Tunsitteko hedelmöittymisen?

  • Viestiketjun aloittaja Vainoharhainenko?
  • Ensimmäinen viesti
Vainoharhainenko?
Onko kenelläkään kokemusta siitä että olisitte tunteneet olonne jotenkin erilaiseksi heti hedelmöittymisen tapahduttua? Ovulaationhan tuntee monikin joko terävänä vihlontana tai jomotuksena, mutta onko tuntemukset olleet jotenkin erilaiset kun hedelmöitys on tapahtunut? Ovuloin tässä näinä päivinä ja lasta yritetään, ja olo on ollut tänään jotenkin todella outo: väsyttää, kuvottaa, kuumottaa ja turvottaa, eli tasan samat oireet kuin viimeksi raskauden alkuvaiheessa, tosin vasta paljon myöhemmin, eli joskus viikolta 4 eteenpäin. Nyt siis periaatteessa olisin vasta viikolla 1+6, mutta juuri nyt sisällä (voi) alkaa se hormonimyllerrys minkä raskaus saa aikaan. Vai voiko yllämainitut oireet liittyä ihan vain ovulaatioon, ilman hedelmöittymistäkin? Näin raskautta yrittävänä sitä kuuntelee omaa kehoaan ihan liikaakin, joten omaa tulkintaa tulee mukaan pienimpäänkin muutokseen olossa... Ja normaalisti ovulaatioon liittyvät kuvotukset ynnä muut turvotukset voivat jäädä huomaamatta, kun ei kyttää koko ajan kalenteria.

Mutta onko siis muita välittömästi oireilleita, joilla raskaus on sitten myöhemmin todella todettu alkaneeksi?
 
sorelliina
Monesti mielikuvitus tekee tepposia:) Itse en ainakaan usko että noin aikaisin voi mitään tuntea. Mutta ilmoittele miten käy!? Ihan mielenkiinnostakin olis kiva tietää voiso tosiaan noin aikaisin olla tuntemuksia:)
 
Pömppämaha
Mulle tuli aika pian jotenkin outo olo. Syy selvisi positiivisen testin jälkeen. Vatsassa oli nipistellyt, enemmän kuin yleensä ennen menkkoja , tunteet ailahdelleet, olo jotenkin outo. Tämä oli jo ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa. Osa noista tuntemuksista sai mut etsiskelemään netistä alkuraskauden mahdollisia oireita.
 
Jelli
Alitajuntaisesti voi toivoa kovasti olemvansa raskaana ja siitä tulevat ko. tuntemukset. Biologisesti ei ole mahdollista, että nainen tuntisi hedelmöittymisen, se ei siis vaan ole mahdollista. Mutta kiinnittymisen sitten voi tuntea, nipistelyinä ja joillakin tulee muutama tippa kiinnittymisvuotoakin. Hormoneista johtuva pahoinvointikin alkaa erittäin harvoin viikoilla 4-5, normaalisti myöhemmin, kun hormonita erittyy elimistöön tarpeeksi.
 
Arvaaja
Mä en kyllä tuntenut mitään erityistä. Olosuhteet saivat mut vain sanomaan tietyn tilanteen jälkeen, että jos tästä ei pikkuista tule, niin ei mistään! Oltiin parin viikon lomalla ja kaikki stressi oli jäänyt etelään. Lappi lumosi ja elämä hymyili :). Ja siitähän se meitin pikkuinen alkunsa saikin!
 
Myös matkaaja
Meillä oli hedelmöitys tapahtunut muutamaa päivää ennen Pariisin lomaa (tarkka aika tiedossa, koska positiivinen ovis-testi käytettiin hyväksi ja nyt rv 11+3). Eli laskujen mukaan kiinnittyminen on tapahtunut reissussa, en kyllä mitenkään tuota huomannut, oli ilmeisesti niin paljon kaikkea muuta ihmeteltävää, mutta kotiinpäin tullessa voin käsittämättömän pahoin lentokoneessa, joka ihmetytti jo silloin, tosin pohdin vaan, et onko nyt sattunut tosi kehno kapteeni, kun näin oksettaa. Normaalisti olen aina nauttinut lentomatkoista maisemineen jne. Kun plussasin, tuli heti mieleeni, että noinkohan tuo masukki teki sen huonon olon, eli ei kapteenissa tainnutkaan olla mitään vikaa.... =)
 
hgdhjhj
Fyysisesti hedelmöitymistä on mahdonta tuntea. Raskaushormoneita alkaa erittyä elimistöön vasta alkion kiinnittymisen jälkeen, mikä tapahtuu noin viikko hedelmöitymsien jälkeen. Todelliset raskausoireet alkavat siis aikaisintaan kiinnittymisestä.
 
Noh...
Joo näin, MUTTA toki jo hedelmöittyminen muuttaa hormonitoimintaa jne. Paha mennä kenenkään tuntemuksia kiistämään. Itse olen tuntenut oloni erilaiseksi jo muutamia päivä hedelmöittymisen jälkeen, vaikka en ole edes varsinaisesti odottanut raskautta. Ja nimenomaan esim. matkapahoinvointia on tullut tosi aikaisessa vaiheessa, vaikka yleensä ei ole.
 
