tunnin välein

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva syö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauva syö

Vieras
Meillä tyttönen alkanut syödä tunnin välein päivällä ja yölläkin mennään nykyään n. 2h syöttövälillä. Ikää nyt 3kk. Laitoin ensin tiheänimun kauden syyksi, mutta tätä on nyt jatkunut jo kolmatta viikkoa... Oletan siis, että oma maito ei tahdo kunnolla riittää. Tätä epäilen kyllä aina aika herkästi, koska imetys ei lähtenyt kunnolla alkujaan käyntiin ja vauva sai lisämaitoa ensimmäiset 3vkoa. Nyt olen muutaman kerran tarjonnut pulloa, mutta ei osaa siitä syödä. Olen jo aikas poikki tämän hommelin kanssa. Kasvukäyrästä en tiedä sanoa, koska 3kk nla vielä käymättä. Vauva ihan tyytyväisen oloinen syönnin jälkeen - tunnin ja sitten taas tisua. Jatkanko vain sinnikkäästi pullon tarjoamista? Oilisiko siihen puuhaan hyvin vinkkejä?

-väsy mamma-

Meilläkin neiti 3 kk ja on nyt reilun viikon vetänyt matia ihan yhtenään. On myöskin tyytyväinen syötyään. Ei edes syö kuin yhden rinnallisen kerrallaan. Viikolla oltiin lekurilla ja kasvu oli edistynyt ihan hyvin, joten en ole huolissani mutta täytyy myöntää, että yöthän on aika raskaita... Päivällä jaksaa kyllä eväillään nukkua kolme, neljäkin tuntia. Meillä pulautellaan kpovasti, joten en voi tuputtaa enempää evästä kerrallaan, vaan on vaan syötettävä yhtenään. Koitetaan jaksaa!

meillä on sama. Tyttö söi ennen 3-4 tunnin välein (joskus kyllä tosi usein, mutta vaan hetken). Nykyään ikää 3,5kk ja päivät kyllä mennään tolla vanhalla välillä , mutta annas olla kun yö tulee... Silloin ruokaa on saatava ainakin 2 tunnin välein... =O

Meillä vain se imuhetki on todella nopea, n. 5min, joten olen päättänyt jatkaa imetystä ainakin siihen kun aletaan kiinteitä antaa.
On kuitenkin niin pieni kärsimys hyödyn rinnalla =)

Oletko koittanut avent-pulloja. Niissä se ns. koliikkitutti, eli kumiosa on leveä ja muistuttaa eniten tissiä. Meillä niistä juodaan hienosti, mutta muilla ""kapeakumisilla"" maidot valuvat poskelle eikä juonnista tule mitään.

Nyt joku tästä taas älähtää, joten fanaatikkoimettejät älkää vaivautu, tiedän kyllä että suomessa on täysimetyssuositus puoli vuotta.

Meillä oli sama ongelma ja aloitin aitini neuvosta antamaan hieman perunaa ja porkkanaa maidon seuraksi illalla noin kuuden aikaan. Aluksi vain muutamia lusikallisia, mutta pulauttelu loppui siihen ja neiti palasi taas vanhaan rytmiin.

Lapsihan kehittää itseään nukkuessaan ja energiaa kuluu myös paljon päivän mittaan. Jotkut lapset vaan tarvitsevat kiinteitä aiemmin kuin toiset. Meillä imetettiin kiinteiden rinnalla reilusti vielä yli puolivuotta.

Kuuluu ikään. Meillä syötiin myös 3 kk iässä parin tunnin välein. Iltaimetyksen, (vauva söi silloin molemmista rinnoista, muuten yhdestä kerallaan) jälkeen joi vielä jonkin verran korviketta päälle. Kiinteät aloitettiin reilun 4 kk iässä vähitellen.

Sama täällä...

Meillä poika veti 2kk ikäisenä ""perunavellinä"" maidon, en imettänyt kuin 3 viikkoa joten korvikkeilla sitten mentiin ja pullolliseen laitettiin sauvasekoittimella keitettyä perunaa maidon sekaan, johan nukkui, öisin 10 -12 tuntia ja oli tyytyväinen!!

