Tunnen olevani kaveripiirissäni outolintu, kun imetän vieläkin 10kk ikäistä ja olen siis koko ajan imettänyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

shihtzu

Aktiivinen jäsen
05.02.2008
1 878
0
36
Pulloa kun tuo nuorempi ei ole huolinut missään vaiheessa. Minä en ole mitenkään fanaattinen imetyksen suhteen, sillä esikoista imetin osittain 7kk ja sen jälkeen siirryttiin korvikkeelle.
Mutta siis suurin osa tutuista, joilla on tällä hetkellä pieni vauva, niin jokainen on lopettanut imetyksen kuukauden tai parin jälkeen ja ottaneet korvikkeet lähes heti kuvioihin, kun ovat laitokselta kotiutuneet.
Lähes kaikki jopa siksi, että saisivat nukkua yöllä pitempiä yöunia ja siksi, että imetysvälit pitenisivät, eivät kuulemma jaksa olla koko ajan imettämässä.
Pakko se on myöntää, että helpommalla olisi päässyt, jos tuo nuorempi olisi pullonkin kelpuuttanut, nyt ei ole pystynyt olemaan pitempiä aikoja lapsen luota pois.

On mulle eräs sanonut, että yli 1-vuotiaan imetys on sairasta, kun ei siitä enää lapselle ole mitään hyötyä.

"On mulle eräs sanonut, että yli 1-vuotiaan imetys on sairasta, kun ei siitä enää lapselle ole mitään hyötyä." Kyllä imetyksestä on hyötyä sen vuodenkin jälkeen. WHO suosittelee, että lasta imetettäisiin jopa 2-2,5vuotiaaksi, koska se vahvistaa äidin ja lapsen välistä sidettä, ja imettämisestä ei koskaan ole mitään haittaa, siitä on vain hyötyä.
Mun mielestä on oksettavia tuollaiset ihmiset, jotka laittaa korvikkeelle vauvan, koska "en mä jaksa koko ajan sitä imettää". Lapsen kanssa ei pidä mennä helpoimman kautta. Ymmärrän korvikkeet vain, jos maitoa ei tule tarpeeksi tai ollenkaan, tai on joku terveydellinen syy miksi ei pitäisi imettää.

Minusta oli paljon helpompi imettää, kuin olisi ollut lämmitellä kokoajan korviketta. Imetys loppui, kun vauva oli reilut 9kk ja siirryttiin korvikkeelle. WHO:n suositukset on sitten maailmanlaajuisia, Suomessa ja muissa länsimaissa, joissa ei ruoka lopu, ei ole tarvetta imettää niin pitkään.

Pulloa kun tuo nuorempi ei ole huolinut missään vaiheessa. Minä en ole mitenkään fanaattinen imetyksen suhteen, sillä esikoista imetin osittain 7kk ja sen jälkeen siirryttiin korvikkeelle.
Mutta siis suurin osa tutuista, joilla on tällä hetkellä pieni vauva, niin jokainen on lopettanut imetyksen kuukauden tai parin jälkeen ja ottaneet korvikkeet lähes heti kuvioihin, kun ovat laitokselta kotiutuneet.
Lähes kaikki jopa siksi, että saisivat nukkua yöllä pitempiä yöunia ja siksi, että imetysvälit pitenisivät, eivät kuulemma jaksa olla koko ajan imettämässä.
Pakko se on myöntää, että helpommalla olisi päässyt, jos tuo nuorempi olisi pullonkin kelpuuttanut, nyt ei ole pystynyt olemaan pitempiä aikoja lapsen luota pois.

On mulle eräs sanonut, että yli 1-vuotiaan imetys on sairasta, kun ei siitä enää lapselle ole mitään hyötyä.

Imetän kohta kaksi vuotiasta ja samoja kommentteja kuullut. Mistä päin olet? Jos olisi muutama tuttu joka imettäisi, olis se luultavammin helpompaa jaksaa olla välittämättä noista turhista kommenteista!

and here we go again... outolintu ylpeyttä rinnassaan tuntee, vallan pörhistelee, täysimetyksellä mitataan naisen "naiskunto", kelvollisuus äidiksi, lunastetaan taivaspaikka ja matkalla sinne tukehdutaan omaan erinomaisuuteen siinä, että on ainoa oikea Äiti, sillä imetyksellä, kokosellaisellahan, vain on merkitystä...

Mulla on useampiakin ystäviä/tuttuja jotka imettää yli 1vuotiasta,eivätkä ole mitenkään outoja. Yhdellä on lapsi maitoallerginen ja sopivaa korviketta ei ole löytynyt,tai sitten toisella ei suostu muusta kuin rinnasta juomaan.
Itse lopettelin 10kk ikäiseltä,kunoppi juomaan tarpeeksi lasista,pullo ei kelvannut ikinä,ihan vaan kun en tykännyt imettää.

