K
Kaipaan inhimillisyyttä
Vieras
Samoin tein voisi vetää kaikki särkylääkkeet pois käsikaupasta. Eihän ihminen voi itse päättää milloin särky on niin kovaa että lääkettä tarvitaan ja se on vaan luonnollista...
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja ???:Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:Alkuperäinen kirjoittaja peesailija:Mä olen niin samaa mieltä, ei luonto anna kenellekään enempää kipua kuin jaksaa kestää. Edes synnytyskipua. Eli kestettävissä on ilman lääkettäkin.
Sehän onkin hyvä juttu kun sen järjettömän kivun takia joku menettää tajuntansa, saa paniikkikohtauksen tms. Paljon järkevämpää antaa kivunlievitystä silloin kuin henkilö sitä haluaa.
Ja entä kuolemaa edeltävä kipu?? Ja mitä jos on jääny auton alle ja vaikka rinta murskana, eikö kipu lääkitystä tule antaa? Tai että ihminen lääkkeellisesti laitetaan tajuttomaksi tai koomaan ettei kärsi kohtuutonta kipua??
Alkuperäinen kirjoittaja Kaipaan inhimillisyyttä:Eli onko niin että lääkäreille opetetaan turhan kärsimyksen välttämistä, kivun lievitystä jne, kun taas kätilöt on sitä mieltä että luomuna vaan ja viis siitä miltä synnyttäjästä tuntuu? Ovatko kätilöt niin suorituskeskeisiä, ettei humanismille juuri jää tilaa. Tietysti poikkeuksiakin on, tämä ajatus jäi vaan päällimmäisenä mieleen. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni kätilö sitten itse synnyttää luomuna, kun niin kiihkeästi ovat kivunlievitystä vastaan.
Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:ei tarvii synnyttää ilman lievitystä. ukot nyt saa sanoa tähän asiaan ihan mitä vaan kun ei ne tiedä mitä se on
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No ilman muuta täytyy. Itseasiassa kaikkein paras olisi naisen raskauduttua siirtyä isänsä tai aviomiehensä holhouksen alaiseksi. Raskaana olevat naisetnoh kyllä te tiedätte. Puoliso tai isä on oikea henkilö arvioimaan tarvitaanko kipulääkitystä (yleensä ei). Syntynyt lapsi olisi syytä heti syntymän jälkeen siirtä isänsä tai isoisänsä holhoukseen, lapsen äidin poistuttua isänsä tai aviomiehensä holhouksesta. Lapsen äidille ei ole hyvä antaa mitään oikeuksia lapseen. Naista ei tämän prosessin loputtua enää tarvita, joten hänet voi tarvittaessa kivittää. Mies saa tällöin uuden aviovaimon.
Alkuperäinen kirjoittaja pieni ääni:Alkuperäinen kirjoittaja Kaipaan inhimillisyyttä:Eli onko niin että lääkäreille opetetaan turhan kärsimyksen välttämistä, kivun lievitystä jne, kun taas kätilöt on sitä mieltä että luomuna vaan ja viis siitä miltä synnyttäjästä tuntuu? Ovatko kätilöt niin suorituskeskeisiä, ettei humanismille juuri jää tilaa. Tietysti poikkeuksiakin on, tämä ajatus jäi vaan päällimmäisenä mieleen. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni kätilö sitten itse synnyttää luomuna, kun niin kiihkeästi ovat kivunlievitystä vastaan.
Olen kätilö. Olen TURHAA lääkitystä vastaan, mutta totean että kaikelle on aikansa ja paikkansa, myös puudutuksille ja lääkkeille kun sellaiseen on todellista tarvetta. Satoja synnytyksiä hoitaneena, tuhansia seuranneena, voin todeta että pehmeillä ei-lääketieteellisillä menetelmillä olisi paljon tehtävissä synnyttäjän eteen, lääkkeettömyys ei suinkaan tarkoita sitä ettei tehdä mitään synnyttäjän kipujen lievittämisen eteen.
Suorituskeskeisyydestä, synnytys tai sen hoitaminen ei ole kätilölle suoritus. Kätilö avustaa ja opastaa synnyttäjän ja lapsen suorittaessa itse synnytystapahtumaa. Mikä sen helpompi kätilölle, kuin tuupata synnyttäjälle epiduraali ja sen jälkeen käydä vaan säännöllisin väliajoin nostamassa oksitosiinitippamäärää ja mahdollisesti tutkimassa kohdunsuun tilanne. Mamma makaa tyytyväisenä ja kivuttomana odottamassa h-hetkeä että lapsi alkaa pukata maailmaan. Tällaisia synnytyksiä ehtii ja pystyy hoitamaan yksi kätilö 3-4 kpl samanaikaisesti, kunhan eivät ihan samanaikaisesti ponnista.
Puuduttamattoman synnyttäjän hoidossa taas ollaan paljon enemmän läsnä ja kannustetaan, ohjataan, opastetaan ja autetaan synnyttäjää henkisesti.
Sellainen hoitaminen antaa henk.koht. minulle paljon enemmän kuin tehdasmainen täyspuudutus-synnytys. Synnytys etenee yleensä sujuvasti ja vaivattomasti kun synnyttäjä toimii kehonsa antamien signaalien mukaisesti, kun niitä signaaleja ei turruteta puudutteella.