Tuntuu, että olen aika yksin tämän odotuksen kanssa. Nyt jo rv 38+, toinen lapsi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anneliina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anneliina"

Vieras
Tuntuu vain, ettei mies oikein tajua, että kohta on H-hetki täällä. Mies ei ole saanut tehtyä mitään vauvan tarvikkeiden eteen, itse olen kaiken laittanut mitä olen jaksanut. Mies sanoo kaikkeen, että ehtii sittenkin, kun vauva on syntynyt. Esim. auto olisi pakko vaihtaa, mutta eipä ole vaihdettu. Nyt on sitten pari kertaa käyty sentään katsomassa autoja.

Onko kellään käynyt näin? Siis toisen lapsen kohdalla. Kun luulen, että kyse on nyt siitä. Siis että esikoinen vie huomion, niin mies ei ehdi ajatella raskautta. Ei muista aina sitäkään, etten mä jaksa kaikkea kun on tuo maha ja muutenkin vaikea olla. Mies sanoo vain, että esikoiseen ei voinut varautua (vauva-arki oli kaikkea muuta kuin mitä hän kuvitteli), joten hän ei osaa varautua tähänkään.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mua pelottaa jopa se, että muistaako aina pitää äänet päällä puhelimessa, kun juoksee harrastuksissaan, jos vaikka tulee yllärilähtö. Sanoi tänäänkin, että toivottavasti ei sitten ensi viikonloppuna synny, kun hän haluaisi joskus nukkua... Siinä sitä sitten nukkuukin kun vauva syntyy : / Kun esikoisenkin yöt ovat jostain syystä menneet taas sekaisin. Tosin mies hoitaa esikoisen yöheräämiset (jo pari viikkoa) kun sanoin kerran hälle painokkaasti, että minä en jaksa enää. Nukun itse muutenkin huonosti kipujen ja närästyksen takia.

Ehkä, mutta tuntuu hullulta koota esikoiselle huonekaluja itse, kun pitäisi saada pinnis yms. vauvalle. Ja käydä läpi vaatevarastoja, pestä vaatteita, kaivella varastosta välineitä ja surffailla netissä vertailemassa autoja ja tuplarattaita. Mies juoksee sillä aikaa iltaisin salilla ja lenkillä kysyy välillä, että mitä mä irvistelen ( :D ), kun oikein supistaa eikä pysty kävelemään. Mutta ehkä hänkin sitten ymmärtää, kun pitäisi sairaalaan lähteä ja sinne ajaa kuitenkin yli tunnin...

Saanpahan kerrankin olla ylpeä ukostani joka on kasannut pinniksen ja raahannut vaipanvaihtopöydän ulkovarastosta sisälle ja tehnyt muut jutut mitä en itse ole osannut tai jaksanut. Vauvanvaatteet pesin jo viikkoja sitten, sairaalakassitkin on pakattu jo ties milloin, kaikki on valmista. Viikkoja mulla on saman verran kuin sullakin, kohta 39 täynnä, ja synnytys saattaa käynnistyä koska vaan. Meillä kolmas tulossa niin joku haju on millaista on monen lapsen kanssa. Vinkiksi noihin tuplarattaisiin: carena double swing. Hankittiin ne kun toinen teki tuloaan ja tosi hyvät oli.

jaa... - kiitos tuosta tuplisvinkistä! Mekin harkitaan niitä. Oliko teillä se erillinen vaunukoppa niissä? Ja oliko mitään puutteita? Onkohan tuo painoraja minkälainen, kun meidän isompi herra on sen noin 15kg nyt...

Meillä oli niissä pehmeä kantokoppa vaan ja ihan hyvin pelitti kun käänti sen etuosan turvakaaren siihen tueksi ettei luisunut. Ei raaskittu ostaa erillistä vaununkoppaa. Virallista painorajaa en tiedä mutta meinataan mekin niitä käyttää vielä vaikka tämä nykyinen kuopus painaa juurikin tuon 15kg. Ihan tosi hyvät rattaat ne on, ei mitään haukuttavaa tule mieleen. Ja aika edullisetkin kun vertaa kuinka paljon tuplat voisi maksaa.