Riippuu varmaan tuttavapiirista. Suurin osa minun tutuista on imettanyt reilun vuoden, osa lahes kaksi, ja pulloruokitut on vahemmistossa, hekin usein olisivat toivoneet voivansa imettaa pidempaan. Jokaisen oma asia kai tuo on ja jo tuosta tuntee paineita lopettaa, miten myohemmin lapsen kanssa kun aina kaikki ei suju kuten muilla. Lasten vertailu on turhaa, samoin aitien.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Jaa jaa... 1v8kk tissimies meillä. Tuleehan tuota palautetta, mutta nuo minun imetyspropaganda-kopio-nivaskat on toimineet aika hyvin.

Ja ne WHO: suositukset ovat maailmanlaajuisa JA KOSKEVAT SIIS MYÖS SUOMEA ja muitakin länsimaita. 2v vähintään pitäis jatkaa osittaisimetystä ja senkin jälkeen, jos huvittaa.

Jaa jaa... 1v8kk tissimies meillä. Tuleehan tuota palautetta, mutta nuo minun imetyspropaganda-kopio-nivaskat on toimineet aika hyvin.

Ja ne WHO: suositukset ovat maailmanlaajuisa JA KOSKEVAT SIIS MYÖS SUOMEA ja muitakin länsimaita. 2v vähintään pitäis jatkaa osittaisimetystä ja senkin jälkeen, jos huvittaa.

Mitä haittaa/hyötyä on imettää 2v. asti?

Imetin kuopusta pitkään, koska olin laiska, pihi ja mukavuudenhaluinen. Ei toooodellakaan riittänyt energia tai kiinnostus mihinkään vieroituksiin tai korvikkeen antamisiin.

Kolmostakin (jossellainenmeillesuodaan) toivon imettäväni pitkään, koska olen edelleen laiska, pihi ja mukavuudenhaluinen.

Mitä väliä sillä on, miksi suurin osa tutuista on lopettanut imetyksen? Etten nyt huomaisi pientä sädekehän kiillotusta viestissäsi, kun SÄ sentään olet jatkanut imetystä..

Kuinka tästä asiasta aina jaksetaan jauhaa? Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, ei ole pois muilta.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Siis tarkoitin mitä haittaa jos imettää vain vuoden? tai hyötyä jos 2 vuotta?

Imetystukilistan sivuilta löytyy hyvin tietoa ja palstaltakin jonkun verran, jos vanhoja keskusteluja selaa. Toisaalta, tänne on suollettu aika paljon p*skaakin.

Hyötyä imetyksestä on aina. Haittaa ei koskaan. En tiedä voiko sanoa, että imetyksen lopettamisesta 1v jälkeen olisi suoranaista haittaa, mutta hyödyn puutetta kyllä.

Rintamaito on aina lapselle erinomaista ravintoa ja aina parempaa juomaa, kuin mikään muu. Hän saa äidinmaidosta vastustuskykyä ja imetystilanne aiheuttaa sekä lapselle että äidille ns hormoniryöpyn, mitä mikään ei korvaa. Imetetyt lapset myös selviävät sairasteluista muita paremmin, kuten stressistäkin (esim pk aiheuttaa lapselle stressiä).

Mutta miksi imettäisi vain vuoden? Miksi siis lopettaa vuoden jälkeen?

[QUOTE="vieras";24703624]Mitä väliä sillä on, miksi suurin osa tutuista on lopettanut imetyksen? Etten nyt huomaisi pientä sädekehän kiillotusta viestissäsi, kun SÄ sentään olet jatkanut imetystä..

Kuinka tästä asiasta aina jaksetaan jauhaa? Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, ei ole pois muilta.[/QUOTE]

Ei ole sädenkehän kiillotusta ja jokainenhan toimii miten haluaa, mutta kun olen tätä palstaa lukenut, niin moni täysimettää 6kk asti ja mun kaveripiirissä suurin osa on imettänyt vaan sen 1-2kk ja sitten on lopettanut ja minä siis olen siinä suhteessa outolintu. En minäkään esikoista täysimettänyt kuin 3kk ja sen jälkeen osittain imetin 7kk asti ja silloin vauva lopetti tissittelyn. Nuoremman kohdalla suunnitelmat olivat aika samanlaiset ja eihän se ole niin mennyt kuin tuollaisen tissitakiaisen sain, jolle ei pullo kelpaa eikä korvike, vaikka ekat 4 päivää laitoksella söi pelkästään pullosta korviketta.

Mutta miksi imettäisi vain vuoden? Miksi siis lopettaa vuoden jälkeen?

Monilla lapsi menee hoitoon ja imetys jää pois. Imetyksestä tulevat hyödyt ovat lähinnä sen ensimmäisen puolen vuoden ajalta, vuoden ikäisenä voi ihan hyvin jo lopettaa imettämisen ja yleensä lapsikin on jo kypsä siihen, ettei saa enää rintamaitoa. Lisäksi imettäminen on helpompi lopettaa vuoden ikäiseltä, kuin kahden vuoden, joka osaa jo laittaa kampoihin. Mitä hyötyä on imettää kaksivuotiasta? Hellyyttä ja turvaa voi antaa muutenkin, kuten halimalla, pitämällä sylissä, suukoilla jnejnejne.

