Tunnetko tosi myöhään kävelemään lähtenyttä lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aliisa

Vieras
Onko hänellä todettu joku syy vai onko vaan hidas lähtijä? Meidän poika täytti juuri 18 kk ja kävelee kyllä joskus muutaman metrin, vähän se on vaappumista ja sellaista jalat harallaan menemistä. Taaperokärryllä menee myös ja taluttaen. Mutta ei tee sitä kovin mielellään, koska taluttaessakin laskeutuu maahan, joskus menee päivä, ettei kävele ollenkaan ja kengät jalassa on turha edes yrittää. Osaa siis jotenkin kävellä, mutta menee yleensä ns peppukiiitoa. Fysioterapiassa käytiin ja lääkärikin oli paikalla, mutta ei saatu jatkokäyntejä, koska ei todettu virheasentoja tms. Parin viikon päästä pitäisi alkaa tarhassa.... mahdetaan sielläkin ihmetellä, kun tuon ikäinen ei kävele....

Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Oma lapsi,on sydänlapsi ja hänellä nyt ikää 1v 8kk,eikä kävele ilman tukea.
Meillä käy fysioterapeutti n. kerran viikossa.

Miten teillä on todettu sydänvika, onko huomattu jo synnärillä? Ihmettelen vaan, mikä meidän pojalla voisi olla....

Mun kaverin tyttö oli 1v 7kk kun lähti kävelemään. Oli vaan hidasliikkeinen, pitkään oli kans peppukiitäjänä :D Mutta sitten kun kerran pääsi kävelyn makuun niin sen jälkeen sitä ei olekaan pysäytetty :D

Voipi olla, että huomaa tarhassa, että kävellen on hauskempaa kun näkee että ikätoveritkin kävelee. Omasta miehestäni aina sanotaan, ettei lapsena tajunnut että kävelläkin vois kun pääsi "peppukiitoa" niin vikkelästi eteenpäin.

Ehkä "sosiaalinen paine" tuo vauhtia tilanteeseen.

Mun tyttö, nyt kaks ja puol vuotta, lähti kävelemään siinä 1 v ja 5 kk - puoltoista vuotiaana.
Kovasti tutkittiin, kävi neurologillakin, mutta mitään vikaa ei löydetty. Fysioterapeutti kävi kymmenen kertaa. En tiedä oliko fysioterapiasta apua, mutta ainakin tyttö osaa kävellä, juosta, kiipeillä yms niinkuin muutkin lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Mä olin 1v8kk. Lähdin käveleen, kun äiti oli sairaalassa synnyttämässä veljeä. Isä ei suostunut kantaan mua, niin mulle ei jääny enää muuta vaihtoehtoa kuin kävellä. B)

kiva kun helpotit äites työtä, ettei ollu sit kahta kannettavaa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Oma lapsi,on sydänlapsi ja hänellä nyt ikää 1v 8kk,eikä kävele ilman tukea.
Meillä käy fysioterapeutti n. kerran viikossa.

Miten teillä on todettu sydänvika, onko huomattu jo synnärillä? Ihmettelen vaan, mikä meidän pojalla voisi olla....

Synnärillä todettu sydänvika ja lisäksi suulakihalkio.

Meidän poika oli 1v6kk kun lähti käveleen ilman tukea :) Käytiin talvella-kevättalvella n.5 kertaa fys.terapiassakin,mut ei siitä ollut oikeen apua. Nyt syyskuussa oltiin sitten keskussairaalassa kontrollitutkimuksissa painon takia,niin lääkäri sanoi,että sh soittelee ja kyselee 1v6kk kuulumisia, ja jos ei poika silloin vielä kävele,niin sitten taas lähete fys.terapiaan.
Poika lähti käveleen isänpäivänä,ja sh soitti seur.päivänä :D Joten ei enää tarvinnu fys.terapiaan mennä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Alkuperäinen kirjoittaja kide:
mitä on peppukiito? :O

Sitä mun laps teki, kun oppi istumaan tai oikeastaan opetettiin istumaan.
Eli laps istuu ja kauhoo itseään pepullaan eteenpäin jalkojen ja käsien avulla. Ja menee kovaa =) .
meillä ei oo koskaan menty tuommosta, ryömi vähä aikaa sit konttaili ja käveli

.
Alkuperäinen kirjoittaja nopi:
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Alkuperäinen kirjoittaja kide:
mitä on peppukiito? :O

Sitä mun laps teki, kun oppi istumaan tai oikeastaan opetettiin istumaan.
Eli laps istuu ja kauhoo itseään pepullaan eteenpäin jalkojen ja käsien avulla. Ja menee kovaa =) .
meillä ei oo koskaan menty tuommosta, ryömi vähä aikaa sit konttaili ja käveli

Sulla on siis "normaali" laps. Ei toi peppukiito oikeesti kuulu asiaan =)

Tiedän tapauksen, että on myöhään lähtenyt käveleen, ja peppukiitäjäkin oli ja ei kontannu. On nykyisin jo iso koululainen, pian yläasteella. On ollut ongelmia koulussa, keskittymishäiriötä yms. mutta on aika mhhhh, miten sen sanoisi nerokas. Luinkin asiasta joskus ja äidin kanssa juteltiin, että konttaamattomuudella ja "mikänythäiriöonkaan" on yhteys.

Tiedän tapauksen, että on myöhään lähtenyt käveleen, ja peppukiitäjäkin oli ja ei kontannu. On nykyisin jo iso koululainen, pian yläasteella. On ollut ongelmia koulussa, keskittymishäiriötä yms. mutta on aika mhhhh, miten sen sanoisi nerokas. Luinkin asiasta joskus ja äidin kanssa juteltiin, että konttaamattomuudella ja "mikänythäiriöonkaan" on yhteys.

Oliskohan sitten, että peppukiitäjät lähtee myöhemmin kävelemään, koska pääsee paljon nopemmin tuolla kiidolla.... meen poika kyllä konttas aikanaan pari päivää, mutta sitten kehitti tuon tyylin ja pääseekin siten paljon nopeemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oliskohan sitten, että peppukiitäjät lähtee myöhemmin kävelemään, koska pääsee paljon nopemmin tuolla kiidolla.... meen poika kyllä konttas aikanaan pari päivää, mutta sitten kehitti tuon tyylin ja pääseekin siten paljon nopeemmin.

Kyllähän se saattaa vaikuttaa, veljeni poika oli myös kiitäjä ja meni tosi nopsaan ettenpäin!

Alkuperäinen kirjoittaja TuiKKu:
Meidän poika oli 1v6kk kun lähti käveleen ilman tukea :) Käytiin talvella-kevättalvella n.5 kertaa fys.terapiassakin,mut ei siitä ollut oikeen apua. Nyt syyskuussa oltiin sitten keskussairaalassa kontrollitutkimuksissa painon takia,niin lääkäri sanoi,että sh soittelee ja kyselee 1v6kk kuulumisia, ja jos ei poika silloin vielä kävele,niin sitten taas lähete fys.terapiaan.
Poika lähti käveleen isänpäivänä,ja sh soitti seur.päivänä :D Joten ei enää tarvinnu fys.terapiaan mennä :)

Lähtikö poika niin, että käveli pääasiassa ja konttasi vähemmän?

Yhteistyössä