Tunnetteko psykopaatteja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aliisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aliisa"

Vieras
Tämmöistä kysyisin ja tarkoitan ihan oikeita psykopaatteja ei mitään paskamaisia exiä. Olen lukenut paljon psykopaateista, mutta mielestäni hirveen ristiriitaista tietoa. Ja tuokin on vähän typerää kun aina pitää korostaa, että psykopaatit olisivat niin hurmaavia ja älykkäitä. En usko, että ovat yhtään sen älykkäämpiä kuin muutkaan, mutta pelissä on helpompi pärjätä jos on epäreilu.

Kertokaas vähän ja kertokaa jotain erityispiirteitä. Ei näitä perusjuttuja pelkästään.

Ite luulen tuntevani yhden psykopaatin. Hän on mies ja onneksi sinkku. Ei ole komea, mutta kaikennäköisiä naisjuttuja ollut. Mutta helkkarinmoisia riitoja hyvin varhaisessa vaiheessa. Mutta minä muistan hänestä yhden todella erikoisen seikan.

Hän oli Juhannuksena vuosia sitten meidän mökillä. Silloin en edes ajatellut, että hän olisi psykopaatti. Oli silloisen naisystävän kanssa. Huomasin ihan sattumalta, että hän joi tosi vähän, jos lainkaan, alkoholia. Ei siinä mitään pahaa ole, mutta käyttäytyi kuin olisi juonut siinä missä muutkin.

Toinen juttu oli se, että kun pelattiin korttia niin hän oli ihan mahdottoman epäluuloinen. Ja luulen että hän jopa huijasi pelissä. Silti hän ei voittanut ja tuntui että sekin oli tosi kova paikka. Nooh..pikkujuttuja toki siihen mitä myöhemmin selvis.

Alkuperäinen kirjoittaja Että silleen...;24900377:
Raja narsisiti ja psykopaatin välillä taitaa olla aika liukuva.

Helinä Häkkänen-Nyholmin toimittamassa Psykopatia-kirjassa sanotaan, että psykopatialla ja narsistisella persoonallisuushäiriöllä on niin paljon eroa, ettei niistä pitäisi puhua edes samassa yhteydessä.

[QUOTE="Aliisa";24900210]Olen lukenut paljon psykopaateista, mutta mielestäni hirveen ristiriitaista tietoa. Ja tuokin on vähän typerää kun aina pitää korostaa, että psykopaatit olisivat niin hurmaavia ja älykkäitä. En usko, että ovat yhtään sen älykkäämpiä kuin muutkaan, mutta pelissä on helpompi pärjätä jos on epäreilu.[/QUOTE]

Tutkimusten mukaan psykopaatit eivät ole älykkäitä. 40-luvulla vaikuttanut Cleckley luuli psykopaattien olevan älykkäitä, mutta se luulo on osoittautunut vääräksi. Cleckley oli oman aikansa arvostetuimpia psykopatian tutkijoita, mutta nykyään monet hänen tietonsa ovat paljastuneet vääriksi.

Yhteistyössä