Tunisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aulikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pidin! toistakymmentä vuotta sitten tosin edellisen kerran kävin mutta tänä talvena uudelleen menossa.
Ei nyt mikään niin kamalan halpa mutta yleisesti ottaen länsiEurooppaa halvempi kuitenkin.
Se pitää muistaa että noissa muslimimaissa viina tuppaa olemaan kallista, se tuontisellainen, paikallinen viini halpaa eli bilettämään/ryyppäämään tuskin kantsii lähteä. Yökerhoista tms tosin en voi sanoa mitää koska en sellaisissa siellä ole käynyt.
ihmiset on ystävällisiä eikä niin päällekäypiä kaupanteossakaan kuin esim Egyptissä (tai Marokossa, tosin Marokon matkastani on kohta 30 v aikaa!!).
Itse ostin silloin viimeksi sieltä mm nahkajuttuja ja mausteseosta (olikohan harisha nimeltään).
ja kaikenlaista nähtäväähän siellä on. Jos ei ole aavikkoa ennen nähnyt voi sitten vaikka parin päivän "bussisafarille" lähteä ja kokeilla sitten aavikon laidassa kameliratsastusta (upea juttu auringonlasku tai -nousu siellä). Mutta toki kamelinkyytiin pääsee halvemminkin paikallisten kanssa ilman aavikkoakin :)
Sen vaan muistuttaisin niin tunisiassa kuin muissakin muslimimaissa että paljaat tissit, takamus ja napa ei kuulu yleiseen katukuvaan vaan pitää jättää sinne uima-altaalle. Ja miehillekin paita päälle. Paikallisten tapojen kunnoittamista on se että vetäisi vaikka carpit jalkaansa tai polvimittasen hameen ja t-paidan joka peittää olkapäät. Moskeijoissa en itse ole siellä käynyt, mutta pitää tarkistaa se minne turistit ja vääräuskoiset pääsee, koska kaikkialle ei periaatteessa pääse. Ja kun jossakin näkee jonkun rukoilemassa matollaan, niin älkää ihmeessä pysähtykö kuvaamaan. No, nuo oli tuota yleistä muslimimaista jota olen muutaman matkan ja muutaman maan perusteella oppinut. <br><br>

Kävimme Tunisian Soussessa maaliskuussa 2004. Sattu vähän huonot ilmat. Tuuli hirveästi koko ajan. Soussessa oli silloin vilkasta rakentamista. Monet kadut oli revitty auki.

Minun mielestä paikka ei ollut kaikkein siisteimpiä, mutta Soussen lähellä oleva Port el Kantoui oli siisti, turisteille rakennettu alue. Jos menen vielä uudelleen Tunisiaan, niin hotellin otan Port el Kantouista.

Soussen pitkää hiekkarantaa oli mukava kävellä ja se oli ihan siisti.

Vanhassa kaupungissa oli paljon kauppiaita, jotka yrittivät kovasti tuputtaa omia tuotteitaan. Vanhan kaupungin alue oli muuten ihan siisti paikka ja siellä vierähti helposti yksi päivä.

Kävimme Aurinkomatkojen retkellä jossain eläintarhassa. Se oli kyllä hieno paikka ja kannattaa käydä.

Liikkuminen Soussessa oli helppoa, koska taksit hakivat ja toivat hotellin eteen, eikä maksanut edes paljoa.

Tässä jotain kokemuksia.

Yhteistyössä