Jaa-a. Mä imetän vielä ja kuopus on 1v2kk. En aio vielä hetkeen lopettaa kyseistä toimintaa ja jos joku pitää sitä sädekehän kiillottamisena niin sehän on hänen ongelmansa. Mä en myöskään ole mikään imetysfanaatikko mutta kun tämä homma nyt sujuu ja lisäksi kuopuksella on maitoallergia eikä sille käy normi maito vaan pitäis sitte ostaa apteekin kallista maitoa, niin imetys tuntuu paremmalta vaihtoehdolta. Kukin tyylillään, toiset imettää pitkään ja toiset ei imetä yhtään, jotkut siltä väliltä. Ei se imetys taikka imettämättömyys oo hyvän äitiyden mittari missään muodossa. Pääasiahan on että lapsi saa riittävästi ravintoa vai mitä?

Sulle on varmaan ap vaan sattunu sellaisia kavereita jotka nyt vaan ei oo imettäneet pitkään. Mun kaveripiirissä taas on monia jotka on imettäneet jopa useamman vuoden vanhaksi, mutta on myös niitä jotka on imettäny tyyliin viikon tai kaks ja sen jälk on menty pullolla.

Jaa-a. Mä imetän vielä ja kuopus on 1v2kk. En aio vielä hetkeen lopettaa kyseistä toimintaa ja jos joku pitää sitä sädekehän kiillottamisena niin sehän on hänen ongelmansa.

Mä en vaan ymmärrä, miksi äitien pitää aina ihmetellä toisten valintoja. Imettäjät ihmettelee, kun joku lopettaa imetyksen jotta saisi nukkua paremmin. Korviketta antavat ihmettelee, kun joku imettää monta vuotta.

Mä en edes puhunut asiasta ystävieni kanssa, koin ettei se kuulu kellekään mitä teen. Samoin kun en ihmetellyt muiden valintoja tai kysellyt niistä. Eikö se nyt kuitenkin ole tärkeintä ruokkia ja hoitaa sitä vauvaa, kun ihmetellä muiden valintoja?

[QUOTE="vieras";24704003]Mä en vaan ymmärrä, miksi äitien pitää aina ihmetellä toisten valintoja. Imettäjät ihmettelee, kun joku lopettaa imetyksen jotta saisi nukkua paremmin. Korviketta antavat ihmettelee, kun joku imettää monta vuotta.

Mä en edes puhunut asiasta ystävieni kanssa, koin ettei se kuulu kellekään mitä teen. Samoin kun en ihmetellyt muiden valintoja tai kysellyt niistä. Eikö se nyt kuitenkin ole tärkeintä ruokkia ja hoitaa sitä vauvaa, kun ihmetellä muiden valintoja?[/QUOTE]

Täys peesi tälle! :)

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk vauvan äippä;24703866:
Monilla lapsi menee hoitoon ja imetys jää pois. Imetyksestä tulevat hyödyt ovat lähinnä sen ensimmäisen puolen vuoden ajalta, vuoden ikäisenä voi ihan hyvin jo lopettaa imettämisen ja yleensä lapsikin on jo kypsä siihen, ettei saa enää rintamaitoa. Lisäksi imettäminen on helpompi lopettaa vuoden ikäiseltä, kuin kahden vuoden, joka osaa jo laittaa kampoihin. Mitä hyötyä on imettää kaksivuotiasta? Hellyyttä ja turvaa voi antaa muutenkin, kuten halimalla, pitämällä sylissä, suukoilla jnejnejne.

Varsinkin hoitoon menevällä olisi erityisen tärkeää jatkaa imetystä. Ihan täyttä p*skapuhetta, että imetyksen hyödyt olis ekalta 6kk. Imettäminen on helpointa lopettaa silloin, kun lapsi on siihen itse valmis. Hyötyjähän listasin edellisessä viestissä vaikka kuinka ja lisää löydät käyttämällä esim Googlea.

Varsinkin hoitoon menevällä olisi erityisen tärkeää jatkaa imetystä. Ihan täyttä p*skapuhetta, että imetyksen hyödyt olis ekalta 6kk. Imettäminen on helpointa lopettaa silloin, kun lapsi on siihen itse valmis. Hyötyjähän listasin edellisessä viestissä vaikka kuinka ja lisää löydät käyttämällä esim Googlea.

Sanoit hyödyksi lähinnä sen, että kattelkaa imetystuki...sivuja. Ja että äidinmaito ravitsee paremmin? Kyllä siinä onkin sellaisia aineita, mitä vauva tarvitsee, mutta ravitsemuksellinen hyöty on puppua kun aletaan puhua yli 1-vuotiaiden imetyksestä; saman hyödyn saa ihan lehmänmaitoa juomalla. Mitäpä ne, jotka eivät voi imettää ollenkaan? Mielestäni tuo vuoden ikään imetys on ihan riittävä ja allekin, jos haluaa lopettaa.

Yhteistyössä