Mutta tottahan se on, että kerkeehän sitä sittenkin kun vauva on syntyny :)

Itellä laskettuaika oli ja meni jo, eikä vieläkään pinnasänkyä saatu kellarista. No todennäköisesti tämäkin vauva tulee nukkumaan meidän välissä niin kauan kuin öisin syö, ihan kuten aiemmatkin. Pinnasängyn kerkeää siis hyvin koota myöhemminkin.
Vaatteet olen tosin pessyt jo ajat sitten kaappiin. Silloin kun vielä paremmin jaksoi hommia tehdä. Vaunutkin päätettiin jo joskus ~rv25. Eipä sekään kyllä raskasta hommaa ole, netistä valkkaa mieluisimmat - tilaa ja maksaa - odottaa postipakettia :)

Mies suunnitteli ensi viikolle kalastusreissua veneellä. Ensiviikolla olis rv42, ja jouduin kieltämään miestä lähtemästä. Tajusi kyllä itsekkin pian, ettei nyt ihan niin fiksu idea ollutkaan :D

Ja vaikka miehesi toivoi, ettei ensi vkl synny oman univajeensa vuoksi, niin voin olla varma, että mikäli synnytys käynnistyisikin niin kyllä mies nopeesti sen univajeensa unohtaa siinä tohinassa.
Älä stressaa, ei kaikkea tosiaan tarvitse keretä tehdä ennen vauvan syntymää. Hyvin kerkee sen jälkeenkin :)

Olikohan emmaljunga vai emma, löysin sen ihan kirppikseltä hyväkuntoisena. Siinä on siis kankaan sisällä pohjassa suora puinen levy, eli ihan tukeva se on. Saa pestyä päälliset kun ottaa sen levyn pois. Ne reunat vaan on ihan tukematonta kangasta eli sen takia sanotaan pehmeäksi kopaksi. Meilläkin olisi ollut ennestään kova kantokoppa, eli tuetut reunat mutta se oli liian iso noihin tupliin niin piti hankkia toinen koppa. Mun mielestä parempi hankinta oli tuo tavallinen kantokoppa niihin rattaisiin kun se vauva ei niin kauhean kauaa mahdu koppaan että olisi kannattanut ostaa erillistä (melkosen kallista) vaununkoppaa rattaisiin.
Noista rattaista sen verran, että esim. sadesuojiksi kannattaa ostaa kaksi tavallista suojaa, kun on molemmilla puolilla omat kuomut niin ne on kätevä laittaa erikseen. Me kun ostettiin se noihin rattaisiin kuuluva sadesuoja, niin käytin sitä yhden kerran ja sen jälkeen hankin kaksi tavallista suojaa. Se niihin kuuluva suoja oli tosi vaikea virittää paikalleen, ja sellasta paksua muovia mitä ei saanut taiteltua pieneksi sitten millään. En suosittele.

Ehkä olet oikeassa. Mutta autonvaihto esimerkiksi on mun mielestä niin iso juttu, että jos ei nyt ehdi ennen syntymää, niin sitten siirtyy monta kuukautta. Ja en ymmärrä millä sitten kuljemme ennen sitä, jos autoa ei ehditä vaihtaa ennen syntymää. Emme mahdu nykyiseen autoon enää vauvan synnyttyä kaikki kerralla.

Ja tuplatkin esim. ois kiva olla olemassa, niin päästäisi liikkeelle joskus. Ei tuo esikoinen jaksa mihinkään vielä kävellä ja meilläkin on keskustaan yli 3km eikä autoa päivisin käytössä. Ja ehkä ne on helpot tilata netistä, jos on rahaa, mutta meidän täytyy miettiä hintakin moneen otteeseen ennen ostopäätöstä.

