Tulojen ja menojen jakaminen

  • Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti
Mies(*)
..ja aloittaja opiskelee koska häntä uhataan veitsellä
Hän opiskelee, jotta saisi mieluisen tai edes työllistävän ammatin. Se vaikuttaa erityisen paljon parisuhteen hyvinvointiin. Aina työstään vi**uuntunutta tai työtöntä ihmistä on ilkeä pitemmän päälle katsella. Sekä minä että vaimoni olemme vielä yli nelikymppisinä opiskelleet uuteen ammattiin. Koulutus kesti useita vuosia. Teimme sen vuorotellen, toinen toistamme tukien

.. ja poliisin on ollut pakko valita ammatikseen poliisi..
Jonkun poliisin työtkin on hoidettava samoin kuin pienipalkkaisten hoitajien työt. On surullista - tavattoman köyhää - jos ette osaa nähdä yhteiskuntaa muuten kuin yksilöllisen rahallisen edun näkökulmasta. Yhteiskunta on kokonaisuus, jossa tarvitaan erilaisia ihmisiä ja erilaisia ammatteja. Ja koska kaikissa ammateissa palkka ei ole sama eikä palkka ole yhteydessä työn vaativuuteen, niin on vähintäänkin kohtuullista, että edes parisuhteissa palkkaeroja tasataan.
 
Viimeksi muokattu:
tattadaa!
Hän opiskelee, jotta saisi mieluisen tai edes työllistävän ammatin. Se vaikuttaa erityisen paljon parisuhteen hyvinvointiin. Aina työstään vi**uuntunutta tai työtöntä ihmistä on ilkeä pitemmän päälle katsella. Sekä minä että vaimoni olemme vielä yli nelikymppisinä opiskelleet uuteen ammattiin. Koulutus kesti useita vuosia. Teimme sen vuorotellen, toinen toistamme tukien

Jonkun poliisin työtkin on hoidettava samoin kuin pienipalkkaisten hoitajien työt. On surullista - tavattoman köyhää - jos ette osaa nähdä yhteiskuntaa muuten kuin yksilöllisen rahallisen edun näkökulmasta. Yhteiskunta on kokonaisuus, jossa tarvitaan erilaisia ihmisiä ja erilaisia ammatteja. Ja koska kaikissa ammateissa palkka ei ole sama eikä palkka ole yhteydessä työn vaativuuteen, niin on vähintäänkin kohtuullista, että edes parisuhteissa palkkaeroja tasataan.
Niin nämä ovat täysin valintakysymyksiä, kuten sekin että arvottaa vapaa-aikaa enemmän kuin työtä.

Jos haluaa opiskella pitkään tai aikuisiällä, tai työskennellä matalapalkka-alalla, arvellen että siitä saa itselleen enemmän elämänsisältöä, sekin on hienoa. Mutta valinta on tietoinen.

Jos kukaan ei suostuisi tekemään töitä em aloilla nykysisillä palkoilla, niin palkkataso varmaan nousisikin. Niin kauan kuin ihmiset tieten tahtoen opiskelevat ammattiin jossa palkka ei ole suuren suuri, he valitsevat itse oman tiensä.

Jos yhteiskuntaa ei saisi nähdä yksilöllisen rahallisen edun näkökulmasta, niin miksi parisuhde tulisi nähdä yksilöllisen rahallisen edun näkökulmasta, jossa raha ja sen jakaminen määrittää suhteen syvyyden ja laadun?

Minusta kukin omassa suhteessaan järjestää raha-asiansa niin, että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä, oli se järjestely mikä tahansa. Siihen ei kenelläkään ulkopuolisella tulisi olla mitään huomautettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
ainokainen
Tattadaa tuossa summasikin ihan jetsulleen nuo asiat. Nämähän ovat valintakysymyksiä. Ei omia huonoja valintoja voi maksattaa toisilla. On ihanaa, jos puoliso tukee ja auttaa rahallisesti, mutta ei sellaista voi parisuhteessa todellakaan odottaa, saati edellyttää tai vaatia.
 
tattadaa!
Tattadaa tuossa summasikin ihan jetsulleen nuo asiat. Nämähän ovat valintakysymyksiä. Ei omia huonoja valintoja voi maksattaa toisilla. On ihanaa, jos puoliso tukee ja auttaa rahallisesti, mutta ei sellaista voi parisuhteessa todellakaan odottaa, saati edellyttää tai vaatia.
Mielestäni sanamuoto "huono valinta" on väärä. Ei sairaanhoitajaksi tai poliisiksi valmistuminen ole huono valinta.

Mutta se että olettaa jonkun subventoivan automaattisesti tästä valinnasta aiheutuvia taloudellisia realiteetteja, on sitten aivan eri asia.

Taloudellinen itsenäisyys on mielestäni tavoiteltava olotila, eikä se että on riippuvainen kenenkään toisen palkasta.
 
