Tuntuu että suuri osa 3-vuotiaista osaa jo uida... olenko ihan väärässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuntuu hurjalta kun lukee vanhoja nettikeskusteluja, niin monen 3v osaa jo tosiaankin uida ja ilman kellukkeita ja sukeltaakin.

Ollaankohan me ihan jälkijunassa. Meidän kesäkuussa täyttänyt 3v tykkää kyllä läträtä vedessä ja välillä jopa antaa meidän "uittaa" häntä niin että pidetään mahan alta kiinni ja tyttö polskii ja potkii, mutta ei tykkää siitä kun vettä menee naamalle/silmiin.

Käsikellukkeita on pidetty, mutta ne todettu vielä turhiksi kun on sen verran vielä arka veden suhteen.

Ajatus on että syksyn mittaan käytäisi vaikka parin viikon välein uimahallissa niin tulisi tuota treeniä sitten.

Mitekä tästä olisi hyvä edetä?

googletin 3-vuotiaan uimataidoista niin vanhoissa keskusteluissa näytti olevan paljon äitejä jotka kirjoitti että heidän 3v:t jo ui...

No joka tapauksessa, olisiko teillä antaa neuvoa mitenkä jatkaisin tyttöni kanssa tästä eteenpäin tätä uimatreeniä? olisiko ne käsikellukkeet paremmat kuin uimarengas?

No ei ainakaan meillä; 5,5 vuotias ui tänä kesänä ekaa kertaa lyhyitä matkoja ilman kellukkeita (uimakoulussa oli alkukesästä ), 4 vuotias pluttaa käsikellukkeiden kanssa enkä edes harkitse niitä pois ottavani vielä tänä kesänä.

Alkuperäinen kirjoittaja sammakko:
No ei ainakaan meillä; 5,5 vuotias ui tänä kesänä ekaa kertaa lyhyitä matkoja ilman kellukkeita (uimakoulussa oli alkukesästä ), 4 vuotias pluttaa käsikellukkeiden kanssa enkä edes harkitse niitä pois ottavani vielä tänä kesänä.

Mitenkä teillä sujuu sukeltaminen? Mitenkä olet sitä opettanut?

No minusta kyllä ei osaa niin moni 3v. Sukeltelevat kyllä mutta muuten räpiköivät käsipohjaa. Mun 2v8kk sukeltaa ja menee käsipohjaa mut yhtään ei halua uitettavan. Me on käyty hallissa vauvasta asti ja viety rannallekin toissakesänä jo. Eiköhän se ole paras jatkuvuus että lapsi saa rauhassa läträtä ja olla niinkun haluaa vedessä, kannattaa silti säännöllisesti viedä uimaan. Oman pojan haluan uimakouluun heti kun ikä riittää.

mun esikoinen oppi uimaan 4v 1kk ja mm hänen kummisetänsä (joka on kilpauimari) sanoi että harvinaisen aikaisinoppi.
Uima ja hengenpelastusliiton suositusikä uimakouluun on 5 vuotta koska sillon motoriikka on siinä kunnossa että valtaosa oppi uimaan

Kaikkein paras apuväline uimataidon opettelussa on sellaiset selkäkellukkeet (sillon pitää itse kyllä olla alkuun ihan vieressä, kun taito karttuu niin lötköpötkö kainaloiden alta

Enpä usko, että moni 3-vuotias osaa kunnolla uida esim. 50 m. Muutaman uintiliikkeen toki voi tehdä, mutta todellista uimataitoa harvalla 3-vuotiaalla on. Meidän 7-vuotias osaa nyt uida koiraa ja selkää niin, että pysyy 200 m veden pinnalla. Uimahallissa kävimme testaamassa. 5-vuotias osaa selällään kellua ja potkia, mutta koiraa pääsee jonkun 10 metriä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kaikkein paras apuväline uimataidon opettelussa on sellaiset selkäkellukkeet (sillon pitää itse kyllä olla alkuun ihan vieressä, kun taito karttuu niin lötköpötkö kainaloiden alta

Sori tää oli apn kysymykseen - lainasin väärää

No mä en kyllä taida tietää yhtäkään lasta joka olisi tuossa iässä osannut uida ilman kellukkeita. Mun likka täyttää joulukuussa 7v. eikä hän vielä osaa uida.

tuskin on yleistä,harvinaista enemminkin,muttei mahdotonta.Yhden uimisen osaavan 3veen olen tavannut.Mein poika oli kans vesiarka,tukkakin piti pestä uimalasit päässä ettei mee vettä silmiin... Jotai 5v innostui uimahallissa liukumäestä niin että unohti vesipelon,siinä roiskui vesi naamaan. Kuopus 1v8kk ei pelkää vettä ja sukeltaa innoissaan,kauhee vahtiminen.

ja se piti vielä sanoa,ettei oo mikään kiire oppia uimaan,anna toisen leikkiä vedessä vapaasti,vahtien tietysti.Voithan kokeilla keksiä leikin missä kastettais kasvot pikaisesti veteen.

Täälä netissähän on helppo kehua: meillä ui jo 2v! meiän 3v lukeejo! meiän ½v kävelee jo!

Mä en usko, että kovin moni 3v osaa vielä uida.

Meidän 1v 8kk oppi viime viikolla luottamaan kellukkeisiin kun oltiin lomamatkalla Turkissa. Itsekseen kellui lasten altaassa tosi rennosti. Helpotti kummasti vanhempien oloa kun ei tarvinnut ihan kiinni pitää, vaan riitti kun istui laidalla.
Myös isossa altaassa kellui vieressä. Vauvauinnissa ei olla oltu, mutta kylpylöissä ollaan käyty siitä asti kun tyttö oli 3kk. Lapsi on rauhallista sorttia.

Yhteistyössä