Tuota...kehtaanko kysyä, vai onko tämä yksityiskohtaan takertumista? Oletteko samanmielisiä tuosta autonvaihdon tarpeellisuudesta? Itse en ihan älynnyt, miksi auto pitää tokan lapsen takia vaihtaa. Onko teillä useampi kuin yksi mukana kulkeva koira tms. lisäksi? Jos sitä yhtä voi kuljettaa autossa, miksei kahtakin, ja tuskin heti mihinkään pidempään reissuun lähdette kuitenkaan, mihin pitäisi raahata hirmuisesti tavaraa, joten varmaan synnytyksen jälkeenkin ehtisi?

Itse ainakin olen vähän sellainen (tosin nainen), että olen vähän saamaton sellaisten asioiden suhteen, mihin joku toinen painostaa, mutten itse pidä tärkeinä/välttämättöminä. Auton hankinta on myös aika iso päätös, ehkä miehen on helpompi ja turvallisempi kasailla niitä esikoisen huonekaluja?

Meillä muuten oli ikäeroa 1 v 10 kk, ja ilman tuplia sujui mainiosti. Seisomalauta ja kantoreppu esim. ajavat saman asian :).

Hobbyhallin sivulla näkyi olevan tuplarattaita ja sieltä voi tilata osamaksulla. Näkyi kyllä olevan kalliimmat nuo carenat siellä kuin mitä me niistä maksettiin, löydettiin jostain lastentarvikekaupan tarjouksesta aikoinaan.

Miksi odottaa kaiken kanssa viikoille 38+ saakka. Mulla on aina ollut suunnilleen kaikki valmiina viikoilla 25+. Ei tartte marista sitten vikoilla viikoilla niitten suppareitten ja kolotusten ja närästysten kanssa että mites tää pinnis nyt koottiin ja pitäs nää viis ikeakassillista vauvan vaatteita pestä ja vikalla viikolla alkaa tekee vaunuista jotain hintavertailua... voi herra munjee. Sulla on ollut n. 9 kk aikaa vertailla ihan itsekin.

Täytyy sanoa että olen eri mieltä "jepin" kanssa tuosta tuplien tarpeellisuudesta. Meilläkin oli ikäeroa ekan ja tokan välillä 1v10kk eikä kyllä esikoinenkaan olisi jaksanut seistä seisomalaudalla kilometritolkulla, varsinkin kun saattoi nukahtaakin rattaisiin. Eikä seisomalauta olisi ehkä pelittänyt talvellakaan kun teitä ei aina oltu aurattu, eikä vauvaa kantorepussa jaksa pitkää matkaa kantaa, miten se siellä talvipakkasella tarkeneekaan ilman peittoa ja makuupussia... Meiltä on nimittäin myös matkaa 3km "kylille" kuten ap:llä, eikä minulla ollut edes ajokorttia siihen aikaan, nykyään sentään on. Niin yhteensä kun tulee 6km matkaa niin kyllä ne tuplat meillä oli ihan ehdottomat.
Ehkäpä ap:llä on vaikka pakettiauto, mihin ei mahdu kuin 3?

Meillä on nyt perus sedani jossa lapsi ja koira matkustaa tällä hetkellä takapenkillä. No, eipä mahdu kahta istuinta ja yhtä 30kg koiraa sinne enää, joten pakkohan tässä on ostaa farmari. Ja mun sukulaiset asuu 500km päässä, joten jos heitä aiotaan kesällä nähdä niin olisi kiva, että auto olisi matkalle sopiva.

Ja mä olen hoitanut esikoista alkuraskauden enkä ole osannut itsekään ajatella, että LA tulee pian, kun olen voinut niin hyvin. Sitten kun alkoi rv 32 tulla tuntemuksia, aloin herätä tähän odotukseen ja laitoin tuulemaan noiden asioiden kanssa. Niin, ei mies niitä huonekaluja ole kasannut, vaan minä... Ja jos hoidan esikoisen klo.06-17 yksin ja mies hoitaa noin 17-20 pääasiallisesti, niin ei vuorokaudessa ihan kauheasti edes jää mullekaan niitä tunteja laitella vauvatamineita. Esim. ompelukonetta on ollut ihan turha ottaa esille ennen klo.20 ja sen jälkeen aika harvoin jaksaa.

Yhteistyössä