Hae Anna.fi-sivustolta

Tulirokko

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä Anni62, 28.11.2006.

1. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Kuulin, että täällä päin olis tulirokkoa. Asun lounaissuomessa.
    Googlen avulla löysin tulirokosta tietoa ja ei se niin helppo tauti olekkaan.

Olisko joku sairastanut sitä lähiaikoina????

2. chickenpox Vierailija

en ole sairastanut lähiaikoina, vaan n. 15 vuotta sitten. olen nyt jo yli 30v. en ollut lapsena saanut rokotetta kananmuna-allergiani takia, ja siksi sain taudin. se oli kamalaa. kuumetta oli n. 40 astetta,punaista ryhelmää keho täynnä ja kurkku tosi kipeä (lääkäri luuli ensin angiinaksi), silmät valonarat. olin yli 3 viikkoa kotona ja kokeita jäi tekemättä ja laihduin monta kiloa. minkä ikäinen olet? aika monet ovat saaneet kolmoisrokotteen, jossa on suoja tulirokkoa vastaan. toivottavasti sinäkin olet, ettet saa tartuntaa. kyllä siitä hengissä selviää, mutta eihän se kivaakaan ole. :)

3. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Mulla ei kyllä ole hajuakaan olenko saanut sellaisen rokotuksen. Iältään olen 44-v.
    Tuhka- ja vesirokon olen sairastanut 14-15 vuotiaana.
    Omat kotona asuvat lapsetkin ovat jo 11 ja 17-vuotiaita.
    Luin kyllä, että tulirokkoa vastaan ei ole rokotusta mutta lääkkeet on olemassa.

4. tavic Vierailija

Tulirokon aiheuttaja on sama kuin esim. angiinassa eli streptokokki ja se hoidetaan antibiootein. Sitä vastaan ei rokoteta eikä se varsinaisesti ole rokkotauti. Sen voi myös sairastaa monta kertaa. Nykyään tauti on lievä, mutta ennen vanhaan se oli hoitamattomana jälkitautien takia vaarallinen... saattoi aiheuttaa reumakuumetta joka johti sydänvikoihin.. mutta näin ennen muinoin.

5. tulirokkokammoinen Vierailija

Tulirokko voi olla persoonasta riippuen hyvin rankka tauti. Kuten ylläoleva hlö, makasin minäkin (20 v sitten) 40C kuumeessa viikon. Kuumeen ja läiskäisen ihottuman mentyä pois, loin nahkani kasvoja lukuunottamatta, jopa kynsien pinnalta. Se oli julman näköistä, kun suomuinen pikkutyttö käveli kadulla...Mun pienellä tytölläni on nyt tulirokko, ja hänellä ei ole korkean kuumeen lisäks muita oireita. Nieluviljely otettiin. Muhun se tauti tuli uudestaan (koska on herkästi tarttuvaa) ja nyt tässä läiskäisin poskin tätä kirjoittelen. Mukavaa ei ole, mutta ei tähän ainakaan vielä olla kuolemassa. Maataan vaan kaksi sukupolvea rokossa peiton alla.

6. nipsu Vierailija

Tulirokko on bakteeriperäinen eikä siihen ole rokotusta. Joku saattoi puhua epähuomiossa tuhkarokosta, joka on virusperäinen ja jota vastaan jo pienenä Suomessa rokotetaan.
    Tulirokon aiheuttama streptokokki-bakteeri aiheuttaa pienillä ja kouluikäisillä tulirokon, mutta vanehmmalla ja esim. aikuisella se ilmenee angiinana. On niin sanotusti (paha) nielutulehdus, johon pienille lisäksi tulee se ihottuma päälle.
    On ainoa bakteeriperäinen rokko.

7. Meikä sairasti täysin oireettoman tulirokon pari vuotta sitten. Pikkusisko sairastui ja koko perhe testattiin. Kiinni jäin. Antibiootit naamaan, ettei tulis jälkitauteja. Iisi keissi, paitsi ei saanut juoda alkoholia (lomamatkalla) :(

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri