2 punktiota siis tälläisillä lääkkeillä ja kolmanteen sain suonensisäistä + kohdunkaulan puudutteen ja se auttoi oikeasti kipuun. Mulla laittoi vaan kauheeseen 'känniin' noi suonensisäiset lääkkeet.
Kaikki kokee erilaiseksi punktiot jopa niin että eka ei tuntunut miltään ja toka tosi kipeä. Mutta kyllä sieltä hengissä selviää ja on se sen arvoista (nyt taputtelee masussa 20 viikolla oleva vauveli). Meillä mies jokaisessa punktiossa mukana pitämässä kädestä kiinni ja tulee synnytykseenkin.
Onnea Hoitoihin!

Kokemus yksityisen klinikan punktiosta. Samana ajankohtana tuli toimittaa miehen sperma kun oma aika oli. Odottelin aamuvarhaisella nälkäisenä toimenpideaikaa. Muita ei tilassa ollut. Hoitaja kutsui minut hoitohuoneeseen, joka oli ns. lepohuone. Kehotti vaihtamaan vaatteet vihertävään sairaalapaitaan ja odottamaan kunnes hän tulee hakemaan. Hän tulikin hetikohta ja ohjasi minut toimenpidehuoneeseen. Kävin lavitsalle hajareisin ja hoitajat hääräsivät esivalmistelujaan ympärilläni, käärivät minut pyykeisiin, kunnes lääkäri saapui. Lääkäri laittoi sitten rauhottavat lääkitykset virtaamaan suonensisäisesti. Ne vaikuttivatkin aika nopeasti, humauttaen pään ihan jumiin. Tuntui pientä huimausta. Ja toimenpide alkoi. Lääkäri hääräsi alapäässä noin 15min. Rauhottava ja kipua lievittävä lääkitys ei kyllä ihan auttanut. Vaan kipulääkitystä lisättiin. Jotenkin tuo "häärintä" ja sörkkiminen tuntui aika kivuliaalta. Mutta onneksi se oli vartin kuluttua jo ohitse. Mieheni ei ollut mukana toimenpiteessä, koska oma toimitus oli vaikeaa.. ja aikataulu tiukka tuon toimituksen suhteen. Noh, kun toimenpide vihdoin oli ohitse, hoitajat pyyhkivät minut ja sanoivat että kierähdähän tuolle toiselle sängylle ja kärräsivät minut lepohuoneeseen. Tässä vaiheessa sain myös lisää kipulääkitystä. Ja jäin siis lepohuoneeseen lepäilemään. Kotvasen kuluttua hoitaja tuli herättelemään ja kysymään josko haluaisin aamiaista. Olo oli aika kipuisa.. mutta kahvi kyllä maistui. Kun olo oli omasta mielestä sellainen, että voi pukea ylleen sain lähteä lepohuoneesta..

Iik, mulla oli erittäin kivulias punktio, en taida edes tohtia kirjoittaa kun noi teidän kokemukset ja kertomukset kivuista tuntuu ihan iisiltä :o Siks hiukka jännittää mahdollinen uusi kerta, saankohan järkevämpää lääkitystä..Esilääkityksestä ei ollut mitään hyötyä, suonensisänenkin oli ihan höpöä mun kohdalla, vaikka lisättiinkin.

Kiitoksia kertomuksista, ei kuulostanut niin pahalta ku olin pelännyt (en ota huomioon Samjin kommenttia :) ) Mulla onneksi kipukynnys ainakin ollut aika korkea et toivotaan et kestän sen kuin nainen ;o) Ja siihen nyt on aikaakin reipas kuukausi. Huomenna ensi käynnille, jossa suunnitellaan...

Yhteistyössä