987
En tiedä johtuuko hedelmöityksestä, mutta jo ovulaation jälkeisenä päivänä tunsin nipistelyä, paineen tunnetta ym. outoja tuntemuksia ja kipuja alavatsassa, jollaisia en ole koskaan aiemmin tuntenut. Välillä myös hyvin voimakkaita, lyhyitä, lihaskramppia muistuttavia kouristuksia nimenomaan tuolla kohdun kohdalla. Näitä on jatkunut usean päivän oviksesta, välillä enemmän välillä vähemmän. Lisäksi valkovuoto on ollut runsasta ovulaatiosta lähtien, vaikka nyt pitäisi olla kuiva kausi. Saa nähdä onko tärppi käynyt, viikko vielä pitäisi jännittää. Eihän mitään raskaushormoneista johtuvia oireita voi näin aikaisin olla, mutta jotainhan tuolla alhaalla tapahtuu, joten hyvinkin voisi olla.
 
Taukku
Miten hedelmöittyminen muuttaa hormonitoimintaa? Sen jälkeenhän solurykelmä uiskentelee munajohtimesta kohtuun ja kiinnitty, minkä jälkeen hormonimuutokset alkavat. Ei kyllä hedelmöittymisen ja kiinnitymisen välillä voi olla mitää oikeita raskaustuntemuksia, kuviteltuja/toivottuja kyllä senkin edestä.
 
nennuska
olen itse miettinnyt ihan samaa itsellä oletetun ovulaation jälkeen kohtu(alavatsa) ollut ihan kova ja normaalisti on pehmeä,rinnat kipeenä ja pahaolo aamu tupakan jälkeen ihan samalla tavalla kuin enismmäisen raskauteni aikana,väsyttää kokoajan vaikka nukun ihan kunnolla.ihmeellisiä mielitekoja joita ei pitäisi tulla kuin 3raskauskuun kohdalla vasta itse en syö punaista lihaa ja toissa päinä alkoi mieleni tehdä aivan järkyttävän paljon kebabia ja söin sen erittäin suurella ruokahalulla.ollut ongelmia syömisen kanssa ennen tätä ja en ole melkein 2kkhon tuntennut nälkää ja nyt ovulaation oletetun siis jälkeen ko ala maha ollu ihan kova niin on nälkä melkein kokoajan ja ahtaan itseeni aivan järkyttäviä määriä ruokaa huomioon ottaen että vielä 1,5vkoa sitten söin hädin tuskin 1desin keittoa ja olin aivan täynnä päivän aikana söin yhteensä 2dlkeittoa 2dl kiisseliä ja nyt vedän 4leipää kevyesti ison rekkamiehen lautasellisen kiinteää ruokaa niin itse olen miettinnyt että olenkohan raskaana mutta sen näkee sitten ensi viikolla tuleeko "öljynvaihto"viikot eli menkat...
 
Sari_80
Hedelmöittymistä ei varmaan tunne, mutta kiinnittymisen voi jo tuntea, kuten minä tunsin. Mulla on noin 5-6- päivää hedelmöittymisestä erittäin kipeä maha. Tuntui kuin vasemmalla puolella olisi ollut joku kramppi, joka ei meinannut mennä ohi sitten millään. Välillä se oli parempi ja välillä huonompi. Luulin aluksi että se lomamatkallamme olisi ollut jotain tekemistä sen kanssa, koska ruoka oli tietenkin hieman erilaista. Pari päivää oli myös sellaista kipua, joka tuntui munasarjoissa aina askeltaessa eli tärähdys sattui alavatsaan. Varhaisultrassa kävikin sitten ilmi, että raskaus oli lähtenyt vasemmasta munasarjasta ja munasolu oli kiinnittynyt vasemmalle puolelle. Nyt ollaan rv 11+5 :)
 
Nannaz86
Mulla oli toissa päivänä lihaskramppeja alavatsassa vasemmalla puolella ja vihloi kovasti alavatsaa.. tuntui myös alaselässä. voiko johtua hedelmöittymisestä? ei pystynyt kunnolla kävelemään ja oli todella kovat kivut.. voiko siis todella olla mahdollista että olisin tullut raskaaksi..?
Synnytin vasta 19.04.09. Aika pommi jos tulisin taas raskaaksi.. Mutta abortti ei tulisi kysymykseenkään!!!
 
meikkisvaan
Mulla ainakin ovulaatio on välillä niin kipee, ettei meinaa pystyä kävelemään. Särkee ja vihloo kävellessä ja välillä tuntuu peräsuolessa asti vihlova paineentunne. Toista lasta yrittäessä harrastettiin seksiä 2 kertaa sen kuukauden aikana. Kummallakin kerralla mulla oli alavatsa tosi kipee ja tuntu myös kävellessä pahalta. Olin jo varma, että mulla on virtsatietulehdus tai oon spermalle jotenki allerginen... päivää ennen menkkojen laskettua ajankohtaa testasin ja se olikin sitten plussa.
 
suzanna
Mulla oli myös outoa, vähän normaalista poikkeavaa pahoinvointitunnetta parina aamuna. Jälkeenpäin laskettuna täsmälleen silloin oli hedelmöittyminen/kiinnittyminen...
 
