Alkuperäinen kirjoittaja näin;22768950:Tähän vielä: Tätä olen yrittänyt sanoa, että ns. normaalin tai varsinkin helpon lapsen vanhemmilla voi olla aika helppoa saada tukiverkkoa ja siitä apua. Mutta juuri tilanteissa kuten omamme, jossa apua tarvittaisiin kaikkein eniten, sen saaminen on hankalinta. Kun joillekin sattuu se koliikkivauva ja/tai erityistarpeita omaava lapsi, ei sitä hoitoapua enää saakaan noin vain. Tai jaksa riittävän hyviä tukiverkkoja luoda. Ja vaikka saisikin apua, ei paljon itkevää lasta voi kenelle tahansa antaa hoitoon, varsinkin jos parin tunnin hoidosta on seurauksena se, että seuraavat viisi päivää vauva roikkuu äidissä entistä pahemmin kiinni kuin liimattuna.
Niin. Meillä on 5,5v atistinen dow-poika joka siis on yhä täysin vaipoissa, ei puhu eikä viito
ja itsesuojeluvaisto aika olematon, sekä 4,5v autistinen tyttö ja nyt uusimpana tulokkaana kuukauden ikäinen vauva joka ei oikeastaan muualla viihtyisikään kuin äidin sylissä. En tiedä onko nuo nyt lapsia ihan siitä helpoimmasta päästä mutta silti ollaan onnistuttu luomaan sitä tukliverkostoa ja saamlla toimimaan itse tukiverkostona muille.
Ei tietenkään niin että koska tahansa saisi kaikki lapset samalla hoitajalle jätettyä, vauvasta nyt en vielä vähään aikaan haluakaan olla erossa. Pari ihmistä on jotka voivat meillä kotona hoitaa yhtäaikaa molempia isompia, muuten jos hoitajaa tarvitaan pitää jakaa lapsia eripaikkoihin. Sattuneesta syystä ollaan mielellään järkätty sitä vanhempien omaa kahdenkeskeistä aikaa (ennen vauvan syntymää) niille ajoille kun isommat saa päiväkotiin, helpoiten hoituu noin.
Avuksi lasken senkin kun esim yksi kaveri tuli koiransa kanssa tässä eräänä iltana kysymään meidän koiraa lenkkiseuraksi, oli ekoja iltoja kun olin itse yksin pistämässä koko porukkaa nukkumaan ja tämä kaveri jäi myös auttamaan noissa iltatoimissa. :heart: Oli tosi iso apu, vaikkei siis meille miehen kanssa mitään kahdenkeskeistä laatuaikaa tarjonnutkaan. Vastaavasti taas kaverin koira voi jäädä meille hoitoon kun hänellä on pidempiä työpäiviä tai muuten omia menoja.
Tietty on tilanteita missä ei ympäriltään löydä millään yhtään ihmistä kenen kanssa voi vastavuoroisesti toisiaan jeesiä ja se on varsin ikävää. En ole kuitenkaan ihan varma että kaikki tukiverkottomuudesta valittavat ovat ihan loppuun asti yrittäneet kaikkia keinoja.