Ja sitten tiedoksi niille joiden mielestä korvikkeilla kasvaneet lapset ovat sairaita yms. Poika nyt 4v. eikä ole ollut YHTÄÄN korvatulehdusta, ei allergioita eikä muutakaan harmia! Pari flunssaa on elämässään kokenut, nekin menneet ilman lääkäreitä ja lääkkeitä!! Tokihan imetys on luonnollisin tapa mutta ei ainoa...

mä ajattelin varoittaa... meillä on nyt 8,5 kk ikäinen vauva. aloitti tuossa 3 kk iässä tuon tiheän yösyömisen. ja sitten se jäi päälle.... ja nyt vasta aletaan tosissaan päästä siitä eroon. on ollu vähän väsy...

eli meillä vauva olis monta kuukautta ""nukkunut pullo suussa"". puolen vuoden korvissa mulla loppui jaksaminen. tassuttelulla päästiin 3 h syöttöväleihin yöllä. sen enempään ""painimiseen"" mulla ei riittäny vielä rahkeet. mutta kun 7 kk iässä alkoi taas mennä takapakkia ajateltiin, että jotain on pakko tehdä ja pian.

nyt on muutama yö taisteltu ja nyt syödään enää 1 krt / yö. kaikki tämän ikäiset ei tee sitäkään, mutta olen tyytyväinen tähänkin tilanteeseen.

eli olkaa varovaisia jos/kun lähdette tuohon tunnin välein syöttämiseen.....

Tuohon suuntaanko se sitten kehittyy.. Meillä pian 3kk vauva.. Pitkän aikaa syönyt päivällä kahden tunnin välein ja yöllä kolmen ja kuuden aikaan.. Söi vain toisen rinnan kerralla.. Sitten neuvolasta neuvottiin syöttämään molemmat rinnat että syöttöväli pidentyisi.. Nyt meillä on rytmit ihan sekaisin.. Päivällä jotenkin toimii kolmen tunnin väleillä mutta yöllä tuntuu että saa koko ajan ojentaa tisua.. Muutenkin oon kärsiny unettomuudesta niin tämä tästä vielä puuttui.. Kannattaa siis kuunnella vähän myös omaa järkeä.. Itse omat lapsemme tunnetaan..

Suunnilleen samassa iässä munkin vauva oli koko ajan tississä kiinni... Saattoi syödä 1½ tuntia putkeen ja puolen tunnin - tunnin päästä halus lisää ruokaa. Yöllä oli imetysväli n.2t ja silloin söi vaan 15-30min/kerta. Mä uskoin täysimetykseen ja halusin imettää vauvaani pitkään. 4kk neuvolassa sit lääkäri sanoi, et kannattaa kokeilla perunaa ja porkkanaa. Olin ihan ihmeissäni, jotenkin olin niin asennoitunut täysimetykseen...

Mutta kas kummaa, heti kun vauva sai kiinteää ruokaa, vaikka vain kerran päivässä muutaman lusikallisen, tuli päivään ihan eri rytmi ja yötkin rupes sujuu paremmin. Vauva jopa rupes nukkuu päiväunia n.2t, mitä ei ollut tehnyt siihen asti.

Seuraavan vauvan kohdalla oon ite fiksumpi ja alotan kiinteet aiemmin, jos siltä tuntuu. Mun vauva ei selvästikään saanut tarpeeks ravintoa pelkästä maidosta enää, vaikka mulla riitti maitoa lypsettäväks asti. Vauva on kyl koko ajan kasvanut yläkäyrällä ja ollut tosi aktiivinen, varmaan vaikutti asiaan.

tuota minäkin painottaisin. kuulostelkaa omaa vauvaanne ja päättäkää itse mikä sopii teille. neuvolasta voi saada hyviä neuvoja tai sitten ne kannattaa ""päästää suoraan toisesta ulos"".
joskus pienet vauvat tarvitsee ohjata oikeille raiteille. eli siinä vauvan kuuntelussakin pitää olla rajat. te kuitenkin tiedätte mikä vauvalle on hyväksi, ei vauva.. tarkoitan tällä sitä, että esim. flunssan aikana voi kuunnella vauvaa ja syöttää vaikka yölläkin vähän useammin. mutta sen jälkeen on syytä pyrkiä vanhaan tapaan mahdollisimman pian. vauva voi protestoida saavutetun edun menettämistä, mutta ei tee sitä montaa yötä tai montaa syöttöväliä. hän tyytyy äidin parempaan tietämykseen kun äiti vain pysyy rauhallisena.

jaksamista teille kaikille. minä jos joku tiedän mitä liian vähät yöunet teettää... ja joku yö vauva vain isille vaikka sitten pullon kanssa ja itse toiseen huoneeseen nukkumaan yksi kokonainen yö. auttaa kummasti jaksamaan taas pitkän aikaa!

Yhteistyössä