Katjuska7788
Minä kyselin taannoin samaa ja siinä pari henkilöä kertoi tunteneensa hedelmöittymisen. Minulla tilanne oli vähän epäselvä, sillä tein plussan, mutta siitä n. viiden pvän päästä kuukautiset siltikin alkoivat. Mutta siis ovulaatiosta asti tuntui ihan siltä kuin olisi ollut raskaana. tiedä sitten mitä se oli.
Mutta miksei voisi olla niin, että olet raskaana. Peukut pystyssä! :)
 
jakakaka
"
Alitajuntaisesti voi toivoa kovasti olemvansa raskaana ja siitä tulevat ko. tuntemukset. Biologisesti ei ole mahdollista, että nainen tuntisi hedelmöittymisen, se ei siis vaan ole mahdollista. Mutta kiinnittymisen sitten voi tuntea, nipistelyinä ja joillakin tulee muutama tippa kiinnittymisvuotoakin. Hormoneista johtuva pahoinvointikin alkaa erittäin harvoin viikoilla 4-5, normaalisti myöhemmin, kun hormonita erittyy elimistöön tarpeeksi.
"

Jelli-parka ei nyt ymmärrä asioita. Olen ollut raskaana kolme kertaa, ja joka kerta tuntenut poikkeuksellisen nipistyksen alavatsassa, mitä ei ole esiintynyt milloinkaan muulloin. Ei kannata esiintyä ylimielisesti vaan muista Jelli että toiset ihmiset ovat hyvin herkkiä elimistönsä muutoksille. Ehkä tuollainen kommentointi sitten tuottaa Jellille itselleen hyvää mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
jakakaka
Fyysisesti hedelmöitymistä on mahdonta tuntea. Raskaushormoneita alkaa erittyä elimistöön vasta alkion kiinnittymisen jälkeen, mikä tapahtuu noin viikko hedelmöitymsien jälkeen. Todelliset raskausoireet alkavat siis aikaisintaan kiinnittymisestä.
Oikeasti minkälaiset ihmiset täällä kieltää toisten kokemukset??!! Kyllä voi tuntea. Olen ollut useita kertoja alkion siirroissa, joten voin kertoa että kyllä tuntuu. Toki ei välttämättä kaikilla.
Mihinköhän tämäkin kirjoittaja perustaa mielipiteensä, joka ei voi olla muuta kuin mielipide. Raskaushormonit eivät liity hedelmöittymiseen töllö!!
 
Viimeksi muokattu:
vieras
Oikeasti minkälaiset ihmiset täällä kieltää toisten kokemukset??!! Kyllä voi tuntea. Olen ollut useita kertoja alkion siirroissa, joten voin kertoa että kyllä tuntuu. Toki ei välttämättä kaikilla.
Mihinköhän tämäkin kirjoittaja perustaa mielipiteensä, joka ei voi olla muuta kuin mielipide. Raskaushormonit eivät liity hedelmöittymiseen töllö!!

Häh, siis väität että alkion siirrossa olet tuntenut hedelmöitymisen :) Kai ymmärrät, että siirrossa saat jo valmiiksi hedelmöittyneen munasolun, eli hedelmöitys tapahtuu aivan muualla kuin sisälläsi :)
 
Viimeksi muokattu:
maama
Oikeasti minkälaiset ihmiset täällä kieltää toisten kokemukset??!! Kyllä voi tuntea. Olen ollut useita kertoja alkion siirroissa, joten voin kertoa että kyllä tuntuu. Toki ei välttämättä kaikilla.
Mihinköhän tämäkin kirjoittaja perustaa mielipiteensä, joka ei voi olla muuta kuin mielipide. Raskaushormonit eivät liity hedelmöittymiseen töllö!!

jos olet ollut alkion siirrossa, niin silloin solut ovat jo hedelmöittyneet... joten hedelmöitymistä olet tuskin tuntenut... mutta kiinnittymisen varmaankin...
 
Viimeksi muokattu:
laurazeu
siis mä olen nyt mieheni kanssa yrittäny lasta. tänään tein testin ja se näytti negatiivista. olin todella pettyny. mut silti. mulla oli ovulaatio ja koitettiin taas. nyt vaan odotellaan.. nii ja hei.. eikös se menny niin että menkoista noin 1/2- 2 viikkoa ni tulee ovulaatio? vai onko se iha ihmis kohtasta?
 
amos
Se lasketaan niin, että menkoista taaksepäin n.14vrk, niin ovulaatio on ollut sillon.
Menkoista eteenpäin, uuteen ovulaatioon, väli voi vaihdella (eli jos kierto venyy, niin silloin venyy nimenomaan tämä väli menkoista ovulaatioon), mutta jos kierto on säännöllinen 28-30pv niin sittenhän sekin väli on noin 14vrk :)
 

Yhteistyössä