Tuntuu niin pahalta ;( ;( (imetyksestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minnakaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minnakaisa"

Vieras
Mä olen täysi-imettänyt 2 kk ja nyt 2 viikkoa vauva saanut kauheita raivareita eikä huoli tissiä. Nyt kolmannen viikon raivijakson alussa alkoi tissi taas kiinnostamaan, mutta multa ei tule enää niin paljon kun vauva tarvitsisi.
hitto :( ..

Juuri kaksi imetystä (yöllä ja aamuyöllä) ja sit äsken oli tissillä n. 3 min ja suuttui kun ei tule, hermunin alkaa yhtä nopeasti kuin loppuu :/
Annoin korviketa ja sitä meni 120ml ennenkö oli vauva tyytyväinen, surettaa kun tuonkin määrän vauvan pitäisi saada minusta eikä pullosta :(

Miten sitä saisi omaan päähän taottua että imetys ei ole meidän juttu enää.

itkettää, vihastuttaa, suruttaa, tuskastuttaa, olen epätovoinen, lannistunut, epäonnistunut

Halua on jatkaa, mutta kun ei musta tule mitään, muutakuin öisin. Ehkä sit yöllä imetän silloin ei tarvitse lisämaitoa. Yrittänyt tässä reilun 2 viikkoa pitää maidon tuotannon käynnissä pumpulla, mutta en ole saanut herumaan siihenkään kuin max 10 ml.

Miten se maito niin äkkiä alkaa vähetä kun ei ole imetys kertoja tarpeeksi.

[QUOTE="minnakaisa";25570772]Halua on jatkaa, mutta kun ei musta tule mitään, muutakuin öisin. Ehkä sit yöllä imetän silloin ei tarvitse lisämaitoa. Yrittänyt tässä reilun 2 viikkoa pitää maidon tuotannon käynnissä pumpulla, mutta en ole saanut herumaan siihenkään kuin max 10 ml.

Miten se maito niin äkkiä alkaa vähetä kun ei ole imetys kertoja tarpeeksi.[/QUOTE]

Maitomäärä vastaa kysyntää ja kasvaa kyllä. Pumppuun heruva määrä ei kerro MITÄÄN.

Ensinnäkin on oltava perusasiat kunnossa: Syö PALJON, siis ihan liikaa, nyt vähän aikaa ja juo 3 litraa vettä. Syö paljon hiilareita, se nostaa maitoa. Lepää ihan oikeasti aina, kun vauva lepää ja pidä vauva lähellä koko ajan. Älä siis laita vauvaa vaunuihin/pinnikseen.

Eikai teillä ole tutti käytössä? Yritä saada vauva rinnalle koko ajan, ole tutti. Menkää nakuna (vaippasiltaan) peiton alle, nuuskuttele vauvaa ja imettele, vaikka tuntuisi, ettei mitään tule. Muutamassa päivässä huomaat kyllä jo eron.

Ja unohda hetkeksi kaikki kotityöt ym, älä stressaa mistään.

Osittaisimetyskin on arvokas asia, eikä sitä kannata vähätellä. Jos kerran itse jaksat, niin imetä edes silloin öisin. Tuo 2kk- ja 3kk välinen aika on tosi hankalaa imetyksen suhteen, kun vauvan maitotarve lisääntyy niin nopeasti ja monet vauvat (omani mukaanlukien) suorastaan asuvat rinnalla. Pumppu ei ole hyvä keino maidon nousulle, vaan koita imettää useammin. Rintaa voi tarjota vauvalle vaikkei hän vaikuttaisi nälkäiseltä (saatiin tämä vinkki imetysneuvonnasta) ja maito nousee.

Meillä imetys ei onnistu enää istualteen. Poika menee jäykäksi ja itkee. Maitoa tulee liikaa siinä asennossa. Makuuasennossa huolii. Minullakaan ei heru pumpulle. Siis se määrä minkä pumppaat ei tarkoita etteikö maitoa tulisi. Oletko varma ettei maitoa tule? Maito voi rinnasta myös suihkuta. Eli vauva hermostuu kun ei kerkeä niellä ja mussuttaa kun maito suihkuaa. ( Kokeile puristaa rinnanpäästä..)

Kokeile antaa joka ruualla tissiä ja lopuksi korviketta jos/kun ei tuu enää mitään. Näin rinnat tottuvat siihen että niille on kysyntää ja niiden pitäisi kiihyttää maidon tuotantoa.

Kyllä sen itsekin huomasi, että jos me juotettiin muutaman kerran peräkkäin lypsettyä maitoa (eli vauva ei saanutkaan tissiä vaan pullosta) niin seuraavan imetyskerran jälkeen ei meinannu maito nousta normaaliin tahtiin. Samoin huomasin että jos minä tai vauva oltiin kipeinä niin maitoa juotiin normaalia enemmän, minkä vuoksi sairastelun jälkeen minulla oli sellainen "lehmäolo".

Ja muistathan ap, että olet kuitenkin yrittänyt imettää lastasi ja ainahan voi soittaa imetystukilinjoille tai neuvolaankin. Etkä missään nimessä ole huono äiti jos imetys päättyykin

Yhteistyössä