Viimeksi muokattu:
Pienipalkkainen
nainen ja isopalkkainenmies; kaikki on yhteistä. Rahaa on onneksi riittävästi, ettei kummankaan tarvitse kitkutella ja hankkia voidaan mitä halutaan ja matkustella milloin mieli tekee. Se, että minä tuon talouteen vähemmän, ei merkitse mitään, sillä perheemme on yhteinen yritys ja kaikki hyvä koituu yhteisen yrityksen hyväksi.

Mieheni vaikutta asiaan ihan yhtä tyytyväiseltä kuin minäkin, makselee minulle vapaaehtoisesti vapaaehtoista eläkettä jne. Mahtaisiko hänellä olla kivempaa, jos meillä olisi jääkaapissa eirlliset hyllyt, herralla sisäpaistia ja minulla lauantaimakkaraa, tai jos hän viettäisi vähän väliä vkl-lomia matkustellen yksinään ja minä istuisin kotona tv:tä katsellen? Ei veikkoset sentään, kyllä meillä herkutellaan yhdessä ja nautitaan myöskin lomista yhdessä.
 
tattadaa!
Mieheni vaikutta asiaan ihan yhtä tyytyväiseltä kuin minäkin, makselee minulle vapaaehtoisesti vapaaehtoista eläkettä jne. Mahtaisiko hänellä olla kivempaa, jos meillä olisi jääkaapissa eirlliset hyllyt, herralla sisäpaistia ja minulla lauantaimakkaraa, tai jos hän viettäisi vähän väliä vkl-lomia matkustellen yksinään ja minä istuisin kotona tv:tä katsellen? Ei veikkoset sentään, kyllä meillä herkutellaan yhdessä ja nautitaan myöskin lomista yhdessä.

Se on oikeasti mukavaa että te olette löytäneet yhteisen sävelen raha-asioissa. Kun vielä sisäistät, että ns. omillaan toimeentuleminen saattaa hyvinkin tarkoittaa jotain aivan muuta kuin sitä että kumpikin on omissa eväissään tai toinen kökkii kotona toisen matkustellessa, niin elämäsi avartuu kummasti.

Kuten ainokainen totesi, on mukavaa jos puoliso tulee vastaan ja tasaa palkkaeroja, mutta se että pitää sitä automaattisesti toisen velvollisuutena ja omana oikeutenaan, on kaksi eri asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lain mukaan
Se on oikeasti mukavaa että te olette löytäneet yhteisen sävelen raha-asioissa. Kun vielä sisäistät, että ns. omillaan toimeentuleminen saattaa hyvinkin tarkoittaa jotain aivan muuta kuin sitä että kumpikin on omissa eväissään tai toinen kökkii kotona toisen matkustellessa, niin elämäsi avartuu kummasti.

Kuten ainokainen totesi, on mukavaa jos puoliso tulee vastaan ja tasaa palkkaeroja, mutta se että pitää sitä automaattisesti toisen velvollisuutena ja omana oikeutenaan, on kaksi eri asiaa.

Jaa, kumma vaan etta Suomen laki sita kylla edellyttaa avioliiton kyseessa ollessa. Siis tarpeen vaatiessa puolison elattamista jos hanelta rahat loppuvat. Varmaan kamala ajatus kitupiikeillle. Siksikohan nuo avoliitot ovat niin kovin yleistyneet. Saa jokainen pitaa itse rahansa.
 
Viimeksi muokattu:
tattadaa!
Jaa, kumma vaan etta Suomen laki sita kylla edellyttaa avioliiton kyseessa ollessa. Siis tarpeen vaatiessa puolison elattamista jos hanelta rahat loppuvat. Varmaan kamala ajatus kitupiikeillle. Siksikohan nuo avoliitot ovat niin kovin yleistyneet. Saa jokainen pitaa itse rahansa.
Tietysti, tämä on selviö. Mutta tuskin erityisen merkittävä pointti keskustelussa jossa on puhe siitä että puolisolta pitäisi saada muutakin kuin leipää suuhun ja rahaa laskujen maksuun.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Tuo tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, ettei miehesi rakasta sinua tai että ainakin hän rakastaa enemmän rahaa kuin sinua.

Minusta on vanhempana miehenä yhtäältä surullista ja toisaalta huvittavaa katsella näiden nuorten kotileikkejä, jotka eivät enää saa edes tulojaan oikeudenmukaisesti jaettua.

Kyllähän se on taivahan tosi, ettei tuolla suhteella ole tulevaisuutta. Etsi mies, joka ymmärtää, mitä on rakkaus ja toisen hyvän vaaliminen. Nykyiselle miehellesi sinä olet ainoastaan yksi väline elämässä samaan tapaan kuin rahakin. Hän ei osaa sitoutua eikä elää yhteistä elämää.

Väärin. Rakkaus ja raha pitää olla täysin erilään toisistaan. Sellainen ihminen joka haluaa toisen elättävän itseään ei rakasta toista
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä